Pracując zdalnie więcej czasu spędzamy w mediach tradycyjnych i cyfrowych

Analitycy zbadali, że pobyt w domu w czasie pandemii koronawirusa znacząco wpływa na nawyki konsumentów dotyczące korzystania z mediów. Kwarantanna i praca zdalna powodują, że o 60 proc. wzrasta ilość treści oglądanych w telewizji czy internecie. - Telewizja, dzięki programom rozrywkowym, może uratować rynek mediów - uważają specjaliści.

Beata Czuma
Beata Czuma
Udostępnij artykuł:

Podczas wydarzeń kryzysowych, takich jak burze śnieżne, huragany lub globalna pandemia, użytkownicy mediów tradycyjnych i społecznościowych częściej z nich korzystają, aby być na bieżąco, zabijać czas, szukać ukojenia lub pozostać w kontakcie z innymi - wynika z badania Nielsena.

Amerykańska agencja badawcza przeanalizowała dane dotyczące całkowitego korzystania z  telewizji TUT (wskaźnik bada telewizję na żywo, platformy streamingowe, gry wideo) podczas dwóch ostatnich kryzysów w Stanach Zjednoczonych: huraganu Harvey w 2017 r. i gigantycznej śnieżycy w styczniu 2016 r. Jak się okazało, wskaźnik TUT znacznie wzrósł podczas tych kataklizmów.

W sierpniu 2017 r. huragan Harvey uderzył w Houston w Teksasie. Analiza Nielsena wykazała, że w tym czasie oglądalność telewizji wzrosła o 56 proc. w porównaniu z okresem przed tym wydarzeniem, i była o 40 proc. wyższa niż po burzy.

grafika

W czasie kryzysów Amerykanie oglądają częściej telewizję

Podobnie było w weekend 23 stycznia 2016 r. Gigantyczna burza śnieżna sparaliżowała wtedy stan Nowy Jork. W mieście spadło ponad 60 cm śniegu, co spowodowało unieruchomienie komunikacji miejskiej i zamknięcie sklepów oraz restauracji. W sobotę, kiedy była kulminacja śnieżycy, oglądalność telewizji wzrosła o 45 proc. w stosunku do poprzedniej soboty w styczniu 2016 r. i była o 49 proc. wyższa niż w następną sobotę po zamieci.

grafika

Podczas obu kryzysów Amerykanie chętniej niż zwykle oglądali filmy fabularne i wiadomości w telewizji. O 61 proc. wzrosła oglądalność transmisji strumieniowych wideo.

Podobnie było podczas pandemii koronawirusa

Podobne wyniki dała analiza zachowań konsumentów w regionach dotkniętych COVID-19. Na przykład w Korei Południowej nastąpił wzrost oglądalności telewizji w kolejnych tygodniach po pierwszych doniesieniach o COVID-19 na początku lutego.

Od drugiego do czwartego tygodnia lutego, kiedy nastąpił gwałtowny wzrost liczby zakażeń koronawirusem, w Korei Południowej odnotowano 17-procentowy wzrost oglądalności telewizji, o około 1,2 miliona widzów, w stosunku do tego samego okresu w 2019 r.

grafika

Z kolei włoski Joint Industry Committee (JIC), zajmujący się organizacją i nadzorem badań mediów poinformował, że w ostatnim tygodniu lutego oglądalność telewizji wzrosła o 6,5 proc. w porównaniu z poprzednim tygodniem, a w Lombardii (region w północnych Włoszech, gdzie było najwięcej przypadków zakażenia koronawirusem) o około 12 proc.

Praca zdalna również zwiększa oglądalność

Po wybuchu pandemii koronawirusa wiele firm zdecydowało się na to, aby ich pracownicy pracowali zdalnie. Dane Nielsena wskazują, że pracujący w domu od poniedziałku do piątku korzystają z tradycyjnej telewizji tygodniowo o ponad trzy godziny więcej niż pracujący w firmie. Odpowiednio wynosi to 25 godzin i 2 minuty do 21 godzin i 56 minut tygodniowo.

Pracujący zdalnie również spędzają przez tydzień więcej czasu na swoich tabletach - ponad cztery i pół godziny - w porównaniu z czterema godzinami w przypadku pracowników stacjonarnych. W czasie kryzysu, zarówno pracujący zdalnie, jak i w firmie, częściej słuchają radia - wzrost wynosi nieco ponad 95 proc. w obu grupach.

- Ponieważ COVID-19 nadal rozprzestrzenia się w Stanach Zjednoczonych, a coraz więcej firm decyduje się na wirtualną pracę swoich podwładnych, widzowie zmuszeni do kwarantanny będą korzystać z mediów z jeszcze większą częstotliwością - uważają analitycy Nielsena.

"Pandemia koronawirusa wpłynie na ekosystem mediów"

Poza oglądaniem telewizji i korzystaniem z platform streamingowych w czasach kryzysu konsumenci na całym świecie częściej korzystają z mediów społecznościowych, aby porozmawiać z innymi ludźmi, zdobyć nowe informacje czy podzielić się swoimi opiniami.

Według badania Nielsen Social Content Ratings, od stycznia do lutego 2020 r., aż w 110 tys. tweetów związanych z telewizją pojawiły się dwa słowa kluczowe: "koronawirus" i "COVID-19".

- Rozprzestrzenianie się COVID-19 już wstrząsnęło światowymi rynkami i bez wątpienia wpłynie też na ekosystem mediów. Zrozumienie tego zjawiska może mieć wpływ na inwestycje w branży reklamowej, a dzięki temu pomóc uratować kurczące się marże i rynki, np. poprzez poprawę nastrojów konsumentów - podsumowuje Nielsen.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów