Koniec TVP HD? Rada programowa szykuje swój projekt karty powinności

Rada programowa Telewizji Polskiej omówiła portfolio kanałów tematycznych nadawcy publicznego. – Chcemy przedstawić zarządowi, radzie nadzorczej i KRRiT alternatywny projekt karty powinności – mówi Wirtualnemedia.pl przewodnicząca rady Barbara Bilińska. Podczas posiedzenia negatywnie oceniono m.in. kanał TVP HD, a także stacje wirtualne TVP Kultura 2, TVP Historia 2 i TVP ABC 2.

Adrian Gąbka
Adrian Gąbka
Udostępnij artykuł:
Koniec TVP HD? Rada programowa szykuje swój projekt karty powinności
Kanał TVP HD pokazuje m.in. powtórki znanych seriali

Niespełna rok temu Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że nie może zaakceptować kart powinności mediów publicznych na lata 2025-2029. Telewizja Polska, Polskie Radio i rozgłośnie regionalne nie mają bowiem zapewnionego stabilnego finansowania, które pozwoliłoby zrealizować te plany. Obowiązują karty powinności z lat 2020-2024.

Obecne władze Telewizji Polskiej chciały połączyć stacje TVP Historia, TVP Nauka i TVP Dokument w jeden kanał TVP Wiedza oraz zlikwidować TVP Kobieta, Alfa TVP, TVP ABC 2, TVP Kultura 2 i TVP Historia 2. Bez akceptacji projektu karty powinności przez KRRiT to niemożliwe. Przewodnicząca Bilińska chce prowadzić w tej sprawie rozmowy z regulatorem, którym kieruje od niedawna Agnieszka Glapiak.

TVP nadaje najwięcej kanałów tematycznych spośród nadawców publicznych w Unii Europejskiej. Gdyby plan nadawcy publicznego o ograniczeniu ich liczby został wcielony w życie, to zwolniłyby się cztery miejsca na MUX-6 naziemnej telewizji cyfrowej. Rada programowa już dwa tygodnie temu dyskutowała na ten temat. Pojawiła się wówczas propozycja, żeby uruchomić kanał TVP Festiwale.

"Jedni są za mocnym ograniczeniem liczby kanałów, inni za ich rozwojem"

Bilińska i inni członkowie rady programowej chcą pomóc w przygotowaniu kompleksowej strategii TVP. – Chcemy przedstawić zarządowi, radzie nadzorczej i KRRiT alternatywny projekt karty powinności. Wynika on z analizy kanałów telewizji publicznych zrzeszonych w EBU. Dziś Telewizja Polska w likwidacji dryfuje, nie ma strategii krótko i długoterminowej. Ludzie pytają mnie i moich kolegów z Rady Programowej, co dalej będzie z tą firmą. Chcemy włączyć się aktywnie w dyskurs na temat przyszłości TVP – mówi Wirtualnemedia.pl przewodnicząca rady programowej.

Podczas posiedzenia nie pojawił się jednak likwidator Daniel Gorgosz ani dyrektor generalny Tomasz Sygut.

– Nasz wypracowany wspólnie w radzie projekt nowej Karty powinności chcemy wypracować też razem z zarządem Telewizji Polskiej, ale podczas posiedzenia nie było nikogo z władz TVP. My jako rada nie dostaliśmy żadnej strategii Telewizji Polskiej. My nie wiemy czy TVP zmierza do likwidacji, częściowej likwidacji czy rozwoju – zauważa Bilińska.

Nie wszyscy chcą ograniczenia liczby kanałów. Politycy PiS-u krytykowali zamiar likwidacji TVP Historia.

– Rada programowa składa się z różnych środowisk politycznych i dziennikarskich. Każdy z obecnych na posiedzeniu członków miał okazję wypowiedzieć się co do kształtu portfolio kanałów TVP. Zbierzemy to w jeden dokument. Głosy były podzielone. Jedni są za mocnym ograniczeniem liczby kanałów, inni za ich rozwojem. Nie wszyscy członkowie rady programowej są mocno związani z mediami. Zapoznałam ich ze strukturą kanałów telewizji publicznej w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech i w Szwecji – relacjonuje Bilińska.

Jakich kanałów TVP brakuje? – Na pewno TVP zaniedbuje ofertę dla dzieci. BBC ma kanał z ofertą dla dzieci do lat 6 i stację adresowaną do widzów od 6. do 12. roku życia. Zdiagnozowaliśmy, że niezagospodarowaną grupą są seniorzy. Mają zupełnie inne gusta i potrzeby programowe – odpowiada przewodnicząca.

– Szwedzka telewizja bardzo inwestuje w swój serwis SVT Play, który jest silną konkurencją dla Viaplay. Także francuska telewizja publiczna dużo inwestuje w streaming. To dziś podstawa walki o młodego widza dla nadawców publicznych – dodaje.

Od lutego 2014 roku działa kanał dziecięcy TVP ABC, a w grudniu 2022 roku rozpoczęła nadawanie stacja Alfa TVP, która skupia się na odbiorcach od 10 do 16 roku życia. Według badania Mediapanel w sierpniu 2025 na komputerach, smartfonach i tabletach (badanie nie obejmuje telewizorów Smart TV) TVP VOD odwiedziło 2,04 mln użytkowników, spędzając przeciętnie 3 godziny, 53 minuty i 28 sekund. Dało to 6,29 proc. udziału w łącznym czasie. Wyższy udział miały Netflix, Amazon Prime Video, HBO Max i Disney+.

TVP HD i kanały wirtualne do likwidacji?

W radzie pojawiły się głosy krytyki wobec emisji treści nieadekwatnych do profilu danej stacji i licznych powtórek.

– Padło pytanie TVP HD. Dzisiaj niemal wszystkie telewizje nadają w HD. Co to za twór TVP HD? Można przeprowadzić rebranding. Na kanałach TVP Rozrywka, TVP Seriale i innych jest emitowany ten sam content. "Komisarz Alex" jest wszędzie. Na kanale TVP Kultura nadawany jest "James Bond" albo czeskie seriale typu "Arabela". Nie może być tak, że widz chce oglądać kulturę, a tam nie ma tej kultury. Nie może być tak, że zamiast oferty historycznej ma westerny. W portfolio jest totalny bałagan – zauważa Bilińska.

Skrytykowano też stacje wirtualne TVP Kultura 2, TVP Historia 2 i TVP ABC 2, których zasięg jest ograniczony. Mogą z nich korzystać tylko użytkownicy serwisów streamingowych TVP VOD, TVP Go, Canal+, a także odbiorcy naziemnej telewizji cyfrowej z telewizorami lub dekoderami z aktywną funkcją HbbTV.

Nikt nie wie co to jest TVP Kultura 2, TVP Historia 2 czy TVP ABC 2. To po prostu kanały widmo. Nie umieliśmy odpowiedzieć, jaką misję pełnią te kanały. Tych stacji jest za dużo. Model francuski pokazuje, że telewizja publiczna może mieć 6 kanałów. Dla odmiany, w Niemczech to aż 19 kanałów. Niech telewizja określi się, jakie kanały z jakimi treściami chce nadawać. Nie może być tak, że widz włącza stację i nie dostaje takiej oferty, jakiej się spodziewał – przekonuje Bilińska.

Z danych Nielsena wynika, że w sierpniu w grupie 4+ kanał TVP Info miał 1,70 proc. udziału w rynku telewizyjnym. Spośród stacji tematycznych TVP dalej znalazły się: TVP Seriale (1,46 proc.), TVP Sport (1,03 proc.), TVP Rozrywka (0,50 proc.), TVP Historia (0,49 proc.), TVP HD (0,48 proc.), TVP Kultura (0,42 proc.), TVP Polonia (0,40 proc.), TVP Kobieta (0,30 proc.), TVP ABC (0,29 proc.), TVP Dokument (0,20 proc.). Tym samym płatne kanały (TVP HD i TVP Seriale) z powtórkami znanych seriali radzą sobie lepiej niż niektóre darmowe, dostępne w naziemnej telewizji cyfrowej.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy film Smarzowskiego rządzi w kinach. Już ponad milion widzów

Nowy film Smarzowskiego rządzi w kinach. Już ponad milion widzów

Polski marketplace coraz zyskowniejszy. Przyciąga nowych kupujących

Polski marketplace coraz zyskowniejszy. Przyciąga nowych kupujących

Legimi ucierpiało przez hakerów. Ubyła ponad połowa zysku

Legimi ucierpiało przez hakerów. Ubyła ponad połowa zysku

Epokowa zmiana w Apple. Ma odejść Tim Cook

Epokowa zmiana w Apple. Ma odejść Tim Cook

APLIKACJA 2.7 WYZNACZAJĄCA NOWY STANDARD INFLUENCER MARKETINGU
Materiał reklamowy

APLIKACJA 2.7 WYZNACZAJĄCA NOWY STANDARD INFLUENCER MARKETINGU

Outdoor urósł w Polsce o 12 proc. Prawie jedna trzecia cyfrowa

Outdoor urósł w Polsce o 12 proc. Prawie jedna trzecia cyfrowa