Effie Awards 2019 - najlepsze nagrodzone prace i trendy w komunikacji (opinie)

W tym roku już po raz dwudziesty wręczono nagrody dla najbardziej efektywnych kampanii marketingowych - Effie Awards 2019. Portal Wirtualnemedia.pl zapytał przedstawicieli nagrodzonych agencji i firm o opinie na temat najlepszych kreacji oraz o trendy w marketingu, jakie widać po konkursie.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Effie Awards 2019 - najlepsze nagrodzone prace i trendy w komunikacji (opinie)
Katarzyna Kieli na gali Effie Awards 2019, fot. SAR

Przedstawicielki i przedstawiciele nagrodzonych agencji oceniają dla portalu Wirtualnemedia.pl: Grand Prix, kampanie nagrodzone złotem i trendy na podstawie nagrodzonych prac.

Szymon Gutkowski, dyrektor generalny DDB Warszawa, agencji 20-lecia Effie Awards

grafika

Co złożyło się na sukces agencji DDB?59 nagród EFFIE, dla 55 kampanii i 29 klientów. Z tego ostatniego jesteśmy szczególnie dumni, bo to znaczy, że z wieloma klientami udało nam się wspólnie osiągnąć sukcesy. Bez sukcesów klientów, nie ma sukcesów agencji. Żeby wygrać ranking dwudziestolecia trzeba być co roku na podium albo blisko, czyli cały czas trzymać bardzo wysoki poziom. Może pomagać fakt, że choć nasz zespół jest bardzo młody, to przez te wszystkie lata DDB w dużej mierze zarządzają Ci sami ludzie.

Czym dla Pana jest to wyróżnienie?Dziś pełnię funkcję szefa, ale zaczynałem jako strateg i dalej jestem strategiem. Byłem członkiem zespołu i współautorem wielu nagrodzonych kampanii. To wyróżnienie jest dla mnie wielką osobistą satysfakcją. 20 lat temu byłem w pierwszym składzie Jurorskim EFFIE w Polsce, a w tym roku członkiem Jury Euro EFFIE i wszedłem to Komitetu Sterującego Euro EFFIE. Przepraszam, że tyle o mnie, ale te 20 lat EFFIE to większość mojej drogi zawodowej i wielka motywacja na kolejne lata. Zaczynaliśmy w latach 90-ych z moimi wspólnikami Pawłem Kastory i Marcinem Mroszczakiem zaledwie w kilka osób, a dziś jesteśmy jedną z największych grup firm komunikacji marketingowej, w której swoje miejsce znalazło wiele spośród największych talentów na polskim rynku.

Wyróżnienie to przypomina, że w komunikacji marketingowej trzeba ciągle myśleć do przodu. Miło jest dostawać nagrody za wczorajsze kampanie, ale ważne jest dziś i jutro. Dziś skuteczność mierzy się nie tyle dotarciem, co skalą zaangażowania. W DDB mówimy o tym „Emotions at Scale". Wygrywa ten kto potrafi wzbudzić emocje i nadać im jak największą skalę.

Prosimy o komentarz na temat tegorocznego Grand Prix, "Chce się Ż" Żywca.Bardzo dobry wybór. Mądra kampania, która tchnęła nowego ducha w markę, która parę lat temu była już zbyt klasyczna i odległa od konsumenta. Siłą kampanii „Chce się Ż" jest oparcie o bardzo prawdziwy i atrakcyjny dla szerokiej grupy wiekowej insight. Pozwala utrzymać starszych, spełnionych konsumentów i pozyskać młodych. Żywiec był jedną z pierwszych marek, która zauważyła, że polscy konsumenci, chcą już więcej niż tylko nową lodówkę czy telewizor. Siłą tej kampanii jest też bardzo mocny branding i wpisanie w tożsamość marki, która żywotność ma w nazwie. Miałem przez jakiś czas okazję pracować przy repozycjonowaniu Żywca, żałuję że to akurat nie my wpadliśmy na ten pomysł kreatywny, bo jest znakomity.

Czy któraś kampania nagrodzona złotem Effie jest szczególnie ciekawa? Dlaczego?Warto przyglądać się zgłoszeniom w kategorii Marketing & Business Solutions, bo do tej wprowadzonej rok temu kategorii trafiają prace, które przecierają nowe szlaki. Jury w tej kategorii jest unikalne bo są to m.in. Prezesi wielkich marketerów, którzy byli Przewodniczącymi Jury EFFIE. To kategoria, w której wybitni CEO oceniają najbardziej innowacyjne rozwiązania marketingowe dla biznesu. W tym roku nagrodzone w tej kategorii zostały zgłoszenia z Plotek.pl, Blik i IKEA.

Jakie najważniejsze trendy w komunikacji marketingowej można wskazać na podstawie nagrodzonych prac? Jakie kampanie są przyszłością marketingu, a jakie będą odchodziły już "do lamusa"?Paradoksalnie łatwiej odpowiedzieć na pytanie o to co będzie ważne w przyszłości, niż o to co przejdzie do lamusa. Wygra ten przy kim konsument zatrzyma się na dłużej. Dziś każdy konsument ze Smartfonem w ręku ma moc Cezara. Skrolując feed Facabooka lub Instagrama, czy wyszukiwania Google, decydujemy o przyszłości marek, a w konsekwencji i nagrodach na Effie.

Cztery główne składowe sukcesu w przyszłości to Branding – bo muszą cię rozpoznać, Brand Experience i Storytelling, bo odkąd Homo Sapiens siadał przy ognisku, najbardziej pamiętał swoje własne doświadczenie, bądź wyraziste, wyróżniające się historie, żarty, albo na przykład piosenki. Wreszcie coś co można nazwać Dynamic Brand Building. Skończył się czas statycznej komunikacji zgodnej w 100% z pozycjonowaniem. Obecnie  marki są wypadkową wyrazistych, czasem ryzykownych, a przez to zapamiętywanych działań. Marka to dziś środek ciężkości, wokół, którego wiruje rozpoznawalna komunikacja, a nie szablon dla powtarzalnych schematów.

Paweł Gala, CEO Wavemaker

grafika

Czy któraś kampania nagrodzona złotem Effie jest szczególnie ciekawa? Dlaczego?    Dla mnie bardzo ciekawa jest kampania Fundacji Rak'n'Roll - Nie ma Rak'n'Rolla bez procentów. Urzeka mnie w niej umiejętność mówienia o bardzo trudnych i emocjonalnie ciężkich tematach w sposób niedystansujący, rzeczywiście angażujący.

Jakie najważniejsze trendy w komunikacji marketingowej można wskazać na podstawie nagrodzonych prac? Jakie kampanie są przyszłością marketingu, a jakie będą odchodziły już "do lamusa"?Z trendów marketingowych, które przebijają się w tegorocznych zgłoszeniach warto zwrócić uwagę na consumer experience. To właśnie doświadczenie konsumenta staje się kluczowe dla marek, którym zależy na zbudowaniu z nim kontaktu czy wręcz więzi. Zwykła komunikacja, nawet bardzo profesjonalna, może okazać się mniej efektywna niż taka, która w centrum stawia doświadczenie konsumenta.

Maciej Kawka, dyrektor strategiczny Wavemaker

grafika

Czy któraś kampania nagrodzona złotem Effie jest szczególnie ciekawa? Dlaczego?    Kampania "9 milionów powodów" marki Corega to dla mnie świetny przykład skutecznego przełamania stereotypu "wstydliwej" kategorii. Brawa za odwagę w mówieniu w nowoczesny sposób do wciąż marginalizowanej przez marketerów "silver generation".

Jakie najważniejsze trendy w komunikacji marketingowej można wskazać na podstawie nagrodzonych prac? Jakie kampanie są przyszłością marketingu, a jakie będą odchodziły już "do lamusa"?Uważam, że następuje wzrost znaczenia marketingu w organizacjach - wskazuje na to więcej zgłoszeń i nagród w kategorii Marketing & Business Solution oraz adopcja tej kategorii przez pozostałe kraje Effie Worldwide.

Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcom

grafika

Co złożyło się na tegoroczny sukces agencji mediowej Starcom?Mogę śmiało powiedzieć, że w Starcomie mamy obsesję na punkcie rozwoju wiedzy, która pozwala nam po pierwsze, wniknąć bardzo głęboko w potrzeby biznesowe naszych Klientów, a po drugie odpowiedzieć na nie w najbardziej odpowiedni sposób, przy wykorzystaniu naszych najlepszych ludzi i narzędzi. Mam ogromne szczęście kierować zespołem ekspertów, którzy są dociekliwi, nigdy nie spoczywają na laurach, mają bardzo szerokie horyzonty merytoryczne, są zaangażowani i ambitni. Ten zestaw cech pozwala im budować i pielęgnować naprawdę partnerskie i oparte na zaufaniu relacje z klientami. W naszym DNA jest dążenie do tego, żeby wszystko robić coraz lepiej i ciągle się rozwijać. Mamy mocno zakodowaną w sobie niechęć do bycia przeciętnym.

