Spece od cyberbezpieczeństwa KNF: uwaga na fałszywe reklamy zamieszczane w mediach społecznościowych

Niemal 670 fałszywych reklam zgłosili w styczniu br. specjaliści z CSIRT KNF. Jedna czwarta z nich to były fake’owe reklamy Tesli, szczególnie ulubione przez cyberprzestępców. Zespół cyberbezpieczeństwa ostrzega: media społecznościowe coraz częściej stają się łatwą platformą dystrybucji fałszywych reklam, a te mają na celu wyłudzenie naszych danych osobowych.

jk
jk
Udostępnij artykuł:
Spece od cyberbezpieczeństwa KNF: uwaga na fałszywe reklamy zamieszczane w mediach społecznościowych

Cyberprzestępcy szukają coraz nowych metod oszukiwania. Tylko w styczniu 2023 roku specjaliści od cyfrowych zabezpieczeń z zespołu CSIRT powołanego przez KNF zgłosili 684 fałszywe reklamy i 1392 fałszywe domeny związane z oszustwem inwestycyjnym. 26 proc. ze zgłoszonych fałszywych reklam dotyczyła Tesli, ale już drugie w kolejce było PGNiG (18 proc. fałszywych reklam) a trzecie – Baltic Pipe (17 proc.). To pod te firmy najczęściej podszywali się cyberprzestępcy, aby wyłudzić nasze dane osobowe i okraść z pieniędzy. O dziwo: przestępcy w mediach społecznościowych najrzadziej podszywali się pod polityków (4 proc. zgłoszonych fałszywek) oraz pod spółki skarbu państwa (5 proc.).

Jak to działa? Fałszywe reklamy zamieszczane w mediach społecznościowych prowadzą do niebezpiecznych stron, gdzie oszuści wymagają dokonania rejestracji. „Dane pozyskane w ten sposób umożliwiają im nawiązanie kontaktu z ofiarami, a następnie kradzież środków finansowych” – ostrzegają specjaliści z CSIRT KNF, dodając: „Bądźcie czujni!”.

Uwaga także na fałszywki z Allegro

Pod koniec stycznia specjaliści CSIRT KNF alarmowali z kolei, że oszuści podszywają się pod Allegro i zamieszczają w mediach społecznościowych fałszywe reklamy zachęcające do rejestracji na złośliwych witrynach. „Uwaga na fałszywe reklamy zamieszczane przez cyberprzestępców w mediach społecznościowych. W tym przypadku oszuści podszywają się pod Allegro_Group i na niebezpiecznych stronach zachęcają do dokonania rejestracji, aby w kolejnym kroku Was okraść. Nie wierzcie w tego typu oferty!" - przekazali eksperci od cyberbezpieczeństwa.

Z niedawnego badania Quality Watch dla Biura Informacji Kredytowej wynika, że o bezpieczeństwo własnych danych osobowych dba blisko połowa Polaków – zwraca uwagę, kto jest nadawcą SMS-a, a przed wyrzuceniem kopert usuwa etykiety z nazwiskiem i adresem. Jednocześnie tylko co piąty z nas umie odróżnić właściwy adres e-strony od podejrzanego. Aż 80 na 100 ankietowanych jest gotowych w dobrej wierze kliknąć w link, który stanowi dla nich zagrożenie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji