Internet 2025-04-18
1

Allegro coraz bardziej reklamowe. Wzrost większy niż w e-sprzedaży

Aplikacja mobilna Allegro, fot. materiały prasowe Aplikacja mobilna Allegro, fot. materiały prasowe

W 2024 roku przychody reklamowe Allegro poszły w górę o jedną trzecią i platforma nie zamierza się na tym zatrzymywać. Dominują na niej reklamy sprzedażowe, natomiast nieco mocniej urosły te wizerunkowe.

Przychody Allegro z reklam w Polsce przekroczyły w 2024 roku pułap miliarda zł. Sięgnęły 1,04 mld zł, rosnąc rok do roku o 32 proc. z 782 mln zł.

Łączne wpływy reklamowe grupy Allegro na naszym rynku zwiększyły się r/r o 29,5 proc. do 1,07 mld zł, z czego w samym czwartym kwartale – o 31,3 proc. 341,3 mln zł. Firma z reklam zarabia dużo więcej niż z własnego sklepu na swojej platformie – jego całoroczne przychody zmalały o 7,7 proc. do 448,6 mln zł.

Natomiast całkowite przychody w Polsce sięgnęły w ub.r. 9,38 mld zł (o 18,9 proc. więcej niż rok wcześniej), a wartość brutto sprzedanych produktów – o 10,8 proc. do 60,71 mld.

CZYTAJ TEŻ: Nowy prezes Allegro. Przechodzi z innej firmy e-commerce

Skąd tak duży wzrost w obszarze reklamowy? W sprawozdaniu finansowym Allegro wskazano na wysoki popyt ze strony klientów, który pozwalał podnosić ceny. Wdrożono też kolejne rozwiązania oparte na uczeniu maszynowym, co podwyższyło efekty sprzedażowe: dla ofert sponsorowanych wskaźnik CTR podskoczył r/r o 15 proc.

Allegro zwraca też uwagę, że sprzedawcy coraz więcej inwestują w reklamy na platformie w porównaniu do generowanych tam obrotów. Udział wpływów reklamowych w wartość brutto sprzedaży w całym 2024 roku zwiększył się o 0,26 pkt proc. do 1,77 proc., a tylko w czwartym kwartale – o 0,31 pkt proc. do 1,96 proc.

Pięć razy więcej na reklamy sprzedażowe niż wizerunkowe

Przychody Allegro z reklam sprzedażowych w ub.r. wyniosły 873 mln zł, o 29 proc. więcej niż rok wcześniej (669 mln zł). Natomiast te z reklam wizerunkowych poszły w górę o 38 proc. do 156 mln zł.

To dynamika, o której może pomarzyć wielu wydawców internetowych. Przykładowo segment reklamowo-subskrypcyjny Wirtualnej Polski Holding (oprócz serwisów zarabiających z reklam obejmuje platformy subskrypcyjne takie jak Audioteka, Pilot WP i Patronite) w czwartym kwartale ub.r. zwiększył r/r przychody o 5,8 proc. do 223,52 mln zł. Natomiast segment internetowy grupy Agora zanotował w tym okresie spadek wpływów reklamowych o 9,7 proc. do 36,4 mln zł.

Allegro spodziewa się, że także w perspektywie średnioterminowej (czyli kilku lat) jego przychody reklamowe w Polsce będą rosły mocniej niż wartość brutto sprzedaży.

W prezentacji dla inwestorów firma zapowiedziała, że chce rosnąć w obszarze reklam wizerunkowych: zachęcić więcej klientów do tej oferty oraz rozwinąć ją, głównie w zakresie górnej i środkowej części tzw. lejka sprzedażowego (czyli m.in. budowania świadomości marki). Zamierza też optymalizować budżety reklamowe klientów.

CZYTAJ TEŻ: Allegro przyspiesza z własnymi automatami. InPost za drogi?

W czwartym kwartale 2024 roku grupa Allegro przy wzroście obrotów brutto o 9,6 proc. i wpływów o 2,3 proc. zarobiła na czysto 253 mln zł. W 2025 roku z posiadanej nadwyżki finansowej planuje m.in. przeznaczyć do 1,4 mld zł na skup swoich akcji.

Autor: Tomasz Wojtas

Więcej informacji: Allegro, reklama internetowa, e-commerce

praca.wirtualnemedia.pl

Dotrzyj do ponad dwóch milionów czytelników
KOMENTARZE (1) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Strona Główna Newsletter