Rok w e-commerce: najważniejsze wydarzenia, trendy i prognozy

Najważniejsze wydarzenia i trendy mijającego roku w sektorze handlu internetowego analizują dla Wirtualnemedia.pl menedżerowie czołowych agencji i wydawców. W pierwszej części naszego podsumowania tej branży zastanawiają się także, co może przynieść 2023 rok.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Michał Brański, wiceprezes Wirtualna Polska Holding

grafika

Wydarzenie rokuZa wydarzenie roku mam zachwianą pewność siebie i niewyraźne miny wielu pure play podmiotów (czytaj: bez sieci fizycznych sklepów, czysty e-commerce). Tak jak pandemia wystrzeliła te podmioty w kosmos przychodowo (i one oraz firmy logistyczne to uniosły, chwała im!), tak post-covidowa korekta oraz szarpnięcie po stronie tradycyjnych retailerów, którzy w 2 lata wyrugowali grzechy zaniechania (czytaj: pełnej integracji off & online) i wyszli w rynek z dopracowaną ofertą omnichannel i/lub DTC, sprawiły, że e-sklepom handlującym tylko "cudzym" towarem nie będzie łatwo.

Najważniejsze trendy w 2022 roku, trend na 2023Pogłębianie modeli e-commerce, czyli odejście od pure play do omnichannel, rozpychanie się łokciami e-sklepów/DTC od silnych marek, wypadanie z rynku wielu niewnoszących wartości pośredników. Podmioty, które narodziły się w internecie, odpowiedzieć muszą doradztwem/eksperckością, szerszą ofertą, prowadzeniem klienta za rękę w trudnych procesach zakupowych. 2022 to również rok usług "buy now, pay later". Czy BNPL-e zostaną z nami? Wierzę, że tak - nawet jeśli pojedynczymi graczami może bujnąć, to ekonomika wydaje się być OK.

Co pandemia i inflacja zmieniły w branży w 2022 rokuPandemia oznaczała hossę, złote czasy, może nawet uderzenie do głowy wody sodowej. Puściliśmy wodzę fantazji jako branża - wiele podmiotów zagalopowało się, rysując i zatrudniając pod bardzo pozytywne scenariusze rozwoju rynku. Trudno ich winić - konsensus branżowy był taki, że pandemiczna transformacja rynku jest nową normalnością i że wzrosty jeszcze przyspieszą, bo pandemia za uszy wciągnęła do e-commerce oporne do tej pory grupy klientów.

A co zmienia inflacja? Stopy oprocentowania in minus. Wzrosty cen (jeśli przyjąć ujęcie FIFO) chwilowo in plus, ale w środowisku wyhamowywania (czy też spadku) dochodów realnych może to rodzić problemy. 2023 rok to raczej czas stabilizowania okrętu oraz pilnowania stanów magazynowych i marży.

Największe wyzwanie na 2023 rokŚrodowisko inflacyjne, skok kosztu obsługi finansowania (zarówno po stronie samych biznesów, jak i konsumentów), zagrożone płace realne. Wciąż też deficyt talentów programistycznych oraz menedżerskich.

Zapowiada się, że to będzie rok konsolidacji i zdobywania udziałów rynkowych przez tych, którzy nie muszą myśleć o sanacji biznesu i nie boją się turbulencji, lecz mogą wdepnąć gaz i wygrać zaufanie klientów. I w tym gronie widzę WP Holding.

 

Michał Kwapisz, head of e-commerce w Reprise

grafika

Wydarzenie rokuIstotnym wydarzeniem w obszarze e-commerce jest bardzo dynamiczny i agresywny rozwój platformy sprzedażowej Shopee. W niemal kilka miesięcy platforma zyskała szóste miejsce w rankingu spontanicznej znajomości serwisów e-zakupów (Raport ecommerce w Polsce, 2022), mocno wyprzedzając takich graczy jak Empik, Ceneo czy eobuwie.

Znaczący wpływ miały na to bombardujące nas reklamy telewizyjne z udziałem rozpoznawalnych gwiazd i wykorzystaniem dobrze znanych piosenek, które po pewnym czasie nuciła cała Polska. Jednak to nie jedyne powody sukcesu – mocna obecność marki również w digitalu oraz atrakcyjne, promocyjne warunki zarówno dla konsumentów, którzy mogli dokonać zakupów w dużo niższych cenach niż u konkurentów, jak i merchantów, którzy mogli sprzedawać swoje produkty ze znacząco niższą prowizją zagwarantowała platformie dotarcie do grup celowych i finalny sukces.

Istotną pozycję wspomnianej platformy potwierdza fakt, że nasi klienci coraz częściej są zainteresowani obecnością swoich marek zarówno produktowo, jak i marketingowo na Shopee.

Myślę, że obecna sytuacja jest korzystna dla każdej strony – sprzedawców oraz konsumentów. Mamy kilku mocnych graczy na rynku – Amazon, Shopee, Allegro, czy rozwijający się InPost Fresh. Bezsprzecznie Allegro ma silną pozycję, niemniej konsumenci przyzwyczajeni do marketplace, mogą wybierać produkty nie tylko w obrębie tego jednego, z kolei sprzedawcy mogą dywersyfikować sprzedaż swoich produktów na różnych platformach.

Najważniejsze trendy w 2022 roku, trend na 2023Kanał e-commerce stale się rozwija, co samo w sobie można uznać za trend, i choć jego wzrost może nie jest już na takim poziomie jak rok czy dwa lata temu, to nadal jest znaczący. Wskazując trendy w 2022 roku należy pamiętać o rozwoju płatności odroczonych oferowanych przez Klarna czy PayPo. To bardzo wygodne rozwiązanie, gdyż płatności za transakcję dokonujemy do 30 dni od wysyłki zamówienia. Dzięki temu konsumenci nie „zamrażają” swojej gotówki w przypadku zwracania części produktów, bądź kompletnej rezygnacji z zakupu.

Kolejnym trendem jest rozwój platform q-commerce (quick commerce), które umożliwiają użytkownikom zrobienie szybkich zakupów produktów, których brakuje im „na już”, bądź potrzebują dosłownie kilku drobiazgów. Gwarantują ich dostawę nawet w 15 minut, co kiedyś nie było możliwe. Pandemia spowodowała zmianę otoczenia zakupowego oraz nawyków i dała przestrzeń dla rozwoju tego kanału. Obecnie kilka podmiotów, np. Lisek, czy Jush, korzysta nawet z własnych przestrzeni magazynowych, co gwarantuje sprawną dostawę wszystkich zamówionych przez konsumenta produktów.

Last but not least to wirtualna rzeczywistość i jej stały rozwój w kontekście zakupów online z pewnością jest trendem i będzie nim w przyszłości. To bardzo rozwojowa płaszczyzna dla branży e-commerce. Coraz więcej sklepów umożliwia swoim klientom korzystanie z rozszerzonej rzeczywistości, głównie w aplikacjach mobilnych. Możemy wybrać np. mebel, wazon czy inny przedmiot i wirtualnie ustawić go w swojej domowej przestrzeni przy użyciu smartfona. Dzięki temu upewnimy się czy nam odpowiada i pasuje do wnętrza.

W 2023 roku będziemy obserwować także rozwój retail media oraz danych 1st party. Już teraz wielu graczy na polskim rynku umożliwia zakup mediów w obrębie swojej platformy sprzedażowej. Kiedyś odbywało się w to sposób tradycyjny, poprzez wykupienie banneru na stronie głównej, który widoczny dla wszystkich „wisiał” przez tydzień, a jego efektywność ciężko było zmierzyć. Teraz jest inaczej. Mamy odpowiednio stworzone systemy, aby kampanie mogły być personalizowane i optymalizowane, by osiągnąć najlepszy efekt. Bazują one na zebranych danych o użytkownikach, a te są przecież skarbnicą wiedzy dla marketerów. Dzięki temu komunikat trafia do zainteresowanych użytkowników. Co więcej, mamy dostęp do wszystkich metryk, a przede wszystkim do tych sprzedażowych. Bardzo dobrym przykładem rozbudowanych rozwiązań retail media są Douglas czy Allegro.

Co pandemia i inflacja zmieniły w branży w 2022 rokuPandemia przyczyniła się do bardzo dynamicznego rozwoju e-commerce, który w tym roku notuje już mniejszą dynamikę, niemniej rozwój kanału qCommerce z pewnością nadal jest jej beneficjentem.

Odnośnie do inflacji: z perspektywy konsumenta przejmujemy się jej gigantycznymi skutkami, zaglądamy do naszych portfeli i bardziej liczymy pieniądze, gdyż wszechobecna drożyzna odczuwalna jest na każdym kroku. Z perspektywy branży u konsumenta wydłuża się proces decyzyjny przy zakupie, intensywniej szuka okazji cenowych, porównując ceny w sklepach internetowych, szuka szansy na uniknięcie inflacyjnych podwyżek. Zakupy stają się bardziej przemyślane, aniżeli spontaniczne. Koszty zakupu mediów i usług rosną, co odbija się na budżetach, a co za tym idzie, również na możliwościach zakupowych.

Największe wyzwanie na 2022 rokMyślę, że w 2023 roku przede wszystkim będziemy dotkliwie odczuwać skutki rosnącej inflacji i stóp procentowych. W efekcie będzie miało to wpływ z jednej strony na sprzedaż generowaną w e-commerce, bo konsumenci coraz częściej oglądają każdą wydawaną złotówkę, a z drugiej na utrzymywanie atrakcyjności cenowej przy prężnie działającej konkurencji i rosnących kosztach utrzymania biznesu (koszty logistyczne, utrzymania biur i magazynów, kadry, etc.).

Z perspektywy mediów – mądre zarządzanie i wykorzystywanie 1st party data jako danych, które powinny być w regularnym użyciu, a nie od czasu do czasu. Również rozwój retail media, które w konsekwencji mogą stawać się konkurencyjnym rozwiązaniem do tych, które obecnie mamy w zasięgu ręki na rynku mediowym.

 

Aleksandra Sroka-Krzyżak, strategy director / chief of staff w Allegro

grafika

Wydarzenia i trendy 2002 rokuMijający rok to wiele wydarzeń, które miały wpływ na nas, ale także na naszą sytuację ekonomiczną. Osobiście mogę wskazać trzy wydarzenia, które miały bardzo duży wpływ na e-commerce.

Pierwszym i najważniejszym jest inwazja Rosji na Ukrainę, która spowodowała m.in. wzrost cen oraz wpłynęła na zachowania i preferencje zakupowe klientów. Zaobserwowaliśmy, że kupujący spędzają więcej czasu na poszukiwaniu odpowiednich produktów w najniższych cenach oraz darmowej dostawy. Coraz częściej sięgają również po elastyczne metody płatności. Polacy, a także osoby w kryzysie uchodźczym, które w ostatnim roku przybyły do Polski, mocno odczuwają niepewność co do przyszłości gospodarczej. Jako największy gracz e-commerce w tym rejonie Europy chcemy wspierać naszych klientów, zapewniając im największą selekcję produktów oraz najlepsze na rynku ceny. Ponadto, aktywnie włączamy się  akcje charytatywne - dzięki działaniom Grupy Allegro oraz wsparciu klientów przekazaliśmy 11,7 mln złotych na wsparcie ofiar wojny w Ukrainie.

Druga istotna zmiana zaszła w tzw. segmencie quick commerce. Jeszcze na początku roku widzieliśmy tendencje wzrostowe - szczególnie w obszarze dostaw żywności - natomiast druga połowa roku ujawniła problemy, które są charakterystyczne dla takiego modelu biznesu. Przede wszystkim, jest to branża w której bardzo trudno osiągnąć rentowność. W czasie pandemii gwałtownie rosła liczba firm świadczących takie usługi. Jednak rynek oraz rosnąca inflacja zweryfikowały ich rentowność, wymuszając często konsolidację lub wyjście z rynku. W dobie bardzo drogiego kosztu kapitału, również inwestorzy i fundusze inwestycyjne dużo mniej chętnie finansują biznesy, które nie są w stanie udowodnić że kiedykolwiek będą mogły generować zyski.

Kolejne ważne wydarzenie 2022 roku to upowszechnienie płatności w modelu kup teraz - zapłać później. Jeszcze niedawno był to niszowy produkt, który obecnie staje się biznesem na dużą skalę. Na Allegro widzimy ogromne i wciąż rosnące zainteresowanie klientów, a także bardzo wysokie wyniki zadowolenia z usługi Allegro Pay (Nasz NPS powyżej 95 to chyba rekord w tej branży!). Taki model szczególnie sprawdza się teraz, w czasie wzrostu cen, ponieważ pomaga w zarządzaniu domowym budżetem. Myślę, że model kup teraz - zapłać później, będzie rozwijał się dalej i stawał się coraz ważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze miejsca zakupów.  

Wpływ pandemii i inflacji w branży w 2022 rokuPandemia miała ogromny wpływ na e-commerce, ponieważ w krótkim czasie i bardzo gwałtownie ogromna część ruchu przeniosła się na platformy zakupowe i do e-sklepów. Ale prognozy, które mówiły o upadku centrów handlowych i sklepów stacjonarnych nie ziściły się. Obserwujemy, że klienci -  szczególnie ci, którzy w trakcie pandemii pierwszy raz korzystali z zakupów online - teraz wracają do swoich przyzwyczajeń i stawiają na zakupy offline.

Ale warto podkreślić, że pandemia przyczyniła się do innej zmiany, która wydaje się mieć bardziej stały charakter. Sprzedający zrozumieli, że sama sprzedaż offline nie wystarczy. Widzimy to na Allegro, gdzie pojawiło się bardzo dużo nowych firm - nawet takich, które do tej pory bardzo tradycyjnie podchodziły do swoich kanałów sprzedażowych. Ci, którzy postawili na online już widzą, że sprzedaż omnichannel przynosi dodatkowe zyski. Jednocześnie platforma zakupowa jest najprostszym i najszybszym sposobem, aby bez znacznych nakładów inwestycyjnych rozwijać nowy kanał sprzedaży.

Trendy i zmiany oraz wyzwania w 2023 rokuWidzimy coraz wyraźniej, że w czasach rosnących cen, klienci bardziej rozważnie podchodzą do zakupów. Jeszcze bardziej skupiają się na jakości, wybierają możliwość rozłożenia płatności w czasie, a także czy - w razie czego - mogą bez problemu zwrócić towar.  Dlatego platformy i sklepy online, które zadbają o te aspekty, zwiększając wygodę klientów i zapewniając dobre doświadczenia z obsługą klienta, będą wygrywać.

Innym trendem, który już obserwujemy - choć dopiero ma potencjał stać się znaczącym czynnikiem wzrostu, jest ekologia i zrównoważony rozwój. Szczególnie młodzi ludzie zwracają uwagę czy działania, w które angażuje się firma niosą realne zmiany. W przypadku e-commerce na znaczeniu będą zyskiwały opakowania bez plastiku i pochodzące z recyklingu, a także metody dostawy, które mają mniejszy wpływ na środowisko. Przykładem mogą być automaty paczkowe, które zamieniają nawet do 90 dostaw kurierskich pod różne adresy, na dostawę w jedno wygodne dla wielu klientów miejsce. Duże firmy będą także baczniej obserwowane pod kątem bycia “dobrym sąsiadem”, czyli tego jak zachowują się w przestrzeni lokalnej oraz w jakie inicjatywy charytatywne i z obszaru zrównoważonego rozwoju są zaangażowane.

Trzecim trendem jest technologia wykorzystywana bardziej praktycznie - nastawiona na przynoszenie wymiernych korzyści. Widzimy, że skończyły się czasy łatwego dostępu do kapitału, dlatego  projekty, które nie miały jasnego celu czy bezpośredniego przełożenia na biznes - takie jak blockchain czy niezbyt praktyczne przykłady wykorzystania metaverse - tracą na popularności. Mądre wykorzystanie technologii to takie, które daje klientowi dodatkową wartość. Klienci stali się bardziej niecierpliwi, mobilni, a co za tym idzie oczekują od technologii szybkich i wygodnych rozwiązań. Dlatego przewiduję, że w najbliższym czasie rozwój sztucznej inteligencji czy rozszerzonej rzeczywistości będzie zmierzał w kierunku zaspokajania bardzo konkretnych potrzeb i oczekiwań klientów.

W przypadku wyzwań typowo związanych z naszą branżą - na pewno warto wspomnieć o dyrektywie Omnibus. O ile Allegro wprowadziło wcześniej rekomendowane zmiany i klienci już podczas tegorocznych festiwali zakupowych takich jak Smart! Week i Black Week widzieli realne wartości obniżek, to wciąż wiele firm dopiero rozpoczyna ten proces. Ale znowu wracamy do tematu baczniejszego i bardziej krytycznego zwracania uwagi na to czy firmy działają fair czy tylko prowadzą skuteczny marketing.

Na dalszych podstronach wypowiedzi menedżerów Gazeta.pl, Media4U, OLX, INIS, GroupM, Sales Intelligence, RoiHunter & Business Factory Poland, SARE i Euvic 360e-com

Artur Wygryz, dyrektor e-commerce w Gazeta.pl

grafika

Wydarzenie rokuMijający rok upłynął pod znakiem agresji Rosji na Ukrainę. W ostatnich miesiącach wszyscy aktywnie angażowaliśmy się w pomoc Ukraińcom i zapewnienie wsparcia naszym sąsiadom. Tocząca się wojna ma jednak wpływ nie tylko na to, co dzieje się za naszą wschodnią granicą. To także bardzo negatywne reperkusje dla światowej gospodarki – mniejsza wartość złotego, większe koszty transportu i energii, a także przerwy w łańcuchach dostaw. Wiele firm zakończyło swoją działalność na terenie Rosji i Ukrainy, co znacząco wpłynęło na ich biznesy. Przygnębienie spowodowane wojną oraz recesja odbiły się również na nastrojach konsumenckich, które w ostatnich miesiącach mocno się obniżyły. Wszystkie te okoliczności bardzo mocno wpływają także na trendy, które obserwujemy w sektorze zakupów online.

Najważniejsze trendy w 2022 roku, trend na 20232022 to rok omnichannel i marketplace’ów. Wielokanałowa komunikacja stała się dla świadomych biznesów e-commerce standardem. Z kolei słowo marketplace odmienialiśmy w ostatnich miesiącach przez wszystkie przypadki, głównie ze względu na ich rosnący udział w sprzedaży e-commerce oraz wzrost wskaźnika GMV (całkowita wartość sprzedanych produktów w markeplace’ach). W ślad za rosnącą popularnością zakupów mobilnych oraz tych inspirowanych treściami w mediach społecznościowych wzrosło także znaczenie zakupów na żywo (tzw. live commerce). Z tej formy korzystają głównie młodzi ludzie, dlatego można założyć, że wkrótce zyska ona jeszcze na popularności.

Rok 2023 przyniesie zapewne dalszy rozwój big data. Dane będą wykorzystywane w służbie idealnego doświadczenia zakupowego – dzięki nim platformy sprzedażowe będą w stanie dostosować się do każdego użytkownika, aby tworzyć jeszcze bardziej przyjazne środowisko (odpowiednio przygotowana nawigacja, oferta produktowa, a nawet wygląd serwisu lub aplikacji czy też szczegółowa obsługa klienta). Z drugiej strony, obserwujemy rosnącą grupę konsumentów, którzy nie godzą się na zbieranie swoich danych osobowych przez witryny e-commerce. Stworzy to interesującą dychotomię – część użytkowników będzie miała bardzo spersonalizowane doświadczenia zakupowe, a część zupełnie na odwrót.

Drugim ciekawym trendem na przyszły rok będzie optymalizacja, która może stać się najczęściej powtarzanym słowem w 2023 r. Z uwagi na rosnącą inflację oraz konsekwencje wywołane wojną w Ukrainie, biznesy będą optymalizować wszystko, co tylko mogą - zarówno budżety reklamowe, jak i koszty produkcji oraz dostaw. Sklepy będą szukały tanich, ale konwertujących źródeł ruchu. W wielu z nich nacisk zostanie przesunięty z działań wizerunkowych na działania performance. Jeszcze bardziej rozwinie się też fulfilment, czyli realizacja procesu obsługi zamówień przy pomocy zewnętrznej firmy, co pozwala małym biznesom optymalizować koszty.

Co pandemia i inflacja zmieniły w branży w 2022 rokuOstatnie lata nas nie oszczędzały, a przed nami kolejne trudne miesiące. Kryzys gospodarczy, z którym musimy się teraz mierzyć, powoduje silną potrzebę optymalizacji kosztów. Obserwujemy także wzrost niepewności wśród konsumentów, a co za tym idzie – również wśród właścicieli sklepów, którzy zaczęli ograniczać wydatki na reklamę. Pandemia przyniosła jednak także pozytywną zmianę – znaczne przyspieszenie procesu digitalizacji. Właściciele sklepów stacjonarnych postawili na dywersyfikację źródeł zamówień, co spowodowało wzrost liczby i popularności serwisów typu marketplace.

Największe wyzwanie na 2023Negatywny wpływ inflacji na online’owe wydatki konsumentów prawdopodobnie utrzyma się w 2023 r. Domowe budżety będą bardzo napięte, a kupujący będą jeszcze bardziej świadomie podchodzić do zakupów, nie tylko online. Branża e-commerce będzie więc musiała optymalizować każdy element swoich działań, tak by dostarczać jak najlepszy produkt czy usługę w możliwie najniższej cenie.

 

Damian Sinior, head of sales w Media4U

grafika

Najważniejsze trendy w 2022 roku, trend na 2023W 2022 roku e-sklepy, które dbały o UX oraz o pozytywne wrażenia w kontakcie z konsumentami, odniosły sukces i nie tylko utrzymały się na rynku, ale też zwiększyły sprzedaż. Im mniej błędów w serwisie i im lepsza obsługa klienta, tym chętniej użytkownicy pozostaną na stronie. Działania naszych klientów wpisywały się w tę strategię, a także dotyczyły rozwoju biznesu na kolejnych rynkach.

Kolejnym trendem, który będzie kontynuowany w 2023 roku jest sprzedaż crossborder i zdobywanie kolejnych rynków zbytu w momencie, gdy krajowy staje się „zbyt ciasny”. Mam na myśli zarówno rozbudowę sklepów internetowych o koleje wersje językowe, dodawanie kolejnych walut, ale również, co najistotniejsze, dopasowywania swoich e-commerce do potrzeb lokalnych rynków, szczególnie pod kątem doboru form płatności, uwzględnienia ulubionych na danym rynku form dostawy i dostosowywanie sklepów do potrzeb „lokalsów”. To już nie tylko obsługa w ojczystym języku, uwzględnienie kanałów social media dla danego kraju, ale również dbałość o uwzględnienie odpowiednich pól w formularzach – specyficznych dla danego kraju i kultury.

Kolejny trend, który będzie utrzymywał się w 2023 roku to marketplace. To najszybsza metoda na zaistnienie na nowym rynku i przetestowanie jego chłonności. Widzimy to po działaniach naszych klientów, którzy coraz chętniej pojawiają się na platformach wielkich graczy typu Amazon czy Zalando, ale i również mniejszych lokalnych, które też dają możliwość zwiększania sprzedaży i zaistnieniu w świadomości nowych klientów.

Ten rok to również wzrost popularności odroczonych płatności, do którego bez wątpienia przyczyniła się inflacja. Przyjmijmy dla zachowania wrodzonego optymizmu, że zwycięża wygoda. W roku 2022 w coraz większej liczbie sklepów metoda ta przyjęła się jako kolejna forma płatności. Możemy założyć, że w kolejnych latach stanie się ona dominującym sposobem zapłaty za produkt. Tym bardziej, że praktycznie u każdego operatora płatności można ją włączyć jednym kliknięciem.

W roku 2022 obserwowaliśmy rosnącą świadomość związaną z UX. Zauważamy coraz większą dojrzałość firm do badania swoich sklepów i dokonywania w nich stosownych poprawek. Sklepy robią to dla klientów, ponieważ pozyskanie ich coraz trudniejsze. Podczas badania UX badani są właśnie klienci, oceniane ich zachowania, łatwość wykonania danego zadania, łatwość w wyszukiwaniu informacji, nie tylko ze względu na architekturę informacji na stronie, ale również na jakość działania wyszukiwarki. Pojawia się przestrzeń do udoskonalania wyszukiwarki głosowej, której popularność w kolejnych latach bez wątpienia będzie rosła.

Co pandemia i inflacja zmieniły w branży w 2022 rokuDla wielu osób życie po pandemii wywróciło się o 180 stopni. Wystarczy zobaczyć w jaki sposób funkcjonuje wielu młodych ludzi. Praca zdalna, hybrydowa, mniejsze parcie na wychodzenie z domu i w tym wszystkim łatwość dokonywania zakupów z dostawą pod drzwi.

Chętnie korzystamy z usług abonamentowych typu Netflix, HBO, dostęp do platform z kursami czy grami on-line. Model subskrypcyjny na pewno coraz częściej widoczny będzie w e-commerce. Dotyczyć będzie tak naprawdę większości branż. Model subskrypcyjny to lepszy sposób na lojalizację klientów i co ważniejsze, w ostatecznym rozrachunku tańsze pozyskanie klienta.

Wydarzenie rokuMyślę, że wszelkiego rodzaju nagrody są zawsze wydarzeniem roku w firmie. W naszym przypadku rok 2022 zaowocował zdobyciem dwóch statuetek wspólnie z naszymi klientami. Pierwszą nagrodę zdobyliśmy na rynku polskim wraz z marką Urban City w konkursie E-commerce Polska Awards za najlepszą stronę w wersji mobilnej. Drugą statuetkę przywieźliśmy ze słonecznej Barcelony, gdzie wspólnie z marką R-GOL, jako pierwsze firmy pochodzące z Polski zdobyliśmy nagrodę w konkursie European E-commerce Awards za najlepszą stronę w kategorii „European Sports, Leisure, Toys E-commerce Website of the Year”.

Największe wyzwanie na 2023 rokInternet 2023? Ze względu na sytuację gospodarczą, sklepy internetowe będą na pewno miejscem szukania optymalnej ceny.

U wielu właścicieli e-commerce widzimy chęć robienia kolejnych optymalizacji, wprowadzania automatyzacji, zmian w procesach. Największych zmian należy spodziewać się tam, gdzie jest szansa na przyspieszenie wykonywanych operacji czy wprowadzenie oszczędności przy rosnących kosztach.  Myślę tu o automatycznych tłumaczeniach, optymalizacji przyjmowania zwrotów czy chociażby skróceniu czasu na zarządzanie codziennymi operacjami.

Przewiduję dalszy dynamiczny rozwój w obszarze chat i voiceboty na stronach sklepów, aplikacjach mobilnych czy w kontakcie telefonicznym z BOK. Wsparcie inteligentnych asystentów głosowych mogących działać w wielu językach, gdzie klienci mogą zadawać pytania całą dobę będzie na pewno cenne.

 

Mateusz Bochat, senior category manager w OLX

grafika

Wydarzenie rokuZ pewnością na życie nas wszystkich wpłynęła wojna Rosji na Ukrainie. Od jej początku wiele platform sprzedażowych i marek zdecydowało się na dostosowanie oferty do dużej liczby uchodźców, którzy dotarli na terytorium Polski. Od końca lutego do połowy grudnia według danych Straży Granicznej polską granicę przekroczyło 8,5 miliona ludzi z Ukrainy, którym należało zapewnić dostęp do odpowiednich produktów i usług.

Platformy internetowe podejmowały szereg działań, które pomogły odpowiedzieć na ich potrzeby - począwszy od tłumaczenia stron i oferty, przez tworzenia specjalnych kategorii, po organizację i wspieranie akcji charytatywnych. Dostęp do odpowiednich narzędzi internetowych umożliwił wielu Ukraińcom odnalezienie się na polskim rynku pracy, a także możliwość nabycia produktów niezbędnych do codziennego funkcjonowania. Wsparcie to będzie potrzebne również w nadchodzącym roku. Należy przy tym pamiętać, że większa liczba ludności przekłada się również na zwiększony popyt, co dla wielu sprzedawców stanowi okazję do rozwoju w kontekście wysokiej inflacji, która przyczynia się do ograniczenia niektórych wydatków konsumenckich.

Drugą istotną konsekwencją wojny była konieczność optymalizacji wielu procesów w firmach. Wraz ze zwiększonymi kosztami operacyjnymi oraz rosnącymi kosztami kapitału spółki technologiczne zaczęły odchodzić od logiki wzrostu za wszelką cenę na rzecz optymalizacji kosztów i rentowności. To z kolei wymusiło koncentrację na kluczowych projektach. W dłuższej perspektywie może to przynieść pozytywne rezultaty w postaci lepszej zdolności priorytetyzacji zadań oraz właściwej identyfikacji najważniejszych, najbardziej pilnych potrzeb konsumentów.

Najważniejsze trendy w 2022 roku, trend na 2023Trwająca od lutego wojna na Ukrainie uruchomiła szereg procesów, które miały bezpośredni wpływ zarówno na konsumentów, jak i platformy sprzedażowe. Rosnące ceny energii przyspieszyły wzrost inflacji, co z kolei pociągnęło za sobą podwyżkę stóp procentowych, obniżenie zdolności kredytowej Polaków, a także drastyczne niekiedy wzrosty cen podstawowych towarów i usług. W obliczu tych zmian kupujący zaczęli intensywniej rozglądać się na rynku za okazjami, poszukując tańszych, niekiedy używanych produktów dobrej jakości. Jednocześnie na znaczeniu jeszcze bardziej zyskała wygoda zakupów i dopasowanie się do potrzeb konsumentów. W 2022 r. obserwowaliśmy intensywny rozwój sieci przesyłek idący w parze z postępująca adopcją płatności online.

Wzrost rynku e-commerce w 2022 r. utrzymywał się na dwucyfrowym poziomie (w październiku 14% r/r), choć jego dynamika zmalała w porównaniu z okresem pandemii z 2020 i 2021 r. Jednym z obszarów, w którym obserwowaliśmy najszybszy wzrost sprzedaży online, był sektor mody notujący w poszczególnych miesiącach wzrosty w przedziale 15-29% r/r. Według danych GUS, sprzedaż w sieci odpowiada obecnie za 9.5% całego handlu, lecz w przypadku mody udział ten wynosi już ponad 22%.

W kolejnym roku z pewnością będziemy świadkami dalszego rozwoju tego obszaru, przede wszystkim w segmencie rzeczy używanych. Przyczyni się do tego nie tylko trudniejsza sytuacja ekonomiczna zmuszającą konsumentów do poszukiwania oszczędności, ale także rosnąca świadomość społeczna i większa otwartość na produkty z „drugiego obiegu”. W tym kontekście kluczowe będzie udoskonalanie funkcjonalności i programów, które ułatwią użytkownikom proces zakupowy oraz zwiększą bezpieczeństwo transakcji.

Roman Grygierek, CEO w INIS

grafika

Wydarzenie rokuByć może nie jest to „wydarzenie roku” sensu stricto, ale z punktu widzenia polskiego ecommerce miała miejsce rzecz istotna, na którą warto także zwrócić uwagę w ogólnoświatowym kontekście. W czerwcu tego roku ujrzała światło dzienne informacja jakoby Shopee, które z końcem 2021 r. weszło na polski rynek, rozpoczęło proces restrukturyzacji. I tak też się w istocie wydarzyło. Zwolnienia dotknęły pracowników na kilku rynkach południowo-wschodniej Azji, ale także właśnie w Polsce. Wydarzenie to namacalnie pokazuje, iż finansowanie, chęci, a nawet doświadczony na rodzimym rynku, bo przechwycony od konkurencji zespół to nie wszystko, co sprawi, że będzie można powalczyć o każdy rynek dowolnego kraju świata. Najważniejszą rolę odegrał i cały czas odgrywa konsument ze swoim przywiązaniem do brandu i procesów, który ostateczne decyduje, w którym z marketplace’ów najlepiej robi mu się zakupy.

Najważniejsze trendy w 2022 roku, trend na 2023Do trendów, przynajmniej tych, które według prognoz z końca 2021 roku miały się upowszechnić w kolejnym i przy okazji zrewolucjonizować przyszłość Internetu zaliczyłbym cały hype, który wytworzył się wokół Metaverse. Okazało się, że przewidywania wielu w tym zakresie zasadniczo się nie ziściły. Coś, co miało być kolejnym punktem styku i sposobem na rozwój ecommerce, jak dotychczas okazało się przesadnie napompowaną bańką, której nikt, poza kilkoma ewangelistami nie potrzebuje na co dzień.

Wśród pewnie wielu nowych trendów na 2023 r. wskazałbym na stale rosnący rynek e-ecommerce, rozumiany jako ponowna sprzedaż produktów używanych, czyli tzw. second-hand products. Zjawisko to bardzo mocno wpisuje się w trendy zrównoważonego rozwoju, a szczególnie w ekologię zyskującą coraz więcej uwagi i zrozumienia. Niewątpliwie istotnym powodem jego rozkwitu jest także czynnik inflacyjny i spadająca siła nabywcza społeczeństwa, które w produktach z drugiej ręki częściowo upatruje szansy na ratowanie swoich budżetów domowych. W następstwie tego trendu rodzi się konieczność usprawniania narzędzi, platform i procesów, ale zaczynają się one coraz mocniej rozwijać. Zauważalne są także wzmożone działania technologiczne, jak i marketingowe – choćby w postaci akcji reklamowych serwisów takich jak Less.app, Vinted.pl czy olx.pl.

Co pandemia i inflacja zmieniły w branży w 2022 rokuParadoksalnie pandemia wpłynęła pozytywnie na rozwój ecommerce, zwłaszcza od strony zwiększenia liczby użytkowników i konsumentów online. Niejednokrotnie ci, którzy przez okoliczności zostali zmuszeni do robienia zakupów online, rozsmakowali się w takiej formule zakupów i przy niej już pozostali.

Część osób zapewne wróciła do starych nawyków zakupowych i ulubionych dyskusji przy kasie czy między sklepowymi półkami. Na efekty wysokiej inflacji musimy jeszcze poczekać. Wstępne dane z okresów typu Black Friday i Cyber Monday pokazują, że choć liczba zainteresowanych zakupami nie była znacząco mniejsza, to poziomy konwersji nie sięgają tych z roku 2021.

Największe wyzwanie na 2023 rokNiewątpliwie wyzwaniem będzie utrzymanie dynamiki rozwoju e-commerce na obecnym poziomie - zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. O rozwój technologiczny raczej nie musimy się obawiać, gdyż będzie on przez najbliższy czas parł do przodu siłą rozpędu. Zastanawiające jest jak będą kształtować się wydatki konsumentów przy stale spadającej, ze względu na inflację, sile nabywczej. To niejednokrotnie konsumenci swoimi działaniami i portfelami pchali całą branże do przodu, poprzez wymuszanie przechodzenia podmiotów działających offline do online czy też stawianie na nowe, lepsze, szybsze rozwiązania w zaspokajaniu popytu w kanałach internetowych.

 

Łukasz Sztuczyński, e-commerce director w GroupM

grafika

Wydarzenie rokuTrudno wskazać jedno wydarzenie, które definiowałoby cały rok w e-commerce. Warto wspomnieć o kilku, które pokazują kierunki rozwoju branży, takie jak poszukiwanie nowych kanałów sprzedaży, rozwój platform na nowych rynkach, czy coraz szybsze usługi.

Na pewno warto odnotować wszelkie przykłady dodawania sprzedaży online do oferty znanych sklepów tradycyjnych, np. uruchomienie przez Biedronkę własnej platformy e-commerce, będące przykładem kolejnego dużego retailera offline, wchodzącego w sprzedaż w internecie, czy rozwój Żabki Jush (która wystartowała pod koniec zeszłego roku). W duchu szybkości realizacji zakupów warto wskazać również ponowne uruchomienie i szybki wzrost Lisek.APP. Co ciekawe w q-commerce pojawiło się również coś dla marketerów - rozwój narzędzi reklamowych w aplikacjach q-commerce, np. w Uber Eats oraz informacje, że nad podobnymi rozwiązaniami pracuje m. in. Glovo.

Nie sposób pominąć kontrowersyjnego i jednocześnie niezwykle dynamicznego pochodu Shopee na polskim rynku marketplace'ów. Ogromne inwestycje, szybki wzrost i już po kilku miesiącach głośne problemy, pokazały w ciągu kilku miesięcy niemal pełen cykl życia platformy sprzedażowej. Z zaciekawieniem możemy obserwować, jakie wnioski z tego wyciągnie chiński gigant i czy wdroży zmiany w strategii rozwoju i komunikacji w kolejnym roku.

Najważniejsze trendy w 2022 roku, trend na 2023Sądzę, że jednym z najciekawszych trendów, które obserwowaliśmy w tym roku był rozwój marketplace'ów. Platformy oferujące szeroki asortyment, zoptymalizowane, znane ścieżki zakupowe dla niecierpliwych użytkowników, dla których coraz częściej największą wartością jest szybkość i bezproblemowość zakupów, stają się jednocześnie pierwszym punktem kontaktu z markami, jak i miejscem, w którym są one później kupowane.

Obserwowaliśmy ciągłą pracę największego polskiego e-commerce, Allegro, aby użyteczność serwisu dla konsumenta była lepsza, np. poprzez złączenie ofert dotyczących takich samych produktu. Ponadto Allegro postawiło również na rozwój od strony biznesowej, inwestując w rozszerzenie zasięgu na inne rynki, poprzez akwizycję grupy Mall.

Inne platformy również nie pozostawały w tyle. Niezwykle dynamiczny rozwój, a potem pierwsze problemy, zanotowało Shopee. Nawet jeśli uznamy, że fakt nagłej redukcji zatrudnienia wskazuje na kłopoty tego marketplace'u na naszym rynku, nie można odmówić chińskiemu gigantowi niezwykłego tempa wzrostu w świadomości konsumentów, czy liczbie użytkowników.

Warto zauważyć, że dotyczy on zarówno gigantów branży, lokalnych i globalnych, jak i platform, które do tej pory działały jako retailerzy, np. uruchomienia oferty marketplace przez Decathlon. Jest to prosty i jednocześnie bardzo skuteczny sposób wzrostu przychodów, dający możliwość rozszerzenia asortymentu, dostępności produktów oraz sprzedaży dodatkowych usług takich jak pozycjonowanie ofert w serwisie.

Trendem na rok 2023, na który zwracałbym największą uwagę, będzie rozwój retail mediów, czyli oferty płatnych narzędzi promocyjnych na platformach sprzedażowych. Nie bez przyczyny łączę rozwój marketplace'ow z retail media. Obecnie najbardziej rozwiniętą ofertę w tym zakresie w Polsce posiadają Allegro oraz Amazon. Inne platformy marketplace idą ich śladem, szukając dodatkowych narzędzi, którymi będą mogły skusić sprzedawców do wystawiania ofert właśnie u nich. Również w przypadku e-retailerów, którzy do tej pory trzymali ofertę mediową jako element umów handlowych z producentami, widzimy coraz częściej przypadki włączania jej do rozmów z zespołami marketingu lub agencjami, a nie handlowcami. Co więcej, analizując rynek retail mediów widzimy, że nawet na samym początku ich rozwoju stanowią około 12% wszystkich działań digital. Większa świadomość, rozwój oferty retail mediowej i otwarcie się platform sprzedażowych na ten sposób patrzenia na narzędzia reklamowe, które posiadają sprawi, że ten udział będzie rósł bardzo dynamicznie.

Co pandemia i inflacja zmieniły w branży w 2022 rokuZmiany w e-commerce spowodowane sytuacją społeczną i ekonomiczną warto rozpatrywać w dwóch wymiarach - tego, jak wpływa to na konsumentów oraz tego, jak reagują na to firmy prowadzące sprzedaż w internecie.

Z punktu widzenia konsumentów naturalnie ogromne znaczenie będzie miała cena produktu. Gdy jesteśmy otoczeni informacjami o coraz wyższych kosztach właściwie w każdym aspekcie życia, poszukujemy najlepszych okazji. Potwierdza to analiza popularności porównywarek cenowych oraz aplikacji zakupowych agregujących najlepsze oferty, w rozumieniu liczby użytkowników i spędzanego w nich czasu, którego spędzamy w nich coraz więcej.

Patrząc natomiast na sprzedawców, którzy przecież również ponoszą coraz wyższe koszty prowadzenia działalności, widzimy sposoby na zwiększenie przychodów. Jednym z nich jest wspomniany wcześniej rozwój w kierunku tworzenia marketplace'ów zwiększający ofertę produktową, jak i sprzedawaną dalej do producentów czy resellerów ofertę mediową. Oczyście pojawia się również przełożenie kosztów na konsumentów przez działania na marżach, czy na partnerów, np. przez podnoszenie prowizji, którą muszą płacić za sprzedaż na marketplacie. Widzieliśmy również testy wycofywania się z darmowej dostawy lub dodatkowego jej uwarunkowania, zwiększając progi wartości koszyków, których dotyczy.

Największe wyzwanie na 2023 rokWspomniane wyżej dwa wymiary zmian w e-commerce mają również przełożenie na wybory konsumentów co do ostatecznego miejsca zakupów. Skokowy rozwój e-commerce podczas pandemii i zaraz po niej, zaczyna wyhamowywać, czego przyczyną jest m. in. potrzeba wyszukania najlepszej oferty niezależnie od miejsca dokonania transakcji. Dlatego obecnie nie możemy mówić już tylko o wizji strategii commerce, ale musimy rzeczywiście ją wprowadzać. Sądzę, że to będzie największym wyzwaniem, które przyniesie przyszły rok. Kluczowa będzie zmiana sposobu działania w kierunku utransakcyjnienia każdego punktu kontaktu konsumenta z marką, niezależnie od miejsca i czasu. Naturalnie pojawia się pytanie, jak to zrobić. Żeby było to możliwe będziemy potrzebowali narzędzi, które połączą online i offline integrując i umożliwiając przepływ danych między nimi.

 

Kacper Gruchot, marketplace team leader w Sales Intelligence

grafika

Wydarzenie rokuWydarzeniem 2022 roku można nazwać bitwę o lidera marketplace’ów. Po pojawieniu się na polskim rynku  Amazona i Shopee aktualny lider (Allegro) musiał szybciej wdrażać nowe usługi. One fulfillment by Allegro i sprzedaż cross-border to odpowiedź na zwiększający się udział Amazona na naszym rodzimym rynku. Wykupienie Mall Group przez Allegro to pierwszy krok do zwiększenia udziału rynkowego i konkurencyjności w Europie środkowo-wschodniej.

Najważniejsze trendy w 2022 roku, trend na 2023Rok 2022 nazwać można rokiem dominacji marketplace’ów. Od początku pandemii widoczny jest zwiększony udział platform handlowych w ścieżce zakupowej. W 2022 roku ponownie widzimy rozwój mobile commerce, który nieprzerwanie od początku pandemii rośnie rok do roku. Allegro, będące najczęściej wybieranym przez internautów miejscem zakupowym generuje aż 70% ruchu za pomocą mobile’a.

 Zbliżający się rok 2023 w e-commerce skupiać się będzie również na sprzedaży w modelu cross-border. Już dzisiaj widać, że największe marketplace’y zaczynają rozwijać usługę dostaw międzynarodowych. Allegro jakiś czas temu udostępniło możliwość wysyłek zagranicznych, a teraz wprowadza możliwość automatycznego tłumaczenia opisów z języka polskiego na język docelowy (angielski, czeski i ukraiński). 2023 rok to również rozwój płatności jednym kliknięciem. Coraz więcej sklepów internetowych wprowadziło już one step checkout, jednak kupujący wymagają więcej – złożenie zamówienia z poziomu karty produktowej będzie miało duży wpływ na skalowanie biznesu w zbliżającym się roku.

Co pandemia i inflacja zmieniły w branży w 2022 rokuPandemia wpłynęła na to, że coraz więcej zakupów dokonywana jest online. W 2022 roku mocno rozwinęła się oferta marketplace’ów, za pomocą których Internauci zaczynają wyszukiwać produkty. Znaczący udział ma tutaj Allegro, które odpowiada za 30% wyszukiwań w Polsce.

W przypadku inflacji bardzo widoczna jest zmiana zachowań e-konsumentów. Zarówno producenci, dystrybutorzy, jak i nabywcy znacząco odczuli jej skutki – rosnące ceny dystrybucji i energii spowodowały, że ceny produktów i usług zmieniają się w mgnieniu oka. Coraz wyraźniej widać, że zakupy dokonywane w Internecie są bardziej przemyślane, mniej impulsywne. Widać również wzrost znaczenia płatności odroczonych, jak np. Allegro Pay, dzięki któremu kupujący mogą zapłacić za zamówione produkty nawet w 20 ratach.

Największe wyzwanie na 2023 rokNajwiększym wyzwaniem na 2023 rok będzie skalowanie sprzedaży przy nieciekawej sytuacji makroekonomicznej. Rosnąca inflacja sprawia, że utrzymanie biznesu staje się coraz droższe, a portfele kupujących coraz mniejsze. Znacznym wyzwaniem będzie również utrzymywanie i zwiększanie udziału rynkowego. Pojawianie się nowych marketplace’ów oraz zwiększony udział D2C w e-commerce sprawia, że coraz ciężej o przewagę konkurencyjną. Już teraz widać, że cena nie jest głównym powodem zakupowym, więc sporym wyzwaniem będzie wyróżnianie się na tle konkurencji czynnikami nie cenowymi, jak obsługa klienta czy prezentacja produktu.

Last but not least - szybka reakcja na zmiany rynkowe i zachowania nabywców. 2023 nie zapowiada się rokiem stabilności gospodarczej - wpłynie to zarówno na model prowadzenia biznesu, jak i na model zakupowy wśród konsumentów.

Michał Kidała, ekspert od skalowania sprzedaży na Facebooku i Instagramie w RoiHunter & Business Factory Poland

grafika

Wydarzenie rokuNa pewno nie będę oryginalny, ale myślę, że to napaść Rosji na Ukrainę i wojna, która dotknęła pośrednio sporą część świata. Konsekwencje ekonomiczne z jakimi musimy się dzisiaj mierzyć wystawiły, zarówno marki, jak i agencje na sporą próbę, ale na szczęście mimo wszystko wydaje mi się, ze generalnie póki co wychodzimy z niej obronną ręką.Jednakże poza wojną wydaje się, że ważna jest też jej konsekwencja, czyli recesja, której namiastkę mamy, a której konsekwencje, być może dopiero odczujemy w nowym roku.  Sami uważnie przyglądamy się trendom w sprzedaży online, bo też większa część naszego biznesu bazuje właśnie na wsparciu tego kanału, ale także rozmawiamy z klientami o dalszych planach na 2023 rok. Myślę, że ta sytuacja choć obecnie trudna, pozwoli wyjść wszystkim wzmocnionym, ponieważ wymaga przejrzenia swoich strategii, wyeliminowania zbędnych kosztów, optymalizacji oraz wybrania lepszych i skuteczniejszych rozwiązań, szczególnie w marketingu i sprzedaży.

Najważniejsze trendy w mijającym roku. Trend na 2023Patrząc na kategorię sprzedaż online uważam, że dużym trendem było przesuwanie się konsumentów w kierunku marketplaces. Po dwóch covidowych latach, konsumenci zrobili duży krok w kierunku zakupów przez Internet. Doszedł  również element poszukiwania wygody, szybkości i bezpieczeństwa związanych z zakupami. Mam wrażenie, że to się nie zmieni, bo i samych marketplace’ów powstanie co najmniej jeszcze kilka - przynajmniej takie wnioski można wyciągać po obecnych ruchach na rynku. Będą one bardziej specjalistyczne, a liderzy będą wchłaniać w ten sposób mniejsze marki ze swojej kategorii - de facto nie zabijając ich, ale tworząc miejsce sprzedaży na swoich warunkach.

Druga kwestia to wzrost znaczenia social commerce. Tutaj trzeba spojrzeć szeroko. Z jednej strony mamy coraz lepsze narzędzia sprzedażowe i algorytmy do optymalizacji jakie daje np. Meta, które coraz śmielej konkurują z ofertą Google i w wielu przypadkach obok wspomnianego Google i marketplaces są kluczowym kanałem wzrostu sprzedaży i skali biznesu. Z drugiej strony Meta, TikTok, Snapchat stwarzają przestrzeń dla influnecerów i live-commerce, które również zajmuje coraz silniejszą pozycję w generowaniu sprzedaży. To istotny kanał, o którym powinny myśleć marki, bo na pewno nadal będzie rósł.

Trendem na rok 2023 będzie na pewno optymalizacja kosztów – wszelkich - od samej produkcji, przez logistykę, opakowanie na marketingu kończąc. Patrząc z poziomu mediów i marketingu wiem na pewno, że klienci będą szukać agencji, które mają know-how i technologię pozwalającą im obniżać koszty, bez szkody dla skalowania sprzedaży w wybranych kanałach, a Roi Hunter robi to doskonale m.in. w ekosystemie Meta.

Co pandemia i inflacja zmieniły w branży w 2022 rokuChyba najistotniejsze jest to, ze wojna jest kolejnym trudnym wydarzeniem po dwóch latach covidu i tym bardziej odciska swoje piętno na biznesie.  To co widzieliśmy de facto na co dzień to niska skłonność do inwestowania i podejmowania ryzyka biznesowego, cięcie budżetów na wszystko co nie jest niezbędne do utrzymania produkcji i sprzedaży, ale też duża optymalizacja budżetów, które zostały utrzymane jako niezbędne do działania.

Ten rok to była trudna lekcja przypominająca, ze po dobrych latach przychodzi kryzys a nawet jak wydaje nam się, ze będzie lepiej (jak z końcem Covida) to i tak trzeba być ciągle przygotowanym. Teraz mamy „zaciągnięty hamulec” i bardzo ostrożne planowanie kolejnych ruchów w biznesie, plany na przyszły rok są tak naprawdę planami co najwyżej na I kwartał. Zresztą wygląda ze to ciągle daleko od końca tych niespokojnych czasów bo na horyzoncie jest mniejsza lub większa recesja.

Kolejne wyzwanie to optymalizacja działań reklamowych i sprzedażowych, które w koszyku wydatków stanowią zawsze olbrzymią pozycję. Wygrają ci, którzy mają lepsze narzędzia, bo sam dobry zespół i „ręczna praca” mogą nie wystarczyć. Najwięksi gracze na rynku rok 2022 wykorzystali na zbrojenia i na pewno będzie im to dawało przewagę w 2023 roku.

Dla nas jako firmy to był rok, który pokazał co jest najważniejsze i na co w pierwszej kolejności trzeba stawiać – czyli ludzi a z czego można zrezygnować żeby w miarę spokojnie rozwijać się dalej.

Największe wyzwanie na 2023 rokWyzwań będzie sporo, bo to kolejny rok, w którym nie mamy normalnej sytuacji na rynku, a wręcz może się ona pogorszyć. Wojna w Ukrainie trwa nadal, Chiny nie odpuszczają z lockdownem blokując swoją gospodarkę, ale też wpływając na łańcuchy dostaw, a koszty życia w Europie stale rosną.

W tej sytuacji trzeba myśleć o optymalizacji biznesu na każdym jego poziomie.  Patrząc z perspektywy ecommerce i sprzedaży online, wcześniejsze zaniedbania mogą mieć decydujący wpływ na przyszłoroczne wyniki.

Na pewno analityka internetowa była i jest wyzwaniem, a będzie tym większym im bliżej do finalnego przejścia ze starego Google Anayticsa na GA4. Na pewno nie wszystkie firmy będą na to w stu procentach gotowe.

Personalizacja - to jest oczywistość powtarzana co roku, ale w zalewie reklamy, trudniej będzie znaleźć to co interesuje użytkownika. I tutaj znowu kłania się analityka i narzędzia do optymalizacji działań. Albo to masz albo strzelasz w ciemno, czyli przepalasz budżety- na to miejsca nie będzie.

 

Magdalena Niedobecka, business segment marketing manager w SARE (Digitree Group)

grafika

Wydarzenie rokuMijający rok pełen był wydarzeń, które wywarły znaczący wpływ na sytuację rynku ecommerce w Polsce. Bez wątpienia najmocniejszą rolę odegrała agresja Rosji na Ukrainę, ale o tym więcej powiem nieco niżej.

Natomiast z ważniejszych momentów, które miały miejsce się w mijającym 2022 roku, wskazałabym na rozwój metaversum. Potencjał reklamowy, który drzemie w wirtualnym świecie jest obiecujący, aczkolwiek nie każda firma jest gotowa, aby do niego wejść. Warto jednak przyglądać się z uwagą pionierskim działaniom marek podejmowanym na tym powstającym dopiero na naszych oczach rynku oraz śledzić reakcje użytkowników. Tu wszystko może się zdarzyć.

Najważniejsze trendy w 2022 roku, trend na rok 2023Omnichannel w marketingu cyfrowym - podobnie jak “mała czarna” - nigdy nie wyjdzie z mody. Jednak warto wskazać, że zarówno sektor fashion jak i podejście do komunikacji marketingowej ewoluuje i nabiera jeszcze większego znaczenia, szczególnie jeżeli chodzi o e-commerce.

Mnogość treści sprawa, że przekaz marki nie powinien ograniczać się wyłącznie do jednego kanału komunikacji. Kluczowa dziś jest obecność marki w każdym punkcie styku z klientem. Natomiast znacznie ważniejsze jest spełnianie potrzeb konsumenta w postaci oferty idealnej. Marki, które działają skutecznie w wielu kanałach komunikacji przestały skupiać się na tzw. last click.

Dziś obserwujemy, że coraz większą uwagę przykłada się do weryfikacji kanałów komunikacji konwertujących sprzedaż – czyli wykorzystania modelu atrybucji. Pozwala to e-sklepom określić jaka forma komunikatu (e-mail, SMS, push, display, reklama TV etc.) wpłynęła na decyzję o zakupie. Wiedza dostarczana przez model atrybucji wskazuje w jaki sposób, w jakim kanale i czasie odbiorca wchodzi w interakcję z marką. To z kolei daje możliwość optymalizowania kampanii do potrzeb konsumenta i pozytywnie wpływa na wskaźnik ROI. Dla e-commerców prowadzących także sprzedaż stacjonarną, atrybucja łączy się mocno z analizą tzw. efektu ROPO i reverse ROPO (szukanie produktów w sieci - zakup offline i na odwrót). W efekcie analiza tych zjawisk umożliwia lepszy wybór sposobu, miejsca i czasu komunikacji, co z kolei ściśle wiąże się z personalizacją na najwyższym poziomie i  zaprojektowaniu jak najlepszej mapy podróży klienta. A wiemy przecież, że personalizacja to trend rosnący, który obserwujemy w ecommerce od kilku lat.

Co w zanadrzu ma rok 2023 dla branży e-commerce? Zakładam, że utrzyma się trend monetyzacji własnych zasobów bazodanowych, które dodatkowo będą zasilane danymi AI. Pamiętajmy, że przed nami era cookieless, która docelowo zmieni oblicze reklamy w internecie, wpływając także na coraz wyższe stawki i jeszcze bardziej zaciętą walkę z konkurencją. Marketerzy zwiększają świadomość dotyczącą słuszności inwestycji we własne zasoby, tzw. owned media oraz osiąganie efektywności kosztowej w procesie budowania zaangażowania i lojalności z pozyskanymi już klientami, którzy, odpowiednio zaopiekowani– mają kluczową wartość dla biznesu.

Co pandemia i inflacja zmieniły w branży w 2022 roku?Warto sięgnąć pamięcią do początku 2022 r., kiedy sieć ogarnęła fala komentarzy ekspertów podsumowujących skutki pandemii we wszystkich aspektach naszego życia i powoli zaczęliśmy wracać do normalności. Jednak 24 lutego rzeczywistość znowu nas zaskoczyła.

W Polsce zaczęła wybrzmiewać solidarność z Ukrainą: marki działające w obszarze e-commerce postanowiły wycofać się z rynku rosyjskiego czy tworzyły komunikację w języku ukraińskim. I tak pierwsze sześć miesięcy minęło pod znakiem konfliktu militarnego jak również galopującej inflacji oraz kolejnych podwyżkach stóp procentowych. Biorąc powyższe w tzw. klamrę – te wydarzenia diametralnie wpłynęły na nastroje konsumenckie i ich decyzje oraz potrzeby zakupowe. Siła nabywcza polskiego konsumenta znacznie się zmniejszyła, a ciągłe podwyżki cen produktów pierwszej potrzeby i kosztów utrzymania sprawiły, że rynek e-handlu zaczął notować straty.

Dziś jednak obserwujemy tendencję wzrostową. Duża część konsumentów, która jeszcze przed pandemią kupowała stacjonarnie, przekonała się o korzyściach zakupów internetowych, pozostając lojalnie przy nich do dziś. Co więcej, dziś bardzo często obie formy sprzedaży online i offline dobrze funkcjonują i uzupełniają się wzajemnie. To z kolei mocno wpłynęło na dostarczanie spójnych doświadczeń konsumentom w sklepach, w których kupują. W zaistniałych okolicznościach idea strategii omnichannel nabiera zatem jeszcze mocniejszego znaczenia.

Największe wyzwanie na 2023 rokNadchodzący rok z pewnością będzie wymagający, nie tylko dla branży e-commerce. Zagrożenie recesją i realny spadek dochodów pogarszają kondycję finansową gospodarstw domowych. Szalejąca inflacja sprawiła, że dziś przeciętny Kowalski stawia na rozsądek i… oszczędza.

Niewątpliwie, dla każdego właściciela e-commerce największym wyzwaniem będzie utrzymanie sprzedaży w tym trudnym czasie. Wiele marek zdecyduje się na konkurowanie ceną, co może spowodować renesans porównywarek cenowych. W dłuższej perspektywie czasu podejście „kto da mniej” może jednak przysporzyć więcej strat. Dlatego kluczowe dla każdego e-sklepu będzie zapewnienie nienagannego procesu budowania doświadczeń użytkowników na linii marka-klient oraz nastawienie na dostarczanie wartości.

Wyrażona w okazywaniu dbałości o każdego klienta idea customer centricity nabierze jeszcze mocniejszego znaczenia. W tym przypadku dużą rolę odegra również umiejętne zarządzanie danymi o klientach, zagregowanymi w zaawansowanych platformach typu CDP (Customer Data Platform).

Coraz większego znaczenia nabiera wspomniana wcześniej sztuczna inteligencja, dzięki której można zaprojektować komunikację indywidualnie dla każdego użytkownika. Jej siłą jest możliwość antycypowania potrzeb zakupowych konsumentów oraz efektywnego działania w modelu omnichannel. Nieodzowne będzie w tym zakresie wsparcie departamentów data science i specjalistów od zaawansowanej analityki. Umiejętność patrzenia na dane z każdej strony, pomiar zależności i zachowań konsumenckich oraz weryfikacja skuteczności kanałów komunikacji jest dzisiaj nie tylko kluczową kompetencją, której na rynku brakuje, ale także wyzwaniem, z którym przyjdzie się nam mierzyć w 2023 r. Umiejętne wykorzystanie danych będzie miało kluczowe znaczenie w zwiększaniu efektywności i wartości wskaźnika Customer Lifetime Value, a co za tym idzie – optymalizacji wydatków na działania marketingowe.

 

Krzysztof Łada, CEO w Euvic 360e-com (Euvic Performance)

grafika

Najważniejsze trendy w 2022 roku, trend na 2023- Będzie to najprawdopodobniej kolejny rok, w którym e-commerce będzie się rozwijał kosztem tradycyjnych kanałów sprzedaży.- Spadnie presja na skracanie czasu dostawy. Aktualnie, wielu dostawców zapewnia dostawę następnego dnia i to wydaje się dla naszego rynku wystarczające w większości przypadków. Krótsze czasy dostawy wiążą się ze znacznym wzrostem kosztów i jako takie będą funkcjonować na rynku, ale jako nisza.- Wzrośnie presja na lojalizowanie klienta poprzez wzrost jakości obsługi. Do obsługi klienta będzie coraz częściej zaprzęgana sztuczna inteligencja, która 24/7 będzie w stanie odpowiadać na wszelkie pytania związane z ofertą oraz obsługą zamówienia.- Aplikacje społecznościowe takie jak TikTok będą coraz istotniejszym kanałem dystrybucji. Już dziś najmłodsi częściej korzystają z tej aplikacji niż z Googla w poszukiwaniu rekomendacji produktowych.

Co pandemia i inflacja zmieniły w branży w 2022 rokuRok 2022 nie był dla branży ecommerce rokiem łatwym. Po bardzo intensywnych wzrostach z dwóch ubiegłych lat przyszła pora na znacząca korektę dynamiki wzrostów, co z kolei w połączeniu z planami inwestycyjnymi u wielu graczy na rynku wywołało lekki popłoch. Należy zauważyć, że zarówno wcześniejsze wzrosty jak i obecna korekta są wynikiem szerszych kryzysów na rynku. Wzrosty były związane z pandemią i wynikającymi z niej ograniczeniami w tradycyjnym handlu. Do przewidzenia było, że wpływ tego czynnika zapewne szybko osłabnie i tak też się stało. Wielu graczy rozpoczęło w tym czasie znaczące inwestycje w rozbudowę swoich możliwości logistycznych, a gwałtowne ograniczenie wzrostów w najlepszym wypadku wydłuży okres zwrotu z inwestycji z kolei  w tych gorszych może doprowadzić do przetasowań właścicielskich lub nawet upadków całych przedsięwzięć.

Największe wyzwanie na 2022 rokAktualnie cała gospodarka, a w szczególności handel, dotknięte są wysoką inflacją, która z jednej strony ogranicza wydatki konsumentów, a z drugiej ogranicza marże sprzedawców. Jest to sytuacja, która preferuje silnych graczy zdolnych do elastycznego i dynamicznego dostosowywania się do sytuacji. Z perspektywy dostawcy technologii marketingowych zauważamy, że część przedstawicieli rynku stosuje strategię „ucieczki do przodu” inwestując w pozyskanie i utrzymanie użytkowników w myśl zasady, że na kryzysie można nie tylko stracić, ale też wiele zyskać dzięki wycofanej postawie konkurentów.

Patrząc na wszystko co nas spotkało w ostatnich latach należy być bardzo ostrożnym w przewidywaniu tego co może nas czekać w kolejnych latach. Wiele wskazuje na to, że wpływ czynnika inflacji oraz pandemii będzie się sukcesywnie ograniczał, jednak spadek dynamiki PKB każe nam jeszcze poczekać na odbicie gospodarcze. Taka sytuacja może być paradoksalnie ogromną szansą dla branży ecommerce, która może być dużo bardziej elastyczna od tradycyjnych gałęzi gospodarki.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"