Nadawcy publiczni są zobowiązani do bezpłatnej promocji organizacji pożytku publicznego. Określa to rozporządzenie KRRiT z 29 kwietnia 2011 roku, które precyzuje m.in. normy czasowe emisji audycji poświęconych działalności OPP, zasady kwalifikacji organizacji oraz wymagania dotyczące kampanii społecznych.
Większość nadawców publicznych nie wypełniło obowiązków
W trzecim kwartale 2025 r. najczęstsze naruszenia dotyczyły braku realizacji norm czasowych w zakresie kampanii społecznych. Aż 17 z 19 kontrolowanych spółek nie przeznaczyło wymaganego czasu na audycje prezentujące kampanie społeczne w co najmniej jednym miesiącu tego okresu. Jedynie Polskie Radio oraz Radio Szczecin wywiązały się z tych obowiązków w pełnym zakresie.
– Media publiczne odgrywają kluczową rolę w promowaniu działań organizacji pożytku publicznego. Dlatego tak ważne jest, aby obowiązki wynikające z przepisów były realizowane rzetelnie i konsekwentnie. Naszym celem jest zapewnienie, by organizacje społeczne mogły w pełni korzystać z prawa do nieodpłatnej prezentacji swojej działalności – powiedziała przewodnicząca KRRiT dr Agnieszka Glapiak.

Nieprawidłowości odnotowano również w obszarze kwalifikacji podmiotów posiadających status OPP. Błędy tego rodzaju wystąpiły w 7 spółkach, w tym m.in. w wybranych oddziałach Telewizji Polskiej oraz kilku rozgłośniach regionalnych. Pojedyncze przypadki dotyczyły także braku realizacji norm czasowych dla audycji własnych – takie uchybienie stwierdzono w przypadku Radia Wrocław.
Wezwania skierowane do 17 spółek mediów publicznych mają na celu doprowadzenie do pełnego wykonania obowiązków wynikających z rozporządzenia. KRRiT zapowiada dalsze monitorowanie sposobu realizacji obowiązków przez nadawców publicznych oraz kontynuację działań mających na celu wzmocnienie standardów informowania o działalności OPP.
Jeśli spółki będą dalej uchylać się od obowiązków, przewodnicząca KRRiT może nałożyć na nie grzywny. Dr Agnieszka Glapiak, która pod koniec lipca zastąpiła Macieja Świrskiego na stanowisku przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, nałożyła do początku listopada 9 kar na nadawców. Największe grzywny dotyczyły Telewizji Polsat (25 tys. zł) i Red Carpet TV, nadawcy kanału ViDoc TV (20 tys. zł).











