Dzieci z firm rodzinnych niezainteresowane sukcesją

Dzieci z firm rodzinnych myśląc o swojej przyszłości zdecydowanie częściej stawiają na niezależność i założenie własnego biznesu niż na przejmowanie firm od rodziców. Jedynie 6,3% deklaruje swoje zainteresowanie sukcesją - wynika z globalnego badania GUESS, w polskiej części zrealizowanego przez IBR i KPMG.

km
km
Udostępnij artykuł:

W zestawieniu z wynikami badań międzynarodowych najbardziej widoczna jest różnica w znaczeniu kapitału obcego w firmach rodzinnych. W Polsce zdecydowana większość osób prowadzących działalność gospodarczą jest równocześnie głównym udziałowcem (97,8%).

W wynikach zagranicznych podobnie jak w Polsce dominuje model, w którym to ojciec rodziny jest głównym udziałowcem firmy (53,4%). Na 100 firm w zaledwie 9 głównym udziałowcem jest wyłącznie matka, ale w tym zestawieniu polskie mamy na tle "reszty świata" wypadają dużo lepiej, bo 16 na 100 posiada główne udziały. Dla porównania wyniki międzynarodowe wskazują, że tylko 57,4% osób prowadzących działalność gospodarczą jest w posiadaniu większości udziałów, a prawie 40% z nich podkreśla, że część udziałów w firmie należy do udziałowców zewnętrznych.

 

grafika
grafika

 

Niski stopień gotowości do sukcesji to nie tylko polska specyfika. Średni wynik w międzynarodowym badaniu dla tej zmiennej wyniósł 6,3%. Wyniki międzynarodowe kształtują się dość podobnie w Europie, a więcej niż 1 na 10 studentów będących dziećmi z firm rodzinnych chciałaby przejąć rodzinny biznes tylko w Australii, Belgii, Francji, Kanadzie, Lichtensteinie, Meksyku i Włoszech. W żadnym badanym kraju nie odnotowano jednak wskaźnika równego 2 na 10.

grafika

 

grafika

Prawie 54% przebadanych respondentów z firm rodzinnych uważa, że ich rodzice będą chcieli zachować udziały w przedsiębiorstwie po przeprowadzeniu procesu sukcesji.

Przy założeniu, że rodzice byliby w stanie sprzedać firmę zewnętrznemu inwestorowi za równowartość 100 jednostek, to młody sukcesor, aby uzyskać firmę rodzinną na własność, musiałby według ankietowanych zapłacić ok. 60% tej kwoty. Wyniki międzynarodowe wskazują, że cena, jaką miałyby zapłacić dzieci za udziały, wynosiłaby 80% wartości.

grafika

"Barometr sukcesyjny i prognozowane ścieżki kariery dzieci z firm rodzinnych" to I polska edycja badania stanowiąca część międzynarodowego projektu badawczego Global University Entrepreneurial Spirit Students' Survey (GUESSS), przeprowadzona w Polsce przez Instytut Biznesu Rodzinnego i firmę audytorsko-doradczą KPMG. Celem badania było m.in. przeanalizowanie potencjału sukcesyjnego w polskich firmach rodzinnych. W badaniu ankietowym w formie on-line, w okresie październik 2013 – styczeń 2014, wzięło udział 11.860 studentów (33,2% - kobiety, 66,8% - mężczyźni) z 36 publicznych i prywatnych uczelni wyższych. To 10,9% ogólnoświatowego badania, w którym przebadano 109.026 studentów na 759 uczelniach. Dodatkowo w polskiej edycji, po badaniu kwestionariuszowym w okresie marzec-kwiecień 2014, przeprowadzone zostały badania fokusowe w siedmiu 5-osobowych grupach.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów