Jak promować swoje usługi? Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród korepetytorów

Mimo że lato to czas wytchnienia dla tych, którzy na co dzień zajmują się nauczaniem, to korepetytorzy nie spoczywają na laurach. W końcu podczas wakacji studenci przygotowują się do wrześniowych egzaminów poprawkowych, a maturzyści, którym nie powiodło się w maju – do poprawkowych matur. Nic więc dziwnego, że i korepetytorzy nie ustają w promocji swoich usług. Serwis http://www.e-korepetycje.net/ zapytał nauczycieli i studentów, udzielających korepetycji z różnych przedmiotów o to, jak promują swoją ofertę. Pełny raport z wyników ankiety znajduje się pod adresem: http://bit.ly/1xt9QIJ

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

W ankiecie, przeprowadzonej w dniach 17-22 lipca wzięło udział 2959 osób, z czego przeszło 66% ankietowanych to kobiety. Jeśli chodzi o wiek respondentów – przeważają korepetytorzy w wieku 18-24 lata (1226 osób, czyli nieco ponad 41%), ale silną reprezentację stanowi też grupa osób w wieku 25-34 (37,88%). Prawie co dziesiąty ankietowany korepetytor ma 35-44 lata, zaś pozostałe 10% to osoby poniżej 18 roku życia lub powyżej 45 lat.

Na pytanie o to, jak długo udzielają korepetycji ponad 1000 osób odpowiedziało, że dłużej niż 5 lat, co stanowi nieco ponad 34%. Nieco krótszym, choć równie imponującym stażem 2-5 lat pochwalić się może 30% ankietowanych przez serwis http://www.e-korepetycje.net/. Pytanie o staż jest o tyle ważne, że ci, którzy na rynku korepetycji działają już od dłuższego czasu, mają swoje wypracowane metody promocji i potrafią ocenić ich skuteczność.

Jak zatem promują się korepetytorzy i w jaki sposób szukają nowych uczniów? W ankiecie do wyboru było aż 6 form promocji: własna strona internetowa, ogłoszenia w serwisach dla korepetytorów, reklama na Facebooku, reklama w gazetach lokalnych, ulotki na mieście oraz polecenia znajomych i uczniów, przy czym ankietowany mógł wskazać więcej niż jedną odpowiedź.

Wyniki są zaskakujące – aż 92,57% respondentów ogłasza się w serwisach dla korepetytorów, ale niemal równie dużo (82,02%) korepetytorów jako wykorzystywaną formę promocji wskazało polecenia znajomych i uczniów. Pozostałe kanały dotarcia do nowych uczniów cieszą się zdecydowanie mniejszym zainteresowaniem – nieco ponad 15% ankietowanych wykorzystuje do promocji Facebooka, prawie tyle samo (14,77%) rozdaje ulotki w swoim mieście, 11,36% promuje swoją ofertę poprzez własną stronę internetową, a co dziesiąty wykupuje reklamę w lokalnej prasie.

Respondentów poproszono o ocenę skuteczności poszczególnych form promocji w skali od 1 do 5, gdzie 5 oznacza najwyższą skuteczność, a 1 to brak skuteczności. Wyniki nie zaskakują – największą skutecznością cieszy się reklama z ust do ust, czyli polecenia znajomych i uczniów – średnia ocena wśród ankietowanych to 4,54. Dobrą formą promocji są też ogłoszenia w serwisach dla korepetytorów – uzyskały ocenę 4,10. Kolejne miejsca pod względem skuteczności zajmują reklama na Facebooku, własna strona internetowa, reklama w gazetach lokalnych oraz ulotki. Wszystkie cztery formy promocji mają zbliżoną ocenę skuteczności – między 2,56 a 3,11. Warto zwrócić uwagę na fakt, że mimo najniższej skuteczności ulotek (2,56), blisko 15% respondentów nie rezygnuje z ich rozdawania, a 10% daje ogłoszenia w prasie, choć nie są zbyt efektywne.

Ankieta przeprowadzona wśród korepetytorów pozwala wyciągnąć interesujące wnioski, które odnieść możemy do wszystkich usługodawców, szukających nowych form promocji dla swojego biznesu. Nie w każdym biznesie najlepszym rozwiązaniem jest to, które jest najbardziej popularne i „na topie”, jak reklama na Facebooku. Są takie usługi, których na portalach społecznościowych promować nie warto, bo skuteczniej (i z pewnością mniejszym kosztem) można je reklamować w inny sposób. W przypadku korepetycji znacznie lepiej sprawdza się poczta pantoflowa, ale także serwisy ogłoszeniowe, przyciągające uczniów. O popularność takich serwisów dbają ich właściciele, a korepetytor musi tylko jak najlepiej zaprezentować się, dając ogłoszenie. Jeśli uczniowie będą zadowoleni z jego usług – wystawiają pozytywne komentarze, a więc działa tu także system polecania i marketing szeptany. To dlatego właśnie ta forma promocji cieszy się największą skutecznością wśród udzielających prywatnych lekcji.

--------------------

Serwis http://www.e-korepetycje.net/ istnieje od 2005 r. i obecnie jest to największy pod względem liczby ogłoszeń serwis dla osób szukających i udzielających korepetycji.

Wśród użytkowników serwisu przeważają kobiety (72,13%), a główne grupy wiekowe korepetytorów to 18-24 lata (50,39%) oraz 25-34 lata (37,05%). Są to głównie studenci (43,68%) oraz absolwenci (24,49%).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"