Od początku pandemii spędzamy w sieci średnio godzinę więcej

Do 4,1 godzin wzrosła średnia ilość czasu spędzanego w internecie przez Polaków. Przed pandemią było to 3,1 godziny – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Pytano także m.in. o pracę zdalną czy poglądy na temat 5G

jsx
jsx
Udostępnij artykuł:

Urząd Komunikacji Ekonomicznej opublikował raport z badania klientów indywidualnych, przeprowadzonego w listopadzie ub. r. Wynika z niego, że z telefonu komórkowego korzystało 96,9 proc. badanych (z czego 78 proc. - ze smartfonu), a 89,8 proc. - z telewizji. Jedynie 10,1 proc. używa telefonu stacjonarnego (w tym 43,7 proc. ma go z przyzwyczajenia, a 35,1 proc. dostało w pakiecie z internetem), a 0,3 proc. nie korzysta w ogóle z usług telekomunikacyjnych.

Ponad 77,3 proc. respondentów korzystało podczas pandemii z internetu, połowa z nich (49,3 proc.) miała stacjonarny dostęp do sieci, a prawie wszyscy (95,1 proc.) mobilny internet w telefonie.

Jakie są powody niekorzystania z internetu? 61 proc. wskazuje, że go nie potrzebuje, a 48,8 proc. - nie umie korzystać.

grafika

39,3 proc. użytkowników internetu stacjonarnego ma prędkość pomiędzy 100 Mb/s a 1 Gb/s, a 21 proc. - między 10 a 30 Mb/s. 21,6 proc. użytkowników nie zna prędkości swojego internetu.

32,1 proc. użytkowników internetu mobilnego nie ma określonego limitu transferu danych, a 28,8 proc. nie wie, czy ma limit.

Ponad połowa badanych (56,2 proc.) korzysta z programów antywirusowych na komputerze czy laptopie, ale telefon w podobny sposób zabezpiecza jedynie 40,3 proc. respondentów.

Większość badanych wśród niebezpieczeństw w sieci wymieniła kradzież tożsamości (52,1 proc.), zaciągnięcie zobowiązań (51,8 proc.), równo połowa – wyłudzanie loginów i haseł. 39,2 proc. nigdy nie udostępnia w internecie zdjęć swoich bliskich.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podejrzana-wiadomosc-sms-e-mail,7170045210863233a ##

Przed pandemią średnia liczba spędzanych w internecie godzin wynosiła 3,1. W trakcie wzrosła do 4,1 godziny. Aż 30,7 proc. (przed pandemią 32,8 proc.) nie umiało oszacować, ile czasu spędza w internecie.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/dzienny-czas-korzystania-z-internetu-w-czasie-pandemii-koronawirusa-wydluzyl-sie-w-polsce-o-1-5-godz,7170377560483457a ##

2,9 h respondenci średnio przeznaczają na zakupy czy rozrywkę, 1,6 – na pracę, a 54 minuty – na aktywność związaną ze szkołą lub nauką. 31,1 proc. codziennie korzystało z rozrywki w sieci.

OTT nie zastąpi płatnej telewizji tradycyjnej?

Wśród posiadaczy telewizora, ponad jedna trzecia (36,1 proc.) korzysta z naziemnej telewizji cyfrowej, a 33,7 proc. - za pośrednictwem platformy cyfrowej bądź satelitarnej. 27 proc. używa telewizji kablowej. 44,6 proc. za usługi płaci między 51 a 100 zł miesięcznie, a 39,7 proc. - 21-50 zł.

Dwie trzecie badanych (66,1 proc.) nie chciałoby rezygnować z płatnej telewizji i korzystać jedynie z bezpłatnej. Ponad połowa (54,5 proc.) nie uważa, by w przyszłości korzystanie z bezpłatnej telewizji naziemnej i usług VoD mogło zastąpić korzystanie z usług płatnej telewizji. Podobnie 55,6 proc. respondentów stwierdziło, że dostępne w sieci treści (filmy, vlogi etc.) nie zastąpią korzystania z bezpłatnej telewizji.

grafika

79,7 proc. ankietowanych nie zna pojęcia usług Over the Top (OTT), choć np. 54 proc. korzysta z komunikacji internetowej, a 20,3 proc. z usług wideo typu Netflix.

19 proc. badanych zgodziłoby się zamienić tradycyjne usługi telefoniczne na rzecz usług OTT (Messenger, Viber, WhatsApp etc.), 7 proc. - usługi telewizyjne na VoD, a 5 proc. - radio na muzyczne serwisy streamingowe (Spotify czy Tidal). Aż 38 proc. chciałoby korzystać z obu usług, a 25 proc. - nie zamieniłoby żadnych usług tradycyjnych.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/smart-tv-odbiorniki-telewizyjne-dostep-do-internetu-ogladanie-vod-badanie,7170049440471169a ##

23,7 proc. korzystających z płatnej telewizji kablowej lub satelitarnej deklaruje, że zdecydowałoby się na dodatkową subskrypcję wideo. 37,6 proc. byłoby skłonnych płacić za to 30-39 zł miesięcznie, a 32,2 proc. - do 29 zł. Ponad połowa (52,1 proc.) spośród nich nie zrezygnowałoby z płatnej telewizji na rzecz OTT.

Największy procent korzystający z subskrypcji wideo OTT robi to kilka razy w tygodniu (32,5 proc.), 27,1 proc. ogląda treści kilka razy w miesiącu, a 20,2 proc. - codziennie. Subskrybenci najczęściej wybierają filmy (77,8 proc.) i seriale (57,9 proc.). Co ciekawe, kobiety częściej od mężczyzn oglądają seriale (64 proc. vs 52,3 proc.). Mężczyźni dużo chętniej zaś oglądają programy sportowe (27,5 proc. vs 3 proc.).

64,2 proc. respondentów korzysta z komunikatorów internetowych. Najpopularniejszym pozostaje Messenger, którego używa 87,5 proc. badanych. 55 proc. korzysta z WhastAppa, a 13,4 proc. - ze Skype'a.

grafika

Jakość połączenia podczas telekonferencji na plus

11,8 proc. badanych wykonywało w ub.r. pracę zdalną, aż 93,9 proc. z nich oceniało ją pozytywnie. 43,8 proc. pracujących zdalnie korzystało z programu Microsoft Teams, niewiele mniej (43,6 proc.) - z Zooma, a 21,9 proc. ze Skype'a. Aż 93,9 proc. pozytywnie oceniało jakość połączenia. Natomiast aż 59,3 proc. deklaruje, że zdecydowanie lepsze od wideokonferencji są spotkania osobiste (przeciwnego zdania jest jedynie 5,3 proc. badanych).

34,5 proc. respondentów korzystało z handlu elektronicznego w trakcie pandemii. Kupowali przede wszystkim odzież (81,1 proc.), obuwie (60,3 proc.), elektronikę (49,7 proc.) i produkty związane z domem oraz ogrodem (41 proc.). Większość wybrała zakupy w sieci ze względu na niższe ceny (61 proc.) i oszczędność czasu (57 proc.).

73,8 proc. spotkało się z pojęciem sieć 5G, aż 57,4 proc. uważa, że pole elektromagnetyczne ma negatywny wpływ na zdrowie ludzi – 43,7 proc. twierdzi, że ma ono działanie rakotwórcze, 15,5 proc. - że powoduje zwiększenie bezrobocia. 18,3 proc. uważa, że sieć 5G umożliwi kontrolowanie umysłu ludzkiego, 13,5 proc. - że anteny 5G przyczyniają się do rozprzestrzeniania koronawirusa, a 14,5 proc. wierzy, że sieć 5G może „usmażyć” mózg.

Badanie przeprowadzono w listopadzie ub.r. na reprezentatywnej grupie 2 tys. osób metodą CAPI (wywiad indywidualny wspomagany komputerowo).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"