Pierwsza tura tegorocznych wyborów samorządowych odbędzie się w niedzielę 21 października br., a druga 4 listopada. Kampania wyborcza nabiera tempa, a Państwowa Komisja Wyborcza opublikowała stanowisko w sprawie prowadzenia działań przez kandydatów i sztaby w internecie.
PKW zaznaczyła, że „agitacja wyborcza prowadzona w sieci odgrywa coraz większą rolę w kampaniach wyborczych. Partie polityczne, komitety wyborcze, kandydaci i inne podmioty uczestniczące w życiu publicznym, sięgają przy tym często po środki powszechnie uznawane za nieetyczne, czasem zaś naruszające prawo” - ocenia PKW.
Natomiast przepisy ustawy Kodeks wyborczy nie regulują szczegółowo zasad prowadzenia kampanii wyborczej w internecie, tego środka przekazu dotyczą jedynie ogólne zasady Kodeksu wyborczego - określające prowadzenie i finansowanie kampanii wyborczej.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/andrzej-duda-boty-kampania-2015-wybory-prezydenckie-dziennikarze-spieraja-sie-o-ustalenia-gazety-wyborczej-i-radia-zet,7171230101010561a ##
Państwowa Komisja Wyborcza przypomina, że materiały wyborcze powinny zawierać wyraźne oznaczenie komitetu wyborczego, który za nie odpowiada, a materiałem wyborczym jest „każdy pochodzący od komitetu wyborczego upubliczniony i utrwalony przekaz informacji mający związek z wyborami”. Materiałami wyborczymi są zatem m.in. wszelkie przekazy informacji pochodzące od komitetu wyborczego, rozpowszechniane również w internecie i za pomocą innych środków komunikacji elektronicznej. To z kolei dotyczy to nie tylko przekazów zamieszczanych np. na stronach internetowych, wykorzystywanych przez komitety wyborcze do prowadzenia agitacji wyborczej, lecz także rozpowszechnianych w innej formie (w tym w postaci przekazów zwielokrotnianych na zlecenie komitetu przez osoby lub przez systemy zautomatyzowane), a materiały takie powinny zawierać oznaczenia.

Zaznaczono również, że „nieumieszczenie wymaganych oznaczeń w materiałach wyborczych stanowi wykroczenie określone w art. 496 Kodeksu wyborczego, w związku z czym przypadki niedopełnienia tego obowiązku należy zgłaszać organom ścigania. Ocena w tej materii należy do organów ścigania i sądów, nie zaś do organów wyborczych”.
Jednocześnie w swoim stanowisku PKW stwierdziła, że zasady prowadzenia i finansowania kampanii wyborczej zawarte w Kodeksie wyborczym pochodzą sprzed kilkunastu lat, więc „nie regulują w sposób wystarczający najnowszych form prowadzenia agitacji wyborczej, w tym agitacji w internecie i za pomocą innych środków komunikacji elektronicznej”.
- Kwestie te powinny stać się przedmiotem analizy ustawodawcy, do którego należy dostosowanie obowiązującego prawa do zmieniającej się rzeczywistości - oceniono.

Przestrzeganie etyki
Państwowa Komisja Wyborcza przypomniała także, że „wszystkie podmioty angażujące się w życie polityczne powinny dbać o przejrzystość swoich działań i ich zgodność z zasadami etyki”.
- W ostatnich latach doświadczenia wielu już państw wykazały, że naruszanie tych zasad sprzyja manipulowaniu opiniami wyborców, wprowadza ich w błąd i może prowadzić do niekontrolowanego wpływu różnych sił na przebieg wyborów. Państwowa Komisja Wyborcza apeluje do partii politycznych, komitetów wyborczych, kandydatów i innych uczestniczących w życiu publicznym podmiotów o zachowanie wysokich standardów w ich działaniach, do wyborców zaś o świadome i krytyczne podejście do przedstawianych im w kampanii wyborczej przekazów - stwierdzono w stanowisku.











