Internet i marketing mobilny: wydarzenia i trendy w 2021 roku, prognozy na 2022

W ramach podsumowań mijającego roku w mediach i marketingu zajmujemy się branżą internetu i reklamy mobilnej. Analizują ją menedżerowie z firm Kamikaze, Ringier Axel Springer Polska, INIS, Circlewise, PromoTraffic, Yoc Poland, Ideo Force, Eura7, Mobiem Polska, Gemius i OpenMobi.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/reklama-programatyczna-prognozy-2022-rok-trendy,7170062067414657a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ux-web-design-trendy,7170064105649793a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/esport-co-to-jest-jak-dziala,7170064771254401a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/influencer-marketing-trendy-na-2022-rok,7170065310996097a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/social-media-prognozy-2022-rok,7170066131880065a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/public-relations-prognozy-2022-rok,7170062833408129a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/kryzysy-2021-beata-kozidrak-frogshoposting-barbara-kurdej-szatan-mama-ginekolog,7170063364273793a ##

Agata Palmowska, creative lead w Kamikaze Altavia Group

grafika

Wydarzenie rokuBye, Facebook. Hello, Meta!

Wydarzenie roku zdecydowanie należy do Marka Zuckerberga. Założyciel Facebook’a, zmieniając nazwę firmy, zapowiada rozpoczęcie kolejnego rozdziału w internecie. Nowy nurt metaverse to rozszerzona rzeczywistość osadzona w internecie. Jak twierdzi sam Zuckerberg - celem nowego przedsięwzięcia jest przezwyciężenie ograniczeń technologicznych w wirtualnym świecie. Koniec z okularami VR. Co istotne, metaverse wychodzi poza strefę rozrywki. Wiele firm zaczyna inwestować w te rozwiązania technologiczne również na polu biznesu, edukacji, czy sprzedaży.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022

Hello, TikTok PolskaO ile TikTok nie jest nowością na rodzimym rynku, o tyle to właśnie 2021 rok udowodnił marketerom konieczność pojawienia się w serwisie. Fakty mówią same za siebie - aktualnie blisko 8 milionów Polaków ma tutaj konto. Główną grupę wcale nie stanowią najmłodsi. 60% użytkowników to młodzi dorośli (18-34 lata). Co więcej, 94% polskich userów deklaruje, że robią zakupy przez internet. Nic dziwnego, że swoją aktywność na TikTok’u zaznacza coraz więcej marek. Ci, którzy odpowiednio kierują swoją komunikacją, zyskują wielomilionowe zasięgi i szerokie zaangażowanie.

Hello, Instagram ReelsDługowyczekiwane Instagram Reels w końcu pojawiły się w Polsce. To nowy obszar, który wpasowuje się w trendy z poprzednich lat - tworzenie krótkich treści wideo ma olbrzymie znaczenie w tworzeniu marek. Ważne, by marketerzy podeszli strategicznie i konsekwentnie do swoich działań. Reels może pokazywać ujęcia “behind the scenes”, przedstawiać treści tworzone przez użytkowników, edukować w kreatywny sposób, czy zdradzać tajniki produkcji. Możliwości są nieograniczone.

Hello, AIPandemia COVID-19 zdecydowanie przyspieszyła optymalizację sztucznej inteligencji w marketingu internetowym. Za AI kryje się wiele usług ułatwiających funkcjonowanie firm, chociażby tworzenie treści, operowanie chatbotami, czy obsługa klienta. Dzięki tej technologii marki są w stanie osiągać lepszy customer experience, oszczędzać koszty, czy lepiej zrozumieć decyzyjność zakupową konsumentów. Najlepszym przykładem doskonałego wykorzystania AI jest Google. W ciągu ostatnich kilku lat sztuczna inteligencja pozwoliła wyszukiwarce lepiej rozumieć to, czego użytkownicy szukają w sieci i co kryje się za intencjami poszukiwań. Marki, które decydują się na wprowadzenie AI do swoich działań marketingowych, mogą obniżać koszty zatrudnienia, przyspieszać rozwój i tym samym zwiększać przewagę nad konkurencją.

Hi, ChatbotsJeden z trendów, który nie jest, co prawda, nowy, ale jest istotny w nadchodzących latach, to automatyzacja odpowiedzi użytkownikom w czasie rzeczywistym. Chatboty ewoluują, przybierając bardziej “ludzką” formą wypowiedzi. Co ważne - badania udowadniają, że aż 80% konsumentów na świecie ma pozytywne doświadczenia z automatycznymi odpowiedziami. Klienci cenią sobie błyskawiczną odpowiedź - chatboty przecież potrafią reagować 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Automaty odpowiadają natychmiast, znają historię zakupów i błyskawicznie przetwarzają powierzone zadania. Z racji coraz większego przyzwyczajenia konsumentów do chatbotów, należy przewidywać znaczne zwiększoną ich rolę w kolejnych latach.

Wow, Google LensGoogle Lens to coś, o czym jeszcze możemy nie mieć pojęcia, a wkrótce ciężko będzie sobie wyobrazić, jak mogliśmy żyć bez tej technologii. Chodzi o wizualną wyszukiwarkę Google, która poprzez kamerę aparatu wykrywa obiekty i punkty. Jak to działa? Skanujesz ubranie lub mebel, a Google znajduje podobne produkty wskazując, gdzie je można kupić. Kierujesz aparat na wizytówkę, a aplikacja automatycznie zapisuje adres i telefon w kontaktach. Fotografujesz okładkę książki i od razu dostajesz na telefon jej streszczenie oraz recenzje. Zauważasz plakat informujący o ciekawym koncercie? Skanujesz i automatycznie dodajesz do wydarzeń w kalendarzu. A to tylko kilka przykładów możliwości, które stoją za nową usługą Google.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?DigitalizacjaJesteśmy świadkami prawdziwej transformacji cyfrowej. Pandemia COVID-19 sprawiła, że w internecie pojawiło się jeszcze więcej użytkowników. Zmieniają się i zachowania konsumentów w sieci, i wzorce codziennego funkcjonowania. Pewne jest to, że nie wrócimy już do norm prowadzenia biznesu sprzed dwóch lat. Kluczem do sukcesu jest szybka adaptacja do dynamicznie zmieniających się warunków, zwłaszcza w marketingu.

Większa rola social mediówMedia społecznościowe są z nami od dawna, ale pandemia sprawiła, że ich rola stała się znacznie ważniejsza. Ludzie na całym świecie musieli pozostawać w domach i ograniczać swoje kontakty. W efekcie naturalnym wyborem zastąpienia, tak potrzebnych, relacji międzyludzkich, jest wybór social mediów. Większe zaangażowanie użytkowników jest widocznie zauważalne w każdej grupie wiekowej. Aktualnie wszystkie platformy społecznościowe zrzeszają ponad 4 miliardy osób. To ponad połowa światowej populacji.

Wzrost e-commerceE-commerce przeżywa prawdziwy rozkwit w erze, przez niektórych nazywaną “post-COVID”. Wiele biznesów przeszło na model sprzedaży online. Szacuje się, że około 20-30% firm na świecie rozpoczęło działalność w sieci w czasie szczytu pandemii. Z jednej strony to duża szansa dla rozwoju, z drugiej - zagrożenie spadającej lojalności konsumentów. Użytkownicy mają na wyciągnięcie ręki te same produkty w niższej cenie u konkurenta. Duża zmiana nastąpiła również w opcji dostaw zakupów. W Polsce popularnością cieszą się takie aplikacje jak Glovo, Jush, czy Everli. Kolejnym istotnym spostrzeżeniem jest sprzedaż w mediach społecznościowych. Tylko w 2020 roku sprzedaż na tych platformach stanowiła 3,4% zysków e-commerce. Szacuje się, że odsetek ten będzie sukcesywnie wzrastał. Nie należy zapominać, że większość przedstawicieli pokolenia Z i Y uważa, że platformy społecznościowe są lepszym miejscem do poznawania produktu niż wyszukiwarki internetowe.

Największe wyzwanie na 2022 rokStorytelling, branding, content

Aby się wyróżniać, marka powinna mieć swój unikalny głos na rynku. Nadal najważniejszą rolę gra dobry storytelling. Umiejętność budowania historii, opowiadania się za konkretną misją i wprowadzanie emocji to gwarant sukcesu.

Dobry marketing to dobry branding. Spójność komunikacji nie ogranicza się już tylko do brand-book’ów. Marki powinny tworzyć dokładne przewodniki, w jaki sposób być widocznym w sieci. Należy się upewnić, że wszyscy współtworzący brand, są dobrze zapoznani z wytycznymi. Co ważne, dotyczy to również influencerów współpracujących z marką.

Tworzenie odpowiedniego kontentu dla naszych odbiorców to niezmienne wyzwanie od wielu lat oraz na kolejne lata. Należy szczegółowo poznać nasze grupy docelowe, aby umiejętnie kreować dla nich angażujące treści. Krótkie video i livestreamingi stoją na czele formatów budujących duże zasięgi.

 

Martyna Majchrzak, dyrektor zarządzająca serwisów wertykalnych Ringier Axel Springer Polska

grafika

Wydarzenie rokuPowstanie aplikacji ClubHouse, która przez chwilę była ogromnym fenomenem. A w efekcie spopularyzowała funkcję audio roomów. Teraz jest ona dostępna w większości platform społecznościowych.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 20221/ Mobile e-commerce – rośnie zaufanie i przyzwyczajenie do zakupów produktów i usług przez telefon (zarówno produkty, jak i usługi, np. telemedycyna). Kupujemy więcej przez platformy social media. I w nowy sposób – poprzez klikalne zdjęcia, nowe e-commercowe formaty i wideo.  

2/ Subskrypcje – użytkownicy są coraz bardziej skłonni do płacenia za wartościowe i potrzebne im treści.  Widać na świecie wzrost popularności płatnych aplikacji, które specjalizują się w różnych tematach – m.in. aplikacje contentowe, stremingowe, gamingowe, well being o dostarczające produkty w subskrypcji. I ten trend będzie rósł, wygrają najlepsi.  

3/ Wideo feeds – po wzroście popularności Tik Toka, feedy video stają się coraz bardziej popularną formą konsumpcji treści na telefonach w social mediach. Tutaj rozwijać się będą nowe możliwości reklamowe i e-commercowe.  

W 2022 trend wzrostu mobilnego e-commerce się nasili, będą pojawiać się nowe rozwiązania – coraz bardziej spersonalizowane możliwości zakupowe, połączenie z VR, life shopping, kupowanie on spot przedmiotów, które zobaczymy np. na przypadkowym zdjęciu czy wideo.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Przede wszystkim jeszcze bardziej wzmocniła poszukiwanie jakościowych, wiarygodnych treści informacyjnych, społecznych, poradnikowych i produktowych (które w sposób rzetelny dadzą w robieniu zakupów).  Widać to we wzrostach subskrypcji, widzimy to w codziennych obserwacjach i wynikach.  

Największe wyzwanie na 2022 rokWciąż jest to walka z fake newsami, której skutki widzieliśmy m.in. w zalewie nieprawdziwych i szkodliwych informacji związanych z pandemią i szczepieniami. Z gigantycznym kryzysem wizerunkowym, związanym z jakością zmaga się FB. Ale ten trend nie jest w odwrocie. Teraz przeglądarki (Google, Chrome etc.) zaczynają wchodzić w rolę wydawców, rolę dziennikarzy przejmują algorytmy, które wybierają najważniejsze treści. Ryzyko radykalnego zwiększenia zasięgów fake newsów jest ogromne.

 

Piotr Kuczera, programmatic development manager / team leader w INIS (Digitree Group)

grafika

Wydarzenie rokuMyślę, że wydarzeniem roku spokojnie można nazwać rollercoaster emocji, którego przysporzyło nam Google z, jak na razie przełożonym na w zasadzie nieokreśloną datę, cookie apocalypse. Koniec końców dzięki temu rozwinęliśmy sporo technologii, które teraz pozwalają nam targetować użytkowników skuteczniej niż kiedykolwiek dotąd. W zasadzie w podobny sposób na mobile wpłynął fakt, że pandemia niestety nie skończyła się razem z wprowadzeniem szczepionek. Musimy dostosować się do nowych warunków i działać dalej, jeszcze skuteczniej.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Rynek mobile zawsze opisuje się jako ciągle ewoluujący, zmienny i nieprzewidywalny. Te określenia jeszcze nigdy nie były tak prawdziwe jak w okresie pandemii. Nasz styl życia dopasował się do nowych warunków, a za nim poszła technologia. Dzięki technologii 5G możemy streamować materiały video szybciej i w jakości, która dotąd była nieosiągalna, a to otwiera nam drogę do nowych rodzajów reklam, między innymi VR i AR. Myślę, że to właśnie ta działka reklamy mobilnej rozwinie się w przyszłym roku najbardziej.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Krótko mówiąc – wszystko. Tak jak wyżej, zmieniliśmy swoje nawyki i dopasowaliśmy je do obowiązujących warunków. Zamiast spotkać się na żywo - uruchamiamy połączenie video, zamiast grać razem w planszówki - odpalamy grę na telefonie, pójście do pracy oznacza przeniesienie się z kanapy na fotel, a o robieniu zakupów online chyba nawet nie muszę już wspominać, stało się to absolutną normą. Elementem, który łączy wszystkie te zmiany jest smartfon, który towarzyszy nam przy praktycznie każdej czynności. Reklama mobile nigdy jeszcze nie była tak ważna. Dobrze dopasowana potrafi być pomocą, a nie przeszkodą.

Największe wyzwanie na 2022 rokMobile jako całość musi znaleźć złoty środek przy próbach dotarcia do użytkowników. Nie możemy być zbyt natarczywi, ponieważ rozwiązania anti-adblockowe są zawsze dostępne na wyciągnięcie ręki. Największym wyzwaniem będzie dotarcie do użytkowników reklamą, którą faktycznie chce się zobaczyć. Nasze możliwości targetowania nigdy dotąd nie były tak rozbudowane, a technologia tak zaawansowana. Musimy pokazać użytkownikom, że reklamy nie trzeba się bać, a nasze działania mogą im pomóc w podjęciu decyzji.

Na kolejnych podstronach wypowiedzi menedżerów z firm Circlewise, Yoc Poland, PromoTraffic, Ideo Force, Eura7, Mobiem Polska, Gemius i OpenMobi

Kacper Procki, sales development manager w Circlewise

grafika

Wydarzenie rokuZdecydowanie trendem roku był rozwój q-commerce, czyli systemów szybkiego handlu. Przyzwyczajamy się do zamawiania usług tu i teraz, chcemy mieć wszystko „na już”. Szczególnie warto się tu przyjrzeć nowym aplikacjom mobilnym, służącym do robienia zakupów z bardzo szybką dostawą. Powstawało i wciąż powstaje ich coraz więcej. Ułatwiają nam codzienne życie, pozwalają unikać np. tłumów w supermarketach, czy po prostu zaoszczędzić czas.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Poza wspomnianym, bardzo szybkim rozwojem q-commerce, nie można zapominać o rozwoju całego rynku reklamy mobile. Według statystyk wynika, że coraz częściej robimy zakupy korzystając z naszych urządzeń mobilnych, a nie z komputerów. Ruch mobile stanowi już większość ruchu na stronach internetowych. Co więcej, aby ułatwić nam sprawne zakupy na naszych smartfonach, wielu graczy rynku ecommerce przebudowuje swoje witryny, aby uczynić je bardziej przyjaznymi dla fanów mobilności. Coraz częściej też idą krok dalej i tworzą własne aplikacje mobilne.

Zyskują w ten sposób świetne narzędzie do utrzymywania ciągłego kontaktu ze swoimi klientami, głównie poprzez komunikację push. W ten sposób mogą informować ich o nowych promocjach, o każdej porze dnia i to przy użyciu dedykowanej komunikacji opartej na dotychczasowych zachowaniach zakupowych swoich użytkowników. Nie wydając przy tym ani grosza na reklamę „zewnętrzną”. Kolejny rok zwiastuje powstanie kolejnych aplikacji służących zakupom online i podnoszenie już istniejących na kolejne poziomy intuicyjności i prostoty obsługi.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Z uwagi na wciąż niepewną sytuację gospodarczą reklamodawcy inwestowali ostrożnie. Zazwyczaj wchodzili w rozwiązania bezpieczniejsze, obarczone mniejszym ryzykiem, ale takie, które w szybkim tempie pomogą odzyskać poniesione koszty. Rynek wymaga bycia nowatorskim, ale wiele pomysłów zderzyło się z twardym murem realizmu. Pandemia tylko przyspieszyła rozwój marketingu mobilnego i pokazała, że reklamy skierowane głównie na urządzenia mobilne, które mamy zawsze przy sobie, mogą być „na koniec dnia” bardziej efektywne, niż reklamy kierowane na desktop.

Największe wyzwanie na 2022 rokW naszych działania user acquisition powinniśmy stawiać na uzyskanie konkretnych efektów. Jeśli mamy aplikację mobilną, za pomocą której chcemy trafiać do naszych klientów i utrzymywać z nimi stały kontakt, musimy dbać o jej właściwą promocję. To nie czas i miejsce na skupianie swoich wysiłków na kampaniach zasięgowych, które bardzo często są jak strzelanie ślepakami. Należy bardzo konkretnie określić grupę odbiorców i kierować do nich spersonalizowaną komunikację, korzystając z różnych narzędzi promocji. Pamiętajmy, że należy zadbać o właściwą analitykę.

Naszym głównym celem nie może być np. nowa instalacja naszej aplikacji, ale konkretne formy aktywności wewnątrz niej, takie jak przeglądanie produktów czy ich zakup. Mobile jest pełen działań fraudowych i dowiezienie dziesięciu tysięcy instalacji to nie problem. Pozyskanie użytkowników, którzy będą aktywnie z niej korzystali – to już wyzwanie trudniejsze, ale jak najbardziej wykonalne, dzięki odpowiedniej strategii oczywiście.

 

Sylwia Kaska, head of sales w Yoc Poland, zastępczyni szefa grupy roboczej Mobile przy IAB Polska

grafika

Wydarzenie rokuMoim zdaniem można wskazać trzy takie wydarzenia. Największym z nich było przesunięcie blokady plików cookie przez Chome na 2023 rok, co pozwoliło odetchnąć większości graczy na rynku digital marketingu, a na pewno dało nam więcej czasu na lepsze przygotowanie się.  

Dwa kolejne miejsca ex aequo zajmują zablokowanie kanału sueskiego przez tankowiec w marcu 2021 oraz 4 fala pandemii COVID-19 (II połowa 2021), które spowodowały zastój w łańcuchach dostaw produktów z Azji oraz płynność ich dostarczania do konsumentów.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022W sferze marketingu mobilnego najważniejszym trendem w roku 2021 i następnym jest postępujące przenoszenie punktu ciężkości w kierunku witryn mobilnych. Konsumpcja Internetu mobilnego przewyższa konsumpcję Internetu stacjonarnego, a tymczasem marki nie spieszą się z odrobieniem pracy domowej – według Google oraz IAB Polska aż 73% polskich witryn mobilnych powinno poprawić swoją szybkość działania, gdyż ten właśnie element w znacznym stopniu wpływa na decyzję użytkownika o pozostaniu lub opuszczeniu witryny. Pomocą mogą być opracowane przez Google Core Web Vitals, czyli metryki, które oceniają szybkość ładowania oraz działania witryny mobilnej pod kątem optymalnego doświadczenia użytkownika. Szacuje się, że w niektórych przypadkach zwiększenie szybkości ładowania witryny o 1 sekundę może zwiększyć szansę na zakup produktu nawet o 8%! Szokujące prawda? A to dopiero początek! Optymalizacja kampanii reklamowych w kanale mobile musi iść w parze z optymalizacją stron docelowych – tylko wtedy możliwy będzie długofalowy sukces i to jest właśnie główny trend na 2022 rok.

Zdecydowanie warto wspomnieć o nowych standardach Coalition for Better Ads, obejmujących reklamę w aplikacjach mobilnych. W momencie wejścia tych standardów w życie, nie będą już dopuszczalne reklamy pełnoekranowe (graficzne oraz wideo) wyświetlane po wybraniu ikony aplikacji ale przed ekranem powitalnym, ponieważ okazały się być bardzo intruzywne. Nie będą dozwolne także reklamy pojawiające się po otwarciu aplikacji, na końcu gry lub po ekranie wyników danej planszy – uznano, że działały  myląco na użytkowników, których intencją było korzystanie z aplikacji, a nie oglądanie reklam. To samo dotyczy pełnoekranowych formatów wideo, których nie można pominąć – ich wyświetlanie po ekranie wyników w grze również zostało wykluczone.

Oczywiście, wyraźnym trendem jest także rozwój aplikacji typu e-commerce, które skracają ścieżkę zakupową użytkowników. Mobile to kanał szybkiego ruchu internetowego. Treści muszą być zwięzłe, materiały wideo skondensowane, a droga do zakupu krótka i prosta – Ci, którzy to rozumieją, już dziś odnoszą sukcesy. Przykładem z naszego rodzimego rynku może być aplikacja CCC, która maksymalnie ułatwia użytkownikowi odszukanie danego produktu. Zawarta w niej funkcja Visual Search umożliwia wyszukanie produktu na podstawie wgranych przez klienta zdjęć oraz skanowanie kodów kreskowych celem ustalenia dostępności potrzebnego rozmiaru w najbliższych salonach lub w aplikacji. Wszystko to po to, aby użytkownik jak najszybciej zaspokoił swoją potrzebę. O tym, że takie podejście się sprawdza świadczy popularność wspomnianej aplikacji CCC – w czerwcu liczba pobrań osiągnęła aż 5 milionów!

W obszarze reklamy mobilnej mamy do czynienia z podobnym trendem. Formaty reklamowe są projektowane tak, by pokazać marki i produkty wielostronnie i wielozmysłowo. Zadanie to doskonale realizują m.in. reklamy zawierające moduł rozszerzonej rzeczywistości (AR) -  użytkownik może uruchomić kamerę w telefonie i za jej pomocą dopasować trójwymiarową makietę przedmiotu do najbliższego otoczenia. Bujna wyobraźnia nie jest już więc konieczna do tego, by zwizualizować sobie, jak dany produkt/sprzęt będzie wyglądał u nas w domu – możemy to sprawdzić za pomocą reklamy na smartfonie i tym samym ułatwić sobie podjęcie decyzji o zakupie.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Pandemia niewątpliwie zmieniła dużo na całym świecie – wszyscy musieliśmy nauczyć się funkcjonować w nowej rzeczywistości i do niej przywyknąć. Rzeczywistość ta niejednokrotnie bywa trudna do zaakceptowania i budzi wiele emocji – jak wszystko, co tak drastycznie zmienia nasze życie i kieruje je na nowe tory. Mobile także na te nowe tory wkroczył i już na dobre nabrał rozpędu – wg Raportu PWC 2020 Nowy Obraz Polskiego Konsumenta, aż 1/3  Polaków zwiększyła częstotliwość zakupów online, co istotnie przyczyniło się do rozwoju kanału e-commerce. Sprzedawcy w nowej rzeczywistości, tj. podczas lockdownu i w obliczu zamknięcia kraju, chcąc skutecznie prowadzić biznes musieli dostosować się do świata online i zapewnić klientom dostęp do swoich produktów w przystępny sposób bez konieczności wychodzenia z domu.

Mimo, że zakupów w Internecie Polacy najczęściej dokonują przy pomocy komputera, to aż 23%  badanych twierdzi, że wzrosły także ich zakupy dokonywane przy użyciu smartfona, a 41% z nich robi zakupy przez telefon na tym samym poziomie co wcześniej. Liczby te będą przypuszczalnie rosnąć wraz ze w miarę poprawy przejrzystości oraz dopasowania serwisów www do kanału mobile. Duże znaczenie ma też prężnie rosnący sektor płatności online – smartfon jest w końcu całym światem w naszym ręku!

Największe wyzwanie na 2022 rokZjawiska, które wymienię, mają znaczenie dla całego rynku, nie tylko dla marketingu mobilnego. Warto jednak podkreślić, że kondycja gospodarki jako całości oraz dynamika poszczególnych sektorów jako jej części składowych ma kluczowy wpływ na wielkość budżetów reklamowych, a więc w dużej mierze na nasze „ być albo nie być” w branży. A zatem, według mnie największymi wyzwaniami na rok 2022 są:

-    Zatory i opóźnienia w globalnych łańcuchach dostaw, czego skutkiem jest wyjątkowo długi czas oczekiwania na wybrane produkty (np. samochody) oraz ograniczona podaż (np. materiałów budowlanych). Jesteśmy przyzwyczajeni, że idziemy do sklepu i po prostu kupujemy to,  co jest nam potrzebne, a tymczasem obecnie zdarzają się sytuacje przypominające niedobory charakterystyczne dla gospodarek centralnie planowanych;

-     Zachowanie przewagi konkurencyjnej w obliczu wysokiej inflacji. Jestem przekonana, że wypracowanie odpowiedniej dynamiki cen, czyli balansowanie pomiędzy presją na wzrost płac, większymi kosztami dostaw oraz koniecznością utrzymania konkurencyjnej oferty spędzi sen z powiek niejednemu przedsiębiorcy i menedżerowi;

-    Zarządzanie biznesem podczas kolejnych fal pandemii Covid-19, czyli potencjalnie dodatkowych lockdownów i nowych obostrzeń wprowadzanych przez rząd. Nie wiadomo, co przyniesie COVIDOWA przyszłość – czy niektóre sektory gospodarki zostaną zamknięte czy też nie, czy pojawi się konieczność weryfikacji klientów pod kątem szczepień czy też nie itd. - dlatego bardzo ważne jest planowanie rozwijania biznesów w sytuacji drastycznie ograniczonej mobilności potencjalnych klientów. Transformacja cyfrowa gospodarki, której tempo wzrosło wskutek pandemii, bez cienia wątpliwości jest absolutną koniecznością, a nie wyborem lubiących nowinki prezesów firm technologicznych.

 

Krzysztof Mastalski, PPC senior specialist w PromoTraffic

grafika

Wydarzenie rokuPo szalonym roku 2020 przyszedł czas na zweryfikowanie swoich planów, jakie na gorąco trzeba było przygotować w związku z panującą sytuacją. Zapewne nie będę tutaj wyjątkiem, jeśli stwierdzę, że wydarzeniem roku nie było jedno zdarzenie, a ciągły proces, jaki przechodzą firmy, aby dostosować się do czasów trwającej już od miesięcy pandemii.

Niektóre firmy skupiły się na niwelowaniu negatywnych skutków, jakie ona przyniosła, natomiast inne wykorzystały sytuację i znalazły szanse na rozwój. W kontekście Internetu i reklamy mobilnej często jest związany właśnie z skierowaniem swoich kroków właśnie w kierunku użytkowników mobilnych.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022W 2021 roku w dalszym ciągu widać było coraz większe wejście firm w obszary sprzedaży online i promocji tam swoich produktów oraz usług, związane z szerzącą się pandemią. Prężny rozwój przeżywają firmy usprawniające życie w tych czasach, jak Uber Eats, Lisek czy Glovo, które wykorzystują zwiększony popyt na swoje usługi.

Spory ukłon w kierunku kierunku użytkowników mobilnych wykonał Inpost, dając możliwość nadawania paczek przez paczkomat tylko z wykorzystaniem aplikacji, bez drukowania i naklejania etykiet. Tego typu zabiegi w wykonaniu firm, czyli rozwój usług i udogodnień dla konsumentów, są trendem, który trwa od lat, ale podczas pandemii jeszcze mocniej przybrał na sile i będzie kontynuowany w 2022. Firmy, które będą w stanie wyjść z bardziej innowacyjnymi pomysłami, w dłuższej perspektywie mogą prześcignąć konkurencję.

Z drugiej strony, w 2022 możemy spodziewać się wielu bolesnych porażek, które może nie będą mocno widoczne, bo będą dotyczyły mniejszych firm, nie dających sobie rady z dostosowaniem się do rynku lub które zostały zdominowane przez większych graczy.

Internet mobilny w związku z rozwojem sieci 5G ma też przed sobą dodatkowy bodziec, który będzie w stanie wpłynąć pozytywnie na tempo tych zmian.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Pandemia w branży Internetu i reklamy mobile w 2021 kontynuowała swój wpływ na mocniejsze wejście w online wielu firm oraz dostosowaniu ich ofert pod obecne czasy.

Jest też negatywny wpływ, jaki Covid miał w tematyce mobile i szeroko pojętej technologii.  Mianowicie pandemia stała się główną przyczyną globalnego kryzysu niedoboru półprzewodników. Wstrzymywana produkcja układów scalonych, przez kolejne lockdowny i obostrzenia, doprowadziła do załamania się łańcucha dostaw w ogólnoświatowej skali i choć nie jest to wprost widoczne na co dzień, to niestety prowadzi do spowolnienia rozwoju wielu branż związanych z elektroniką w tym właśnie branży mobile.

Największe wyzwanie na 2022 rokWyzwaniem Internetu i reklamy mobilnej będzie na pewno kwestia lepszego i bardziej rzetelnego podejścia do danych i ich analizy. Zamieszanie związane z plikami cookies, których użycie jest coraz bardziej ograniczane w imię ochrony prywatności internautów, komplikuje niestety prowadzenie świadomych działań reklamowych.

Szczególnie w branży e-commerce ważne będzie również dalsze zbliżanie użytkowników do dokonywania zakupów wyłącznie poprzez urządzenia mobilne, by były one jeszcze prostsze, szybsze i bezpieczniejsze.

 

Barbara Kossak, marketing manager w Ideo Force

grafika

Wydarzenie rokuDla mnie ważnym wydarzeniem z punktu widzenia branży mobile była 10. edycja Mobile Trends Conference. Z powodu trwającej pandemii w tym roku konferencja ta odbyła się online. Dwa dni wypełnione po brzegi ciekawymi prelekcjami pokazały, jak duży rozwój branża mobile uczyniła w ostatnich latach. Uważam, że temu przyspieszeniu z pewnością „pomogła” pandemia koronawirusa.

Patrząc na wydarzenie roku z innej perspektywy nie sposób nie zauważyć, że e-commerce powoli staje się m-commerce. Liczby mówią same za siebie: ponad 70% użytkowników Internetu preferuje robienie zakupów internetowych korzystając właśnie z urządzeń mobilnych. Pomimo iż Google od wielu lat wskazywało na ważność bycia „mobile-friendly”, w moim przekonaniu rok 2021 dobitnie potwierdził, że wspomniane „mobile friendly” przestało być jedynie trendem, a stało się „must have” każdego e-commerce!

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022W mojej opinii najważniejszy trend minionego roku to AI. Sztuczna Inteligencja otworzyła nowe możliwości marketingowe dla wielu marek. Nie mówię tutaj tylko o wielkich rynkowych graczach takich jak Amazon, który wykorzystuje AI np. do przewidywania zachowań swoich Klientów. Mam na myśli również takie działania sztucznej inteligencji jak możliwość personalizacji doświadczeń Klienta na podstawie jego poprzednich kontaktów z marką. Co istotne, dynamiczny rozwój narzędzi wykorzystujących AI sprawia, że stają się coraz bardziej dostępne również dla mniejszych biznesów.

Moim zdaniem rok ten należał także do wirtualnego asystenta. Zdaję sobie sprawę, że jest to rozwiązanie, które już od kilku sezonów znajduje się na TOP-ie w kontekście trendów czy nowości, niemniej według mnie dopiero rok 2021 pozwolił przekonać się jak wielki potencjał drzemie w tym narzędziu. Gdybym miała oszacować - około 85% zapytań, które kierowałam zarówno do wyszukiwarki, jak i aplikacji, trafiały do niej właśnie przy użyciu asystenta głosowego.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Z moich obserwacji wynika, że pandemia znacznie przyspieszyła szybkość prac nad rozwiązaniami dedykowanymi dla m-commerce.

