Planując sobotnie popołudnie w Toruniu warto wybrać się na spacer szlakiem nowoczesnych instalacji. Pierwszym przystankiem na kulturalnej mapie „Wizji” jest projekt „Ustawka” Stefana Kornackiegoznajdujący się w pobliżu fontanny Cosmopolis. Jego główną ideą jest działanie w przestrzeni miejskiej przy pomocy odzyskanych napisów, neonów oraz logotypów. Stworzone na ich podstawie instalacje, wydarzenia oraz happeningi pojawiają sie w różnych kontekstach, przenosząc historie związaną z miejscami, skąd pochodzą. Głównymi elementami projektu są dwa napisy — „Elana” i „Apator”. „Ustawka” to opowieść wielopłaszczyznowa. Jej kompozycja opiera się na dialogu pomiędzy dwiema zwaśnionymi stronami.
Kolejna instalacja jest jednym z najbardziej imponujących dzieł zaprezentowanych w ramach festiwalu. Będą to dwie 50-metrowe panoramy Torunia wykonane przez toruńskiego fotografika i laureata Thorunium, Marka Czarneckiego. Tak oglądana panorama na pewno dostarczy wrażeń.

Złapanie perfekcyjnego kadru to nie jedyne wyzwanie związane z tą spektakularną instalacją, równie trudne było jej wyprodukowanie.

W programie znajdzie się także „Ambona” autorstwa Natalii Wiśniewskiej. Jak o swojej pracy pisze sama artystka — ambona myśliwska jest najbardziej znanym i „widowiskowym” urządzeniem łowieckim. Jej różnorodne konstrukcje uzależnione są od przypisanego do niej kontekstu. Ambony usytuowane są tak, aby dać możliwie największe pole obserwacji oraz aby komponować się z otoczeniem. W tym przypadku terenem poddanym symbolicznej obserwacji stało się miasto. Do złotej wieży nie można jednak wejść. Ma ona za zadanie jedynie wabić i rozbudzać pragnienie patrzenia z jej złotego szczytu. Złota myśliwska ambona w kontekście miejskim jest gestem ironicznym i zabawnym. Mówi o zakorzenionej dominacji międzygatunkowej oraz uwikłaniu w mechanizm hierarchizacji.
Następnym przystankiem na trasie Festiwalu Wizje jest wystawa rzeźb gniazd pt. „Nidum”, która została zaprojektowana dla ekspozycji w przestrzeni otwartej, bowiem naturalnym środowiskiem gniazd jest właśnie plener. Autorami rzeźb są dorosłe osoby z niepełnosprawnością, uczestnicy zajęć terapeutycznych w Środowiskowym Domu Samopomocy „Pracownia Rozwijania Twórczości Osób Niepełnosprawnych”. W powszechnej świadomości gniazdo jest symbolem miejsca przyjaznego i bezpiecznego. Gniazda tu eksponowane budowane były przez uczestników zajęć w Pracowni, z pomocą terapeutów, na podobieństwo ptaków: pracowicie tkane, lepione z gliny, gałązek, ze sznurka, z trawy…

Idąc dalej ujrzymy projekt „Dynasty” Katarzyny Malejki. Rozkładanie czerwonego dywanu najczęściej okraszone jest histerią medialną, a przynajmniej skłania do włożenia wieczorowych butów. W przypadku pracy toruńskiej artystki mieszanka absurdu i świata naszych fantazji pojawia się w najmniej spodziewanym momencie. Gigantyczna rolka nie do końca rozwiniętego czerwonego dywanu „Dynasty” usytuowana w przestrzeni miejskiej placu Rapackiego, wypełniaj ją skrawkiem splendoru i szansą na błyszczące flesze. Wizualny szum mieszających się światów marzeń, oczekiwań i wyobrażeń o sobie samych stojących na czerwonym dywanie w środku miasta.
Instalacja, która zamyka festiwalową podróż, to „Morze do Torunia!” grupy DesK. Design Kolektyw(partner: PZR). Ideą projektu jest symboliczne przeniesienie atmosfery morza do Torunia. Punktem wyjścia do stworzenia instalacji stało się odwołanie do tradycji morskich Torunia (miasto było śródlądowym portem morskim), jak również do rodowodu pochodzącej z Gdańska grupy projektowej DesK. Design Kolektyw. Trzy przeskalowane łódki, których kształt wszyscy znają z dzieciństwa, w zabawny sposób nawiązują do nadmorskiej scenerii, tworząc miejsce, w którym można się na chwilę zatrzymać i pobawić. W dzień otwarcia Festiwalu Wizje (4 lipca, g. 12.00–16.00) odbędą się warsztaty, których celem jest poszerzenie wiedzy o tym, czym jest konstrukcja poprzez naukę techniki tworzenia różnorodnych form origami.

Festiwalowe instalacje będą zlokalizowane w przestrzeni Placu Rapackiego, Fontanny Cosmopolis i Łuku Cezara.
dostarczył
infoWire.pl











