LOT dominuje na polskim rynku lotniczym, za nim Wizzair i Ryanair

W 2010 roku polskie porty lotnicze obsłużyły 17 mln 360 tys. pasażerów w ruchu regularnym, tj. o 7,8 proc. więcej aniżeli w 2009 roku.

masz
masz
Udostępnij artykuł:

Wciąż największym partnerem dla polskich lotnisk był PLL LOT wraz z EUROLOT. Pasażerowie grupy stanowili ponad 29% ogółu obsłużonych w tym segmencie ruchu.

W pierwszej piątce największych przewoźników znaleźli się jeszcze: WIZZAIR (22,6%), RYANAIR (21,5%), Lufthansa (7,1%) oraz EASYJET (3,1%). Na polskim rynku lotniczym widoczny jest powolny wzrost koncentracji przewozów wokół największych linii lotniczych. Od 2005 r. udział pięciu największych przewoźników stale rośnie (wykres poniżej).

grafika

Zauważalna jest stabilizacja udziału w rynku tzw. przewoźników niskokosztowych. Od roku 2007 udział ten oscyluje na poziomie nieco ponad 50%, chociaż liczba tego typu przewoźników operujących z/do polskich portów lotniczych spadła w tym czasie z 15 do 9. Warto odnotować również fakt zatrzymania utraty udziałów w rynku (począwszy od 2008 roku) przewoźnika narodowego PLL LOT, chociaż dystans między nim a kolejnymi przewoźnikami konsekwentnie się zmniejsza.  

grafika

Ruch czarterowy W minionym roku segment rynku czarterowego zwiększył się  o 9,9% w stosunku do roku 2009, osiągając 3 mln 283 tys. obsłużonych pasażerów. Zdecydowanie największym operatorem na rynku był PLL LOT S.A., którego pasażerowie stanowili w polskich portach lotniczych 15,7%. Wśród największych pięciu przewoźników znaleźli się także kolejno: Travel Service (8,5%), Eurocypria (7,1%), AMC Airlines (7,0%) oraz Air Italy Polska (6,8%).

W przeciwieństwie do ruchu regularnego, segment czarterów charakteryzuje się dość dużym rozproszeniem - ponad 80% rynku przewozów czarterowych obsłużyło piętnastu przewoźników,  w przypadku ruchu regularnego było ich jedynie pięciu. 

Warto zwrócić uwagę na znaczący wzrost udziału polskich przewoźników czarterowych w tym segmencie. W stosunku do roku 2009 zwiększył się on o 7,5 pkt. proc., co przełożyło się na wzrost liczby przewiezionych pasażerów o prawie 50%. Temu wzrostowi sprzyjało pojawienie się nowej polskiej linii lotniczej Enter Air, która w pierwszym roku swojej działalności obsłużyła ponad 200 tys. pasażerów i stała się szóstym graczem na rynku.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana

Zygmunt Solorz i stare kolędy. Rzecznik  Polsatu dementuje

Zygmunt Solorz i stare kolędy. Rzecznik Polsatu dementuje

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"