Inspekcja Handlowa: 10 proc. warzyw i owoców w sklepach ze złym oznaczeniem kraju pochodzenia

W ramach kontroli Inspekcji Handlowej zakwestionowano 10 proc. warzyw i owoców w popularnych sieciach sklepów ze względu na brak informacji o kraju pochodzenia lub nieprawidłowe wskazanie Polski jako takiego kraju. Zdecydowanie największy odsetek takich artykułach był w Delikatesach Centrum.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Kontrola Inspekcji Handlowej, zlecona przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, objęła 1 256 partii warzyw i owoców w 98 supermarketach i dyskontach należących do 16 sieci handlowych. Inspektorzy sprawdzili oznakowanie, do kontroli typowali przede wszystkim takie, w stosunku do których jest największe ryzyko podania błędnego kraju pochodzenia czyli pomidory, ogórki, kapusta, cebula, czosnek, marchew, jabłka. Kontrolę przeprowadzono od 12 do 27 lutego.

W efekcie kontroli zakwestionowano 161 partii produktów (12,8 proc. ogółu skontrolowanych), w tym 125 partii (10 proc.) ze względu na brak kraju pochodzenia lub błędne wskazanie Polski jako kraju pochodzenia.

Najwięcej takich przypadków było w sklepach sieci Delikatesy Centrum (36,1 proc. ogółu skontrolowanych partii), Intermarche (15,6 proc.), Stokrotka (13,9 proc.), Kaufland (10,7 proc.), Lidl (8,9 proc.) Carrefour (8,7 proc.), Dino (8,3 proc.) i Biedronka (8 proc.). Natomiast nie stwierdzono żadnych zastrzeżeń wobec oznaczenia  warzyw i owoców w sklepach Aldi, Auchan oraz E.Leclerc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/biedronka-ceny-zanizana-inne-w-promocji-i-na-polkach-niz-przy-kasie-uokik-wszczal-postepowanie-przeciw-jeronimo-martins-polska,7170825038644865a ##

W komunikacie UOKiK-u wyliczono przykłady zakwestionowanych oznaczeń: cebula czosnkowa w Intermarche była oznakowana jako polska, choć pochodziła z Włoch; jabłka w Delikatesach Centrum według etykiety sprowadzono z Holandii, a naprawdę wyrosły w Polsce; w Stokrotce przy marokańskich pomidorach daktylowych podano kilka krajów pochodzenia (Maroko, Hiszpania, Polska) bez wskazania właściwego, a w Biedronce nie było informacji o kraju pochodzenia selera ani odpowiedniej flagi przy ziemniakach.

grafika

- Wprowadzanie konsumentów w błąd jest absolutnie niedopuszczalne. Jako Prezes UOKiK nie będę tego tolerował. Polskie rodziny przed zakupem powinny dysponować pełną i rzetelną informacją o produktach, które zamierzają kupić. Jeśli zależy im na tym, aby na ich stoły trafiały polskie warzywa i owoce, to nie powinni mieć wątpliwości, że takie właśnie kupują - komentuje Tomasz Chróstny.

- W kolejnych miesiącach będziemy regularnie publikować informacje, w których sieciach wystąpiły największe nieprawidłowości w zakresie oznakowania kraju pochodzenia. Od dużych, profesjonalnych przedsiębiorców oczekujemy szczególnej staranności i dbałości o konsumentów, w tym prawidłowej informacji o oferowanych produktach - zapowiada Chróstny.

Jesienią ub.r. Inspekcja Handlowa przeanalizowała oznaczenia owoców i warzyw w 96 sklepach różnych formatów (głównie dyskontów i hipermarketów) należących do 18 sieci handlowych, sprawdzono łącznie 1 162 partie produktów.

10,2 proc. z tych partii było błędnie oznakowanych krajem pochodzenia. Nieprawidłowości wykryto w 31 sklepach, należących do sieci Aldi, Auchan, Biedronka, Dino, Hipermarket Bi1, Intermarché, Kaufland, Lewiatan, Lidl, Netto, Polo Market, Stokrotka i Tesco.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Czołowy reporter odchodzi z Wirtualnej Polski

Czołowy reporter odchodzi z Wirtualnej Polski