##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/e-commerce-co-wydarzylo-sie-w-2020-roku-jaki-bedzie-2021,7170417693223041a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-2020-roku-w-mediach-spolecznosciowych-prognozy-na-2021,7170417098315905a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-w-wyszukiwarkach-jak-uplynal-2020-rok-co-wydarzy-sie-w-2021,7170416106976897a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2020-branza-eventowa-perspektywy-na-2021,7170415395190913a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2020-w-branzy-public-relations-co-wydarzy-sie-w-2021,7170414117001345a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/agencje-podsumowuja-2020-rok-w-reklamie-internetowej-co-wydarzy-sie-w-2021,7170413142300289a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-outdoor-podsumowanie-roku-2020-najwazniejsze-prognozy-na-2021,7170412099331713a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/esport-podsumowanie-roku-2020-jaki-bedzie-2021,7170411673245825a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2020-w-influencer-marketingu-prognozy-na-2021,7170410734724737a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wydawcy-internetowi-podsumowuja-2020-roku-prognozuja-wydarzenia-i-trendy-na-2021,7170409984697985a ##
Michał Brański, chief strategy officer w Wirtualna Polska Holding

Wydarzenie/sukces roku1. Polska: Nie sposób pominąć debiutu giełdowego Allegro i odmówić mu tytułu "wydarzenia roku". Zaprocentowały 3 ostatnie lata wytężonej pracy zarządu poznańskiej spółki (grupowanie produktów, systemy rekomendacji, UX-owe zabiegi mające na celu zwiększanie koszyków nabywanych u jednego sprzedawcy, wreszcie program Allegro Smart). W pandemię weszli przygotowani i z ambicją wykorzystania szansy rynkowej. Bardzo udany debiut giełdowy był tego zwieńczeniem.
2. Świat: Definitywnie Shopify oraz Stripe; pierwsi oferują najpopularniejszy software e-sklepów na świecie dla małych i średnich, a ci drudzy cały wachlarz rozwiązań (vel infrastrukturę vel platformę), które napędzają płatności w sieci. Obie spółki są w swoich kategoriach niekwestionowanymi top-of-mind, stworzyły całe ekosystemy, uprościły życie milionom przedsiębiorców - również tym, którzy dopiero co weszli na tę ścieżkę zmuszeni pandemią. Dzięki tym firmom "non-Amazon e-commerce" (czyli mali i średni) ma szansę rywalizować z gigantem z Seattle. Ich usługi okazały się w pandemii nieocenione za sprawą prostoty i szybkości wdrożenia.

Rozczarowanie rokuWyjątkowy czas. Wszystko i wszystkim w e-commerce rosło - najwięksi nie potrafili obsłużyć całego nowego popytu, więc i mniejszym było łatwiej. Nikt nie zbankrutował, nikt spektakularnie nie zawalił, żaden model biznesowy się nie rozpadł. Rok bez rozczarowań w e-commerce.
Jeśli miałbym wskazać kilka obszarów, po których sobie więcej obiecywałem, to byłyby to:1. B2B marketplaces - wciąż daleko w tyle za B2C e-commerce,2. Rozwiązania ukierunkowane na redukcję skali zwrotów, szczególnie w branży fashion,3. Telemedycyna - coś drgnęło, ale boję się, że rozwiązania na rynku były nie dość rozwinięte, nie oczarowały konsumentów. Po pandemii raczej wrócimy do starych zasad i gros spraw będziemy musieli dalej załatwiać tradycyjnie (papierowa dokumentacja, wizyty, których moglibyśmy uniknąć),4. Jednolity system identyfikacji użytkownika w e-commerce - oszczędzający ciągłego wypełniania formularzy, zakładania kont itd. To szczególnie ważne, jeśli małe i średniej wielkości e-sklepy mają konkurować z największymi. W Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii po części ten problem rozwiązuje PayPal, ale brakuje takiego rozwiązania w Polsce.

Trend rokuCo zrobić z klientami, którzy jeszcze nie zarobili na produkt, na który mają apetyt, a chcą go tu i teraz? Systemy „buy now, pay later” (BNPL), czyli e-commerce'owa reinkarnacja systemów ratalnych, z dnia na dzień zawitały do dużego odsetka sklepów. Polskie PayPo, znane z US Affirm i AfterPay, czy też europejska Klarna (która działa od dawna, ale nie przebiła się w poprzednich latach do mainstreamu) umożliwiają rozłożenie na raty zarówno zakupu gadżetu za 1500 zł, jak i t-shirtu za 45 zł.
Warto też się przyglądać całemu obszarowi, który funkcjonuje pod nazwą embedded finance.
Człowiek rokuKurierzy są ludźmi 2020, ale i zapewne 2021 roku. Strajk kurierów i magazynierów powaliłby gospodarkę na kolana. Temu, że pracownicy firm kurierskich podołali i unieśli skokowy przyrost popytu na usługi, zawdzięczamy sporo komfortu w tych niewdzięcznych czasach zarazy.

Firmy kurierskie i platformy dostaw ostatniej mili przyjęły na pokład ludzi, którzy potracili pracę w innych miejscach - choćby gastronomii i galeriach handlowych.
Jak pandemia wpłynęła na branżęZmusiła spółki offline'owe, które spóźniały się z transformacją cyfrową i zaniedbywały omnichannel, do zdecydowanych działań. Konserwatyzm managementów i przyzwyczajenie do starego porządku musiały poddać się, więc projekty e-commerce otrzymały pełną atencję zarządów i najwyższy priorytet. Inaczej egzystencja tych firm byłaby zagrożona.
Czy jeszcze ktoś myśli, że czegoś nie sposób sprzedawać przez internet? Wszystko się da! Przykładem choćby spółka Superauto.pl, która okazała się być beneficjentem pandemii i sprzedała więcej nowych aut, niż zakładano. Z podobnym zjawiskiem mamy do czynienia w krajach rozwiniętych, jeśli chodzi o telewizyty w ramach poszukiwań mieszkania lub domu do kupienia - pozwalamy klientom obejrzeć w kilka dni nawet kilkanaście nieruchomości, a tym samym przyspieszyć proces, dostarczyć lepszy produkt.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuPo pierwsze - utrzymać tempo wzrostu, iść za ciosem. Gdzie tylko można redukować "tarcia" - upraszczać robienie zakupów w sieci, skracać czas dostawy, oferować więcej dogodnych form płatności.
Po drugie - (w przypadku firm, które mają spuściznę off-line) zarządzić problemem sklepów i fizycznych oddziałów, które po części straciły rację bytu.
Po trzecie - pracować nad problemem kosztownych zwrotów, który przyprawia e-sklepy o migrenę. Mniej nietrafionych zakupów, to większa ochota konsumentów do kupowania i więcej pieniędzy na kontach przedsiębiorców.
Jakub Jasiński, dyrektor ds. rozwoju omnichannel w CCC, ekspert Izby Gospodarki Elektronicznej

Wydarzenie rokuSpektakularny debiut giełdowy Allegro, który pokazuje siłę e-commerce i ogromny potencjał wzrostu tego segmentu w Polsce i w Europie. Podążając za trendem cyfryzacji jako Grupa CCC w samym II i III kwartale uruchomiliśmy łącznie 12 nowych platform desktop i aplikacji na nowych rynkach zagranicznych. Od początku pandemii wzrosła liczba kupujących online, ale klienci korzystają z wielu kanałów sprzedaży online i sklepów stacjonarnych. Dlatego wierzę w siłę modelu omnichannel, na którym opiera się CCC.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuPandemia i obostrzenia rynkowe, które pokrzyżowały plany wielu przedsiębiorstwom, nie tylko z branży retail. Koronawirus dla części graczy jest katalizatorem zmian, dla innych wyzwaniem nie do sprostania. Kolejny częściowy jesienny lockdown zweryfikował biznesy, które nie przeskalowały swojej działalności i nie zaadaptowały się do pandemicznej rzeczywistości „new normal”.

Trend roku / Człowiek rokuSilna transformacja cyfrowa, którą w obecnej sytuacji organizacje osiągają znacznie szybciej, a szybkość reakcji na nowe okoliczności wskazuje liderów zmiany. Drugim znaczącym trendem jest skupienie się na szybkości dostaw - CCC, podobnie jak inni gracze retailowi, wprowadziło dostawę produktów zamówionych online w 60 minut na terenie Warszawy, za chwilę usługa zostanie udostępniona w innych miastach. To przełamanie bariery standardowego czasu dostawy, który dla wielu klientów wciąż jest zbyt długi. Produkt w godzinę od zamówienia pokazuje, że dziś nasza szafa to nie to co mamy w domu, ale też to co możemy zamówić m.in. na ccc.eu.
Jak pandemia wpłynęła na branżęPandemia przyspieszyła plany rozwoju e-commerce wielu spółek i cyfryzację stacjonarnych punktów sprzedaży, ale zwiększyła również konkurencję w świecie online. W CCC mieliśmy cele w tym zakresie rozłożone na co najmniej rok. Niektóre z nich zrealizowaliśmy w ciągu kilku miesięcy, a nawet tygodni.

Dla wielu graczy jest to jednak niewykonalne zadanie, wygrywają szybcy i elastyczni. Okazja sprzyja przygotowanym, więc jeśli ktoś miał bazę do rozbudowy to skorzystał z trendu rosnącego e-commu. Jednocześnie sklepy stacjonarne zostały mocno dotknięte kryzysem, dwoma lockdownami, więc sprzedaż online pomaga wielu w niwelowaniu strat zanotowanych w offline. Efektywne zarządzanie logistyką i komunikacją z klientem jest dziś ważnym elementem przepisu na sukces w świecie online.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuKupowanie używanych produktów i koncepcja Gospodarki Obiegu Zamkniętego - to podejście rewolucjonizuje rynek. Największe brandy rynkowe, w tym także z półki premium, uruchamiają sprzedaż np. używanych ubrań. W CCC uruchomiliśmy z kolei projekt zbiórki używanego obuwia (dowolnej marki, wymogiem jest jedynie para obuwia). W 21 sklepach w Polsce zebraliśmy już blisko 10 ton. Dzięki akcji niepotrzebne już buty zamiast trafić na śmietnik, zostaną odpowiednio zagospodarowane, przetworzone w ramach recyklingu lub zutylizowane, jeśli nie nadają się do recyklingu.

Efektywne live streamingi - to nowa forma komunikacji z klientem, sprzedaż na żywo, bezpośrednia interakcja z klientem/użytkownikiem, choć w świecie wirtualnym. Ci, którzy będą potrafi w pełni korzystać z tych nowych narzędzi odpowiednio dobierając sieć streamerów, wygrają.
Popularność marketplace’ów - popularność zyskuje Allegro, ale także zagraniczne AliExpress czy Amazon, który zapowiedział uruchomienie platformy w Polsce. Coraz większa liczba producentów i użytkowników pojawia się na marketplace’ach.
Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Ringier Axel Springer Polska, Ceneo, Gazeta.pl, Empiku, Izby Gospodarki Elektronicznej i Gemiusa
Mateusz Łukianiuk, dyrektor e-commerce w Ringier Axel Springer Polska
Wydarzenie rokuBez wątpienia IPO Allegro, które pobiło kilka rekordów warszawskiej giełdy. Z jednej strony sprzedano rekordową ilość akcji na kwotę 9,2 mld zł, z drugiej cena akcji poszybowała w górę o prawie 63 proc. w pierwszym dniu notowań. Przy kursie 70 zł kapitalizacja Allegro wynosi 70,17 mld zł, co jest absolutnym rekordem w historii warszawskiej giełdy. To pokazuje jedynie, że e-commerce ma coraz większe znaczenie w handlu detalicznym oraz zaczyna być zauważany w kontekście inwestycyjnym. Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuZ perspektywy brandu wskazałbym najnowszą „niedługą” kampanię świąteczną firmy Apart z udziałem Małgorzaty Sochy, Julii Wieniawy i Anny Lewandowskiej, mocno krytykowaną przez rynek pod kątem oderwania od rzeczywistości, przekoloryzowania, niepotrzebnego przepychu oraz… długości. Spot reklamowy emitowany w pełnej formie wyłącznie online trwa ponad 4 minuty, cały czas eksponując ekskluzywny styl życia. Kampania zyskała zasięg dzięki wiralowej parodii, przygotowanej przez Klub Komediowy, który w mojej ocenie dużo bardziej pasuje do samego spotu. W myśl powiedzenia – nie ważne co o nas mówią byle by mówili, możemy mówić o cząstkowym sukcesie, aczkolwiek wątpię, aby takie było pierwotne założenie twórców.
Z perspektywy całego rynku po raz kolejny niezmienne „Fake Friday”. Spora część sklepów pokusiła się o manipulacje cenowe, co bazując na doświadczeniach z poprzednich lat szybko zostało wychwycone przez użytkowników. Na pomoc przyszła np. porównywarka Skąpiec, prezentująca zmianę cen produktów w czasie lub strona fakefriday.org. Po raz kolejny sklepy pokazały, że traktują użytkowników niepoważnie, nie stawiając ich w centrum zainteresowania. To pokutowało zapewne zmniejszeniem przychodu poszczególnych sklepów, nie wspominając o fali hejtu. Trend roku / człowiek rokuMiano człowieka roku chętnie przypisałbym Rafałowi Brzosce oraz zespołowi InPost, ponieważ to oni według mnie przekuli negatywne skutki pandemii w możliwości, wykorzystując je maksymalnie.
Zwiększenie liczby paczkomatów, wprowadzenie opcji bezdotykowego odbioru przesyłek - bardzo ważne dla użytkowników w dobie pandemii, wprowadzenie funkcji Podaj dalej!, opcja multiskrytki, skrytki - chłodziarki, usługa urząd24 czy niedawne nawiązanie współpracy z siecią Auchan w zakresie dostarczania zakupów, a przy tym aktywna pomoc szpitalom i nie tylko w okresie pandemii pokazują że trudne warunki mogą być doskonałym akceleratorem innowacji.
InPost dokłada wszelkich starań, aby zwiększyć swoją wartość rynkową. Nawiązane ostatnio współprace z Amazon oraz Ikea przy już obsługiwanych Allegro oraz Aliexpress stawiają InPost na pierwszym miejscu jako dostawcę e-commerce w Polsce. Nadal niejasne jest, czy podjęte decyzje o współpracy wynikają z pobudek sprzedażowych czy próby wprowadzenia spółki na londyńską giełdę papierów wartościowych. Jak pandemia wpłynęła na branżęUkład sił na pewno ulegnie zmianie na korzyść handlu online. Znacząco zwiększy się liczba sklepów internetowych kosztem sklepów stacjonarnych. Wiele firm zniknie z handlowej mapy Polski, część rynku zapewne zostanie skonsolidowana w wyniku przejęcia słabszych podmiotów przez większe firmy. Trudno jest przewidzieć rachunek strat, ponieważ w obecnej sytuacji nie mamy co liczyć, że uda się uzyskać dodatni bilans odrabiając powstałe straty nawet przy ożywieniu gospodarczym po zakończeniu pandemii, której... końca nie widać.
Do tej pory polska gospodarka odnotowała 125 mld zł strat, równoznacznych z 5,1 p.p. PKB jaki miała wytworzyć zgodnie z prognozami sprzed pandemii. Wspomniana wartość w odniesieniu do czasu, w którym wystąpiła, pokazuje jak bardzo może zmienić się sytuacja w zależności od dalszych losów pandemii i podyktowanych nią decyzji w zakresie gospodarki i samego handlu. Pozostańmy jednak dobrej myśli i starajmy się adaptować do panujących warunków - przetrwają ci, którzy zrobią to najlepiej!
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuWedług mnie 3 kluczowymi wyzwaniami dla rynku e-commerce w Polsce, zarówno ze strony reklamodawców oraz wydawców będą:
- Handel transgraniczny- Raport “Cross-border ecommerce in Europe” wskazuje, że 24 proc. handlu elektronicznego w Europie ma charakter transgraniczny. Wspomniana wartość stale rośnie więc możemy spodziewać się jedynie intensyfikacji trendu – świadomego oraz nieświadomego, ponieważ wiele produktów oferowanych na platformach marketplace – tu przykładem może być Allegro, pochodzi zza granicy. Użytkownicy podejmując decyzję w oparciu o cenę, nie weryfikując przy tym formy dostawy oraz kraju wysyłki towaru.
- Wejście Amazona do Polski – o tym ruchu ze strony globalnego giganta e-commerce mówiło się już kilka razy, ale tym razem pogłoski wydają się być prawdziwe. Potwierdzać to mogą liczne procesy rekrutacyjne związane z operacjonalizacją działań Amazon w Polsce. Czy Amazon zdecyduje się na zaznaczenie swojej obecności na rynku? – tego nie wiemy. Bazując na dotychczasowych przykładach ekspansji , np. w Australii nie zapowiadałbym fajerwerków. Allegro stara się ugruntować jeszcze bardziej swoją pozycję, rozbudowując operacyjnie sfery logistyczne oraz płatnicze, niemniej mówimy o gigancie światowego formatu z zasobnym budżetem. Bazując jedynie na tym polskie e-commerce a zwłaszcza marketplace powinny mieć się na baczności
- Cookie-less world - temat dotyczący bardziej wydawców, niemniej jest bardzo ważny z perspektywy emisji reklam oraz ich właściwego targetowania. Większość przeglądarek wprowadziła już częściowe lub całkowite obostrzenia w zakresie blokowania ciasteczek 3rd party, np. ITP2.0 w Safari czy Enhanced Tracking Protection w przeglądarce Firefox. Wszyscy ze zniecierpliwieniem czekają na decyzję Google oraz bezpośredniego przełożenia na wykorzystanie przeglądarki Chrome, która pokrywa obecnie ponad 72% rynku pod kątem bieżącego wykorzystania. Decyzja oraz idące za nią konsekwencje na pewno nie są łatwe. Duże udziały w zysku Google pochodzą właśnie z reklam. Ich efektywność, zwłaszcza w obszarze programmatic może ulec znaczącemu pogorszeniu, jeżeli Google zdecyduje się na podążenie śladami konkurentów.
Bartłomiej Bernat, kierownik działu handlowego w Ceneo
Wydarzenie rokuWydarzeniem roku oczywiście okazał się koronawirus. Miało i będzie mieć to daleko idące skutki ekonomiczne, gospodarcze oraz społeczne. Jednym z tych skutków jest oczywiście zmiana zachowań konsumentów w postaci przerzucenia się na zakupy online przez część społeczeństwa.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuPorażką roku okazało się podejmowanie błędnych decyzji w czasie pierwszej fali zakażeń przez firmy. Zamiast alokować budżet w media internetowe i nadrabiać wyniki przez zakupy online, część przedsiębiorstw decydowała się na maksymalne ograniczenie kosztów. Wynikiem tego były zwolnienia, których można było w części przedsiębiorstw uniknąć.
Trend roku / Człowiek rokuMożna tu wyróżnić dwa mocne trendy tego roku, które zaobserwowaliśmy w Ceneo.pl::- Zakupy online w branży FMCG. Moglibyśmy zaobserwować gigantyczne wzrosty w ilościach wizyt i zakupów.- Zakładanie sklepów internetowych przez producentów.
Jak pandemia wpłynęła na branżęPandemia wymusiła na nas wszystkich zgłębienie wiedzy dotyczącej Internetu. Część branż do tej pory skutecznie rezygnowała z tego obszaru i pandemia wymusiła na każdym sektorze gwałtowne zaadoptowanie się do zmiany.
Kto był w tyle lub szło mu to gorzej - mocno odczuł w wynikach finansowych. Pandemia premiowała firmy, które starają się myśleć w dalszej perspektywie i jednocześnie skarciła tych, którzy zakładają, że dany stan się nie zmieni.
Mogliśmy również zauważyć, że producenci bojąc się problemów ze sprzedażą zaczęli tworzyć własne sklepy internetowe i intensywnie je promować. Poniekąd pewnie też dążąc do uniezależnienia się od partnerów.
Szymon Bujalski, dyrektor e-commerce w Empiku, wiceprzewodniczący Rady e-Izby
Wydarzenie rokuW tym roku na wszystkie branże rzutuje pandemia, choć oczywiście dalece niefortunnym byłoby określanie jej „wydarzeniem roku”. Lockdown okazał się ostatecznym testem i pokazał, które firmy przez ostatnie lata wdrażały z sukcesem rozwiązania online i omnichanel. Niestety wiele spółek do tej pory traktowało e-commerce tylko jako dodatek do swojej działalności, co w konsekwencji pokazało, jak zaniedbywanie tego kanału może mieć fatalny wpływ dla całego biznesu. Wydarzenia pomiędzy marcem a czerwcem udowodniły wszystkim, że e-commerce jest ważny dla całego ekosystemu -począwszy od zakupów, poprzez umawianie się na e-wizyty lekarskie po home office.
Drugim ważnym wydarzeniem dla całej branży e-commerce było wejście Allegro na Warszawską Giełdę Papierów Wartościowych.
W końcu szereg wydarzeń, o których warto w tym miejscu wspomnieć, a które mocno usprawniły i ułatwiły zakupy, np. Premium Pay&Go Empiku czy Allegro Pay. Porażka, kryzys rokuChyba każdy gracz na rynku zaliczył w tym roku mniejszy bądź większy kryzys. Dla jednych to był brak rozwiązań e-commerce i paniczne działania w marcu w celu uruchomienia e-sklepu, dla innych to brak capacity w logistyce i ograniczenie potencjału sprzedaży. Według mnie ten rok nauczył wiele firm czegoś nowego i każdy wyciągnął wnioski z wyzwań, którym musiał sprostać, z błędów, które popełnił.
Trend roku / człowiek rokuTrend roku – nikogo nie zaskoczę swoją odpowiedzią – znaczny wzrost udziału e-commerce w całym handlu. Lockdown spowodował, że biznes przeniósł się do online. Myślę, że większość firm sprostała temu wyzwaniu i wyszła z kryzysowej sytuacji obronną ręką.
Człowiek roku? Myślę, że każdy dyrektor e-commerce w tym roku zasługuje na szczególne uznanie. Nagle ta część biznesu stała się najważniejsza, nagle trzeba było przeskalować biznes, zagwarantować odpowiednie rozwiązania, bezpieczeństwo w sieci, wydajność magazynową. Myślę, że większość dyrektorów e-commerce w tym roku miała dni chwały, zwątpienia, kryzysów, znowu chwały – ten rok był bardzo mocno rozchwiany. Za to im wszystkim należą się podziękowania i podziw.
Jak pandemia wpłynęła na branżęJak już wspomniałem, branża e-commerce dzięki/przez pandemię stała się kluczowym obszarem we wszystkich spółkach. Nawet te, które dotychczas traktowały ten kanał jako coś dodatkowego (czasami, o zgrozo, jako zło konieczne) w tym roku musiały uderzyć się w pierś i zdecydowanie zmienić swoje podejście. Pandemia przyspieszyła znacznie wydatki, jakie spółki planowały wydać na rozwiązania e-commerce w kolejnych latach.
Myślę, że cała branża e-commerce jakby przeskoczyła 1 rok i nie chodzi tutaj o udział w sprzedaży czy biznesie, ale właśnie o rozwój i wdrożenie nowych rozwiązań. Coś, co jeszcze nie tak dawno wydawało się nietykalne, teraz nagle okazuje się niepotrzebne (np. katalog IKEA), coś co wydało się trudne do wdrożenia, nagle okazało się konieczne, np. Premium Pay&Go – dzisiaj można wejść do salonu Empik, wziąć książkę z półki, zapłacić w aplikacji i wyjść bez konieczności stania w kolejkach.
TAK, branża e-commerce i omnichannel mocno się rozwinęły w ciągu ostatnich 9 miesięcy.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuMyślę, że największym wyzwaniem będzie utrzymanie dynamiki wzrostów. Apetyt rośnie w miarę jedzenia. Wielu prezesów może pomyśleć, że skoro w 2020 rośliśmy po 70-100%, to dlaczego w tym roku mamy tego nie powtórzyć? Oczywiście wszystko zależy od skali i udziału kanału e-commerce w danym biznesie, ale bez wątpienia utrzymanie tak mocnej dynamiki w 2021 dla całej branży będzie wyzwaniem.
Kolejnym wyzwaniem będzie kontynuowanie szybkiego rozwoju technologicznego. Mam nadzieję, że spółki wyciągną wnioski i od tego roku e-commerce będzie zawsze w centrum uwagi i nawet jak wrócimy do stabilizacji, życia bez obostrzeń sanitarnych, firmy będą cały czas mocno rozwijały e-commerce, bo nigdy nie wiadomo co się może wydarzyć w przyszłości.
Marta Wiercińska, dyrektorka sprzedaży Gazeta.pl
Wydarzenie rokuWydarzeniem roku dla e-commerce'u była niewątpliwie pandemia. Związany z nią lockdown wpłynął na skokowy wzrost handlu internetowego. Szacuje się, że rynek e-commerce w 2020 wzrósł o ponad jedną czwartą w stosunku do roku poprzedniego. Zamknięcie sklepów stacjonarnych spowodowało przyspieszoną transformację cyfrową wielu podmiotów, które dotychczas działały tylko bądź głównie w środowisku offline.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuW moim odczuciu rozczarowaniem roku jest poziom dostosowania UX wielu sklepów do robienia zakupów na telefonie – tutaj wciąż do wykonania jest sporo pracy. Ruch na urządzeniach mobilnych jest większy niż na komputerach, ale konwersja na telefonach wciąż jest niższa - w mojej opinii często właśnie z powodów technologicznych.
Trend roku / Człowiek rokuWidocznym trendem jest wzrost znaczenia ekologii w obszarze e-commerce. Klienci są coraz bardziej świadomi zagrożeń klimatycznych, a pandemia jeszcze bardziej wyostrzyła uważność konsumentów na to, jak codzienne zachowania i nawyki zakupowe mogą wpływać na naszą planetę.
W Gazeta.pl obserwujemy znaczący wzrost zainteresowania treściami o codziennych sposobach pomagających żyć i kupować eko. Obecnie klienci zwracają dużą uwagę na zmniejszanie śladu węglowego, a na ich wybory zakupowe coraz większy wpływ mają kwestie związane z opakowaniami produktów, wysyłką i transportem. Bycie eko to także coraz częstsze sięganie po produkty z drugiej ręki - na tym trendzie popularność zyskują platformy do sprzedaży i zakupu tego typu rzeczy.
Jak pandemia wpłynęła na branżęPandemia spowodowała, iż w kilka miesięcy e-handel pokonał drogę, jaka w normalnych warunkach zajęłaby kilka lat. Przedsiębiorcy, ratując swoje biznesy, otwierali swoje e-sklepy lub korzystali z platform marketplace dających natychmiastową możliwość rozpoczęcia sprzedaży w sieci. Branża nie była przygotowana na tę zmianę od strony logistycznej, co można było zaobserwować w wydłużonych terminach dostaw.
W dobie dużych wyzwań logistycznych związanych z dostarczaniem zakupów i długimi terminami oczekiwania wzrosła popularność formuły click & collect, po którą wcześniej sięgało niewielu klientów. Luki logistyczne i brak sprzedaży w sieci niektórych podmiotów sprawnie wykorzystały platformy, które wcześniej umożliwiały np. dowóz zamówionego jedzenia, a w trakcie pandemii umożliwiły także zamówienie zakupów z wybranych punktów, zajmując znaczącą pozycję na rynku obok e-sklepów i platform zakupowych. Rozwój usług dostarczania zakupów z ulubionych punktów poszerzył rynek e-commerce i otworzył szanse sklepom obsługującym klientów lokalnych. W czasach pandemii w sieci kupujemy nie tylko więcej, ale też inaczej. Najbardziej zauważalna jest zmiana w kategorii e-grocery.
Pandemia zmieniła również znacząco drugą stronę rynku - zachowania konsumentów. Wielu dotychczasowych sceptyków przekonało się do zakupów w sieci, doceniając wygodę i bezpieczeństwo, a znaczna część czynników wcześniej uznawanych za minusy stała się zaletą (np. spotykanie innych ludzi czy kwestia dotykania towarów). Zmiana zachowań i przyzwyczajeń klientów będą trwałymi zjawiskami, które nie skończą się wraz z końcem pandemii. Sądzę, że będą się umacniać, gdyż do internetu przeniosło się wiele dziedzin życia. Online już nie tylko robimy zakupy, ale pracujemy, spotykamy się ze znajomymi czy bierzemy udział w wydarzeniach kulturalnych.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuDużym wyzwaniem, przed którym stoi cała branża, jest wykorzystanie danych w prowadzeniu dialogu z konsumentem. Z jednej strony - danych własnych do aktywizacji i lojalizacji obecnych klientów, a z drugiej strony - danych zewnętrznych o zachowaniach i preferencjach potencjalnych klientów. W optymalizacji kosztów pozyskiwania nowego klienta kluczowa jest rola danych i z tej perspektywy blokowanie 3rd party cookies w przeglądarce Chrome jest wyzwaniem także dla podmiotów z obszaru e-commerce. W Gazeta.pl z sukcesem przetestowaliśmy wykorzystanie danych 1st party w prowadzeniu spersonalizowanych kampanii, zwiększając zasięgi w komunikacji naszych klientów.
Kolejne ważne wyzwanie to podnoszenie standardu dostaw. Konsumenci oczekują, że będą one szybkie, darmowe i bezpieczne, a także jak najmniej inwazyjne dla środowiska.
Trzecie wyzwanie to digitalizacja sprzedaży branży motoryzacyjnej. Sprzedaż samochodów musi przyspieszyć w e-commerce. W Gazeta.pl doskonale o tym wiemy, dlatego na Moto.pl stworzyliśmy wirtualny showroom, w którym konsumenci mogą oglądać samochody bez wychodzenia z domu.
Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej
Wydarzenie rokuWydarzeniem roku w branży e-commerce była niewątpliwie gala konkursów e-Commerce polska awards 2020 i Dyrektor e-Commerce Roku 2020, w którym po raz pierwszy, w nowej, cyfrowej rzeczywistości, docenieni zostali dyrektorzy e-commerce oraz ich zespoły.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuZ poziomu ludzkiego - pandemia, nad którą rządy nie są w stanie zapanować… Z poziomu biznesu - brak sprawnych mechanizmów legislacyjnych i kontrolnych, dających równe ramy prawne i biznesowe dla azjatyckich i europejskich e-przedsiębiorców. Totalny brak kontroli przepływu przesyłek z Chin. Przy tak rozwijającym się handlu elektronicznym organy celno-skarbowe były w stanie zweryfikować zaledwie 1 proc. przesyłek pocztowych i 4 proc. przesyłek kurierskich. Pozostałe 99 proc. przesyłek pocztowych oraz i 96 proc. przesyłek kurierskich z Chin trafiło do polskiego e-konsumenta.
Ta skala nie pokazuje nieszczelności systemu, ale wykazuje brak jego funkcjonowania, na czym traci nie tylko polski e-przedsiębiorca, ale również polski e-konsument, który kupuje produkty o niesprawdzonej jakości.
Trend roku / człowiek rokuNajwiększy trend 2020 to e-commerce :-) Liczba nowych podmiotów, która rozpoczęła sprzedaż w Internecie, szacowana jest na ok. 11 tys. nowych sklepów online.
Do najsilniejszych trendów z całą pewnością należą inwestycje w technologię, sztuczną inteligencję, voice commerce, personalizację, wirtualną rzeczywistość czy nowoczesne formy płatności, szczególnie mobilne, w których Polska jest niewątpliwym liderem na skalę światową. Ponadto płatności typu wearables: zegarkiem czy opaską, w których jesteśmy na piątym miejscu w Europie i szóstym na świecie.
Jak pandemia wpłynęła na branżęOstatnie miesiące były ogromnym wyzwaniem dla przedsiębiorców i handlu. Według czerwcowego raportu e-Izby ,,Omni-commerce. Kupuję wygodnie” odsetek kupujących w sieci wzrósł o +15p.p. Oznacza to, że obecnie już 72 proc. polskich internautów to e-klienci. Ruch w kierunku e-zakupów rozpoczął się już w marcu tego roku, gdy ogłoszono pandemię i konsumenci zostali poddani kwarantannie. W tamtym czasie, wyniki badania „E-commerce w czasie kryzysu 2020” pokazały, że 38 proc. internautów zrobiło zakupy na czas kwarantanny w Internecie. Z kanału online skorzystała w tym celu niemal połowa badanych w wieku 35-44 lata. Również mieszkańcy mniejszych miast wybrali Internet w celu zaopatrzenia się w niezbędne produkty, przede wszystkim środki higieniczne lub detergenty. Oprócz chemii domowej i produktów spożywczych, najczęściej kupowanymi kategoriami w Internecie w okresie kwarantanny były odzież i obuwie oraz produkty z kategorii zdrowie.
Zamknięcie sklepów stacjonarnych na czas epidemii również spowodowało, że retailerzy i inne biznesy zaczęli szybciej transformować cyfrowo i dostosowywać się do realiów i zmian nawyków zakupowych klientów. Na uwagę zasługują działania Carrefoura i Biedronki, a także Auchan. Auchan, który sprzedaje artykuły spożywcze przez Allegro. Carrefour, który uruchomił usługę click & collect oraz możliwość sprawdzenia czy w Carrefourze jest tłum klientów. Biedronka, która wprowadziła zakupy przez Internet w 10 miastach przez aplikacje Glovo. To rewolucyjne podejście powoduje, że spożywka online staje się już procesem ogólnopolskim. Okazuje się, że pomimo mniej restrykcyjnych zasad kwarantanny i etapowego zdejmowania zakazów dotyczących zakupów stacjonarnych, popularność e-zakupów nie spada.
Wzrosła też wartość internetowych koszyków zakupowych. Co czwarty internauta kupuje w sieci więcej niż 5 razy w miesiącu, a co 3. 2-5 razy w miesiącu. Zwiększyła się także nieco liczba wykorzystywanych zakupowo miejsc w Internecie, choć wciąż Polacy w sieci kupują głównie w sklepach internetowych (52 proc. vs 46 proc. w 2019 roku) i na platformach zakupowych (38 proc. vs 36 proc. w 2019 roku).
Restrykcje nałożone na sklepy stacjonarne spowodowały natomiast osłabienie zjawiska zakupów wielokanałowych. W procesie ostatniego zakupu 36 proc. konsumentów wykorzystało przynajmniej dwa kanały zakupowe (offline / online / mobile). Jest to o -20p.p. mniej niż rok temu. Do 43 proc. spadł wskaźnik internautów kupujących te same marki w wielu kanałach, tj. online, mobilnie bądź stacjonarnie. Rok temu 54 proc. internautów wskazywało na takie omnichannelowe zakupy. Retailerzy szybko te tendencje wychwycili. Warto zwrócić uwagę na zmiany strategiczne dużych retailerów innych branż, np. LPP jakiś czas temu ogłosiło, że będzie kładło duży nacisk na e-commerce w proporcjach 80 do 20 proc. offline.
Rafał Kamiński, dyrektor działu handlowego i e-commerce, business owner Literii w Ringier Axel Springer Polska
Wydarzenie rokuTrudno to nazwać wydarzeniem roku. Raczej wydarzeniem bez precedensu na skalę globalną była oczywiście pandemia a w zasadzie jej skutki i to w wielu wymiarach naszego życia - w tym kontekście również w e-commerce. To co się stało uzmysłowiło nam, że nasze oczekiwania co do przyszłości mogą być mylne, ale również to, że nieoczekiwany kryzys daje mocny bodziec do działania.
Kryzys wymusił przyspieszenie digitalizacji, zmiany zachowań użytkowników oraz niezwykle dynamiczny rozwój łańcucha dostaw. Wiele firm zrozumiało, że mocny e-commerce jest i będzie podstawą dalszego rozwoju (nawet w branżach, które dotychczas uważały, że ich biznes opiera się wyłącznie o offline). Byliśmy np.: świadkami przeniesienia ważnych wydarzeń i imprez do online. W obszarze książek, zmiana tradycyjnych targów z przestrzeni centrum konferencyjnego do bezpiecznej przestrzeni Internetu. Nastąpił wzrost sprzedaży produktów cyfrowych: subskrypcji cyfrowych, ebooków i audiobooków. Uważam, że to początek zmian.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuMyślę, że biorąc pod uwagę jedynie aspekt biznesowy, kryzysem roku było zamknięcie sklepów stacjonarnych oraz przeniesienie w czasie wielu premier książek, ponadto odwołanie koncertów i premier kinowych.
Trend roku / człowiek rokuW tym obszarze wskazałbym raczej na trend. Jest to bez wątpienia dynamiczny rozwój łańcucha dostaw i odbiorów paczek - dający gigantyczny bodziec do rozwoju e-commerce (w szczególności na poziomie lokalnym). To jest niezwykle ważne dla przyszłości tego kanału. Ponadto weszliśmy na ścieżkę szybkiego rozwoju modeli subskrypcyjnych i w zakupach, i w dostawach.
Ciekawą zmianą w obszarze książki są spotkania autorskie online. To wyjątkowe skrócenie dystansu między twórcą a odbiorcą - zarówno w książce jak i w muzyce, np. koncerty online.
Jak pandemia wpłynęła na branżęWarte ponownego podkreślenia jest to, że dała dodatkowy bodziec do dynamicznych zmian w obszarze logistki dostaw/odbiorów.
Myślę, że skutecznie przeniosła ważne wydarzenia do świata cyfrowego. Pandemia wstrząsnęła branżą kultury, która znalazła się na dwóch skrajnych biegunach. Po jednej stronie dramatyczny kryzys (zamknięte kina, teatry, odwołane koncerty), a po drugiej mocne przyspieszenie rozwoju, ludzie szukali kultury i rozrywki w domu, co spowodowało wzrost w tym kanale takich kategorii jak książka, gry, film, muzyka czy dostęp do treści. Na szczególną uwagę zasługuje kategoria książki dla dzieci, która w tym roku mocno wzrosła i spełniała w dobie pandemii ważną rolę. Bardzo dynamiczny wzrost między innymi właśnie w tej kategorii odnotowaliśmy w tym roku na Literii.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuPrzed nami walka o utrzymanie klientów, zarówno tych którzy wcześniej kupowali w sieciach retail, jak również tych, którzy zaczęli swoją przygodę z zakupami online. Konkurencyjność będzie coraz większa, więc doświadczenie użytkownika musi być idealne (postawienie na UX, prosty checkout, szeroka oferta szybkich płatności, szybka i terminowa dostawa, świetny BOK oraz, co kluczowe, unikatowość oferty – a wszystko wsparte skutecznym marketingiem). Być może będą podjęte próby przeniesienia doświadczenia sklepów stacjonarnych do online (zakupy w real time).
To nie będzie łatwy rok, ale myślę, że przyniesie pasjonatom e-commerce wiele wrażeń i nowych szans.
Sylwester Kubiak, team leader zespołu wydawców w Gemiusie
Wydarzenie rokuRok 2020 niewątpliwie można nazwać przełomowym, jeśli chodzi o sprzedaż internetową. Polski sektor detaliczny e-commerce dokonał niemożliwego - potrzebował paru tygodni, by wykonać pracę paru lat. W okresie pandemii wiele sklepów przeniosło się do sieci i - nie pozostawiając tradycyjnych kanałów sprzedaży - tam zaczęło oferować swoje produkty i usługi.
W Polsce odnotowujemy duży wzrost liczby sklepów internetowych i firm sprzedających poprzez platformy e-commerce. Mamy przychody z e-commerce zbliżone do średniej w krajach Unii Europejskiej. Oczywiście nie zajmujemy jeszcze czołowych pozycji, jednak uważam, że udział e-commerce w handlu detalicznym może się ustabilizować na poziomie do ok. 10 proc.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuPotencjalny kryzys wiąże się z wejściem Amazona do Polski, które zostało oficjalnie ogłoszone kilka tygodni temu. Kurs akcji Allegro zareagował na tę wiadomość ponad 20% spadkiem, co może wskazywać, że inwestorzy dostrzegają tu spore zagrożenie.
Sytuacji Allegro nie ułatwia też InPost ze swoimi paczkomatami, który - od dłuższego czasu współpracując z Allegro m.in. w ramach usługi Smart - zdecydował się też na współpracę z Aliexpress oraz właśnie z Amazonem.
Człowiek rokuA jednak to Rafał Brzoska, prezes InPost. Niewątpliwie nie jest to sukces tylko tegoroczny. Biorąc pod uwagę to, w jaki sposób InPost jest zarządzany, sukces był mu pisany.Obecna sytuacja spotęgowała tylko rozwój firmy i ugruntowała jej pozycję na rynku. Jej działania to krok milowy w rozwoju całego polskiego e-commerce’u.
Premiera, nowość rokuAI – sztuczna inteligencja. Szturmem wdziera się na salony. Korzystają z niej kluczowi gracze, tacy jak Google czy Uber, testowana jest też w wielu bankach i dużych firmach potrzebujących masowej obsługi 24h.
Jak szybko wejdzie do powszechnego użycia? Zapewne Skynet rodem z „Terminatora” nam nie grozi, ale rozsądne wykorzystanie sztucznej inteligencji może przynieść gigantyczne oszczędności. Obawę może budzić to, że spora grupa ludzi straci pracę, jednak „przebranżawianie” powoli staje się znakiem naszych czasów.
Trend rokuW czasach pandemii mogliśmy obserwować szybki rozwój internetowego handlu produktami spożywczymi. Rynek ten będzie się rozwijał, nawet gdy pandemia stopniowo ustąpi. Wyzwaniem dla całej branży jest jednak sposób dostawy i dotyczy to szczególnie produktów o krótkim terminie przydatności do spożycia. Pojawiają się wprawdzie Coolmaty, jednak jak na razie tylko w większych miastach. Usprawnienia wymagają również procesy logistyczne i dowóz produktów spożywczych, ponieważ niejednokrotnie klienci sklepów online mieli do dyspozycji bardzo odległe terminy.
W zależności od sytuacji związanej z rozwojem Covid-19 zmienić się może także rynek masek i środków dezynfekcyjnych - niewykluczone, że ich sprzedaż utrzyma się na wysokim poziomie lub nawet wzrośnie. Być może zwiększy się też popyt na inne środki ochrony osobistej lub sprzęt medyczny.
Prognoza na 2021 rokBiorąc pod uwagę dostępne dane, można z pewnością powiedzieć, że rok 2021 ma szansę być dla polskiej branży e-commerce najlepszy w dotychczasowej historii.
Powstałe w 2020 r sklepy online znacząco powiększyły pulę niemal 40 tysięcy dotychczas funkcjonujących w naszym kraju. Daje to ogromne możliwości rozwoju całego sektora ecommerce, ale także nastręcza mniejszym graczom wielu problemów z dotarciem do nowych klientów. Konkurencja na rynku jest coraz większa, małe sklepy ze względu na spore koszty marketingu (SEO, SEM) są często skazane na sprzedaż w marketplace’ach typu Allegro. Ma to oczywiście swoje plusy (m.in. dostęp do dużej bazy użytkowników), ale również sporo minusów (wysokie prowizje czy ograniczone możliwości budowania własnej marki - klient z Allegro pozostaje klientem Allegro).
Właśnie dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się platformy afiliacyjne dedykowane ecommerce, w których to właściciel sklepu sam ustala zasady współpracy (np. określa wysokość prowizji, którą zapłaci wydawcom od każdej sprzedaży).
Wydawcy są z kolei specjalistami od marketingu, to osoby posiadające duże zasięgi w social mediach, Google czy YouTube. Brak ryzyka dla obu stron powoduje, że sieci takie jak np. Shopeneo.network rozwijają się wyjątkowo szybko i mogą być jednym z istotnych kierunków rozwoju ecommerce.











