Katarzyna Przewuska o Cannes Lions 2013 z perspektywy jurora (fotorelacja)

People relations, visual storytelling i coraz więcej technologii to nowe trendy w public relations, które zaznaczyły się w tegorocznym Cannes Lions - ocenia Katarzyna Przewuska z Havas Worldwide. Zapraszamy na jej fotorelację z festiwalu.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Bycie jurorem podczas festiwalu Cannes Lions to niezwykłe przeżycie. Rzadko ma się okazję, aby nieprzerwanie przez 5 dni rozmawiać o niczym innym jak kampanie public relations z perspektywy strategii, kreacji i wyników biznesowych. To możliwość poznania wielu fascynujących osób z każdego zakątka świata. To wreszcie okazja do obserwacji, jak zmienia się miasto Cannes, aby przez kilka dni stać się światową stolicą kreatywności

Członkowie jury, będąc pierwszych dniach festiwalu pierwszoplanowymi aktorami wydarzeń, znajdują się w prawdziwym centrum produkcji wielkiego eventu, mijają się w drzwiach z alpinistami pracującymi na wysokościach w tym samym budynku, który w kolejnych dniach będzie gościł ponad 12 tysięcy delegatów ze wszystkich kontynentów. Obrady jury to litry wypitej kawy, dziesiątki godzin dyskusji i nowe znajomości, które, wierzę, przetrwają kolejne lata. Na koniec to także ponad tysiąc ocenionych i omówionych projektów public relations, które kształtować będą nasze podejście do kreacji kampanii public relations w kolejnych latach.

grafika

Jury PR Lions 2013 (archiwum organizatorów Cannes Lions)

grafika

Zapowiedź zbliżającego się wydarzenia jeszcze przed rozwinięciem czerwonego dywanu

grafika

Hashtag festiwalu promowany na fasadzie Palais des Festivals et des Congrès

Jakie trendy dla public relations widać było w Cannes?

Najwięcej mówiło się o people relations jako o nowym rozwinięciu PR. Social media w pierwszej kolejności stworzyły każdemu możliwość wpłynięcia na bieg zdarzeń, ale teraz stały się też ogromnym narzędziem komunikacji i public relations. „Empowering people” widoczne było w szczególności w kampaniach społecznych i public affairs (przemianowanych na „People Affairs”). Warto wskazać tu na takie projekty, jak „Metropole Tweetphony” dla Metropole Orkest (zobacz prezentację), „Make the Politicians Work” dla URA.RU City (prezentacja), „Making a New Holiday Tradition: #Givingtuesday” dla United Nations Foundation (prezentacja).

Kolejny trend to visual storytelling. Słowo nie ma takiej mocy, jaką mają obraz i dźwięk. Dwie najczęściej nagradzane podczas festiwalu kampanie to „Dumb Ways to Die” dla Metro Trains oraz „Real Beauty Sketch” dla Dove (przeczytaj i zobacz więcej o obu). Każda odzwierciedla ten trend, przy czym kampania dla Dove wskazuje jeszcze na rosnącą popularność użycia w public relations PR stunts / eventów, które angażują niewielką grupę ludzi podczas realizacji, ale znacznie większą poprzez wzmocnienie i nagłośnienie zdarzenia w social media. Warto tu wspomnieć o takich kampaniach, jak „Tree Concert” dla Friends of Earth (zobacz prezentację), „Amazing Mindreader” dla Febelfin (prezentacja), „Free the Forced!” dla United Nations Association of Germany (prezentacja) czy genialny w swej prostocie „Waiting. For Seven Years” dla Foundation „For Life - For Organ Donation” (prezentacja).

Festiwal pokazał również rosnące znaczenie technologii w budowaniu kampanii public relations. Wiele nagrodzonych kampanii opartych było na idei kreatywnej nierozerwalnej w swej istocie z dostępną dziś technologią. Czy to z innowacyjnym użyciem funkcji natywnych Facebooka czy YouTube’a, czy inteligentnymi robotami komunikującymi się z interesariuszami. Nagrodzone kampanie korzystające z rozwoju technologii to m.in. „The Most Powerful Arm Ever Invented” dla Duchenne Muscular Dystrophy Charity (zobacz prezentację), „No Means No” dla Amnesty International Norway (prezentacja) czy “Same Sex Marriage” dla Google (prezentacja).

grafika

Plaża w Cannes jedynie z tarasu i podczas przerw w obradach

grafika

W tym roku festiwal obchodził 60. rocznicę istnienia

grafika

Podczas obrad jury nieupoważnionym wstęp wzbroniony :)

„Żyjemy w ciekawych czasach” - powtarzali reprezentanci branży i głośno zastanawiali się nad unifikacją dyscyplin i przyszłością public relations. Wszyscy byli zgodni, że tak jak PR potrzebuje dziś idei kreatywnych, tak reklama potrzebuje komunikacji kluczowych przesłań stanowiących domenę public relations. Kampanie „Dumb Ways to Die” i „Real Beauty Sketch” zostały stworzone przez agencje reklamowe, ale uznane za wzorcowe dla przyszłości public relations.

Warto, aby agencje public relations w Polsce przyjrzały się swoim projektom i odważnie sięgnęły po Lwy w kolejnych latach. Kreatywność musi stać się mocną stroną polskiego public relations, to znaczy people relations!

grafika

Bezskuteczne poszukiwanie drogi wyjścia po ponad 14 h obrad ostatniego dnia

grafika

W drodze na konferencję prasową, na której ogłoszono zwycięzców PR Lions

grafika

Ceremonia wręczenia PR Lions

Tekst i zdjęcia:Katarzyna Przewuska, chief operating officer Havas Worldwide w Polsce, podczas Cannes Lions 2013 członkini jury w kategorii public relations

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"