NASK chce szkolić polityków w kierunku przeciwdziałania dezinformacji

W roku wyborczym NASK planuje działania edukacyjne na temat dezinformacji, skierowane do polityków. - Będziemy się starali zaproponować wszystkim chcącym brać udział w kampaniach politycznych szkolenie, które pokazałoby, w jaki sposób źle formułowane myśli mogą szkodzić na bardzo wysokim, społecznym poziomie - zapowiedział Mateusz Mrozek, kierownik działu przeciwdziałania dezinformacji NASK.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

W ubiegłym tygodniu Państwowy Instytut Badawczy NASK ogłosił, że od początku pełnoskalowej wojny w Ukrainie wykrył w polskiej przestrzeni mediów społecznościowych 1592 wysoce szkodliwych kont. Ich zły wpływ polega m.in. na rozpowszechnianiu dezinformacji skierowanej przeciwko Ukrainie czy wzmacnianiu narracjom szkodzących porządkowi społecznemu czy polskiej racji stanu, a wspierającym stronę rosyjską i jej propagandę.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/informacyjna-wojna-czego-dotyczy-jakie-dzialania-propaganda-rosja ##

Politycy rozpowszechniają dezinformację  

Podczas spotkania Mateusz Mrozek, kierownik działu przeciwdziałania dezinformacji NASK stwierdził, że zdarzają się przypadki, gdy dezinformację rozpowszechniają także politycy. Są na to dane - jak pokazuje raport IMM i organizacji fact-checkingowej Demagog, wśród najpopularniejszych antyukraińskich treści na Facebooku znalazły się wpisy na profilu Ruchu Narodowego, Konfederacji czy posła Krystiana Kamińskiego, członka sejmowej komisji spraw zagranicznych.

- Niestety wśród profili szerzących najbardziej zasięgowe treści antyukraińskie nadal pojawiają się partie polityczne i polscy posłowie. Fakt ten może niepokoić, ponieważ to politycy w dużej mierze kształtują nastroje społeczne i mają znaczący wpływ na swoich wyborców - mówi cytowany w raporcie Marcel Kiełtyka, członek zarządu Stowarzyszenia Demagog.

Ekspert NASK zwraca z kolei uwagę na zagrożenia wynikające z powielania tego typu treści przez polityków lub media, a także na rolę współdziałania społecznego w walce z dezinformacją.

Dodał też, że pewne sprawy umieścić poza bieżącym sporem politycznym. "Wiem, że to będzie trudne. Być może w roku wyborczym jest to wołanie na puszczy. Ale jednak mimo wszystko warto, żebyśmy przynajmniej mieli to zaadresowane, żebyśmy próbowali ten wspólny wysiłek podjąć. My na pewno będziemy takie próby podejmowali" - zapewnił.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wojna-dezinformacja-ukraina-rosja-cyberbezpieczenstwo ##

Dyrektor w NASK zapowiedział, że instytut pracuje nad dedykowanym politykom działaniem edukacyjnym w celu ograniczania przez tę grupę dezinformacji.

- Jako że jest rok wyborczy, będziemy się starali zaproponować wszystkim chcącym brać udział w kampaniach politycznych takie szkolenie, które pokazałoby, w jaki sposób źle formułowane myśli mogą szkodzić na bardzo wysokim, społecznym poziomie" - zapowiedział Mrozek.

NASK planuje też stworzyć miejsce do wymiany informacji z mediami i przedstawicielami administracji publicznej. Jest także w takcie prac nad narzędziem, które będzie wykrywało dezinformację za pomocą sztucznej inteligencji.

-  [Narzędzie] będzie pomagało w odsiewaniu informacji,  bo dezinformacja jest pisana specyficznym językiem w języku.  Sztuczna inteligencja i te algorytmy są w stanie na pewno nam pomóc w tym, żeby nie patrzeć na 100 tysięcy klików dziennie, tylko na 10 tysięcy, które noszą znamiona dezinformujące" - wyjaśniał Mrozek. Narzędzie może był gotowe nawet jeszcze w tym roku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Zmiany u wydawcy "Rzeczpospolitej". Rezygnuje były szef ITI

Zmiany u wydawcy "Rzeczpospolitej". Rezygnuje były szef ITI

Kultowa "Biała bluzka" w reżyserii Magdy Umer w TVP1

Kultowa "Biała bluzka" w reżyserii Magdy Umer w TVP1

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały