Duże spadki na rynku prasy. „Nadchodzące miesiące będą trudne dla wydawców”

W marcu br. względem analogicznego okresu rok wcześniej sprzedaż prasy ogółem zmalała o 12 proc. - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl. - Problemy z dystrybucją czy mniejsze zainteresowanie reklamodawców z pewnością negatywnie odbiły się na nakładach i sprzedaży - mówi nam Maciej Niepsuj, buying director w MullenLowe MediaHub.

Michał Kurdupski
Michał Kurdupski
Udostępnij artykuł:

W drugiej dekadzie marca z powodu rozwoju pandemii koronawirusa gospodarka Polski została zamrożona, m.in. odwołano imprezy masowe, zamknięto szkoły, uczelnie, kina, teatry itp., wprowadzono ograniczenia w handlu, czy w zakresie swobodnego poruszania się, a gdzie to możliwe wprowadzono pracę zdalną. Z powodu powyższych ograniczeń trudniej było zakupić gazety i czasopisma, wydawcy na większą skalę niż dotychczas zaczęli oferować sprzedaż prasy pocztą.

Jak wynika z danych Polskich Badań Czytelnictwa „Audyt ZKDP” opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl, sprzedaż wydań ogółem prasy w marcu 2020 roku wyniosła 39 146 929 egz. W porównaniu do marca 2019 roku zmniejszyła się o 11,99 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/sprzedaz-dwutygodnikow-people-i-kwartal-2020-party-liderem,7170532912748161a ##

- Biorąc pod uwagę chronologię COVID-ową marzec nie jest do końca miarodajny, zdecydowanie więcej powiedzą nam kolejne, w pełni objęte okresem pandemii miesiące. Myślę, że spadki w kwietniu i maju były zdecydowanie większe - prognozuje portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Niepsuj, buying director w MullenLowe MediaHub. - Problemy z dystrybucją czy mniejsze zainteresowanie reklamodawców z pewnością negatywnie odbiły się na nakładach i sprzedaży - mówi.

Zdaniem eksperta „nadchodzące miesiące będą z pewnością trudne dla wydawców, zwłaszcza tych którzy nie funkcjonują równocześnie w online”. - Z jednej strony czerwiec wygląda obiecująco praktycznie dla wszystkich mediów w tym również dla prasy ale wciąż niepewna sytuacja epidemiologiczna i zagrożenia dla gospodarki z nią związane mogą spowodować szybki powrót - informuje nas Niepsuj.

Dla porównania, w lutym 2020 roku względem lutego 2019 roku sprzedaż wszystkich tytułów prasowych objętych monitoringiem PBC spadła o 8,83 proc., a w styczniu 2020 względem stycznia 2019 - o 9,97 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/sprzedaz-miesiecznikow-poradnikowych-i-kwartal-2020-olivia,7170534546602113a ##

grafika

W marcu br. monitoringiem PBC objęte były 182 tytuły (sprzedaż ogółem wykazało 165 z nich), po spadku względem marca 2019 o 29 (20; stan na czerwiec 2020 - m.in. dane archiwalnych wydań niektórych tytułów są wycofywane z monitoringu po tym, jak dane pismo zostanie wycofane z rynku).

„Tele Tydzień” najchętniej kupowanym tytułem

Średnia sprzedaż ogółem „Tele Tygodnia” (Wydawnictwo Bauer) - najchętniej kupowanego tytułu w marcu 2020 roku - wyniosła 591 626 egz. W porównaniu do marca 2019 roku była niższa o 10,64 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/sprzedaz-tygodnikow-opinii-i-kwartal-2020-polityka,7170535717079169a ##

Na drugim miejscu uplasował się najpopularniejszy tygodnik yellow „Życie na Gorąco” (Wydawnictwo Bauer), którego średni wynik sprzedażowy w analizowanym okresie zmniejszył się o 12,63 proc. do poziomu 396 510 egz.

Ostatnią pozycję podium zajął kolejny tygodnik Bauera - „Twoje Imperium”. W marcu 2020 roku średnia sprzedaż ogółem pisma spadła o 8,23 proc. do poziomu 294 333 egz.

Dziesiąty był „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska) - najwyżej sklasyfikowany w zestawieniu dziennik, który zanotował stratę o 14,63 proc. do 190 372 egz.

grafika

Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.

Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.

Nakład jednorazowy to liczba wydrukowanych egzemplarzy danego wydania opatrzonego tą samą datą wydawniczą oraz tym samym numerem, nie zawiera rozpowszechnionych przez wydawcę e-wydań. Średni nakład jednorazowy oblicza się dodając nakłady wszystkich wydań w danym okresie i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę wydań w danym okresie.

Michał Kurdupski
Autor artykułu:
Michał Kurdupski
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"