Allegro coraz bardziej reklamowe. Wzrost większy niż w e-sprzedaży

W 2024 roku przychody reklamowe Allegro poszły w górę o jedną trzecią i platforma nie zamierza się na tym zatrzymywać. Dominują na niej reklamy sprzedażowe, natomiast nieco mocniej urosły te wizerunkowe.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Allegro coraz bardziej reklamowe. Wzrost większy niż w e-sprzedaży
Aplikacja mobilna Allegro, fot. materiały prasowe

Przychody Allegro z reklam w Polsce przekroczyły w 2024 roku pułap miliarda zł. Sięgnęły 1,04 mld zł, rosnąc rok do roku o 32 proc. z 782 mln zł.

Łączne wpływy reklamowe grupy Allegro na naszym rynku zwiększyły się r/r o 29,5 proc. do 1,07 mld zł, z czego w samym czwartym kwartale – o 31,3 proc. 341,3 mln zł. Firma z reklam zarabia dużo więcej niż z własnego sklepu na swojej platformie – jego całoroczne przychody zmalały o 7,7 proc. do 448,6 mln zł.

Natomiast całkowite przychody w Polsce sięgnęły w ub.r. 9,38 mld zł (o 18,9 proc. więcej niż rok wcześniej), a wartość brutto sprzedanych produktów – o 10,8 proc. do 60,71 mld.

Skąd tak duży wzrost w obszarze reklamowy? W sprawozdaniu finansowym Allegro wskazano na wysoki popyt ze strony klientów, który pozwalał podnosić ceny. Wdrożono też kolejne rozwiązania oparte na uczeniu maszynowym, co podwyższyło efekty sprzedażowe: dla ofert sponsorowanych wskaźnik CTR podskoczył r/r o 15 proc.

Allegro zwraca też uwagę, że sprzedawcy coraz więcej inwestują w reklamy na platformie w porównaniu do generowanych tam obrotów. Udział wpływów reklamowych w wartość brutto sprzedaży w całym 2024 roku zwiększył się o 0,26 pkt proc. do 1,77 proc., a tylko w czwartym kwartale – o 0,31 pkt proc. do 1,96 proc.

Pięć razy więcej na reklamy sprzedażowe niż wizerunkowe

Przychody Allegro z reklam sprzedażowych w ub.r. wyniosły 873 mln zł, o 29 proc. więcej niż rok wcześniej (669 mln zł). Natomiast te z reklam wizerunkowych poszły w górę o 38 proc. do 156 mln zł.

To dynamika, o której może pomarzyć wielu wydawców internetowych. Przykładowo segment reklamowo-subskrypcyjny Wirtualnej Polski Holding (oprócz serwisów zarabiających z reklam obejmuje platformy subskrypcyjne takie jak Audioteka, Pilot WP i Patronite) w czwartym kwartale ub.r. zwiększył r/r przychody o 5,8 proc. do 223,52 mln zł. Natomiast segment internetowy grupy Agora zanotował w tym okresie spadek wpływów reklamowych o 9,7 proc. do 36,4 mln zł.

grafika

Allegro spodziewa się, że także w perspektywie średnioterminowej (czyli kilku lat) jego przychody reklamowe w Polsce będą rosły mocniej niż wartość brutto sprzedaży.

W prezentacji dla inwestorów firma zapowiedziała, że chce rosnąć w obszarze reklam wizerunkowych: zachęcić więcej klientów do tej oferty oraz rozwinąć ją, głównie w zakresie górnej i środkowej części tzw. lejka sprzedażowego (czyli m.in. budowania świadomości marki). Zamierza też optymalizować budżety reklamowe klientów.

W czwartym kwartale 2024 roku grupa Allegro przy wzroście obrotów brutto o 9,6 proc. i wpływów o 2,3 proc. zarobiła na czysto 253 mln zł. W 2025 roku z posiadanej nadwyżki finansowej planuje m.in. przeznaczyć do 1,4 mld zł na skup swoich akcji.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych