Kształtowanie doświadczeń pracowników to jedno z kluczowych wyzwań branży HR. Jak mogą w tym pomóc systemy HRM?

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez KPMG[i] 60% z ponad 1 300 HR managerów uważa, że działy HR stracą na znaczeniu, jeśli nie będą w stanie zidentyfikować oraz zrozumieć wyzwań, przed jakimi stoi branża i przygotować na nie swoich pracowników. Dziś wiele firm zdaje sobie już sprawę z ich strategicznego znaczenia. Autorzy badania prognozują, że jednym z kluczowych zadań HR jest kształtowanie pozytywnych doświadczeń pracowników. Co trzeba zrobić, by być o krok przed konkurencją i jak mogą w tym pomóc nowe technologie?

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Employee experience (EX) to suma wszystkich doświadczeń pracownika związanych z pracą w danym miejscu. Na EX składają się zatem nie tylko takie czynniki jak wysokość wynagrodzenia czy możliwości awansu. Pracownicy równie często zwracają uwagę na atmosferę, kulturę organizacji oraz relacje w zespole i z managerami. Podczas pandemii na znaczeniu zyskały zaś takie aspekty jak elastyczność czasu pracy czy wykorzystanie technologii usprawniających pracę zdalną oraz komunikację w zespole. Respondenci, którzy wzięli udział w najnowszej edycji Employee Experience Survey[ii], wskazywali, że doświadczenie pracownika ma ogromny wpływ na jego zaangażowanie (81%), wydajność w pracy (79%) oraz ogólne wyniki biznesowe (78%). A te czynniki, w dłuższej perspektywie, mogą przełożyć się również na lepsze osiągnięcia finansowe firmy. Kompleksowe podejście do zarządzania EX oraz wykorzystanie do tego odpowiedniego oprogramowania, może się zatem opłacić.

Współpraca i komunikacja

Skuteczna komunikacja wewnątrz firmy to jeden z kluczowych czynników wpływających na doświadczenie pracownika. Zapewnienie sprawnego obiegu informacji może być wyzwaniem szczególnie w większych przedsiębiorstwach, z rozbudowaną strukturą organizacyjną.  Skrojony na miarę system HRM dostarczy firmie narzędzi, dzięki którym cała komunikacja wewnętrzna będzie mogła odbywać się w ramach jednego, dedykowanego programu. – Umożliwia to też sprawne informowanie pracowników o wszystkich sprawach firmy, np. publikowanie komunikatów dotyczących planowanych zmian czy wyników kwartalnych i nagrodach finansowych. Każdy pracownik jest więc dobrze poinformowany, a w poszukiwaniu konkretnej informacji nie musi przekopywać się przez sterty maili. Przy wykorzystaniu nowoczesnego oprogramowania biznesowego wszystkie wiadomości, dokumenty oraz dane dotyczące poszczególnych projektów znajdują się w jednym miejscu, co znacznie ułatwia też pracę zespołową. Jedną z ciekawszych funkcjonalności systemów HRM jest możliwość kolportowania wśród pracowników ankiet, np. dotyczących zadowolenia z pracy. Tego typu działania dają pracownikom poczucie, że pracodawca liczy się z ich zdaniem, a managerom możliwość wpływu na doświadczenia swoich podwładnych – dodaje Filip Fludra, Sales Manager w Exact Software Poland.  

Rozwój na pierwszym miejscu

W wielu firmach coraz popularniejszą strategią staje się zarządzanie przez cele: motywowanie do osiągania określonych wyników oraz zachęcanie do rozwoju kompetencji. W małych zespołach pracownicy swoje cele kwartalne czy oczekiwania mogą przedyskutować z managerem. Wraz z rozwojem firmy, taki bezpośredni kontakt może być utrudniony. Wówczas warto skorzystać z dedykowanych do tego narzędzi. Nowoczesne systemy HRM umożliwiają tworzenie profili osobowych. Z panelu aplikacji managerowie HR mogą monitorować rozwój podwładnych oraz kompleksowo zarządzać ich talentami. Wgląd w takie profile mają również pracownicy. Mogą dzięki temu m.in. samodzielnie sprawdzać swoje postępy, planować karierę oraz przeglądać kalendarz dostępnych w firmie szkoleń i zdalnie zgłaszać chęć udziału w tych, które uznają za najciekawsze i najbardziej rozwojowe. Obsługa systemów HRM jest prosta i intuicyjna, a dzięki pulpitom nawigacyjnym poszczególne dane prezentowane są w klarowny i atrakcyjny wizualnie sposób.

Employee experience w pracy zdalnej

Szczególnym sprawdzianem dla działów HR był okres pandemii i nagłe przejście na pracę zdalną. Ta nadzwyczajna sytuacja zmusiła wiele firm do poszukiwania rozwiązań, ułatwiających zarządzanie sprawami kadrowymi oraz eliminujących uciążliwą dla pracowników konieczność stawiania się w biurze za każdym razem, gdy np. trzeba podpisać dokumenty. Niektóre firmy wdrożyły elektroniczne podpisy, a dzięki nowoczesnemu oprogramowaniu pracownicy mogą online zgłaszać wnioski urlopowe, rozliczać delegacje czy aktualizować dane osobowe. Portal pracowniczy jest świetną platformą do komunikacji z działem HR bez wychodzenia z domu. Takie rozwiązanie oszczędza pracownikom żmudnego, wypełniania papierowych druczków i pozwala skupić się na ciekawszych zadaniach. Zarządzać swoimi sprawami kadrowymi mogą o dowolnej porze, z dowolnego miejsca na świecie.

Systemy HRM mogą skutecznie wspierać rozwój pracowników oraz wpływać na pozytywne doświadczenia związane z wykonywaniem obowiązków zawodowych. Szczególnie istotne jest to w przypadku branż, w których mamy do czynienia z tzw. rynkiem pracownika. W IT czy marketingu, gdzie specjaliści mogą przebierać w ofertach pracy i trudno zatrzymać ich w jednej firmie na dłużej, niejednokrotnie decydują takie czynniki jak subiektywne poczucie zadowolenia z pracy i wszelkie dodatkowe świadczenia. W niedalekiej przyszłości kluczowe może okazać się również wykorzystanie oprogramowania opartego na technologii sztucznej inteligencji. Eksperci prognozują, że w wielu powtarzalnych i czasochłonnych czynnościach, np. raportowaniu, pracowników już niebawem wyręczą algorytmy. Przygotowanie do współpracy ze sztuczną inteligencją to zatem kolejne wyzwanie, przed którym staną działy HR.

[i] KPMG, Future of HR 2020: Which path are you taking?, https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/xx/pdf/2019/11/future-of-hr-2020.pdf

[ii] Willis Towers Watson, 2021 Employee Experience Survey,

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu