Jak liczymy Wirtualny Wskaźnik Wpływu (WWW)?

Wirtualny Wskaźnik Wpływu (WWW) to nasz autorski projekt, który w zupełnie nowy sposób porządkuje i mierzy cyfrową aktywność polskich wydawców. Poniżej wyjaśnienie metodologii wyliczania Wskaźnika.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:
Jak liczymy Wirtualny Wskaźnik Wpływu (WWW)?

Czym jest WWW?

WWW pokazuje skumulowaną aktywność danego medium w internecie, bazując na 14 kategoriach łącznie (stan na listopad 2025), a nie tylko jednej. Jest pomocny w celu zrozumienia, kto jest najmocniejszym medium w internecie ogólnie i w danych kategoriach. To pewnego rodzaju power ranking. Analizujemy tylko wirtualną tj. cyfrową działalność. Bierzemy pod uwagę 14 kategorii, które są mixem zasięgu i zaangażowania. Każda z kategorii dostała też odpowiednią wagę.

Czym nie jest WWW?

To nie jest badanie ani analiza naukowa. WWW można traktować jako poglądowy wskaźnik pokazujący kumulatywną miarę aktywności danego medium w internecie.

Jakie kategorie analizujemy i ile "ważą"?

  1. Liczba realnych użytkowników strony (2)
  2. Liczba odsłon strony (1)
  3. Liczba odsłon wideo na YouTube (1,5)
  4. Liczba interakcji na Facebooku (1)
  5. Liczba odsłon wideo na Facebooku (0,5)
  6. Liczba interakcji na TikToku (1)
  7. Liczba odsłon wideo na TikToku (0,5)
  8. Liczba interakcji na Instagramie (1)
  9. Liczba odsłon wideo na Instagramie (0,5)
  10. Liczba interakcji na X (0,5)
  11. Liczba odsłon postów na X (0,5)
  12. Liczba cytowań (1) - od listopada 2025
  13. Średni czas spędzony na stronie (1) - od listopada 2025
  14. Średnia dzienna liczba realnych użytkowników (1) - od listopada 2025

Użytkowników na stronie traktujemy jako wyjątkowo wartościową kwestię, stąd waga x2. Z kolei odsłony jedynie x1, jako znak zmieniających się czasów i modeli biznesowych. Interakcje w social mediach, jako te wymagające większego zaangażowania, traktowaliśmy nieco wyżej (x1) niż odsłony wideo w SM (x0,5). YouTube dostał wagę x1,5, jako jeden z najdynamiczniej rosnących kanałów u wydawców. Natomiast X/Twitter x 0,5.

Skąd mamy dane?

Dane, na których bazowaliśmy podczas wyliczania wskaźnika WWW, pochodzą z trzech miejsc:

– Mediapanelu, który jest dziś jedynym miejscem pozwalającym porównać statystyki portali

– Socialblade, który pozwala publicznie porównać dane dotyczące kanałów na YouTube

Sotrendera, który jako firma zajmująca się profesjonalną analizą social mediów, dostarcza nam dane dotyczące blisko 500 profili w social mediach.

– Mediaboard, który jako firma zajmująca się profesjonalnym monitoringiem sieci, dostarcza nam gotowe dane dotyczące cytowalności danego medium. Jak informuje nas Mediaboard, został przygotowany zbiór słów kluczowych, które można było zastosować we wszystkich hasłach, tak żeby wyniki były spójne. Dla wszystkich marek medialnych zastosowano tę samą metodologię, która – jeśli dane medium jest wydawane na kilku platformach – łączy cytowania z portalu, stacji radiowej/telewizyjnej / gazety danego medium.

Kogo analizujemy?

WWW pokazuje skumulowaną aktywność danego tytułu tzn. jeśli medium X ma na Facebooku 5 profili ze swoją nazwą w nazwie danego fanpage'a, to wskaźnik uwzględnia każdy z nich. Pominięte są jedynie profile, które w danym miesiącu nie były aktualizowane oraz regionalne dla poszczególnych miast. Nie uwzględniamy także profili tworzonych na potrzeby konkretnych programów realizowanych przez danego wydawcę, a jedynie ogólne brandowe.

Z kolei w przypadku telewizji lub stacji radiowych, które pod główną nazwą marki mają wiele kanałów, uwzględnialiśmy tylko flagowe kanały danego nadawcy.

Aby dany profil był wliczany do wyniku, kluczowe jest, by w jego nazwie była zawarta nazwa danego medium. Liczymy wyniki osiągnięte w danym miesiącu kalendarzowym.

W danym miesiącu w wynikach TOP50 oraz TOP10 dla kategorii pokazujemy awans lub spadek o ilość miejsc względem poprzedniego miesiąca. Zielona z plusem oznacza awans o daną liczbę pozycji, czerwona z minusem spadek. Zielony myślnik oznacza brak zmiany pozycji, natomiast niebieski myślnik to nowa pozycja w zestawieniu która jest uwzględniana dopiero od tego miesiąca.

Analizujemy łącznie ok. 130 najpopularniejszych marek medialnych w Polsce. Kluczowe są dla nas samodzielne marki. Co to znaczy? W przypadku wątpliwości, o skategoryzowaniu decydował URL. Jeśli serwis/podserwis jest w subdomenie głównego portalu, to wlicza się do ogólnego wyniku danego portalu. Jeśli funkcjonuje w samodzielnej domenie ze swoją nazwą, to jest liczony indywidualnie. Wyjątkiem są wyniki z kategorii tematycznej Sport, gdzie ze względu na nadreprezentację samodzielnych marek, które są wydawane w ramach ekosystemu dużych portali (np. Przegląd Sportowy, Eurosport Polska, WP Sportowe Fakty), uwzględniamy wszystkie popularne marki dla pełniejszego obrazu.

Jak jest wyliczany?

Za pomocą benchmarku, który pozwala porównywać wydawców o różnej skali działania, zachowując równą metodologię dla wszystkich.

Dla każdej kategorii wyznaczamy lidera, który otrzymuje 100 punktów. Jest nim wydawca, który miał najwyższy wynik w liczbach bezwględnych w danej kategorii.

Wyniki pozostałych wydawców przeliczamy proporcjonalnie – np. jeśli ktoś ma połowę wyniku lidera, dostaje 50 punktów. Dzięki temu każda kategoria ma wspólną skalę (0-100). Następnie dodajemy je, uwzględniamy wagi kategorii, dzielimy przez ich liczbę (14) i otrzymujemy finalny wskaźnik WWW.

W skrócie: Benchmark = (wynik wydawcy / wynik lidera) × 100

Jakie kategorie są publikowane?

  • TOP50, kategoria ogólna, bez podziału na tematykę mediów
  • Szczegółowe wyniki dla poszczególnych wskaźników, tutaj pokazujemy TOP30
  • TOP10 w tematyce Informacje
  • TOP10 w tematyce Biznes
  • TOP10 w tematyce Lifestyle
  • TOP10 w tematyce Rozrywka
  • TOP10 w tematyce Tech
  • TOP10 w tematyce Sport
  • TOP10 w mediach lokalnych

Czy przewidujemy zmiany w metodologii?

Wsłuchujemy się w opinie, sami analizujemy też wskaźnik i projekt jest cały czas rozwijany. Nie wyluczamy, że zostaną dodane nowe kategorie np. cytowania, średni czas spędzony na stronie lub zostaną zmienione wagi poszczególnych kategorii. O wszystkich zmianach będziemy informować.

Lista analizowanych marek medialnych:

Android, Antyweb, Bankier, Benchmark, Bezprawnik, Biznes Info, Business Insider, Canal Plus Sport, Chip, Defence24, Dla Handlu, Do Rzeczy, Dobreprogramy, Donald, Dziennik Bałtycki, Dziennik Gazeta Prawna, Dziennik Zachodni, Dziennik Łódzki, Dziennik.pl, Elle Polska, Radio Eska, Eurosport Polska (kat. Sport), Express Bydgoski, Express Ilustrowany, Fakt, Filmweb, Forbes, Forsal, Gazeta.pl, Gazeta Krakowska, Gazeta Pomorska, , Gazeta Wrocławska, Gazeta Wyborcza, Glamour, Głos Koszaliński, Głos Szczeciński, Głos Wielkopolski, Gol24, Goniec, Gry Online, GSMmaniak, IT Hardware, Interia, Interia Sport (kat. Sport), Infor.pl, Jastrząb Post, Kanał Sportowy, Kanał Zero, Kobieta.pl, Komputer Świat, Kozaczek, Krytyka Polityczna, Lubimy Czytać, Medonet, Medycyna Praktyczna, Meczyki, Miejski Reporter, Money, Na Ekranie, naTemat, Nasze Miasto, New Once, Newsweek, Niebezpiecznik, Niezależna, Nowiny24, Nowości.com.pl, O2, Ofeminin, OKO.press, Onet, Pacjenci, Party, Plejada, Plotek, Polityka, Polki, Polsat, Polsat News, Polsat Sport, Polskie Radio, Polskie Radio 24, Pomponik, Portal Samorządowy, PPE, Przegląd Sportowy (kat. Sport), Pudelek, Puls Biznesu, Pyszności, Radio Zet, RMF FM, RMF24, Rzeczpospolita, Rynek Zdrowia, Smakosze, Spider's Web, Sport.pl, Super Express, Świat Gwiazd, Tabletowo, Telepolis, TOK FM, Transfery, Trójmiasto, TVN, TVN24, TVP, TVP Info, TVP Sport (kat. Sport), TV Republika, Viva, Vogue Polska, Warszawa w Pigułce, Weszło, Wirtualnemedia, Wizaż, WNP, Wirtualna Polska, WP Sportowefakty (kat. Sport), wPolityce, wPolsce24, Wprost, Wysokie Obcasy, Zwierciadło, Świat Gwiazd, XYZ.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie będzie szybkich blokad treści w polskim internecie. Wskazano 27 czynów zabronionych

Nie będzie szybkich blokad treści w polskim internecie. Wskazano 27 czynów zabronionych

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

New Balance MADE in USA
Materiał reklamowy

New Balance MADE in USA

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]