AGB Nielsen Media Research była jedyną firmą, która zgłosiła się do ogłoszonego przez TVP przetargu na dostarczanie danych telemetrycznych. Jest bowiem jedyną na polskim rynku, która takie dane przygotowuje i którymi to danymi posługuje się cały rynek telewizyjny oraz reklamowy.
Nowa umowa Nielsena z TVP
Nielsen złożył ofertę z ceną 23,56 mln zł i tę ofertę publiczny nadawca zaakceptował. Nowa umowa będzie obejmować okres od 1 października br., zostanie zawarta na rok.

Nielsen będzie odpowiadać m.in. za udostępnianie baz danych z ciągłego pomiaru widowni telewizyjnej realizowanego na całym obszarze kraju, na panelu reprezentatywnym ze względu na społeczno-demograficzne cechy gospodarstw domowych posiadających odbiorniki telewizyjne ("oglądalność w domu") oraz panelu osób indywidualnych w zakresie oglądania telewizji w sytuacjach przebywania poza domem ("oglądalność poza domem").
Dane te mają też uwzględniać pomiar widowni telewizyjnej będący miarą rzeczywistego (faktycznego) oglądania telewizji przez członków gospodarstw domowych z odbiornikiem tv i w zakresie danych uzyskanych z uwzględnieniem zmniejszenia oglądalności reklam liniowych na skutek rozszczepiania sygnału programów w celu stosowania reklam w technologii DAI.
Nielsen będzie też dostarczać dane z pomiaru oglądalności minutowej treści wideo dostarczanych do gospodarstw domowych w kraju, w formie streamingu za pośrednictwem szerokopasmowego dostępu do internetu.

Badanie założycielskie, zmiana uniwersów
Nielsen zrealizuje też raz w roku, metodą CAPI, każdorazowo na reprezentatywnej próbie gospodarstw domowych tzw. badanie założycielskie Establishment Survey. Ma również zobowiązać się do zmiany raz w roku tzw. uniwersów, określających wielkość i strukturę osób i gospodarstw telewizyjnych w kraju oraz dokładne odzwierciedlenie tej struktury w konstrukcji panelu telemetrycznego. Stan panelu średnio w miesiącu musi mieścić się w przedziale wartości od 0,9 do 1,1 w stosunku do przyjętych uniwersów dla poszczególnych targetów.
Telewizja Polska chciała też, by firma zobowiązała się do utrzymania rotacji gospodarstw domowych w panelu na poziomie nie mniejszym niż 5 proc. w skali roku kalendarzowego, a żadne z gospodarstw domowych obecnych w panelu nie będzie przebywać w panelu więcej niż 10 lat.

Ponadto Nielsen został zobowiązany do zainstalowania mierników w przynajmniej 3 500 gospodarstw domowych (średnia liczba gospodarstw w panelu, w danym miesiącu kalendarzowym, będzie nie mniejsza niż 3 250). Badanie oglądalności ma obejmować co najmniej 157 stacji (dane minuta po minucie).











