"Digital drinking", czyli jak, z kim i co piją internauci? Piwo najpopularniejsze

Internauci chętnie dzielą się swoimi zwyczajami i zachowaniami za pośrednictwem mediów społecznościowych. Dotyczy to też sposobów na spędzanie wolnego czasu, którym często towarzyszy konsumpcja alkoholu. W jaki sposób i co piją użytkownicy social media, a więc zjawisko "digital drinking", pokazuje raport IRCenter.

km
km
Udostępnij artykuł:

Przedstawiane przez internautów trendy w konsumpcji alkoholu są powiązane ze zmieniającymi się porami roku. W okresie letnim alkohol jest elementem relaksu i zabawy w gronie przyjaciół, natomiast zima to czas studenckich imprez i świętowania karnawału. Wzmożone dyskusje o spożywaniu alkoholu można zaobserwować w miesiącach wakacyjnych oraz w grudniu i styczniu, kiedy to występuje wiele okazji do spożywania alkoholu (święta, Nowy Rok, karnawał), ale też internauci deklarują noworoczne zmiany nawyków.

Sezonowość dyskusji objawia się również wzrostem znaczenia dyskusji o trunkach wysokoprocentowych wraz z obniżającą się temperaturą - wina, wódki i alkohole kolorowe największą popularnością cieszą się na jesień i w zimę.

grafika

Naturalną przestrzenią dyskusji dla większości rodzajów alkoholi pozostają serwisy koncentrujące się na zdjęciach, co przejawia się przede wszystkim aktywnością użytkowników na Instagramie w tym temacie. Internauci chętnie publikują tam swoje zdjęcia dokumentujące czas spędzany w gronie znajomych, któremu towarzyszy alkohol.

Najmniej liczną grupę stanowią internauci, którzy piszą o spożywaniu alkoholu w samotności. Odbywa się to najczęściej w domowym zaciszu, a alkohol jest dodatkiem do drinków i herbaty na przeziębienie. Użytkownicy przyznający się do picia w pojedynkę zazwyczaj odnoszą się też do konkretnej sytuacji warunkującej to zachowanie, jak np. samotność, choroba, czy zły nastrój. Spożywanie samemu wysokoprocentowych trunków bez podania przyczyny często spotyka się z krytyką ze strony innych internautów.

Ponad połowa wszystkich dyskusji o konsumpcji alkoholu w ostatnim roku odnosiła się do piwa. Jest to związane z panującym trendem konsumenckim, zgodnie z którym internauci coraz częściej poszukują regionalnych i nietypowych piw, odchodząc jednocześnie od produktów międzynarodowych koncernów. Dużą aktywnością w tym temacie wykazują się blogerzy piwni oraz użytkownicy piwnych forów internetowych, na których toczą się dyskusje o przewadze trunków regionalnych nad masowymi.

Jako drugie w dyskusjach online (zwłaszcza na Instagramie) pojawia się wino, które w dużej mierze występuje jako element damskich spotkań z przyjaciółkami i kobiecego stylu życia. Alkohol jest wówczas częścią pewnego rytuału, w trakcie którego internautki prowadzą prywatne rozmowy. Dyskusje na temat wina należą do najbardziej emocjonalnych, co może też być związane z faktem, że główną grupą wykazującą się aktywnością online w tym temacie są kobiety. Internautki chętnie wspominają o swoich uczuciach, a nawet ogłaszają poszukiwania partnerów. Częściej także oceniają smak alkoholu i wyrażają swój jednoznaczny stosunek do produktu. Z kolei jeżeli wino towarzyszy zabawie w większym gronie, zwykle piszą o nim młodzi ludzie, amatorzy tanich trunków.

Badanie wykazało, że to przede wszystkim wódka traktowana jest jako alkohol typowo towarzyski. Jej spożywanie internauci deklarują głównie podczas domówek, spotkań w pubach i klubach oraz w trakcie zabawy weselnej. Najczęściej konsumpcja wódki łączy się z pozytywnymi wydarzeniami lub opijaniem sukcesów. Zdarza się jednak także, że trunek ten występuje jako antidotum na złe samopoczucie.

Z kolei najbardziej neutralnie internauci odnoszą się do najmniej dyskutowanych alkoholi kolorowych. Autorami wypowiedzi na ich temat są w znacznej mierze mężczyźni deklarujący konsumpcję whisky, która jest jednocześnie jednym z najczęściej wyszukiwanych alkoholi w Google. Wynika to z zainteresowania markami i sprawdzania cen trunku często kupowanego jako prezent.

Największą popularnością wśród internautów cieszą się Jack Daniel’s i Ballantines. Jednocześnie są one najbardziej neutralnie ocenianymi produktami. Zdecydowanie najlepszą opinią wśród użytkowników mediów społecznościowych cieszy się Bushmills. 57% wśród wszystkich wypowiedzi o tej marce stanowią pozytywne nawiązania do smaku i ceny.

grafika
grafika

Zmiany w trendach dotyczących spożycia piwa mają zdecydowanie więcej zwolenników niż przeciwników w mediach społecznościowych. Internauci częściej piszą o produktach regionalnych, które są synonimem lepszej jakości, gwarancji smaku i świadczą o wyrafinowanym guście konsumenta. Coraz więcej miejsca zajmują również specjalistyczne analizy piwa pod kątem składu i procesu produkcji, któremu trunek jest poddawany.

Dodatkowo, na popularności zyskuje trend DIY (Do It Yourself), widoczny zarówno na podstawie skanu internetu, jak i w wyszukiwaniach użytkowników w Google. Internauci coraz częściej interesują się domowymi sposobami produkcji wina lub warzenia piwa.

Z badania wynika również, że lato to czas, w którym piwo cieszy się największą popularnością w mediach społecznościowych i stanowi 65% wszystkich dyskusji o konsumpcji wszelkich rodzajów alkoholi. Wzrost ten widać już wiosną, która skłania część internautów do deklaracji o ograniczeniu spożywania wysokoprocentowych trunków i zastępowania ich niskoalkoholowymi i smakowymi piwami.

W wirtualnej rzeczywistości największy kac dopada internautów na zakończenie weekendu, co jest zgodne z tygodniową dynamiką konsumpcji alkoholu.

grafika

Internauci chętnie doradzają innym i dzielą się swoimi sposobami na zwalczanie kaca. W internetowych dyskusjach królują domowe metody takie jak klin, czy sen. Z kolei jeżeli użytkownicy poszukują pomocy w wyszukiwarce, to najchętniej wymienianym sposobem pozostają leki.

Analiza wykazała, że podobnie jak w przypadku samej konsumpcji alkoholu, kac najczęściej też występuje w pozytywnym kontekście, jako potwierdzenie dobrej zabawy z poprzedniego dnia.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Legendarny dziennikarz wraca do zdrowia po udarze i wylewie. "Mam jeszcze sporo planów"

Legendarny dziennikarz wraca do zdrowia po udarze i wylewie. "Mam jeszcze sporo planów"

Facebook testuje pobieranie opłat od twórców i firm

Facebook testuje pobieranie opłat od twórców i firm

Media Expert śrubuje rekordy. Tyle jeszcze nie zarobił

Media Expert śrubuje rekordy. Tyle jeszcze nie zarobił

Ilu widzów miał "Raport specjalny" w TVP Info? W marcu nowe odcinki

Ilu widzów miał "Raport specjalny" w TVP Info? W marcu nowe odcinki

Potężna dezinformacja w sieci. Powielano fejka o zabójczyni 11-latki

Potężna dezinformacja w sieci. Powielano fejka o zabójczyni 11-latki

Republika weszła na nowy rynek. Taką ma konkurencję

Republika weszła na nowy rynek. Taką ma konkurencję