Zespół Starcom charakteryzuje także ogromna ambicja wchodzenia w nowe obszary wiedzy i ekspertyzy, bardzo często wykraczające poza te, zarezerwowane dla agencji mediowych.  Bardzo mocno inwestujemy w rozwój ludzi, szczególnie ich innowacyjność, strategiczne myślenie na temat doświadczeń konsumentów i wszechstronne kompetencje digitalowe.

Podsumowując, myślę, że na nasz sukces złożyły się przede wszystkim nasza ambicja do bycia nie tyle największą Agencją, ale Agencją najlepszą, oferującą klientom najwyższą jakość we wszystkich kluczowych dla nich obszarach, a także też ogromny wysiłek, zaangażowanie i ciężka praca całego zespołu Starcomu i Publicis Media, który włożyliśmy w dążenie do tego celu w ciągu ostatnich kilku lat.

Paweł Loedl, chief strategy officer, VMLY&R Poland

grafika

Prosimy o komentarz na temat tegorocznego Grand Prix, "Chce się Ż" Żywca     Grand Prix dla Chce się Ż jest balsamem dla serca branży marketingowej. Dlaczego? To potwierdzenie dwóch elementów: 1. Kreatywne koncepty działają i mają istotny wpływ na efektywność, ale 2. Potrzebują przestrzeni – spójnej, konsekwentnej i długofalowej komunikacji. To szczególnie istotne w czasach, gdy presja, nomen omen, wyników jest tak duża, że często ograniczamy się do krótkofalowych kampanii taktycznych, skupionych na samym produkcie, a nie pozwalamy szeroko wybrzmieć idei. A to konieczne jeśli budujemy marki, a nie pojedyncze aspekty produktów. Czy któraś kampania nagrodzona złotem Effie jest szczególnie ciekawa? Dlaczego?Krzepiącą, ale jednocześnie motywującą jest nagroda dla kampanii „9 milionów powodów” Coregi. Pokazuje, że po pierwsze warto poruszać tematy tabu lub będące „mało sexy”, szczególnie jeśli dotyczą tak liczebnej grupy docelowej. Często takie tematy prowokują „niedasizm” – nie można nic ciekawego powiedzieć, trzeba uważać, skupiać się na produkcie i benefitach funkcjonalnych, a na emocje nie ma miejsca. Tymczasem, brak lekceważenia i poważne, systemowe podejście, poszukanie prawdy głębiej niż na w pierwszym rzucie myśli i kreatywna idea pozwalają przełamać wiele schematów. To motywuje, bo pokazuje, że złoto nie należy tylko największym, atrakcyjnym marką i produktom, ale także bardzo dobrze wykonanej pracy strategicznej i kreatywnej, niezależnie od tego, czym się zajmujemy. Jakie najważniejsze trendy w komunikacji marketingowej można wskazać na podstawie nagrodzonych prac? Jakie kampanie są przyszłością marketingu, a jakie będą odchodziły już "do lamusa"?Effie to konkurs o wynikach, ale również o nowatorstwie w ich osiągnięciu. Czym będzie nowatorstwo? Według mnie to odejście od klasycznego story komunikacyjnego. Kondycja marki już dawno nie zależy od pojedynczych spotów, a holistycznym spojrzeniu i wykorzystaniu potencjału arsenału marketingowego ,jaki posiadamy. Oczywiście nie oznacza to, że sukces osiągać będą jedynie wielkie, multiplatformowe kampanie, ale raczej to, że marki będą wychodziły poza ramy klasycznej komunikacji – mapowały doświadczenie użytkownika, a efekty w równej mierze zależeć będą od chociażby odpowiednich zmian w produkcie (to przecież często właśnie tu rozpoczyna się narracja o marce), UX czy customer care. Obserwujemy to w tym momencie głównie w kategorii marketing i business solutions, ale spodziewam się, że i w innych zobaczymy podobne rozwiązania. Takie podejście oczywiście utrudni zadanie jurorom, ale nowoczesna komunikacja tego wymaga.

Jakub Krawczyk, CEO Spacecamp

grafika

Prosimy o komentarz na temat tegorocznego Grand Prix, "Chce się Ż" Żywca„Chce się Ż” Żywca to jedna z najbardziej wyróżniających się platform na rynku Polskim. Oryginalny i prosty przekaz, bardzo dobra i spójna wizualnie kampania, działająca na poziomie wszystkich kanałów komunikacji, nie wspominając już jej elastyczności dla promocji całego range’u produktów. Jestem przekonany, że nie raz znalazła się w prezentacjach, jako „benchmark”.

Czy któraś kampania nagrodzona złotem Effie jest szczególnie ciekawa? Dlaczego?Trzy kampanie, które na pewno zapamiętam po tegorocznym finale, to Corega i „9 milionów” – za niesamowicie silny insight (dziwne, że do tej pory nie wykorzystany); Fundacja Rak’n’Roll "Nie ma Rak’n’Rolla bez procentów", za prosty i zarazem niesamowicie skuteczny mechanizm wciągający Polaków do pomagania, oraz – nie będę tutaj w pełni obiektywny – Żabka i "Kawa na każdym rogu", która dzięki połączeniu wszystkich elementów układanki: atutów sieci, produktu, potrzeb konsumenta, precyzyjnej dystrybucji komunikatu stała się „disruptorem” rynku kawy na wynos.

Jakie najważniejsze trendy w komunikacji marketingowej można wskazać na podstawie nagrodzonych prac? Jakie kampanie są przyszłością marketingu, a jakie będą odchodziły już "do lamusa"?Patrząc przez pryzmat konkursu Effie, można zaobserwować ciągle rosnący poziom egzekucji, widzimy, jak łączy się know-how marketingowy ze sprzedażowym. Agencje wchodzą coraz częściej w role partnerów biznesowych. Nadal w tym wszystkim kluczowe jest analizowanie potrzeb konsumenta i szukania rozwiązań zarówno na poziomie produktu, usługi, doboru kanałów komunikacyjnych jak i samego przekazu. Nieustannie rosnący szum informacyjny, przeładowanie komunikacją w naszym otoczeniu sprawia, że rola personalizacji jest wciąż niezwykle ważna. Równie istotne jest podnoszenie poziomu customer experience, poszukiwanie i prowadzenie dialogu z konsumentem w kilku czy kilkunastu touchpointach. Wszystko to umożliwia nam m.in. technologia, a digital powoduje, że obecnie znacznie łatwiej „zawalczyć o rynek” nowej marce niemającej wielomilionowych budżetów, 100 lat tradycji czy sieci salonów sprzedaży.

Alicja Cybulska, chief strategy officer, Havas Media Group

grafika

Prosimy o komentarz na temat tegorocznego Grand Prix, "Chce się Ż" Żywca.Kampania Chce się Ż Żywca, która zdobyła tegoroczne Grand Prix jest przykładem wzorcowego modelu współczesnej komunikacji. Po pierwsze umiejętnie zawłaszcza stwierdzenie istniejące w powszechnym użyciu i posiadające u każdego Polaka ładunek pozytywnych emocji i indywidulanych wspomnień. „Chce się żyć” po inteligentnej zmianie zostaje zawłaszczone przez markę i staje się manifestem jej wartości, a co najważniejsze zostaje zaakceptowane przez odbiorców kampanii, wręcz zastępuje oryginał będąc zabawą słowną, którą odbiorcy przyjęli z otwartymi ramionami. Po drugie komunikacja jest spójna i długofalowa, po trzecie stawia na wizerunek marki, a nie krótkoterminowe aktywacje sprzedażowe. Każdy kolejny spot jest w tym przypadku ucztą dla zmysłów i inteligencji, a dodatkowo przynosi marce przewagę konkurencyjną i wymierny sukces biznesowy. Jest to przykład sytuacji win-win w komunikacji marketingowej, wspaniały przykład advertainmentu z korzyścią dla wszystkich stron.

Czy któraś kampania nagrodzona złotem Effie jest szczególnie ciekawa? Dlaczego?Moją uwagę zwróciła kampania „9 milionów powodów” marki Corega, która przed jurorami otworzyła oczy na niezauważony wcześniej w Polsce problem wstydu z powodu noszenia protezy zębowej. Marka Corega kampanią „9 milionów powodów” zwróciła powszechną uwagę na skalę tego zjawiska i wykluczenie, na jakie skazuje się bardzo wielu spośród noszących protezy zębowe. Poprzez umiejętne dobranie powszechnie lubianego celebryty oraz oddanie głosu prawdziwym ludziom, marce Corega udało się w sposób wymierny dodać odwagi i otuchy, a co za tym idzie poprawić jakość życia wielu milionom Polaków, co przekroczyło wstępne założenia marki.

Jakie najważniejsze trendy w komunikacji marketingowej można wskazać na podstawie nagrodzonych prac? Jakie kampanie są przyszłością marketingu, a jakie będą odchodziły już "do lamusa"?Nagrodzone kampanie potwierdzają trendy, które zidentyfikowaliśmy w badaniu Meaningful Brands: marki rosną najbardziej efektywnie, gdy znajdą swoją rolę w życiu człowieka lub w życiu społeczeństwa i będą wymiernie wpływać na poprawę jakości życia. Patrząc na nagrodzone kampanie, marki poszukują dla siebie miejsca w konkretnych aspektach życia człowieka i to do niego dostosowują swoją ofertę, w przeciwieństwie do tradycyjnego wmawiania konsumentowi konieczności kupienia marki. Zabranie głosu w ważnych dla społeczeństwa tematach w sposób spójny z wartościami marki i konsekwentny, długofalowo jest również przepisem na zbudowanie marki w kontekście ważnym dla współczesnego odbiorcy, a co za tym idzie, wpisanie się w wąskie grono marek meaningful.

Agnieszka Kwaśniewska, chief strategy officer Saatchi & Saatchi IS

grafika

Prosimy o krótki komentarz na temat tegorocznego Grand Prix, "Chce się Ż" Żywca.W ostatnich latach jury konkursu Effie najczęściej wstrzymywało się z przyznawaniem Grand Prix. Bo jest to nagroda wyjątkowa. Aby ją otrzymać trzeba spełnić szczególne kryteria i bezapelacyjnie wyróżnić się na tle wszystkich działań marketingowych w branży. I taka jest platforma komunikacji Żywca „Chce się Ż” – w wyjątkowy sposób łączy w sobie prawdę o marce, odzwierciedla charakter kategorii i trafia do wyobraźni. Nagroda jak najbardziej zasłużona a wyniki biznesowe i wizerunkowe marki Żywiec, wykazane w dłuższym okresie, są tego najlepszym dowodem.

Czy któraś kampania nagrodzona złotem Effie jest szczególnie ciekawa? Dlaczego?W tym roku złotych statuetek jest tylko kilka. Jury z dużym namysłem przyznawało to szczególne wyróżnienie, dlatego na pewno każda z nich jest wyjątkowa i na wagę złota. Dla mnie szczególnie ciekawe są dwie. Po pierwsze złota nagroda dla marki Żabka. Kategoria retail jest aktualnie najbardziej konkurencyjną kategorią na polskim rynku pod względem wydatków na komunikację marketingową, a dominacja dwóch marek dyskontowych jest znacząca (pod względem wydatków, sieci sprzedaży, oferty cenowej, etc.). Dlatego z tym większym uznaniem patrzę na dokonania Żabki, która przełamuje ten monopol Biedronki i Lidla. Nie tylko świetną komunikacją, ale też innowacyjnym podejściem, redefiniującym rolę osiedlowego sklepu spożywczego, który staje się również punktem usługowym. Drugą nagrodą, która mnie szczególnie zainteresowała, było złoto dla marki Tiger, której wiele osób wieszczyło rychły koniec po ewidentnych potknięciach komunikacyjnych z przeszłości. Odbudowanie pozycji marki jest ilustracją siły komunikacji – ta przemyślana i umiejętna przynosi efekty i potrafi  naprawić błędy tej niższych lotów.

Jakie najważniejsze trendy w komunikacji marketingowej można wskazać na podstawie nagrodzonych prac? Jakie kampanie są przyszłością marketingu, a jakie będą odchodziły już "do lamusa"?Konkurs ewidentnie wskazuje na kilka ciekawych zjawisk. Z jednej strony cały czas postępuje proces coraz silniejszego uwikłania komunikacji w inne działania marek i firm. Wybijają się te kampanie, w których komunikacja odgrywa rolę uzupełniającą do innych działań w ramach marketing mixu, np. innowacji na poziomie produktu czy usługi.Na pewno ciekawym zjawiskiem jest coraz większe znaczenie komunikacji, która kreuje doświadczenia. Takie, która oprócz konkretnego przekazu ze strony marki, dają odbiorcom również pewną wartość dodaną w postaci konkretnej użyteczności, rozrywki czy unikalnego doświadczenia.

Coraz częściej i odważniej marki zabierają również głos w tematach nie związanych bezpośrednio z ich polem kompetencji i obszarem działania. Budują swoje wizerunki wokół wartości i ważnych społecznie tematów czy dylematów. Źródłem przewagi konkurencyjnej staje się nie tylko coraz lepszy produkt czy usługa ale umiejętność budowania bliskości z konsumentami poprzez sięganie do tematów, które są ważne lub są źródłem niepokojów a jednocześnie aspiracji we współczesnym świecie.

Paweł Merecz, chief creative officer Publicis Worldwide Polska

grafika

Prosimy o komentarz na temat tegorocznego Grand Prix, "Chce się Ż" Żywca.Cały koncept „zwinięcia” nazwy brandu do jednej litery jest znakomity, angażujący, sprawiający przyjemność z dekodowania… Pod warunkiem jednak, że czytelny. Żywcowi się udało. Więc jest znakomicie, angażująco i przyjemnie. Jak raz na grand prix!

Czy któraś kampania nagrodzona złotem Effie jest szczególnie ciekawa? Dlaczego?Gdybym z uśmiechem na te złota patrzył, to bym wskazał prosto mocny pomysł „Mistrzowie” Tigera. Ja wiem, że takie rzeczy już były, ale i tak w finale filmiku japa mi się śmieje. I już. No i Żabka z „Kawą na każdym rogu” to porządna rzecz w komediowej zakładce portfolio PZL. Uśmiech!

Jakie najważniejsze trendy w komunikacji marketingowej można wskazać na podstawie nagrodzonych prac? Jakie kampanie są przyszłością marketingu, a jakie będą odchodziły już "do lamusa"?Jak wynika z powyższego – niezmiennie uznanie odbiorców i jurorów oraz skuteczność zapewni umiejętne wywołanie emocji oparte na insajcie, jak zwykle świetnie się tu sprawdzi dowcip oraz lekkość komunikacji. To trend-evergreen. Natomiast zwyżkują trendy angażujące – w digitalu, i direct – często o charakterze wykorzystującym charakterystykę CSR-ową.

Barbara Drapała, head of social media, Performics

grafika

Prosimy o komentarz na temat tegorocznego Grand Prix, "Chce się Ż" Żywca.Patrząc na tegoroczne Grand Prix naprawdę „Chce się Ż” i ma się apetyt na więcej. Moim zdaniem to jedna z najlepszych kampanii ostatnich lat. Marka nie tylko przygotowała spójną i przemyślaną komunikację pełną inteligentnego humoru, ale również „Ż” płynnie weszło do mowy potocznej grupy docelowej, która stawia na autentyczność i kreatywność. Oto przykład jak w dobie kraftowych wyrobów mainstreamowa marka może zostać prawdziwą ikoną piwa i manifestem ludzi, którzy chcą więcej. Po prostu „Chce się Ż”.

Czy któraś kampania nagrodzona złotem Effie jest szczególnie ciekawa? Dlaczego?Zostając przy temacie procentów i chęci do życia koniecznie trzeba wspomnieć o złocie dla Fundacji Rak’n’Roll w kategorii Brand Experience. Organizacja pozarządowa sprytnie wykorzystała grę słów, aby zwrócić uwagę, że nie może funkcjonować bez procentów, a dokładnie 1%, który pomaga uratować podopiecznych chorych na raka. Fundacja kolejny raz udowodniła, że trudne i bolesne tematy można poruszać odnosząc się do radosnych aspektów życia, dzięki czemu jest o niej głośno i procenty leją się strumieniami.

Jakie najważniejsze trendy w komunikacji marketingowej można wskazać na podstawie nagrodzonych prac? Jakie kampanie są przyszłością marketingu, a jakie będą odchodziły już "do lamusa"?Marki zauważyły, że ludzie mają dość pośpiechu i ciągłej gonitwy za „idealnym” życiem znanym ze spotów telewizyjnych i zdjęć zamieszczanych w social media. Nadeszła era naturalności i bycia dumnym z „niedoskonałości”, które stają atutem. Ponadto dużą wagę przykłada się do walki  z hejtem i ocenianiem innych ludzi co widać chociażby w kampanii Banku BGŻ BNP Paribas #DOCENIAJnieoceniaj czy Muzeum Żydów Polskich POLIN „Inna historia, taki sam hejt”.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"