Zamknięcie sklepów stacjonarnych i przeniesienie sprzedaży w wielu sektorach w pewnych okresach roku niemal w całości do Internetu, spowodowało zwiększenie budżetów przeznaczonych na działania mobile.

Osobiście jestem zaskoczona mnogością aplikacji, jakie powstały w 2021 roku oraz ich dostępnością. Bez względu na to, czy mówimy o wielkim graczu na rynku e-commerce z milionami Klientów w sklepie internetowym, czy takim, który może poszczycić się tylko kilkoma tysiącami Klientów – mogą sobie pozwolić na stworzenie własnej aplikacji mobilnej.

Największe wyzwanie na 2022 rokMyślę, że niezwykle ważne jest stałe monitorowanie reakcji Użytkowników i/lub Klientów korzystających z tworzonych rozwiązań, gdyż finalnie to oni kształtują trendy, nie tylko w m-commerce.

Oczywiście niezmiennie od lat musimy dbać o bezpieczeństwo naszych Klientów i proponować im rozwiązania, które w żaden sposób go nie naruszą.

Łukasz Wołek, CEO Grupy Eura7

grafika

Wydarzenie rokuZa wydarzenie roku, nieco przewrotnie, można uznać fakt, że ponad 15 mln osób – czyli 40 proc. populacji Polski mieszka w powiatach, gdzie prędkość pobierania danych jest niewystarczająca w czasie pandemii, co skutecznie utrudnia zdalne wykonywanie zawodu lub pobieranie nauki. Sytuacja ta  dotyczy głównie makroregionu Polski Wschodniej i Mazowsza.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, prognozy na 2022Transformacja digitalowa to bez wątpienia jedno z głównych zjawisk, które sprawiło, że znacząco urósł rynek podcastów, e-commerce oraz m-commerce, a za nimi dynamicznie podąża visual research. W 2022 roku spodziewany jest wzrost zainteresowania voice shippingiem oraz marketingiem VR, zwłaszcza że skuteczność tego ostatniego potwierdzają badania i w tę technologię inwestują Facebook oraz Google.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Reklama internetowa w ciągu ostatniego roku zwyżkuje, spodziewany jest jej wzrost rok do roku o ponad 24% oraz, co bardzo ważne, zakłada się odrobienie strat poniesionych w okresie pierwszej fali pandemii i podczas lockdownu. Ten korzystny wynik możliwy będzie w ogromnym stopniu dzięki reklamie w urządzeniach mobilnych oraz w modelu programmatic. Aż 92,6% użytkowników łączy się za pomocą telefonu z Internetem, a w sieci spędza około 7 godzin dziennie. Z marketingowego punktu widzenia to liczby pełne potencjału, który będą chciały wykorzystać nie tylko marki i marketerzy.

Największe wyzwanie na 2022 rokW 2022 roku będziemy obserwowali dalszą digitalizację, a przede wszystkim mobilizację stron internetowych, tj. dostosowanie stron WWW do urządzeń mobilnych oraz takich wskaźników jak Core Web Vitals. Idące w tym kierunku zmiany w algorytmach Google mogą zrobić rewolucję na rynku zdominowanym obecnie przez WordPressa. Zakładany jest dalszy pogłębiony rozwój personalizacji użytkowników i dostarczenie im adresowanych do nich treści. Znów zyskiwać powinni na znaczeniu nano- oraz mikroinfluencerzy.

 

Magdalena Wąsikowska-Gal, PR & marketing manager w Mobiem Polska (Grupa Interia.pl)

grafika

Najważniejsze wydarzenia w branży mobile w 2021 rokuW czasie pandemii COVID-19 branża mobile stale była na wznoszącej - staliśmy się bardziej „mobilni” i ze smartfonami spędzamy jeszcze więcej czasu - w zależności od źródła i badanej grupy jest to od około 3 do nawet 8 godzin dziennie. Wzrost liczby osób korzystających z urządzeń mobilnych oraz wydłużony czas korzystania z nich został oczywiście wymuszony sytuacją zewnętrzną, w konsekwencji czego wiele procesów uległo cyfryzacji a szeroki świat usług, świadczeń, kontaktów urzędowych, nauki, pracy, a nawet wydarzeń kulturalnych przeszedł do sfery online.

Na tle game changera, czyli 2020 roku, ostatnich dwanaście miesięcy traktuję jako czas przystosowywania się do nowej normalności i adaptacji życia codziennego do nowych rozwiązań. I ta adaptacja jest według mnie sama w sobie dużym wydarzeniem. Jeśli jednak miałabym wyróżnić jakieś jedno zdarzenie, które w 2021 r. przykuło moją uwagę na pewno wskazałabym wizję nowego cyfrowego świata przedstawioną przez Marka Zuckerberga, która zmierza do wciągnięcia i utrzymania nas w rzeczywistości równoległej do tzw. „reala”. W dłuższej perspektywie kierunek wytyczany przez Zuckerberga wpłynie na szybszy rozwój technologii VR i AR i ma szansę zrewolucjonizować narzędzia mobile. W jaki dokładnie sposób? – odpowiedź na to pytanie poznamy zapewne w niedalekiej przyszłości.  

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022 rokZ mojej perspektywy chciałbym się skupić na kilku widocznych tendencjach:

•    Silver powerOdnoszę wrażenie, że w szerokim odbiorze nadal pokutuje przeświadczenie, iż mobile to przede wszystkim młodzi użytkownicy – tymczasem nic bardziej mylnego - Z urządzeń przenośnych korzystamy prawie wszyscy. Fakty są takie, że młodsze pokolenie czasami „wymusza” na starszych instalowanie kolejnych, modnych aplikacji do kontaktu wciągając ich do świata „mobile”. Dodatkowo, jak się okazuje również wśród hard-userów aplikacji i gier mobilnych są przedstawiciele grupy tzw. „silversów”, którzy na aktywnościach na swoich telefonach spędzają od pół godziny do nawet 3 godzin dziennie. W tym miejscu warto podkreślić, że według prognoz demograficznych za dwie dekady ponad 30% polskich obywateli będzie po 60-tce!

