Facebook oferuje milionowe rekompensaty reklamodawcom dotkniętym błędem pomiaru kampanii. „Nie chodzi o pieniądze, tylko zaufanie”

Facebook przyznał, że w jego systemie mierzenia wyników kampanii reklamowych przez rok tkwił poważny błąd. W konsekwencji wiele marek zainwestowało budżety na promocję w serwisie na podstawie nieprawdziwych danych. Facebook obiecuje finansowe rekompensaty, ale nie ujawnia szczegółów usterki. - Już wielokrotnie Facebook zapewniał, że uszczelni swoje dane, mierniki i wskaźniki i że błędy nie będą się powtarzały, ale to niestety tylko zapewnienia trwające do kolejnej ujawnionej wpadki - ocenia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Anna Robotycka, managing partner w F11 Agency / AMIN Worldwide.

ps / bg
ps / bg
Udostępnij artykuł:

Facebook jest wykorzystywany przez wiele marek na świecie do prowadzenia kampanii reklamowych i komunikacji marketingowej.

Niestety w przeszłości już kilka razy okazywało się, że Facebook dostarczał reklamodawcom nieprawdziwe dane dotyczące skuteczności przekazów reklamowych. Przykładem może być sprawa z 2018 r., gdy serwis został oskarżony o zawyżanie statystyk związanych z wideo. W rezultacie firma kierowana przez Marka Zuckerberga zgodziła się zapłacić wprowadzonym w błąd reklamodawcom 40 mln dol.

Kolejna wpadka

Teraz według doniesień „The Wall Street Journal” Facebook poinformował partnerów reklamowych, że odkrył błąd w systemie służącym do pomiarów skuteczności kampanii prowadzonych w serwisie.

Okazuje się, że wada była obecna w systemie przez rok, od sierpnia 2019 do sierpnia 2020 r. W konsekwencji reklamodawcy zmyleni otrzymywanymi wynikami mogli opracowywać błędne strategie na Facebooku przeznaczając zbyt wysokie kwoty na promocję na platformie, a budżety reklamowe często sięgają tam wielu mln dolarów.

- Niespodzianka, że błąd był korzystny dla Facebooka. To dawało reklamodawcom fałszywe przekonanie, że Facebook osiąga lepsze wyniki - mówi AdAge jeden z dyrektorów czołowej agencji reklamowej.

- Podczas ulepszania naszych produktów pomiarowych znaleźliśmy problem techniczny, który wpłynął na niektóre testy wzrostu konwersji - powiedziała rzeczniczka Facebooka. - Naprawiliśmy ten problem i współpracujemy z reklamodawcami, na których kampanie miało to wpływ.

Narzędzie Facebooka określane jako "wzrost konwersji", którego reklamodawcy używają do mierzenia i skuteczności kampanii w osiąganiu konkretnych celów, takich jak sprzedaż, źle określało wpływ kampanii i reklam prowadzonych na Facebooku na te wskaźniki. Reklamodawcy uważali, że kampanie przynoszą lepsze wyniki niż w rzeczywistości. W przypadku niektórych marek, które określają poziom wydatków na podstawie skuteczności wcześniejszych kampanii oznaczało to, że niesłusznie, w oparciu o błędne dane przelewały Facebookowi większe pieniądze niż powinny.

Teraz Facebook chce zrekompensować zaistniałą sytuację reklamodawcom. Rekompensaty zależą od wielkości wydatków poniesionych w związku z błędnym pomiarem - może chodzić o tysiące, a w niektórych przypadkach nawet miliony dolarów.

Florian Adamski, globalny dyrektor generalny agencji medialnej OMD Worldwide Omnicom Group, powiedział "The Wall Street Journal", że przed przyjęciem rekompensaty jego firma zbada, w jaki sposób błąd wpłynął na niektóre inwestycje klientów.

- Każdy wydany dolar musi być powiązany z punktami danych i wynikami - powiedział Adamski w rozmowie z WSJ. - Jeśli nie możemy tego odwzorować, trudniej jest uzasadnić wydawanie dolarów, gdy klienci próbują zarządzać swoimi kosztami tak efektywnie, jak to możliwe - a wydatki na media to koszt, który musi generować przychody.

Według informacji, do jakich dotarł „The Wall Street Journal”, w jednej z dużych agencji wielkość kredytów reklamowych wyniesie około 0,5 proc. rocznych budżetów klientów, których dotyczy problem.

Gasnące zaufanie

Anna Robotycka, managing partner w F11 Agency / AMIN Worldwide w rozmowie z Wirtualnemedia.pl nie ukrywa, że kolejna wpadka Facebooka podkopuje zaufanie do tej platformy, które w biznesie, także w reklamie jest jednym z najważniejszych elementów.

- Niestety, jeśli ktoś wierzy bezgranicznie w dane FB, to po raz kolejny mógł się poczuć zawiedziony czy wręcz oszukany - przyznaje Anna Robotycka. - Już wielokrotnie Facebook zapewniał, że uszczelni swoje dane, mierniki i wskaźniki i że błędy nie będą się powtarzały, ale to niestety tylko zapewnienia trwające do kolejnej ujawnionej wpadki.

Ekspertka zaznacza, że pomimo tych wszystkich problemów Facebook rzeczywiście pozostaje źródłem często najtańszego ruchu i efektywnej sprzedaży.

- Ale mierzenie wyników i efektywności kampanii czy analizowanie skuteczności poszczególnych działań reklamowych na FB, to przy tej skali błędów często praca bez końca, a pamiętajmy, że naprawdę duże budżety są inwestowane w ten kanał komunikacji i sprzedaży – podkreśla Robotycka. - Najbardziej chyba bolący jest fakt, że zgodnie z teorią black box, nigdy nie dowiemy się na czym dokładnie polegał błąd i jak mógł wpłynąć na kampanie, które zostały już zrealizowane, a wyniki zaraportowane. W tym wypadku nie chodzi o zwrot środków i pieniędzy, ale o zaufanie do narzędzia, które czyni całkiem sporo, by owego zaufania nie być w stu procentach godnym.

Przychód Facebooka sięgnął w III kwartale 2020 roku 21,47 mld dolarów. To o 22 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku 2019 (17,65 mld dolarów). Przychód z reklam firmy wyniósł 21,22 mld dolarów, co oznacza wzrost także o 22 proc. w ujęciu rocznym. Facebook zanotował w III kwartale bieżącego roku zysk netto w wysokości 7,85 mld dolarów, w porównaniu do 6,09 mld dolarów zysku w III kwartale roku 2019 (+29 proc.).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu