W komunikacie prasowym eTravel argumentuje, że przejęcie Why Not Travel wpisuje się w strategię firmy realizowaną od początku 2025 roku: rozwój regionalnego dostawcy technologii do obsługi podróży służbowych i dystrybucji biletów lotniczych.
Działająca od 2004 r. grupa Why Not Travel zajmuje się obsługą podróży służbowych dla sektora publicznego, touroperatorów i klientów indywidualnych, a także organizacją dużych kongresów i wydarzeń branżowych. Jej główne marki to BlueSkyTravel i Sigma Travel.
Dlaczego eTravel przejmuje Why Not Travel
– Dzięki tej akwizycji wzmocnimy naszą ofertę produktową i technologiczną w obszarze podróży służbowych i indywidualnych. Co więcej, eTravel zyska nowe usługi w zakresie dynamicznego pakietowania – rozwiązania, które przynosi korzyści zarówno touroperatorom, jak i klientom końcowym – wylicza Andrzej Wierzba, prezes eTravel.

W komunikacie zapewniono, że Why Not Travel zachowa swoją dotychczasową strukturę operacyjną i kulturę organizacyjną.
– Po przeszło 20 latach rozwoju cieszymy się, że udało nam się zainteresować naszą Grupą inwestora branżowego. Poprzez połączenie obu firm nasi klienci zyskają dostęp do nowych narzędzi rezerwacji online – mówi Diana Załoga, współzałożycielka i członek zarządu Why Not Travel.
– Why Not Travel i eTravel to podmioty bardzo komplementarne, dlatego synergie produktowo-technologiczne wydają się być oczywiste, stąd wybór padł na eTravel. Wierzymy, że połączenie sił eTravel i Why Not Travel przyniesie wymierne korzyści nie tylko naszym klientom, ale również pracownikom obu spółek – uzupełnia Izabela Nasternak, członkini zarządu spółki.

Andrzej Wierzba podkreśla, że dużą wartością przejmowanej firmy są pracownicy. – Cieszymy się z możliwości współpracy z tak kompetentnym zespołem. Pracownicy obu firm zyskają dostęp do szerszego wachlarza projektów i technologii, co otworzy przed nimi dodatkowe ścieżki rozwoju zawodowego. Naszym celem jest zbudowanie kultury współpracy, w której atuty i kompetencje obu organizacji będą się wzajemnie uzupełniać, tworząc środowisko sprzyjające innowacjom i długofalowemu rozwojowi – deklaruje.
Ile zarabia Why Not Travel
W 2024 roku firma Why Not Travel w ujęciu jednostkowym (czyli bez spółek zależnych, m.in. tej w Rumunii) wypracowała 524,05 mln zł przychodów sprzedażowych, o 20,2 proc. więcej niż przed rokiem (435,89 mln). Te od kontrahentów z kraju wzrosły rok do roku z 417,77 do 504,83 mln zł, a od tych z zagranicy – z 12,92 do 18,29 mln.

Przy wzroście kosztów operacyjnych z 431,32 do 519,88 mln zł jej zysk operacyjny zmalał z 5 do 4,05 mln zł, zaś zysk netto – z 2,44 do 1,37 mln.
Obecnie po 49,7 proc. udziałów firmy mają fundacja rodzinna Crew i Izabela Nasternak.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2024, a poprzedni – 2023

eTravel z Enterprise Investors
W styczniu 2025 roku zapowiedziano, że po uzyskaniu zgody UOKiK większościowy pakiet udziałów eTravel przejmie Enterprise Investors Fund IX, a mniejszościowy – Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju.
– Enterprise Investors będzie aktywnie wspierać eTravel w dalszym umacnianiu pozycji lidera na polskim rynku oraz w selektywnej ekspansji na perspektywiczne rynki Europy Środkowo-Wschodniej. Naszym celem jest zbudowanie regionalnego championa – zapowiedział Jakub Kuberski, partner w funduszu.
W 2024 roku eTravel wypracował wzrost r/r skonsolidowanych przychodów sprzedażowych z 862,8 do 953,25 mln zł. Te ze sprzedaży biletów lotniczych poszły w górę z 457,73 do 503,36 mln zł, z noclegów hotelowych – z 239,46 do 264,07 mln, a z organizacji imprez – z 96,38 do 115,42 mln. Znacznie niższe były wpływy z biletów kolejowych i rejsów.

W Polsce przychody podskoczyły z 792,46 do 889,65 mln zł, zaś te z pozostałych krajów w Europie zmalały z 51,4 do 45,1 mln.
Zysk grupy kapitałowej eTravel na poziomie EBITDA zwiększył się z 39,69 do 43,34 mln zł, a w ujęciu netto – z 28,37 do 33,41 mln.











