Michał Brański: polscy wydawcy internetowi nie są przygotowani na mobile

Większość stron www nie ma nic wspólnego z responsywnością. Działania wydawców także są opóźnione, ale to właśnie największe podmioty, w tym portale, mają szanse wygrać wyścig w mobile’u - uważa Michał Brański, wiceprezes ds. strategii w Grupie Wirtualna Polska.

Robert Stępowski
Robert Stępowski
Udostępnij artykuł:
Michał Brański: polscy wydawcy internetowi nie są przygotowani na mobile
Michał Brański

Podczas swojego wystąpienia na Forum IAB Michał Brański zaznaczył, że na rynkach zagranicznych już w 2016 roku wartość reklamy emitowanej na urządzeniach mobilnych przewyższy rynek tradycyjnej reklamy display. - Polska branża te raporty czyta, wszyscy o tym wiemy i dyskutujemy, ale nic z tą wiedzą nie robimy - mówił Brański. - My też (jako Grupa Wirtualna Polska - red.), choć mamy już połowę roku, nie jesteśmy z mobile w tym miejscu, gdzie byśmy chcieli być i bez wątpienia za długo z podjęciem tych działań zwlekaliśmy - przyznał.

Największą szansę na szybką monetyzację mobile wiceprezes Grupy WP dostrzega w wideo. Przekonywał, że w naszym kraju jest wciąż zbyt mała podaż treści wideo przygotowanych specjalnie do oglądania na urządzeniach mobilnych. Jego zdaniem dopiero odpowiednia liczba materiałów, a co za tym idzie ruch, spowodują, że wydawcy będą posiadać twarde dane będące najlepszym argumentem w rozmowach z domami mediowymi.

- Wszystkie dane z zagranicy wyraźnie mówią, że wideo najlepiej konsumowane jest na tabletach, następnie w mobile’u i dopiero na końcu na desktopach - podkreślił.

Brański jest niemal pewien, że kierując wideo w pierwszej kolejności do użytkowników mobilnych, można bardzo szybko podwoić liczbę odtworzeń. Uważa również, że nie ma najmniejszego problemu z emisją reklam przy treściach wideo w kanale mobilnym.

Wiceprezes Grupy Wirtualna Polska przekonywał, że z racji tego, iż najczęściej korzystamy z urządzeń mobilnych wieczorem, często jednocześnie oglądając telewizję, niebawem będzie można zsynchronizować reklamy telewizyjne z tymi emitowanymi w mobile’u, a także „skraść” użytkownikowi przerwę reklamową.

Zdaniem Brańskiego duzi wydawcy będą wygrywać w wyścigu mobile, ponieważ są wstanie dziennie dostarczać kilkaset informacji, a także angażować użytkowników.

Jak odnajdują się w tym wydawcy według Michała Brańskiego?

Mądrzy wydawcy mają konieczny framework, aby odnieść sukces:a) Cierpliwość i środki (coś, co niekoniecznie mają spółki e-commerce),b) Zasoby do reutylizacji (content), prężne redakcje ,c) Wykfalifikowane działy sprzedaży,d) Rozumienie jak tworzyć premium otoczenie.

Problemy mobile’u (inne niż monetyzacja):a) Czynnik ludzki: wygrani poprzedniej fali nie są biegli w mobile, przejawiają sceptycyzm, racjonalizują niepodejmowanie działań.b) Mobile „opodatkowuje” - dodatkowy nakład pracy, wysiłek, który trzeba ponieść tu i teraz z odroczoną „nagrodą”.c) Wysokie koszty uruchomienia aplikacji, ciągłego developmentu i zwykłego maintenance (ok. 400 tys. zł/ rok za 1 aplikację).d) Mobile psuje EBITDA - „Musimy pilnować wyniku, nie stać nas na taki poziom inwestycji w mobile, jaki podpowiada zdrowy rozsadek”.e) Analityka: prostsza do implementacji niż na deskop web, ale niespójna: desktop web vs. mobile web vs. mobile apps.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowe porządki u wydawcy "Rzeczpospolitej". Zmiana nazwy, we władzach były menedżer Agory

Nowe porządki u wydawcy "Rzeczpospolitej". Zmiana nazwy, we władzach były menedżer Agory

YouTube przyszłością telewizji? Jest jak "niechciana ciotka z Ameryki"

YouTube przyszłością telewizji? Jest jak "niechciana ciotka z Ameryki"

Mniej Rymanowskiego w Polsacie. Skupi się na YouTube, będzie nowa twarz "Gościa Wydarzeń"

Mniej Rymanowskiego w Polsacie. Skupi się na YouTube, będzie nowa twarz "Gościa Wydarzeń"

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu