Nadawcy publiczni są zobowiązani do bezpłatnej promocji organizacji pożytku publicznego. Określa to rozporządzenie KRRiT z 29 kwietnia 2011 roku, które precyzuje m.in. normy czasowe emisji audycji poświęconych działalności OPP, zasady kwalifikacji organizacji oraz wymagania dotyczące kampanii społecznych.
Pod koniec listopada informowaliśmy, że szefowa KRRiT podjęła interwencję w tej sprawie. Regulator podał w komunikacie, że w III kwartale 2025 roku najczęstsze naruszenia dotyczyły braku realizacji norm czasowych w zakresie kampanii społecznych.
Aż 17 z 19 kontrolowanych spółek nie przeznaczyło wymaganego czasu na audycje prezentujące kampanie społeczne w co najmniej jednym miesiącu tego okresu. Jedynie Polskie Radio oraz Radio Szczecin wywiązały się z tych obowiązków w pełnym zakresie. Przewodnicząca Glapiak podjęła interwencję w tej sprawie.

Organizacje społeczne nie chcą się promować w mediach publicznych?
Głos w sprawie zarzutów regulatora postanowił zabrać szef Radia Zachód. – Zapewniam, że wszelkie działania mojej rozgłośni są prowadzone z poszanowaniem przepisów i w duchu współpracy z organizacjami pożytku publicznego. W sprawozdaniu przedłożonym przez moją rozgłośnię Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji została wskazana liczba minut emisji kampanii społecznych, wynikająca z liczby zgłoszeń otrzymanych od organizacji pożytku publicznego – zauważa Iwanowski.
Dalej przytacza konkretne liczby. – W okresie od lipca do listopada 2025 roku do Radia Zachód nie wpłynęło ani jedno zgłoszenie - wniosek o emisję kampanii organizacji pożytku publicznego. W czerwcu 2025 roku było jedno. W kwietniu i maju - nie było żadnego. Odchylenia od norm czasowych przewidzianych w przepisach, wynikają zatem z liczby zgłoszeń ze strony podmiotów zainteresowanych nieodpłatnym przygotowaniem kampanii społecznych – wyjaśnia redaktor naczelny Radia Zachód.

Zapewnia, że jego rozgłośnia podejmuje działania informacyjne na rzecz pozyskania zainteresowanych kampanią OPP. – Formułowanie zarzutów w tym zakresie powinno być uzupełnione o kontekst, jakim jest brak możliwości spełnienia wymogów określonych przepisami, z uwagi na obiektywny brak zainteresowania ze strony organizacji pożytku publicznego – dodaje Iwanowski.











