„Fakt” i „Gazeta Wyborcza” z największymi spadkami wpływów z reklam, tylko „Rzeczpospolita” i „Dziennik Łódzki” w górę (Top10)

Cennikowe wydatki na reklamę w dziennikach w 2019 roku były niższe niż rok wcześniej o 3,8 proc. Największy spadek przychodów dotknął „Fakt” i „Gazetę Wyborczą”. W czołówce tylko „Dziennik Łódzki” i „Rzeczpospolita” osiągnęły wzrost wpływów.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
„Fakt” i „Gazeta Wyborcza” z największymi spadkami wpływów z reklam, tylko „Rzeczpospolita” i „Dziennik Łódzki” w górę (Top10)
fot. Shutterstock.com

W okresie od stycznia do grudnia 2019 roku wydatki na reklamę w dziennikach wyniosły 1,43 mld zł. Było to 3,8 proc. mniej niż w 2018 roku – wynika z analizy Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych cennikowych Kantar Media, netto, bez rabatów).

Najwięcej na reklamach zarobiła „Gazeta Wyborcza” (Agora) - 236,5 mln zł. Było to jednak o 9,2 proc. mniej w porównaniu do 2018 roku.

Drugie miejsce na reklamowym podium dzienników zajmuje „Super Express” z przychodami w wysokości 116,9 mln zł – niższymi w skali roku o 1,5 proc.

Ścisłą czołówkę zamyka na pozycji trzeciej „Rzeczpospolita”, która na reklamach zarobiła 116,4 mln zł, czyli 0,1 proc. więcej w skali roku.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/twoj-styl-viva-i-tele-tydzien-z-duzymi-wzrostami-wplywow-reklamowych-w-dol-wprost-top10,7170760958330497a ##

Spośród pozostałych tytułów z Top 10 dzienników pod względem wpływów reklamowych największy spadek przychodów miał dziennik „Fakt” - w 2019 roku wyniosły one 109,7 mln zł. Były niższe rok do roku o 28,2 proc.

W „Dzienniku Gazecie Prawnej” reklamodawcy wydali 66 mln zł (3,3 proc. mniej niż w 2018 roku), w „Dzienniku Zachodnim” - 55,9 mln zł (spadek o 0,5 proc.), a w „Głosie Wielkopolskim” - 50,3 mln zł (spadek o 1,3 proc.).

Na reklamy w „Dzienniku Bałtyckim” przeznaczyli 44,2 mln zł (spadek o 8,3 proc.), a w „Gazecie Pomorskiej” - 40,1 mln zł (spadek o 7,6 proc.).

Zamykający Top 10 „Dziennik Łódzki” zwiększył wpływy z reklam w skali roku o 5,9 proc., do 37,5 mln zł.

grafika

W 2019 roku wzrosła sprzedaż tylko „Pulsu Biznesu”

W 2019 roku średnia sprzedaż ogółem „Faktu” (Ringier Axel Springer Polska) wyniosła 215 508 egz., czyli o 9,34 proc. mniej niż w poprzednim roku - pokazują dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowane przez portal Wirtualnemedia.pl. W porównaniu do ostatnich 10 lat tytuł ten cechuje się stabilnym spadkiem sprzedaży, np. w porównaniu do 2014 roku średni wynik tego tygodnika zmalał o 33,63 proc,. a w porównaniu do 2010 roku - o 50,69 proc.

Drugą pozycję zajął „Super Express” (ZPR Media) ze średnią sprzedażą ogółem wynoszącą 112 932 egz. Jego wynik zmniejszył się o 4,01 proc. Analizując dane z wielu lat wynika, że tytuł ten w cykl spadającej sprzedaży wszedł w 2008 roku. Od 2010 roku jego wynik zmalał o 38,46 proc.

Ostatnią lokatę podium zajęła „Gazeta Wyborcza” (Agora). Jej średni wynik poszedł w dół o 9,16 proc. do 85 873 egz. Tytuł  zanotował największy spadek sprzedaży w porównaniu do danych z 2010 roku - w tym ujęciu wyniósł on 71,81 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/sprzedaz-tygodnikow-opinii-listopad-2019-roku-gosc-niedzielny,7170767745890433a ##

Pierwszą piątkę zestawienia uzupełniają „Rzeczpospolita” (Gremi Media; 42 076 egz.; w dół o 6,61 proc.) oraz „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes; 35 353 egz.; - 7,39 proc.).

Największy spadek średniej sprzedaży ogółem w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej, wynoszący 13,87 proc. do 13 239 egz., zanotowała „Gazeta Polska Codziennie” (Forum). Tytuł w rankingu zajął siódmą lokatę.

Wzrosła sprzedaż „Pulsu Biznesu”

Jak wynika z analizy Wirtualnemedia.pl wszystkie dzienniki oprócz „Pulsu Biznesu” (Bonnier Business Polska) - który jako jedyny zanotował  wzrost sprzedaży z o 2,6 proc. - zanotowały najniższą sprzedaż w historii ich średnich rocznych wyników.

grafika

 „Gazeta Polska Codziennie” najbardziej w dół

W grudniu 2019 roku liderem również był „Fakt”, którego średnia sprzedaż ogółem w porównaniu do grudnia 2018 roku zmniejszyła się o 1,49 proc. do 209 446 egz.

Drugi był „Super Express”, którego wynik sprzedażowy wyniósł 111 106 egz., po spadku o 4,50 proc. Trzecią lokatę zajęła „Gazeta Wyborcza” (85 800 egz.; w dół o 12,64 proc.).

Najwięcej w tym ujęciu też straciła „Gazeta Polska Codziennie”, której średnia sprzedaż ogółem zmalała o 13,26 proc.

grafika

Dane dotyczą wszystkich dzienników regionalnych i lokalnych z bazy ZKDP.

Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.

Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.

Nakład jednorazowy to liczba wydrukowanych egzemplarzy danego wydania opatrzonego tą samą datą wydawniczą oraz tym samym numerem, nie zawiera rozpowszechnionych przez wydawcę e-wydań. Średni nakład jednorazowy oblicza się dodając nakłady wszystkich wydań w danym okresie i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę wydań w danym okresie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji