Kompania Piwowarska miała w ub.r. 4,4 mld zł wpływów i 553 mln zł zysku netto

W ub.r. Kompania Piwowarska, do której należą marki takie jak Tyskie, Żubr, Lech, Książęce, Dębowe Mocne i Redd’s, osiągnęła 4,406 mld zł przychodów sprzedażowych, a przy 3,758 mld zł wydatków operacyjnych i 46,77 mln zł pozostałych kosztów miała 553,13 mln zł zysku netto.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W sprawozdaniu złożonym w KRS zaznaczono, że w ub.r. Kompania Piwowarska zanotowała 84,88 mln zł wpływów ze sprzedaży eksportowej produktów. Resztę przychodów zapewniła sprzedaż produktów i towarów w kraju.

Nie można porównywać, jak zmieniły się wyniki finansowe firmy z rok na rok, ponieważ poprzednio raportowała swoje dane za okres od kwietnia 2017 do końca 2018 roku. W sprawozdaniu producent nie wyszczególnił, jakie przychody zanotował w różnych kanałach sprzedaży ani ze swoich poszczególnych marek.

Według danych Nielsena wolumenowa sprzedaż piwa w Polsce zmalała w ub.r. o 0,3 proc., natomiast GUS oszacował, że wartość tego rynku wzrosła o 3,7 proc.

grafika

W ostatnich latach Kompania Piwowarska oprócz rozwijania dotychczasowej oferty swoich piw, m.in. o nowe warianty smakowe, wprowadziła na rynek nowe marki. Jesienią 2018 roku w sprzedaży pojawiło się piwo o smaku rumu Captain Jack, a wiosną ub.r. - warzone napoje botaniczne B-Life Botanicals.

Najwięcej na materiały i akcyzę

W ub.r. koszty operacyjne Kompanii Piwowarskiej wyniosły 3,76 mld zł. Zdecydowanie największy udział w nich miały wydatki na zużycie materiałów i energii (1,26 mld zł) oraz na podatki i opłaty (1,2 mld zł, z czego 1,18 mld zł poszło na podatek akcyzowy).

Nakłady na wynagrodzenia wyniosły 298,88 mln zł, do tego doszło 61,78 mln zł na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze.

Na koniec ub.r. w firmie było zatrudnionych 2 717 osób, 1 332 w segmencie sprzedażowym, 1 091 w produkcji, a 294 w administracji i zarządzie. Zarobki zarządu wyniosły 8,85 mln zł, wobec 13,89 mln zł rok wcześniej.

Na usługi obce Kompania Piwowarska przeznaczyła w ub.r. 692,98 mln zł. Firma nie wyszczególniła w sprawozdaniu, ile wydała na marketing. Według danych Kantar Media cennikowe nakłady reklamowe firmy w mediach pozainternetowych w pierwszej połowie ub.r. wyniosły 156,34 mln zł, o 34,5 proc. więcej niż rok wcześniej, przy czym od tej kwoty należy odliczyć duże rabaty. Pod koniec ub.r. po przetargu Kompania Piwowarska zdecydowała się kontynuować współpracę z domem mediowy Zenith.

Nakłady producenta na amortyzację wyniosły w ub.r. 195,4 mln zł, pozostałe koszty rodzajowe - 5,25 mln zł, pozostałe koszty operacyjne - 46,77 mln zł, a wydatki finansowe - 13,92 mln zł.

Cały zysk na dywidendę

Przełożyło się to na 684,22 mln zł zysku operacyjnego, 700,61 mln zł zysku brutto i 553,13 mln zł zysku netto. Koszty podatku dochodowego wyniosły 147,48 mln zł.

Od ponad trzech lat Kompania Piwowarska należy do japońskiego koncernu Asahi, który przejął od SABMillera firmy w Europie Centralnej, po to żeby ten mógł połączyć się z AB InBev.

Bezpośrednim właściciele 100 proc. udziałów Kompanii Piwowarskiej jest Asahi Poland. W połowie maja zdecydował, że cały zeszłoroczny zysk spółki zostanie mu wypłacony jako dywidenda.

W poniższej tabeli bieżący rok obrotowy to 2019 rok, a poprzedni - okres od kwietnia 2017 do grudnia 2018 roku. Wszystkie wartości podano w tys. zł.

Wskutek epidemii możliwy spadek popytu

W sprawozdaniu Kompanii Piwowarskiej, datowanym na końcówkę marca, krótko skomentowano wpływ epidemii koronawirusa na działalność firmy. Producent podkreślił, że wprowadził rotacyjny system pracy zdalnej dla znacznej grupy pracowników administracyjnych, a także osób w działach sprzedaży i zakupów, a pracownicy działu produkcji zostali przeszkoleni w zakresie przestrzegania bardzo rygorystycznych norm sanitarnych.

Ponadto firma zdecydowała się na „dostosowanie skali prowadzonej działalności w odpowiedzi na ewentualny przejściowy spadek popytu na oferowane przez nią dobra”. Nie podano, o ile może zostać zmniejszona tegoroczna produkcja.

Wiadomo natomiast, że w czasie największych obostrzeń epidemicznych praktycznie zamarł kanał sprzedażowy HoReCa, ponieważ hotele były zamknięte do początku maja, a lokale gastronomiczne do końcówki maja. Nadal nie mogą być organizowane imprezy masowe, zamknięte pozostają dyskoteki i kluby taneczne, odwołano letnie koncerty i festiwale.

Na początku kwietnia Kompania Piwowarska zapowiedziała, że na swój koszt odbierze od prawie 9 tys. lokali gastronomicznych niesprzedane piwo beczkowe o wartości nie mniejszej niż 5,6 mln zł. Firma nie ograniczyła aktywności marketingowych - w kwietniu br. jej cennikowe wydatki reklamowe w telewizji wzrosły rok do roku o 46,4 proc. do 66,27 mln zł.

Komunikację reklamową wielu marek Kompanii Piwowarskiej dostosowano do bieżącej sytuacji. Przygotowano spot Tyskiego pod hasłem „Pomimo barier, przejdźmy na TY” i z udziałem Wojciecha Manna, wizerunkową reklamę Lecha pod hasłem „W kolorze nadziei”, a Captain Jack był promowany w cyklu internetowych domówek z influencerami.

Grupa Żywiec z największą stratą o d 17 lat

W pierwszym kwartale br. notowana na giełdzie Grupa Żywiec, największy konkurent Kompanii Piwowarskiej, przy wzroście przychodów sprzedażowych o 26,9 proc. do 770,1 mln zł zanotowała 34,89 mln zł straty netto, najwięcej od 17 lat. Firma zaznaczyła, że większych skutków epidemii koronawirusa spodziewa się w drugim kwartale, w związku z zamknięciem części sklepów i lokali gastronomicznych oraz odwołaniem imprez masowych.

Natomiast w ub.r. grupa Żywiec miała 3,57 mld zł przychodów sprzedażowych, 324,88 mln zł zysku operacyjnego i 239,31 mln zł zysku netto.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu