Szefowa KRRiT wzywa 17 nadawców publicznych

Przewodnicząca Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji dr Agnieszka Glapiak podjęła interwencję, aby nadawcy publiczni przestrzegali obowiązków dotyczących promocji organizacji pożytku publicznego. 17 spółek otrzymało wezwania do poprawy realizacji tych obowiązków.

Adrian Gąbka
Adrian Gąbka
Udostępnij artykuł:
Szefowa KRRiT wzywa 17 nadawców publicznych
Przewodnicząca KRRiT dr Agnieszka Glapiak

Nadawcy publiczni są zobowiązani do bezpłatnej promocji organizacji pożytku publicznego. Określa to rozporządzenie KRRiT z 29 kwietnia 2011 roku, które precyzuje m.in. normy czasowe emisji audycji poświęconych działalności OPP, zasady kwalifikacji organizacji oraz wymagania dotyczące kampanii społecznych.

Większość nadawców publicznych nie wypełniło obowiązków

W trzecim kwartale 2025 r. najczęstsze naruszenia dotyczyły braku realizacji norm czasowych w zakresie kampanii społecznych. Aż 17 z 19 kontrolowanych spółek nie przeznaczyło wymaganego czasu na audycje prezentujące kampanie społeczne w co najmniej jednym miesiącu tego okresu. Jedynie Polskie Radio oraz Radio Szczecin wywiązały się z tych obowiązków w pełnym zakresie.

– Media publiczne odgrywają kluczową rolę w promowaniu działań organizacji pożytku publicznego. Dlatego tak ważne jest, aby obowiązki wynikające z przepisów były realizowane rzetelnie i konsekwentnie. Naszym celem jest zapewnienie, by organizacje społeczne mogły w pełni korzystać z prawa do nieodpłatnej prezentacji swojej działalności – powiedziała przewodnicząca KRRiT dr Agnieszka Glapiak.

Nieprawidłowości odnotowano również w obszarze kwalifikacji podmiotów posiadających status OPP. Błędy tego rodzaju wystąpiły w 7 spółkach, w tym m.in. w wybranych oddziałach Telewizji Polskiej oraz kilku rozgłośniach regionalnych. Pojedyncze przypadki dotyczyły także braku realizacji norm czasowych dla audycji własnych – takie uchybienie stwierdzono w przypadku Radia Wrocław.

Wezwania skierowane do 17 spółek mediów publicznych mają na celu doprowadzenie do pełnego wykonania obowiązków wynikających z rozporządzenia. KRRiT zapowiada dalsze monitorowanie sposobu realizacji obowiązków przez nadawców publicznych oraz kontynuację działań mających na celu wzmocnienie standardów informowania o działalności OPP.

Jeśli spółki będą dalej uchylać się od obowiązków, przewodnicząca KRRiT może nałożyć na nie grzywny. Dr Agnieszka Glapiak, która pod koniec lipca zastąpiła Macieja Świrskiego na stanowisku przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, nałożyła do początku listopada 9 kar na nadawców. Największe grzywny dotyczyły Telewizji Polsat (25 tys. zł) i Red Carpet TV, nadawcy kanału ViDoc TV (20 tys. zł).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?