Giorgio Armani: półnagie kobiety w reklamie to forma gwałtu. "Wypowiedź co najmniej nietaktowna"

Znany projektant i stylista Giorgio Armani po pokazie swojej kolekcji w Mediolanie powiedział, że „kobiety są regularnie gwałcone przez stylistów”. Odniósł się w ten sposób do wykorzystywania w reklamach modowych zdjęć półnagich kobiet. - Seksualizacja w modzie nie jest dziś bowiem silniejsza niż dwie czy trzy dekady temu. Nigdy też nie było tyle trendów, co obecnie. Każdy może wybrać coś dla siebie - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Michał Zaczyński, dziennikarz modowy i bloger.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:

Giorgio Armani zabrał głos kilka dni temu, po zakończeniu pokazu swojej najnowszej kolekcji w ramach trwającego w Mediolanie tygodnia mody. - Myślę, że nadszedł czas, abym powiedział, co myślę. Kobiety są wciąż gwałcone przez nas, projektantów - powiedział dziennikarzom. - Jeśli kobieta idzie ulicą i widzi reklamę z kobietą z cyckami i tyłkiem na widoku, i  też chce być taka, to jest to sposób jej zgwałcenia. Możesz gwałcić kobietę na wiele sposobów, rzucając ją do piwnicy lub sugerując, że powinna się ubierać w określony sposób - dodał.

Odniósł się w ten sposób do dwóch kwestii. Pierwsza to wykorzystywanie w reklamie przez branżę modową zdjęć półnagich kobiet. Projektant stwierdził, że to „forma gwałtu, że to niegodne”. - Widać na nich prowokujące, półnagie kobiety. Zdarza się, że wiele czuje się zobligowanych do myślenia, że także one powinny tak się pokazywać. To według mnie jest gwałt- stwierdził.

Druga to kwestia trendów w modzie. - W mojej kolekcji są krótkie spódniczki, długie spódnice, obszerne i obcisłe spodnie. Dałem maksymalną swobodę kobietom, które mogą wykorzystać wszystkie możliwości, jeśli są rozsądne - powiedział. - Mam dość słyszenia słowa„ trend”. Musimy spróbować pracować dla dzisiejszej kobiety. Nie powinno być trendów - dodał.  - Tendencje to nic, nie powinno ich być. Najważniejsze jest to, by jak najlepiej ubrać kobiety unikając śmieszności, a nie dyskutować o tym, co jest modne -powiedział Armani. Zaapelował do branży, by „przestać ulegać temu systemowi".

Zaczyński: wypowiedź Armaniego nietaktowna

- Wypowiedź Armaniego jest co najmniej nietaktowna. Przyrównywanie w 2020 roku trendów, które mu się nie podobają do gwałtu, słusznie obraziło wiele kobiet. Ale nie tylko tu projektant dał do zrozumienia, iż jest oderwany od rzeczywistości. Seksualizacja w modzie nie jest dziś bowiem silniejsza niż dwie czy trzy dekady temu. Patrząc na wybiegi można ręcz dojść do odwrotnego wniosku: moda damska ostatnich lat staje się bardziej powściągliwa - dominują długości maksi, zabudowane dekolty. Kreatorzy śmiało odsłaniający na pokazach kobiece ciało są coraz częściej krytykowani - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Michał Zaczyński, dziennikarz modowy i bloger. 

- Nigdy też nie było tyle trendów, co obecnie. Każdy może wybrać coś dla siebie, a i coraz więcej osób owe trendy po prostu odrzuca. Projektanci nie mogą dziś zatem narzucić nikomu, co ma nosić. To nie te czasy: dlatego nie używa się już sformułowania "dyktator mody". Co znamienne w tym wszystkim, i dodatkowo zadziwiające, sam Armani to przecież odwieczny mistrz elegancji. Nie bez powodu mówiło się na przykład, że "Armani ubiera żony, a Versace kochanki". Nie wiem więc, za co niestosownego w przeszłości miałby on czuć się odpowiedzialny - dodaje nasz rozmówca.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"