Udostępniona w poniedziałek zmieniona strona główna WP.pl zawiera u góry nowy moduł z najważniejszymi informacjami, w prawej kolumnie dwie nowe sekcje: Wiadomości lokalne oraz Biznes i firma oraz więcej treści wideo (z różnych serwisów Grupy Wirtualna Polska) w zasadniczej części (zobacz szczegóły).
Pytani przez Wirtualnemedia.pl specjaliści z agencji interaktywnych chwalą zmiany wprowadzone w witrynie. - Cieszy mnie to, że przy większym rozmiarze i ilości zdjęć nie ma wrażenia, że serwis zmienia się w tabloid. Osobiście mam wrażenie, że mimowolnie zapoznaję się ze wszystkimi treściami prezentowanymi na stronie - stwierdza Bartosz Sułkowski z Tribal DDB. Bartłomiej Pawluk ze zjednoczenie.com wylicza, że atutami witryny są powiększona czcionka, brak zbędnych dekoracji oraz większe zdjęcia.
- Cieszy płaska, zgodna z obecnymi trendami ikonografia, uprzywilejowanie treści wideo i nieco wyraźniejsza hierarchizacja informacji. Na uwagę zasługują dostosowanie do szerokości ekranowej 1280 px i ograniczona responsywność - ocenia Konrad Łapin z FSi. - Jest szerzej, więcej wideo - zgodnie z trendami. Siatka jak na portal jest poprawna. Natomiast kompozycja zdjęć z nagłówkami i pozostałymi elementami serwisu daje wrażenie pewnej krzykliwości - uważa Robert Sosnowski z Biura Podróży Reklamy.

Nasi rozmówcy są zgodni, że zmiany nie są rewolucyjne, tylko ewolucyjne. Niektórzy z tego powodu wytykają portalowi zachowawczość. - Dla mnie osobiście nową wartością wśród portali byłaby zmiana WP.pl bardziej w kierunku NaTemat.pl czy TVN24.pl. Ludzie uwielbiają skrolować. Większa ilość światła sprzyja konsumpcji treści - mówi Robert Sosnowski. - Nowe zastosowania w topie strony nie przekładają się na resztę portalu, który w większości pozostał taki sam, jak w poprzedniej wersji. Wygląda to po prostu tak, jakby nad całością contentu doklejono trzy nowe, pochodzące z zupełnie innej bajki banery. Dlatego strona w dalszym ciągu pozostaje zlepkiem nieczytelnie powrzucanych informacji - uważa Łukasz Nosek z Peppermint.
W lutym br. strona główna WP.pl zanotowała 8,11 mln użytkowników i 502,4 mln odsłon, a przeciętny użytkownik spędził na niej godzinę i 20:45 minuty (według Megapanelu PBI/Gemius - zobacz wyniki stron głównych wszystkich największych portali).

Przedstawiciele branży interaktywnej oceniają dla Wirtualnemedia.pl zmienioną stronę główną Wirtualnej Polski
Bartosz Sułkowski, user experience architect w Tribal DDB
Za plus nowej strony głównej WP.pl na pewno można uznać fakt, że serwis nie zmienił się drastycznie i nie postawił swoich czytelników w całkowicie nowym i skrajnie innym świecie, którego nie znają. Główne elementy dalej są w tych samych miejscach. A komunikat umieszczony na facebookowym fanpage’u portalu w bardzo przystępny sposób pokazał co przynoszą nowości w serwisie - reakcja może nie była zbyt spektakularna (ok. 125 polubień) ale dobrze, że WP.pl wie, że po drugiej stronie są ludzie przywiązani do portalu. Zabrakło mi tylko jakiegoś komunikatu na samej stronie (profil na FB nie jest zbyt duży).

Cieszy mnie to, że przy większym rozmiarze i ilości zdjęć nie ma wrażenia, że serwis zmienia się w tabloid. Osobiście mam wrażenie, że mimowolnie zapoznaję się ze wszystkimi treściami prezentowanymi na stronie (z olbrzymią chęcią przebadałbym stronę na eye trackerze, żeby potwierdzić swoje spostrzeżenie) - jest to dalej układ, który był już stosowany na WP.pl i podobny do tego, który ma Onet.pl. Więc nie jest to tworzenie czegoś nowego na siłę.
Mocno wyeksponowane materiały wideo to zapewne odpowiedź na potrzebę zwiększenia ilości dochodów z reklamy. Od dawna już materiały wideo były tak eksponowane na konkurencyjnych portalach i ten kierunek nie jest raczej czymś odkrywczym.
Zastanawia mnie jednak czemu polskie portale informacyjne przy przebudowie swoich stron głównych nie projektują ich od razu wykorzystując RWD, a dalej utrzymują strony "lekkie" (rozumiem względy optymalizacji i oszczędności ilości wysyłanych danych ale i takie rzeczy da się rozwiązać). Ciekawe kto będzie pierwszy.

Jedyna rzecz na której się zawiodłem to dolną częścią strony i panującym tam bałaganem (na starej stronie było bardzo podobnie), ale na ten syndrom cierpią chyba wszystkie czołowe polskie portale :)
Bardzo bym chciał, żeby za jakiś czas WP.pl pochwaliło się czy zmiany były korzystne i czy spełniły założenia jakie twórcy postawili sobie wprowadzając nowy projekt.
Podsumowując - kierunek zmian na WP.pl oceniłbym jak najbardziej pozytywnie. Jest to bardziej ewolucja niż rewolucja - a to oznacza, że za zmianami stoi ktoś myślący.

Łukasz Nosek, art director w agencji Peppermint
Struktura nowej strony jest niemal dokładnie taka sama, jak jej wcześniejsza wersja, dlatego trudno chyba mówić o „nowej stronie głównej”, ale jest kilka elementów, które odróżniają ją od wcześniejszej wersji. Są to: umieszczony w topie strony baner, rozciągający się na całą szerokość portalu i zawierający najważniejsze informacje dnia; znajdujący się poniżej mniejszy rotator z informacjami; kolorowe paski informujące użytkownika o kategorii danego artykułu; powiększony font w tekstach. Wszystkie te zabiegi dobrze wpływają na stronę, gdyż w odróżnieniu od wcześniejszej wersji, na której wszystkie artykuły zlewały się ze sobą, teraz widzimy wyraźną gradację informacji pod względem ich ważności. Dzięki temu szybko możemy się zapoznać z najważniejszymi i najbardziej aktualnymi nowinami.

Niestety, w tych zmianach brakuje konsekwencji. Nowe zastosowania w topie strony nie przekładają się na resztę portalu, który w większości pozostał taki sam, jak w poprzedniej wersji. Wygląda to po prostu tak, jakby nad całością contentu doklejono trzy nowe, pochodzące z zupełnie innej bajki banery. Dlatego strona w dalszym ciągu pozostaje zlepkiem nieczytelnie powrzucanych informacji.
Bartłomiej Pawluk, prezes zjednoczenie.com

Jeśli porównać poprzednią stronę główną WP z obecną, widać, że jest to mała zmiana w układzie treści, rozmieszczeniu boksów i reklam. Nazwałbym to graficznym liftingiem, ale zdecydowanie korzystnym. Powiększenie fontów przy jednoczesnym lepszym wykorzystaniu szerokości okna przeglądarki daje o wiele większą czytelność. W efekcie strona się wydłużyła, nie jest to jednak zauważalne w użytkowaniu.
Bardzo dobrym zabiegiem było pozbycie się zbędnych dekoracji. Obecna strona jest przez to lżejsza i nowocześniejsza. Duży plus za „płaskie” ikony w miejsce pseudo-3D. Szkoda, że ikony sekcji pogoda nie są w tym samym stylu.
Na stronie mocno wyróżniają się większe zdjęcia i krótkie tytuły, jednak wygląda na to, że od strony merytorycznej nic się nie zmieniło. Oczywiście pojawiły się na tej stronie odnośnik treści z O2, ale nie powinno to chyba zaskakiwać w kontekście zmian właścicielskich w WP.

Michał Pogorzelski, head of information architecture w The Digitals
Zmiana strony głównej portalu WP.pl w niczym nie zaskakuje. Wiele zmian wpisuje się w obecne trendy projektowania, co oczywiście cieszy i sprawia, że sama zmiana powinna być odebrana pozytywnie.

To, co widać na pierwszy rzut oka, to zwiększenie wymiarów zdjęć, które dominują nad treściami tekstowymi. W oczy rzuca się również żółty pasek prezentujący najgorętsze wydarzenia - choć wydaje się, że jego umiejscowienie nie jest najlepsze, gdyż ginie on na tle dużych i kolorowych zdjęć. Powiększony został również font nagłówków poszczególnych artykułów, co poprawiło ich czytelność. Mocniej wyeksponowany jest również widget pogodowy.
Niestety mniej czytelne są nagłówki samych działów (nie wiadomo czemu wielkość tych nagłówków nie zmieniła się w stosunku do wcześniejszej wersji portalu) - mam wrażenie, że giną one w natłoku prezentowanych treści, co w sposób znaczący wprowadza czytelnika w lekki chaos informacyjny.
Żałuję niestety, że nie zdecydowano się na oznaczenie kolorystyczne treści, które były już przeze mnie przeczytane - niemniej to detal. Zdecydowanie większym przeoczeniem jest brak odpowiedniej wersji dla przeglądających portal na tablecie - to moim zdaniem element nad którym WP.pl powinno mocno popracować. Obserwując najnowsze trendy w portalach informacyjnych widać coraz wyraźniej, że tablet staje się urządzeniem, które decyduje o kształcie i sposobie nawigacji portalu - w przypadku WP.pl wersja tabletowa niestety nie różni się niczym od wersji desktopowej i za to duży minus.

