Rynek reklamy telewizyjnej w kwietniu skurczył się o 25 proc., liczba spotów spadła o 29 proc. (raport)

Cennikowe wpływy reklamowe telewizji w kwietniu 2020 roku względem analogicznego okresu rok wcześniej zmniejszyły się o 25,04 proc. Liderem przychodów z reklam był Polsat, a najwięcej na spoty telewizyjne wydała firma Aflofarm.

Michał Kurdupski
Michał Kurdupski
Udostępnij artykuł:

W zeszłym miesiącu polskie stacje telewizyjne wyemitowały łącznie 2,11 mln spotów reklamowych, o 29,45 proc. mniej, niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Trwały 12,95 tys. godzin (rok wcześniej czas wyniósł 18,06 tys. godzin).

Cennikowe wydatki na reklamę (bez rabatów) we wszystkich stacjach wyniosły łącznie 2,15 mld zł, co oznacza spadek w skali roku o 25,04 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

- Spadki są duże, a należy pamiętać, że raport bazuje na cenach cennikowych za spot. Uwzględniając zakup pakietowy te spadki byłyby jeszcze większe - różnica wynika stąd, że o ile w cenniku rozliczamy się za wyemitowany spot, o tyle w pakietowym sposobie zakupu - za określony poziom widowni. W związku z tym, że widowni dostarczanej w ramach zleceń było z reguły więcej (wzrost konsumpcji telewizji), były one często były realizowane z nadwyżką za którą nie szła ich monetyzacja - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Baczyńska, head of media w agencji One House.

grafika

Najwyższe cennikowe wpływy reklamowe, wynoszące 342,19 mln zł, odnotował w zeszłym miesiącu Polsat. Jego przychody były o 24,90 proc. niższe, niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ogladalnosc-programow-informacyjnych-kwiecien-2020-fakty-liderem-rekord-wiadomosci,7170708893022337a ##

Drugą lokatę zajął TVN, którego wpływy zmniejszyły się o 20,67 proc. do 274,27 mln zł.

Podium uzupełnia TVP2 (142,17 mln zł; spadek o 9,76 proc.), a czwarta była TVP1 (92,08 mln zł; - 30,41 proc.).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/reklamowe-odbicie-w-telewizji-dopiero-jesienia-w-kwietniu-spadki-o-ponad-30-proc,7170711271889025a ##

Tuż za kanałami tzw. „wielkiej czwórki” znalazła się Siódemka z wpływami na poziomie 67,78 mln zł i spadkiem o 11,46 proc.

- Duży wzrost odnotował przychodów Polsat News - jest to efekt szybkiej korekty cennika stacji przez Biuro Reklamy w związku z bardzo wysokim poziomem widowni - informuje nas Baczyńska.

grafika

Najwięcej na reklamę w telewizji - 72,55 mln zł - w kwietniu 2020 roku wydała firma Aflofarm. Jej wydatki spadły rok do roku o 8,37 proc. Kolejne miejsca zajęły: Kompania Piwowarska (66,27 mln zł; do góry o 46,42 proc.) i Polpharma (57 mln zł; + 30,90 proc.).

grafika

Prezentowane wpływy i wydatki reklamowe nie uwzględniają rabatów dawanych reklamodawcom, które mogą wynosić nawet 70-80 proc. Wyliczenia Nielsen Audience Measurement nie biorą pod uwagę również różnych modeli sprzedaży czasu reklamowego. Część reklam sprzedawana jest nie z cennika (są tam ceny za spot w konkretnym bloku), ale reklamodawca płaci za realną widownię, która oglądała w tym czasie daną stację telewizyjną.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem