Europejskie regulacje VAT ignorują rozwój mediów cyfrowych

Stawka VAT na media cyfrowe w Europie jest średnio cztery razy wyższa niż na tradycyjne media drukowane. Może się to stać istotnym czynnikiem hamującym rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy.

kk
kk
Udostępnij artykuł:

Twórcy systemów podatkowych w Europie nie odnieśli się w aktywny sposób do ogromnych zmian zachodzących w sektorze medialnym. Według firmy doradczej KPMG może to spowolnić rozwój tej niezwykle istotnej branży gospodarki UE.

Tomasz Grunwald, szef Grupy VAT w dziale doradztwa podatkowego KPMG powiedział: “Firmom dostarczającym zaawansowane technologicznie cyfrowe produkty i usługi trudniej jest stosować te nowe formy dystrybucji książek i czasopism z uwagi na ich wyższe obciążenie podatkiem VAT.”

Mamy obecnie do czynienia z rażącą różnicą pomiędzy VATem płaconym za książki drukowane i książki sprzedawane w innych formach – audio, cyfrowej czy do ściągnięcia (downloadable). Podatki ściągane z mediów cyfrowych w Europie są średnio cztery razy wyższe od tych nałożonych na tradycyjne media, takie jak książki czy gazety. W Wielkiej Brytanii jest to 0% na tradycyjne media i 17.5% na media cyfrowe. W Polsce do końca 2007 r. obowiązywać będzie stawka specjalna VAT (0%) na książki i czasopisma specjalistyczne. Od stycznia 2008 r. stawka ta wyniesie 7% (stawka obniżona). Wydawcy protestują, gdyż nowa stawka oznacza wzrost cen książek i podręczników. Prowadzić to może to spadku czytelnictwa w Polsce. Tymczasem stawka na media cyfrowe, z których zwłaszcza młode pokolenie chce coraz częściej korzystać, wynosi 22%. Dla wydawców technologiczna możliwość czytania książek ‘cyfrowych’ właśnie staje się rzeczywistością – a decyzja o rozwoju nowego produktu oznacza zderzenie się z wymogami VAT.„Wydawcy mogą teraz dotrzeć do szerszej grupy odbiorców – szczególnie tzw. pokolenia Y, które woli media cyfrowe od drukowanych. Jednak, aby się to udało, trzeba zainwestować w platformy technologiczne i zbudować nowe modele dystrybucji. Wysoki VAT może niwelować szansę na szybki rozwój. Nie ma większych wątpliwości, że ten koszt podatkowy stanowi dodatkową barierę dla mediów elektronicznych.” – powiedział Tomasz Grunwald.Pytanie brzmi, czy sukces biznesu europejskiego w przestrzeni cyfrowej jest w wyniku tego zagrożony i czy pierwotne socjoekonomiczne przyczyny redukcji stawek VAT, czyli zachęcanie do czytania i uczenia się, nie są obecnie ignorowane. Być może nadszedł czas ponownego zajęcia się tymi regulacjami i zracjonalizowania ich tak, by idea wspierania rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy, towarzysząca ustalaniu obniżonej stawki VAT, pozostała aktualna.

krajstawka VAT na media drukowanestawka VAT na media cyfroweWielka Brytania017,5Francja5,5 (gazety 2,1)19,6Niemcy719Włochy420Hiszpania416Holandia619Dania0 (tylko gazety)25Polska0 (od 2008r. - 7) 22

Źródło: KPMG

KPMG to międzynarodowa sieć firm świadczących usługi z zakresu audytu, podatków i doradztwa. KPMG zatrudnia 113 000 pracowników w 148 krajach. Niezależne firmy członkowskie sieci KPMG są stowarzyszone z KPMG International, podmiotem prawa szwajcarskiego. Każda z firm KPMG posiada odrębną osobowość prawną.W Polsce KPMG działa od 1990 roku. Obecnie zatrudnia blisko 1 000 osób w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"