Łączy nas swoisty „gen wolności”

- Niezależnie od epoki, historycznych i politycznych okoliczności czy nawet podziałów, łączy nas swoisty „gen wolności”. W czasach zniewolenia nakazywał naszym przodkom podejmowanie, czasem nawet beznadziejnych, misji niepodległościowych. W czasach demokracji uczy, jak radzić sobie z wywalczoną wolnością i budować nowoczesny kraj - mówi Piotr Gulczyński, prezes Zarządu Instytutu Lecha Wałęsy.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Skąd bierze się w Polakach tak duże przywiązanie do historii? Niezależnie od epoki, historycznych i politycznych okoliczności czy nawet podziałów, łączy nas swoisty „gen wolności”. W czasach zniewolenia nakazywał naszym przodkom podejmowanie, czasem nawet beznadziejnych, misji niepodległościowych. W czasach demokracji uczy, jak radzić sobie z wywalczoną wolnością i budować nowoczesny kraj. Uczy także szacunku i przywiązania dla historii, bo jest ona historią na przemian - pragnienia i walki o wolność oraz budowania wolnego kraju. Lubimy patrzeć na siebie przez jej pryzmat szukając lekcji na dziś i jutro. Odzywa się przy tym w nas ta romantyczna nuta… Jesteśmy sentymentalnym narodem, a to dobry fundament dla patriotyzmu.

Czy w obecnych czasach możemy mówić o patriotyzmie ponad podziałami. Jeśli tak – w czym to się przejawia. To na pewno znany każdemu z nas dreszcz emocji podczas śpiewu Hymnu Narodowego, czy zatrzymująca się w swoim pędzie Warszawa 1 sierpnia o godzinie 17.00. To również rzetelna codzienna praca nauczyciela, lekarza czy policjanta, taka zwykła obywatelska troska, aby krajowi się wiodło, aby na naszej ulicy było spokojnie, bezpiecznie i estetycznie. To wreszcie irytacja na stereotypowy obraz Polaka w mediach zagranicznych, wyzwalająca zwykłą chęć, żeby ten wizerunek zmienić. Tak rozumiem patriotyzm dziś, kiedy nie wymaga już walki, przelewania krwi, a stawia przed nami zadanie współdziałania, solidarności z innymi i odpowiedzialności. Czy możliwe jest mówienie o patriotyzmie w formie przystępnej dla wszystkich. Nie tylko możliwe, ale i konieczne. Kluczowe jest dotarcie do dzieci i ludzi młodych. O patriotyzmie i historii trzeba do nich mówić ich językiem, a szerzej – kodem. Mam na myśli wykorzystanie obrazu, form interaktywnych i wielu innych nowoczesnych narzędzi, które są dla nich naturalnym kanałem komunikacji, a tym samym sposobem zdobywania wiedzy. Instytut Lecha Wałęsy wspiera pielęgnowanie tradycji niepodległościowej i solidarnościowej. Co składa się na jego aktywność. Pracujemy nad propagowaniem naszego narodowego dziedzictwa oraz budowaniem polskiej dumy z historii z jej najważniejszymi kartami, których współczesnym ukoronowaniem było zwycięstwo Solidarności, kierowanej przez Lecha Wałęsę. Staramy się w naszej działalności doceniać trud przebytej drogi Polaków do wolności, podejmując jednocześnie refleksję nad wyzwaniami czasu demokracji. Liczne projekty realizowane w ramach naszej działalności statutowej mają formę konferencji, warsztatów i seminariów, spotkań dyskusyjnych, zajęć z młodzieżą oraz wydawnictw i akcji edukacyjnych. Jakie są główne cele kampanii społecznej „Mam gen wolności?” organizowanej przez Instytut. Ten program ma - zgodnie z misją Instytutu - na celu kształtowanie nowoczesnego poczucia patriotyzmu wśród młodych ludzi oraz integracji Polaków w szacunku dla dotychczasowych osiągnięć obywateli i całego społeczeństwa. Nie opieramy się na jednak na ocenie wydarzeń sprzed lat, lecz staramy się zawsze uświadamiać, że jako Polacy mamy ów „gen wolności”, dzięki któremu udało nam się przetrwać i odbudować niepodległą Polskę. Skąd pomysł na najnowszą odsłonę kampanii i dobór partnerów? Tym razem z naszym przesłaniem chcemy trafić do najmłodszych odbiorców w całej Polsce. Dlatego wydaliśmy pakiet edukacyjny „Kto Ty jesteś”, który ma zachęcić dzieci do samodzielnego poznawania historii i jest już dostępny w sklepach sieci Biedronka - partnera kampanii. Znajdują się w nim m.in. „Historyjki o historii” opowiadające o najważniejszych wydarzeniach w dziejach Polski, a także płyta audio z interpretacjami znakomitych polskich aktorów, m.in. Krystyny Jandy, Krzysztofa Kowalewskiego, Małgorzaty Sochy i Piotra Adamczyka. Cieszymy się z odzewu i zaangażowania instytucji, mediów oraz firm partnerskich w kampanię. Nasza dobra współpraca z nimi pokazuje, że wokół ważnych społecznych celów można z powodzeniem jednoczyć wiele podmiotów, nawet o różnym zakresie działalności.

"Polska"

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online