Szef Radia Zachód odpowiada na zarzut szefowej KRRiT. "Manipulacja informacyjna"

Przewodnicząca Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Agnieszka Glapiak zarzuciła mediom publicznym, że emitują zbyt mało kampanii społecznych organizacji pożytku publicznego. Michał Iwanowski, likwidator i redaktor naczelny Radia Zachód przekonuje Wirtualnemedia.pl, że to manipulacja informacyjna, bo brakuje chętnych do przeprowadzenia takich kampanii.

Adrian Gąbka
Adrian Gąbka
Udostępnij artykuł:
Szef Radia Zachód odpowiada na zarzut szefowej KRRiT. "Manipulacja informacyjna"
Studio Radia Zachód

Nadawcy publiczni są zobowiązani do bezpłatnej promocji organizacji pożytku publicznego. Określa to rozporządzenie KRRiT z 29 kwietnia 2011 roku, które precyzuje m.in. normy czasowe emisji audycji poświęconych działalności OPP, zasady kwalifikacji organizacji oraz wymagania dotyczące kampanii społecznych.

Pod koniec listopada informowaliśmy, że szefowa KRRiT podjęła interwencję w tej sprawie. Regulator podał w komunikacie, że w III kwartale 2025 roku najczęstsze naruszenia dotyczyły braku realizacji norm czasowych w zakresie kampanii społecznych.

Aż 17 z 19 kontrolowanych spółek nie przeznaczyło wymaganego czasu na audycje prezentujące kampanie społeczne w co najmniej jednym miesiącu tego okresu. Jedynie Polskie Radio oraz Radio Szczecin wywiązały się z tych obowiązków w pełnym zakresie. Przewodnicząca Glapiak podjęła interwencję w tej sprawie.

Organizacje społeczne nie chcą się promować w mediach publicznych?

Głos w sprawie zarzutów regulatora postanowił zabrać szef Radia Zachód. – Zapewniam, że wszelkie działania mojej rozgłośni są prowadzone z poszanowaniem przepisów i w duchu współpracy z organizacjami pożytku publicznego. W sprawozdaniu przedłożonym przez moją rozgłośnię Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji została wskazana liczba minut emisji kampanii społecznych, wynikająca z liczby zgłoszeń otrzymanych od organizacji pożytku publicznego – zauważa Iwanowski.

Dalej przytacza konkretne liczby. – W okresie od lipca do listopada 2025 roku do Radia Zachód nie wpłynęło ani jedno zgłoszenie - wniosek o emisję kampanii organizacji pożytku publicznego. W czerwcu 2025 roku było jedno. W kwietniu i maju - nie było żadnego. Odchylenia od norm czasowych przewidzianych w przepisach, wynikają zatem z liczby zgłoszeń ze strony podmiotów zainteresowanych nieodpłatnym przygotowaniem kampanii społecznych – wyjaśnia redaktor naczelny Radia Zachód.

Zapewnia, że jego rozgłośnia podejmuje działania informacyjne na rzecz pozyskania zainteresowanych kampanią OPP. – Formułowanie zarzutów w tym zakresie powinno być uzupełnione o kontekst, jakim jest brak możliwości spełnienia wymogów określonych przepisami, z uwagi na obiektywny brak zainteresowania ze strony organizacji pożytku publicznego – dodaje Iwanowski.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Startują zgłoszenia do kolejnej edycji Wirtuali – naszej nagrody dla najlepszych mediów i ludzi mediów

Startują zgłoszenia do kolejnej edycji Wirtuali – naszej nagrody dla najlepszych mediów i ludzi mediów

Duża zmiana w RASP. Komputer Świat ma trafić do struktury Business Insidera

Duża zmiana w RASP. Komputer Świat ma trafić do struktury Business Insidera

Koniec "Pogromców chaosu". Nie będzie kolejnej serii w TVN

Koniec "Pogromców chaosu". Nie będzie kolejnej serii w TVN

Tak rośnie polski rynek reklamowy. Maleje udział telewizji

Tak rośnie polski rynek reklamowy. Maleje udział telewizji

Biznes24 rozszerza tematykę. Nowy szef zapowiada więcej kobiet i zagranicy

Biznes24 rozszerza tematykę. Nowy szef zapowiada więcej kobiet i zagranicy

Nowe kanały muzyczne startują w kolejnym kraju. Wkrótce dołączy je polski operator

Nowe kanały muzyczne startują w kolejnym kraju. Wkrótce dołączy je polski operator