Lidl, Biedronka i Auchan dużo więcej na reklamy - Tesco ostro w dół

W br. mocno wzrosły cennikowe wydatki reklamowe Lidla Polska, Jeronimo Martins Polska (właściciela Biedronki) i Auchan Polska, natomiast o ponad 40 proc. zmalał budżet Tesco Polska. Sieci supermarketów i dyskontów wyraźnie zwiększyły nakłady na reklamy radiowe i kinowe, a ograniczyły na outdoorowe.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Od stycznia do sierpnia br. cennikowe wydatki reklamowe sieci supermarketów i dyskontów (bez uwzględnienia internetu) wyniosły 695,78 mln zł, o 53,47 mln zł więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost o 8,3 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

Zdecydowanie największymi marketerami w tym sektorze są Lidl Polska i Jeronimo Martins Polska (właściciel Biedronki). Pierwsza firma cennikowo przeznaczyła w br. na reklamy 297,48 mln zł, o 73,92 mln zł więcej niż przed rokiem (to o 33,1 proc. w górę). W kampaniach promujących artykuły żywnościowe w Lidlu od ponad dwóch lat występują kucharze Pascal Brodnicki i Karol Okrasa, z czego firma jest zadowolona i planuje kontynuować tę komunikację (przeczytaj więcej na ten temat). Ponadto w wakacje Lidl niestandardowym spotem opowiadającym o przypadkowej, wakacyjnej ciąży reklamował „zakupy na chłodno” (zobacz szczegóły).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/branza-agd-o-32-proc-wiecej-na-reklamy-liderami-bosch-siemens-i-amica-raport ## 

Z kolei cennikowe wydatki na reklamy Biedronki wyniosły 174,84 mln zł, o 47,12 mln zł więcej niż przed rokiem (36,9 proc. w górę). W ostatnim okresie w komunikacji tej sieci pojawiło się kilka niestandardowych spotów: seria wizerunkowych reklam ze zwierzętami zachowującymi się jak ludzie i hasłem „Nic nie zaskoczy tego, kto widział niskie ceny w Biedronce” (obejrzyj to) oraz reklama owoców mango nawiązująca do biblijnej sceny z Adamem i Ewą (zobacz więcej). W wakacje właściciel Biedronki reklamował udostępnione w tych sklepach płatności kartą (więcej o tym), a we wrześniu - loterię „Zdrapka w kropki” (więcej o tej kampanii).

W sumie wydatki Lidla i  Biedronki stanowiły 67,9 proc. inwestycji reklamowych wszystkich hipermarketów i dyskontów, o 13,2 pkt proc. więcej niż rok wcześniej.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/koda-opel-i-volkswagen-najmocniej-reklamowymi-samochodami-w-dol-toyota-i-citroen-top-10 ## 

Za to cennikowe nakłady reklamowe Tesco Polska od stycznia do sierpnia br. były o 41,88 mln zł niższe niż przed rokiem, co oznacza spadek o 42,8 proc. Wiosną br. z reklam tej sieci zniknęli animowani Henio i Krysia, a stałym ambasadorem produktów żywnościowych został Robert Makłowicz, który w ostatnich kampaniach promował pieczywo (więcej na ten temat) oraz owoce i warzywa (zobacz szczegóły).

Z kolei cennikowy budżet Kaufland Polska wzrósł o 2,27 mln zł (czyli o 6,6 proc.), natomiast wydatki Auchan Polska zwiększyły się o 14,21 mln zł (to wzrost aż o 105 proc.).

Zdecydowanie najważniejszym kanałem komunikacji marketingowej supermarketów i dyskontów jest telewizja, do której od stycznia do sierpnia br. trafiło 382,86 mln zł, (minimalnie mniej niż rok wcześniej), co stanowiło 55 proc. wydatków całego sektora, o 4,6 pkt proc. mniej niż przed rokiem.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/warka-tyskie-i-lech-piwnymi-liderami-reklamowymi-mniej-na-telewizje-i-prase-wiecej-na-outdoor-analiza ## 

Z kolei nakłady na reklamy w radiu wzrosły w skali roku o 51,96 mln zł (to 36,1 proc. w górę), a ich udział zwiększył się z 22,4 do 28,2 proc. Inwestycje reklamowe w magazynach urosły o 3,78 mln zł (czyli o 9 proc.), a w kinach - o 1,96 mln zł (czyli o 24,8 proc.).

Za to wydatki na reklamy outdoorowe zmalały o 4,25 mln zł (to spadek o 10,2 proc.).

Jeśli chodzi o internet, nieobjęty w monitoringu Kantar Media, to w I połowie br. cały sektor handlowy (obejmujący nie tylko supermarkety i dyskonty, lecz także sklepy innego typu) stanowił 9 proc. rynku reklamy internetowej, którego wartość wyniosła 1,25 mld zł (według IAB AdEx - zobacz szczegóły).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?