Obsceniczne treści w reklamach na Facebooku. „Problem powraca”

Nagie genitalia, oralne pieszczoty czy wręcz akty seksualne – takie obrazki zobaczyć można w postach reklamowych na Facebooku – alarmuje fact-checkingowa organizacja Demagog. Jej ekspert wskazuje, że problem erotycznych treści w serwisie Mety nie jest nowy i służy do przeprowadzania internetowych oszustw. – Porno-scamy to kolejna odmiana po przekrętach inwestycyjnych i sensacyjnych doniesieniach, które zachęcają nas do kliknięcia załączonego do wpisu linku – wskazuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Mateusz Cholewa, koordynator merytoryczny ze Stowarzyszenia Demagog.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Obsceniczne treści w reklamach na Facebooku. „Problem powraca”
fot. Raport Meta Porn Ads, AI Forensics

Od co najmniej kilku lat na obrazki, a nawet filmiki pornograficzne można natknąć się na polskim Facebooku

Oficjalnie oczywiście Meta zabrania tego rodzaju treści zarówno w postach użytkowników, jak i reklamodawców. W regulaminach czytamy: „Reklamodawcy nie mogą zamieszczać reklam przedstawiających nagość i aktywność seksualną dorosłych, np. nagość, wizerunki osób w wyzywających lub nacechowanych seksualnie pozach lub czynności nacechowane seksualnie”

„Facebook ogranicza wyświetlanie nagości i czynności seksualnych, ponieważ niektórzy odbiorcy w naszej globalnej społeczności mogą być wrażliwi na tego typu treści, szczególnie ze względu na swoje pochodzenie kulturowe lub wiek”.

Zobacz: Nieetyczne boty AI od Mety. Nieprzyzwoite rozmowy nawet z dziećmi

Jak porno grasuje na Facebooku i Instagramie

Tyle w teorii. W praktyce na Facebooku i Instagramie na rynkach Unii Europejskiej na przestrzeni roku 2024 pojawiło się 3 reklam z wykorzystaniem pornografii. Wygenerowały ponad 8 mln wyświetleń – wynika z raportu AI Forensics, cytowanego w najnowszej analizie problemowej Stowarzyszania Demagog. Tylko w Polsce zasięg tych przekazów – głównie środków na męską potencję czy perfum – wyniósł ponad 2,2 mln wyświetleń.

Demagog przeanalizował wybrane reklamy pod kątem występowania w nich pornografii. Jak czytamy w raporcie, jedna z nich, promująca perfumy, pozornie wyglądała zwyczajnie. Wideo opatrzone zostało podpisem: „Zakochaj w sobie wszystkie piękne kobiety wokół ciebie, nieodwołalnie, przez ograniczony czas 3 godzin”. Jednak krótko po uruchomieniu filmu użytkownik widział już treść porno. Inne erotyczne treści pojawiały się postach sponsorowanych środków na erekcję dla panów – to oni są głównym targetem gorszących reklam.

grafika

Przykłady porno-reklam w serwisach Mety, fot. Raport Meta Porn Ads, AI Forensics

Choć Meta większość z takich reklam usuwa, to zastanawiający pozostaje fakt, jak w ogóle treść przechodzi moderację w systemie reklamowym platformy. Demagog wskazuje, że jedną ze sztuczek autorów porno-reklam jest publikowanie kilku wersji tej samej treści, gdzie nagość pojawia się tylko w jednej z mutacji.

grafika

Przykłady porno-reklam w serwisach Mety, fot. Raport Meta Porn Ads, AI Forensics

Porno-scam służy oszustom

W ocenie Mateusza Cholewy, autora analizy i koordynatora merytorycznego ze Stowarzyszenia Demagog, promocja pornografii jest dla umieszczających obsceniczne reklamy celem samym w sobie.

– Reklamy tego typu to kolejny sposób działania internetowych oszustów. Porno-scamy to kolejna odmiana po przekrętach inwestycyjnych i sensacyjnych doniesieniach, które zachęcają nas do kliknięcia załączonego do wpisu linku. W każdym z tych przypadków chodzi o wyłudzenie. Porno-oszustwa są próbą kradzieży – tłumaczy ekspert. Reklamy publikowane są ze świeżo założonych, prawie „pustych” profili, o znikomej liczbie obserwujących i zdjęć.

Mateusz Cholewa dodaje, że po wejściu na strony promowane porno-scamami, nawet mało wprawny użytkownik może dostrzec oszustwo. Świadczyć o nim mogą liczne nieścisłości w konstrukcji witryn, a także alarmujące elementy regulaminu zakupu środków na potencję jak np. zmiana cen produktów bez powiadomienia czy odrzucenie każdego złożonego zamówienia – wylicza analityk Demagoga.

Proceder jego zdaniem nie dotyczy jedynie naszego rynku.

– Trudno powiedzieć, czy tego typu konta działają tylko w Polsce. Biorąc pod uwagę, że piszą o tym zagraniczne instytucje i dziennikarze np. australijskiego ABC Verify można założyć, że to szerzej zakrojona działalność – uważa rozmówca portalu Wirtualnemedia.pl.

Cholewę pytamy, czy i w jaki sposób da się ustrzec przed pornograficznymi reklamami na Facebooku.

– Trudno powiedzieć, jaki sposób ochrony jest najlepszy. Wydaje się, że najprostszym co można zrobić to zgłaszać tego typu treści do moderacji platformy i blokować kolejne reklamy lub konta. Gdy jednak wpadnie się w algorytm trudno się czasem z niego uwolnić – podsumowuje analityk Demagoga. 

Poprosiliśmy biuro prasowe Mety o skomentowanie sprawy. Otrzymaliśmy w odpowiedzi oświadczenie: “Meta zakazuje zamieszczania na swoich platformach reklam lub postów organicznych zawierających nagość lub aktywność seksualną. Osoby o złych zamiarach nieustannie udoskonalają swoje metody, aby uniknąć egzekwowania prawa, dlatego nieustannie inwestujemy w najlepsze narzędzia i technologie, które pomagają nam w identyfikacji i usuwaniu treści naruszających zasady”. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

Ta reklama nie pokazuje idealnych Świąt. I właśnie dlatego działa

Ta reklama nie pokazuje idealnych Świąt. I właśnie dlatego działa

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Nowy kanał sportowy w Play i dawnej sieci UPC Polska

Nowy kanał sportowy w Play i dawnej sieci UPC Polska