Pozostałe opinie na drugiej podstronie
Maciej Jastrzębski, dyrektor SEM w ProofClick / Codemedia
Nowa wersja WP.pl to mała rewolucja w porównaniu z tym co oferował nam ten serwis do tej pory. Ideą przyświecającą zmianom miało być zwiększenie przejrzystości i czytelności serwisu.
Efekt końcowy jest niezły - wprawdzie całość mocno pachnie o2 (co dziwne nie jest, ale nie jestem fanem tego stylu), ale prawie udało uniknąć się wrażenia bałaganu, które zawsze odczuwam odwiedzając wspomniany serwis. Prawie, ponieważ w mojej opinii im dalej „w las” (dół serwisu) tym gorzej, ale to już chyba chroniczna przypadłość polskich serwisów.
Zmiany, które rzucają się w oczy od razu po wejściu na serwis to przede wszystkim podział newsów na dwa bloki i dużo mocniejsze ich wyeksponowanie. Jako mieszkańca Warszawy cieszy mnie sekcja poświęcona wydarzeniom w stolicy. Swoją część w nowej wersji WP.pl ma również dział poświęcony biznesowi - dzięki temu pojawia się szansa na zwiększenie dynamiki rozwoju BizTok, który to serwis i tak przecież szybko zyskuje popularność. Zresztą nie jest to jedyny serwis z dotychczasowej grupy o2, który będzie promowany teraz na wp.pl. Jest to ruch zrozumiały, tym bardziej, że nie tak dawno temu zrezygnowano z dodawania nowych treści na niektórych serwisach, które były już mocno kojarzone z Wirtualną Polską (m.in. niewiarygodne.pl, czy też nasygnale.pl). Wiernych czytelników uspokajano zapewnieniami, że treści o podobnej tematyce znajdą właśnie w nowej wersji serwisu.
Nowa sekcja wideo (i ogólnie zwiększenie treści wideo na serwisie) to również bardzo udane posunięcie. Zebranie wszystkich materiałów w jednym miejscu przede wszystkim porządkuje bazę wideo i sprawia, że internauta będzie chętniej korzystał z treści wideo. To zaś może w prosty sposób przełożyć się na zwiększenie liczby emitowanych reklam, co też zapewne leżało u podstaw podjęcia decyzji o stworzeniu swoistego „katalizatora” wideo.
Piotr Kozłowski, architekt informacji w GoldenSubmarine
Fuzja O2 i Wirtualnej Polski sprzed kilku miesięcy ma bardzo duże znacznie w kontekście wprowadzonych zmian na nowej stronie głównej WP.pl. Partnerstwo WP i O2 wzmocniło ich w konfrontacji z Onetem, jeżeli chodzi o potencjał reklamowy.
Redesign WP.pl jasno skupia się na handlowym podłożu transakcji, widać coraz większą spójność pomiędzy portalami - w szczególności w kwestii formatów reklamowych. Nowa odsłona homepage’a poprawia jego czytelność, zwiększa nacisk na treści wizualne, które bardziej teraz dominują. Dobry efekt dało także poszerzenie layoutu.
Odświeżenie strony głównej oceniam pozytywnie. Jeżeli miałbym pokusić się o dalsze spekulacje odnośnie kierunku zmian to myślę, że będzie to jeszcze większe upodobnianie się portalu do o2.pl, na pewno pod kątem contentu wideo czy rozwiązań pozwalających na ujednolicenie pracy biur reklamy obu witryn.
Konrad Łapin, prezes FSi
Nowa wersja portalu to kilka korzystnych zmian. Cieszy płaska, zgodna z obecnymi trendami ikonografia, uprzywilejowanie treści wideo i nieco wyraźniejsza hierarchizacja informacji. Na uwagę zasługują dostosowanie do szerokości ekranowej 1280 px i ograniczona responsywność (wariant powyżej 1024 px to tylko głównie zmiana wielkości elementów), umożliwiająca wykorzystanie większego obszaru ekranu.
Może szkoda, że na tym poprzestano, nie przygotowując również wersji tabletowej. Dziwi to tym bardziej, że WP zawsze zbierała pochwały za aplikację mobilną i stronę w wersji na telefony.
Niestety, w portalu nadal panuje chaos wywołany natłokiem informacji i reklam (zwłaszcza w dolnej części strony). Razi ogromna ilość nagłówków w poszczególnych sekcjach. Brak tu oddechu, a dbałość o wygodę użytkownika wyraźnie ustąpiła miejsca względom ekonomicznym. Korzystając z nowej wersji WP ma się nieodparte wrażenie, że ważniejsza niż czytelnik stała się reklama i próba „upakowania” informacji za wszelką cenę.
Grzegorz Steć, UX project manager w Infinity Group
Plusem jest zwiększenie szerokości serwisu. Dzięki temu na sprzęcie o wyższej rozdzielczości serwis prezentuje się znacznie korzystniej. Zdecydowane zmiany w górnej części strony - i to zmiany w dobrym kierunku: duże, wymowne zdjęcia, dwa najważniejsze tematy widoczne na „dzień dobry” to tyle, ile powinien otrzymać użytkownik na start. Poniżej kolejny moduł zdjęciowy - dobry kierunek. Natomiast pozostała część strony krzyczy o więcej zmian. Poniżej szablon pozostaje praktycznie nietknięty.
Na plus decyzja o mocniejszym wykorzystaniu wideo, co jest zgodne z trendami w serwisach newsowych i w internecie w ogóle. Ale wciąż materiałów tych jest niewiele i są słabo widoczne wśród innych treści. Jeśli WP.pl zależy też na młodszych użytkownikach, to obecność wideo w portalu powinna być zdecydowanie bardziej śmiała.
Wacław Wykrytowicz, chief business development officer w Przeagencji
Nowa odsłona WP.pl to raczej ewolucja niż rewolucja. Przede wszystkim w oczy rzuca się olbrzymi header na którym zajawiane są najważniejsze wiadomości dnia, a pod nim dwa paski informacji. Strona bardzo dobrze reaguje na zmianę rozdzielczości. Docenią to zwłaszcza starsze osoby, które na panoramicznym ekranie mają teraz do dyspozycji na prawdę sporej wielkości czcionkę. Podoba mi się dyskretne, ale czytelne oznaczenie materiałów zawierających video.
Całość zmian oceniam pozytywnie. Osobiście spodziewałem się większej integracji z serwisami Grupy. Sądzę, że w kolejnej odsłonie to już na pewno nastąpi.
Robert Sosnowski, dyrektor zarządzający Biura Podróży Reklamy
Zmiany w szacie graficznej strony głównej wp.pl pod względem czytelności serwisu są krokiem w dobrą stronę. Duże nagłówki, duże elementy graficzne są dziś w sieci bardziej pożądane niż mała czcionka. Jest szerzej, więcej wideo - zgodnie z trendami. Siatka jak na portal jest poprawna. Natomiast kompozycja zdjęć z nagłówkami i pozostałymi elementami serwisu daje wrażenie pewnej krzykliwości. Są to kwestie kompozycji obrazków z przyciskami i tytułami oraz kompozycje obrazków względem siebie. Rzecz łatwa i szybka do zmiany i też mało reprezentatywna pod względem oceny. Niemniej, takie rozwiązanie może budzić skojarzenia z o2.pl, w szczególności z poprzednimi wcieleniami strony głównej. Zwłaszcza, że nakłada się na to jeszcze jeden element czyli przekierowania do serwisów stanowiących niezależne brandy (na przykład Biztok.pl). Pewna krzykliwość komunikacji oraz brak spójności w zakresie brandów nie kojarzą mi się z kierunkiem premium. Ale na pewno ludzie z o2.pl czy teraz wp.pl wiedzą co robią. I dysponują też wiedzą empiryczną z ewolucji portalu o2.pl. Z pewnością jest to przemyślana strategia, wdrożona przez fachowców, którzy decydując się na taki czy inny kierunek mają w ręku znacznie więcej informacji i wiedzy niż wielu oceniających, w tym ja.
Dla mnie osobiście nową wartością wśród portali byłaby zmiana WP.pl bardziej w kierunku NaTemat.pl czy TVN24.pl. Ludzie uwielbiają skrolować. Większa ilość światła sprzyja konsumpcji treści. Wydaje mi się, że w długim dystansie portale będą musiały coraz bardziej różnić się od siebie i, że to WP.pl i Interia.pl będą musiały odsuwać się od Onetu, który na firmamencie portalowym świeci najjaśniej. W mojej opinii strategia bycia drugim, trzecim portalem podobnym do pierwszego może być na dłuższą metę mało skuteczna jeśli chodzi o sukces. Kto pierwszy odważy się zrobić poważne zmiany zyska lub nie straci. Trzymam kciuki za Wirtualną Polskę. Do tej pory z portali wybierałem Onet.pl, ale chętnie będę wstukiwał sobie od czasu do czasu WP.pl. Muszę mieć jednak powody.
Łukasz Wołek, CEO Eura7
Zalety nowej strony głównej WP.pl to większe fonty, większe zdjęcia, nowocześniejszy design. Wyraźna zmiana nagłówkowych piktogramów w stronę stylistyki iOS 7. Dobrym rozwiązaniem jest wyraźna ekspozycja materiałów wideo w wersji desktopowej, a przesunięcie ich na drugi plan w wersji mobilnej. Nie podoba mi się to, że zlikwidowano szare tła, które w poprzedniej wersji określały wybrane obszary tematyczne. Teraz wszystkie treści prezentowane są na białym tle, przez co cały projekt ogólnie traci na czytelności.