•    Dostęp do szeroko pojętego internetu i mobileRozwój szybkiego internetu, również mobilnego, zapoczątkowany na większą skalę w 2020 roku zdecydowanie ułatwia szybkość połączeń oraz przekazywanie sobie znaczącej ilości danych (co jest istotne w przypadku zdalnych zajęć, czy pracy). Na pewno będzie to miało znaczenie w dalszym rozwój usług i narzędzi mobilnych.

•    Współdzielenie rzeczywistości w grachUtrzymywanie relacji, szczególnie w obecnych czasach, nie należy do najłatwiejszych. Niestety, nadal często korzystamy z komunikatorów i mediów społecznościowych do kontaktów międzyludzkich a gry mobilne - stając się kolorową ucieczką od rzeczywistości - przejęły również funkcje socjalizacyjne. To właśnie w grach często użytkownicy widzą potencjał nawiązywania relacji wirtualnych.

•    Smart zakupyW związku z szalejącą inflacją jako konsumenci będziemy szukać okazji do tańszych zakupów. Najłatwiej robić to właśnie z telefonem w ręku, w którym można mieć zapisaną listę zakupów, odznaczone interesujące promocje w gazetkach, podpiętą kartę płatniczą oraz dostęp do porównywarki cen.

•    Nowe branżeDotychczas rozwiązaniami mobile interesowały się branże, kojarzone z nowinkami technologicznymi. Teraz, gdy szlaki już zostały przetarte, bardziej tradycyjne branże takie jak np. medycyna czy finanse będą próbowały nawiązywać i utrzymywać kontakt z klientem poprzez urządzenia i narzędzia mobilne.

Największe wyzwanie na 2022 rokMyślę, że przy tym zagadnieniu warto spojrzeć na pandemię również  z pozytywnej strony. Dzięki zamianie naszego dotychczasowego modelu życia oraz możliwości pracy zdalnej, a także szybkiej adaptacji do obecnie panujących warunków zewnętrznych, wiele osób skorzystało i zmieniło swoje nawyki i przeniosło się do świata wirtualnego.

Uważam jednak, że podobnie jak w przypadku Internetu również branża mobile staje przed wyzwaniem rozwiązania problemu wykluczenia cyfrowego. Jak wiemy m.in. z niedawnego Szczytu Cyfrowego od wybuchu pandemii liczba użytkowników internetu wzrosła o 17%. Niemniej nadal pozostaje wiele osób – szczególnie starszych, mało zamożnych oraz żyjących w obszarach słabiej zurbanizowanych – które nie wykorzystują cyfrowych możliwości. Pomijając stronę konsumencką (czyli np. zakupy), ten problem dotyczy chociażby dostępu do pracy, nauki zdalnej, czy możliwości korzystania z e-porad medycznych, które wykluczenie cyfrowe czyni zdecydowanie trudniejszymi do realizacji.

Biorąc pod uwagę ilość informacji przekazywanych w sieci, liczbę miejsc w których się logujemy, dzielimy swoimi zdjęciami i prywatnymi danymi, kolejne wyzwanie to nieustająca edukacja dotycząca bezpieczeństwa i odpowiedniego podejścia do prywatności danych w sieci.

Uważam również, że powinniśmy zwracać uwagę na higienę korzystania z urządzeń mobilnych i rozsądne gospodarowanie czasem w cyfrowym świecie, abyśmy zachowali równowagę między tym co wirtualne i tym co realne.

Musimy też brać pod uwagę sytuację gospodarczą, która może zaburzyć wieloletnią dobrą passę naszej branży. Jeśli ulegnie ona pogorszeniu projekty inwestycyjne i inne wydatki w tym sektorze mogą zostać poddane weryfikacji.

Jakie są prognozy dla branży mobile gamingowej na rok 2022Według najnowszych szacunków portalu Newzoo do 2024 roku za połowę światowej wartości rynku gier, czyli około 110 mld dolarów w perspektywie 3 lat, będą odpowiadały gry mobilne.  Już teraz w gry na urządzeniach mobilnych gra około 88% ankietowanych – według badania AdColony. Ten trend wzmaga się znacząco, gdyż ludzie poszukują przystępnej, przyjemnej i łatwej rozrywki, dostępnej „od ręki”, a w zasadzie pod ręką.

 Osoby grające deklarują, że to doskonały wypełniacz czasu, a jednocześnie sposób na nawiązywanie i pogłębianie relacji  społecznych. Właśnie taki odbiór gier będzie powodował, że mogą one stać się miejscem, w którym będziemy spędzać coraz więcej czasu. Nie bez powodu świat social mediów i gamingu zaczął się przenikać. Wydaje się, że w przyszłości z powodzeniem mobile gaming może nie tylko uzupełniać podtrzymywanie relacji społecznych, ale również zastąpić social media w takiej formie, którą znamy obecnie.

 

Sebastian Jedamski, team leader zespołu agencyjno-reklamowego w Gemiusie

grafika

Wydarzenie rokuOlimpiada Tokio 2020 i związane z nią wyzwania logistyczne. Organizatorzy zostali zmuszeni do wypracowania innowacyjnych rozwiązań i podejmowania trudnych decyzji, aby utrzymać wysoki poziom wydarzeń sportowych w rzeczywistości pandemii i związanych z nią ograniczeń. Poskutkowało to ograniczoną liczbą kibiców na olimpijskich arenach i pociągnęło za sobą konieczność zapewnienia transmisji online.

Według badania AdColony, niemalże 50% badanych zadeklarowało oglądanie rozgrywek na urządzeniach mobilnych. Koncern NBC, który dysponował prawami do transmisji z igrzysk na terenie USA, wykorzystał ten trend. Nawiązał ze Snapchatem, Twitchem i Twitterem współpracę, w ramach której publikowane były krótkie treści olimpijskie. To z kolei umożliwiło reklamodawcom NBC skuteczne dotarcie do konsumentów, w tym tych przeglądających materiały związane z igrzyskami za pośrednictwem smartfonów.

Najważniejsze trendy w 2021 roku i trend na 2022Rozwój m-commerce w dobie pandemii. Jak wynika z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2021”, już 76% internautów dokonuje zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych, a w najmłodszej grupie badanych odsetek ten wynosi aż 92%. Konsekwencją tego rozwoju jest optymalizacja stron czy aplikacji pod kątem szybkiego i wygodnego robienia zakupów przez użytkowników, np. poprzez upraszczanie sposobu logowania i płatności. Z komórką lub tabletem w dłoni spędzamy coraz więcej czasu - komunikujemy się, gramy, pracujemy, oglądamy filmy i robimy to coraz chętniej. Przykład? Według danych z badania Mediapanel, średni czas, jaki przeciętny użytkownik internetu spędzał przeglądając platformy VOD za pośrednictwem urządzeń mobilnych w listopadzie 2021 wyniósł 3 godziny i 50 minut. To o 3 godziny dłużej, niż w analogicznym okresie 2020.

Jeśli chodzi o rok 2022 oczekuję, że marketing mobilny zajmie pierwsze miejsce w świadomości marketerów. Powiadomienia PUSH, wysyłka SMS, mobile mailing, voice search to kanały, które będą częściej wykorzystywane w komunikacji marketingowej.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Dynamiczny rozwój e-commerce’u podczas pandemii poszerzył kompetencje marketingowe reklamodawców, którzy coraz częściej sami sięgają po analizy i badania, w tym te dotyczące rynku mobile. Dzięki temu zauważamy zwiększone zainteresowanie zakupem badań bezpośrednio przez reklamodawców.

Największe wyzwanie na 2022 rokW komunikacji Mobile największym wyzwaniem będzie umiejętność wykorzystania możliwości, jakie daje technologia 5G. Ci, którzy tę umiejętność posiądą, z pewnością zyskają przewagę konkurencyjną.

 

Marek Naruszewicz, CEO Grupy OpenMobi

grafika

Wydarzenie rokuZmiana nazwy Facebook na Meta oraz zapowiedź tego, co nas czeka w Metaversum. Choć bycie częścią wirtualnego świata nie jest nowością, prezentacja wizji Marka Zuckengberga jeszcze bardziej przybliżyła przyszłość z równoległą rzeczywistością jako czymś naturalnym, powszechnym.

Zajęcie przez Roberta Lewandowskiego drugiego miejsca w Złotej Piłce, choć osiągnięciami sportowymi polski piłkarz przebił Leo Messiego. To wydarzenie, które pokazuje, jak ważne jest postrzeganie - PR i marketing marek, w tym przypadku osobistej. Sam produkt czy usługa, nawet najlepsza w swojej kategorii, to często za mało, aby zostać docenionym i zauważonym na rynku.

I ważna dla branży decyzja Google o zmianie daty zablokowania 3rd party cookies. Z jednej strony dużo firm odetchnęło z ulgą, z drugiej to jedynie odroczenie nieuniknionego. Pytanie, czy wydłużenie terminu faktycznie będzie dla nich równoznaczne z szansą na spokojne przygotowanie się do zmian, czy znów inwestycje w nowe rozwiązania zostaną odłożone na ostatnią chwilę.

Najważniejsze trendy w mijającym, 2021 roku. Trendy na 2022Firmy, od małych po duże, wiedzą już czym jest TikTok i jaki ma potencjał. W miarę możliwości starały się więc korzystać z dostępnych na nim rozwiązań, testując różne formy obecności – od własnego profilu, przez współpracę z influencerami po kampanie reklamowe. Można śmiało powiedzieć, że rok 2021 należał do TikToka, który stał się trzecią platformą social mediową na świecie, po Facebooku i Instagramie.

Kolejne fale pandemii i towarzysząca im niepewność związana z wprowadzaniem ograniczeń, w tym ryzyko lockdownu, powodowały, że ciężko było tworzyć strategie i planować budżety w perspektywie dłuższej niż kwartał. A z czysto ludzkiej strony, dało się odczuć zmęczenie koniecznością pracy zdalnej lub w systemie hybrydowym, zwłaszcza w dużych agencjach czy domach mediowych.

Był to również rok poszukiwania specjalistów od marketingu cyfrowego, których na rynku pracy jest zdecydowanie mniej niż ofert. Trend ten będzie utrzymywał się także w kolejnych latach, można więc spodziewać się postępującej automatyzacji coraz większej liczby procesów.

Na dłużej zostanie z nami też silny ruch w kierunku e-commerce. Firmy nadal będą inwestować w sklepy internetowe, a najwięksi gracze poza ofertą online, będą rozwijać i optymalizować aplikacje mobilne. W dalszym ciągu będzie rosło znaczenie social mediów, także tych mniej znanych jak Pinterest, Snapchat, Tinder, Twitch.

Rok 2022 niewątpliwie upłynie także pod znakiem szukania alternatyw i sposobu na dobre targetowanie kampanii, gdy nadejdzie era cookieless. Firmy z zapleczem technologicznym będą rozwijały swoje rozwiązania tak, aby były jeszcze bardziej uniwersalne i skuteczne. Reklamodawcy, poza efektywnym wykorzystaniem ich budżetów, oczekiwać będą dobrych praktyk cyfrowych oraz brand safety.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Dużym wyzwaniem był brak bezpośredniego kontaktu, który w sprzedaży produktów i usług B2B ma ogromne znaczenie. Zwłaszcza, gdy chce się wyjść na rynek z nową ofertą. Nawet najlepsze połączenie internetowe nie zastąpi bowiem spotkania twarzą w twarz i możliwości zademonstrowania „na żywo”, jak działa dany format reklamowy czy technologia. Także spora rotacja po stronie klientów biznesowych nie ułatwiała budowania odpowiednich relacji.Dało się odczuć również jeszcze większe uzależnienie branży od Google oraz Facebooka i przekierowanie budżetów do monopolistów rynku.

Największe wyzwanie na 2022 r.W kontekście świata bez cookiesów wyzwaniem będzie przełamanie barier stawianych przez monopolistów nowym technologiom, aby mogły działać bez ich udziału. Trzeba przejść naprawdę wiele etapów i zdobyć liczne certyfikaty, zanim zostanie się wpiętym do Google’a czy znajdzie się na liście zaufanych partnerów technologicznych na danym rynku.

Branża stanie też przed niełatwym zadaniem wyważenia marży na oferowanych produktach. Na jednaj szali będzie miała bowiem galopującą inflację oraz zwiększające się koszty działalności, w tym rosnące wynagrodzenia, na drugiej – presję klientów na obniżanie cen.

Luka kadrowa wymusi z kolei szukanie rozwiązań umożliwiających np. automatyzację procesów, również tych związanych z realizacją kampanii. Do części z nich, tj. obróbka danych, raportowanie, odpowiedni dobór kreacji czy copy, będzie można wykorzystać AI. Trzeba jednak zrobić to mądrze, aby zyski z tytułu uzyskiwanych przez sztuczną inteligencję efektów przewyższyły koszty inwestycji w jej rozwój.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu