Jak działają polskie infolinie

Process4E - Raport: Wykorzystanie Infolinii w Polsce

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Z badań firmy konsultingowej Process4E wynika, że polskie infolinie dość dobrze spełniają rolę zwrotnego kanału komunikacyjnego z klientami. Są one najczęściej wykorzystywane w handlu - około 34% działających infolinii, w bankowości i ubezpieczeniach - 19% a także w telekomunikacji 9%. Autorów raportu cieszy fakt, że polskie infolinie są stosunkowo dobrze wyposażane w najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne takie jak zapowiedź głosowa - wykorzystywana w przeszło 88% infolinii, ACD (Automatic Call Distribution) - ponad 55%, oraz CTI (połączenie Call Center z systemami informatycznymi) - około 25%.

Bezpośredni kontakt z Klientem staje się niezbędnym elementem współczesnej strategii marketingowej. Przedsiębiorstwa zachęcają swoich Klientów do dzielenia się z nimi informacjami, przekazywania uwag i sugestii, starają się też rozmaitymi sposobami pozyskać ich lojalność. Coraz więcej firm rozpoczęło uruchamianie infolinii przeznaczonych do obsługi swoich Klientów. Często wiążą się z tym duże inwestycje w odpowiednią infrastrukturę tele-informatyczną (instalacje Call Center oraz informatyczne systemy klasy CRM).

Na kilka tysięcy infolinii, funkcjonujących w Polsce aż 53 % numerów wskazanych na różnych produktach, stronach internetowych lub materiałach reklamowych, nie odpowiada, bądź zawiera miły komunikat "Nie ma takiego numeru" - mówi Maciej Stanusch, konsultant CRM w Process4E. Z prawidłowo funkcjonujących infolinii najwięcej wykorzystywanych jest w handlu. Na drugiej pozycji znajduje się branża finansowa a na kolejnej uplasowały się przedsiębiorstwa produkcyjne:

Zdecydowana większość polskich infolinii działa w dni powszednie (od poniedziałku do piątku). W sobotę działa już tylko 1/3, zaś w niedzielę liczba ta spada do 20%. Zaledwie 10% wszystkich infolinii działa przez 24 godziny na dobę.

Cenną informacją jest także to, czego Klienci mogą się dowiedzieć o firmach korzystając z infolinii. O oferowanych usługach i produktach można się dowiedzieć korzystając z przeszło 65% infolinii. Informacja o producencie/usługodawcy zawarta jest w ponad 96% wskazań, natomiast o składzie surowcowym informuje nas ponad 70% infolinii. O ile o produktach i usługach możemy się dowiedzieć dość dużo, to już z zebraniem danych nt. ich dostawców będzie znacznie trudniej. Właściwie łatwo jest uzyskać wyłącznie dane tele-adresowe - adres internetowy firmy (98% wskazań), numer telefonu (88%) oraz dane adresowe (95%), to w. Wiedzą nt. udziałowców, składu zarządu chce się podzielić jedynie 2/3 respondentów. Wynikami finansowymi lub zatrudnieniem chwalą się już tylko nieliczni (odpowiednio 17% i 12%). Jest to o tyle dziwne, że często odpowiedzi odmawiały nam publiczne spółki giełdowe - mówi Maciej Stanusch, Kierownik Projektów CRM w Process4E.

Wysoce satysfakcjonujące jest wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w polskich infoliniach. Zdecydowanie największa liczba infolinii wyposażona jest w możliwość nagrania zapowiedzi głosowej (88%). Powszechnie stosuje się również technologię ACD (Automatic Call Distribution), czyli tzw. kolejkowania rozmów oraz przekazywania rozmów do właściwych agentów. Wykorzystywana jest ona w ponad połowie infolinii. Znacznie rzadziej łączy się Call Center z systemami informatycznymi (CTI - 25 %) oraz stosuje inteligentne systemy automatycznej odpowiedzi głosowej (IVR - 20%). Stanowią one prawie wyłącznie domenę sektora finansowego oraz telekomunikacyjnego. Do rzadkości należy stosowanie możliwości nagrania rozmowy z rozmówcą (praktycznie są to rozwiązania stosowane jednie wśród ubezpieczycieli oraz w bankach).

Raport powstał na podstawie badań przeprowadzonych w okresie maj - czerwiec 2003. Celem badań było poznanie zasad funkcjonowania polskich infolinii konsumenckich oraz rodzajów informacji możliwych do uzyskania. Dokonano również analizy wykorzystywanych technologii tele-informatycznych. Pomiary przeprowadzono za pomocą kwestionariusza na próbie celowej 86 polskich infolinii.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"