Jak udało nam się ustalić, zmiana jest wynikiem strategii 1Digital, której celem jest wzmocnienie pozycji Agory w obszarze cyfrowym.
"Pracują w nim redaktorzy i menedżerowie z trzech spółek. Ich zadaniem jest znalezienie rozwiązań, które pozwolą nam wspólnie podjąć wyzwania rzucane przez nowe technologie, globalne platformy komunikacji czy zmieniający się model korzystania z treści. Trendy spadkowe w zasięgach portali, odpływ budżetów reklamowych do big techów, walka o uwagę odbiorców z platformami – to tylko część problemów, z którymi się mierzymy" - wylicza w komunikacie zarząd Grupy Agora.
1Digital obejmie Wyborczą, serwis Gazeta.pl oraz część cyfrową Grupy Eurozet.
To nowe otwarcie dla cyfrowych mediów Agory, do których należą tak znane marki jak "Gazeta Wyborcza", Gazeta.pl czy Sport.pl. Dotąd działały niezależnie, choć pod tym samym dachem. Teraz wspólnie wyznaczą kierunek rozwoju – tak, by jak najlepiej wykorzystać potencjał zespołów i marek Agory, nasze doświadczenie i technologie

Aleksandra Sobczak prezeską nowego zarządu
W nowym zarządzie spółek Wyborcza i Gazeta.pl znajdą się Aleksandra Sobczak (jako prezeska), Bartłomiej Chmiel (dotychczasowy prezes zarządu Gazeta.pl), Mikołaj Chrzan (prezes zarządu spółki Wyborcza) i Ewa Walas (wicenaczelna Gazeta.pl).
"Właśnie im powierzamy misję stworzenia nowej, silnej cyfrowej Agory. Od grudnia będą zarządzać dwoma spółkami, które posiadają w swoim portfelu wiodące marki mediowe, największe zespoły redakcyjne, zasoby technologiczne i kompetencje digital" - podano w wiadomości, do której dotarła nasza redakcja.
To będzie gra do jednej bramki – wspólne cele, jedna strategia, skoordynowane działania wewnątrz grupy, a przede wszystkim sprawność decyzyjna. Dzięki temu będzie nam łatwiej zachować niezależność redakcji i walczyć o silną pozycję naszych marek – w tym Gazeta.pl i Sport.pl – na konkurencyjnym rynku mediów cyfrowych.
Aleksandra Sobczak z Agorą jest związana od ponad 20 lat. Była szefową Wyborcza.pl, redaktorką naczelną "Gazety Stołecznej" i serwisu Warszawa.Wyborcza.pl. Kierowała też dużymi projektami dziennika, jak np. serwis Wyborcza.pl/wybory. Pełniła też funkcję kierowniczki działu Gospodarka "Gazety Wyborczej" i była wicenaczelną 'Wysokich Obcasów".

Aleksandra Sobczak, nowa prezeska obu spółek Agory: Głęboko wierzę w wielką wartość tego zawodu i to, że w Wyborczej i Gazeta.pl mamy wszystko, aby wyjść naprzeciw tym potrzebom. Oczywiście wciąż będziemy się mierzyć z bezwzględną konkurencją globalnych gigantów technologicznych, którzy ograniczają dotarcie użytkowników do treści wydawców takich jak Agora, będzie erodował model zasięgowo-reklamowy, hamował rozwój subskrypcji, jednak wśród tych zagrożeń, chaosu dezinformacji i manipulacji dla solidnych mediów widzę ogromną szansę na rozwój
Agora wcześniej rozdzieliła Wyborczą i Gazetę.pl
Grupa Agora wydzieliła "Gazetę Wyborczą" i Gazeta.pl do osobnych spółek zależnych. Proces ten rozpoczął się w lutym 2023 roku, kiedy zarejestrowano spółki, a w pełni wszedł w życie na początku kwietnia 2024 roku. Nowe spółki miały ułatwić ocenę ich kondycji finansowej i rentowności.

Zmiany struktury obowiązywały od kwietnia 2024 roku. Od tego czasu, spółka Wyborcza odpowiada za "Gazetę Wyborczą" (jej wersję drukowaną, portale internetowe Wyborcza.pl i Wyborcza.biz miesięczniki "Książki. Magazyn do Czytania" i "Wysokie Obcasy Extra", działalność poligraficzną, archiwum, agencję fotograficzną oraz organizację m.in. Olsztyn Green Festival, CoJestGrane, Rzeszów Festival).
Natomiast do spółki Gazeta.pl wydzielono portal Gazeta.pl razem ze wszystkimi jego sekcjami i powiązanymi serwisami, m.in. Sport.pl, Moto.pl i Plotek.pl.
W całym 2024 roku grupa Agora osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 7,2 proc. do 1,48 mld zł. Wpływy z reklam wzrosły o 8,4 proc. do 762,8 mln zł, z biletów w kinach Helios – o 5,1 proc. do 256,4 proc., a z produkcji i dystrybucji filmów – o 65,4 proc. do 48,8 mln zł.











