Podium listy TOP20 Nielsen BookScan za okres 19 kwietnia - 16 maja 2020 otwiera "Siostra Słońca" Lucindy Riley, uzupełniają je "Wyrwa" Wojciecha Chmielarza i "Dylemat" B.A. Paris. Miejsce czwarte zajmuje lider poprzedniej listy rankingowej, Remigiusz Mróz, z powieścią "Ekstradycja".
- Publiczność czeka na swoich ulubionych autorów, wydawcy mają tego świadomość i w tym wymiarze „nowy” czytelnik będzie bardzo podobny do „poprzedniego”. Zadziałał tutaj znany mechanizm: podobają nam się piosenki, które już znamy, czekamy na kolejny odcinek ulubionego serialu. I tak jak kiedyś Sienkiewicz z sukcesem publikował Trylogię ku pokrzepieniu serc w odcinkach w prasie przez kilka lat, tak teraz jedenasty tom serii z Joanną Chyłką Remigiusza Mroza na czwartym miejscu nikogo nie może dziwić („Ekstradycja”, premiera 23 marca, spadek z pozycji numer jeden) - komentuje zestawienie Renek Mendruń, konsultant z Nielsen BookScan.

"Nowa normalność" na rynku wydawniczym
Jak wskazują autorzy raportu, maj na rynku książki to tradycyjnie miesiąc z targami książki, wysypem nowości i mnóstwem spotkań autorskich, jednak wydawcy w tym roku z uwagi na epidemię koronawirusa "łapią nową równowagę".

- Jeśli chodzi o profil „nowego” czytelnika i nabywcy książek warto przywołać badanie “Wpływ pandemii na zmianę zachowań konsumenckich” realizowanego w drugiej połowie marca, z którego można wyciągnąć kilka pozytywnych wniosków: prawie jedna trzecia deklarowanych czyta oraz kupuje częściej książki (w tym e-booki) a po drugie Polacy potrafią czytać: odsetek badanych nic-nie-czytających online w czasie pandemii stanowił margines. A do tego z panelu BookScan Polska wynika, że w połowie maja ceny książek wróciły do poziomu sprzed pandemii, co można odczytać jako sygnał powrotu do „normalności”. Opinie na temat drugiej połowy 2020 roku na rynku książki są podzielone: optymiści spierają się z pesymistami nazywającymi siebie realistami. A o wszystkim zdecydują nabywcy - ocenia Renek Mendruń.
Panel Nielsen BookScan Polska działa w kanale księgarskim w Polsce od lipca 2018 roku. Pokrywa ok. 10 -15% rynku księgarskiego (sieci księgarskie oraz księgarnie internetowe). Dane do Bookscan Polska dostarcza około 250 księgarń stacjonarnych (BookBook, Bookszpan, Książnica Polska, Między Kartkami, Świat Książki) i dwie księgarnie on-line (Taniaksiazka.pl i Swiatksiazki.pl). Łącznie w tym kanale Nielsen obserwuje ponad 10 mln transakcji rocznie, gdzie średnia cena detaliczna książki drukowanej wynosi blisko 25 zł brutto.

Panel Nielsen BookScan Polska działa w kanale księgarskim w Polsce od lipca 2018 roku. Pokrywa
ok. 10 -15% rynku księgarskiego (sieci księgarskie oraz księgarnie internetowe). Dane do Bookscan Polska dostarcza około 250 księgarń stacjonarnych (BookBook, Bookszpan, Książnica Polska, Między Kartkami, Świat Książki) i dwie księgarnie on-line (Taniaksiazka.pl i Swiatksiazki.pl). Łącznie w tym kanale Nielsen obserwuje ponad 10 mln transakcji rocznie, gdzie średnia cena detaliczna książki drukowanej wynosi blisko 25 zł brutto. Model Bookscan jest ten sam w 11 krajach: informacje pochodzą z kas fiskalnych, badany jest popyt krajowy (eksport książek nie jest analizowany) i rynek nabywcy indywidualnego (sprzedaż b2b do bibliotek, szkół etc. nie wchodzi do zestawień). Dodatkowo Nielsen w Polsce posiada dane o sprzedaży w kanale sieci handlowych (sieci marketów, dyskontów, kiosków czy stacji benzynowych), przy czym obecnie sprzedaż z sieci handlowych nie jest łączona z panelem księgarskim i nie wchodzi do prezentowanych tu zestawień.











