Polska reklama wróciła do stanu sprzed epidemii. W całym roku ma zyskać 13 proc., internet przed telewizją

W pierwszej połowie br. wydatki reklamowe w Polsce wyniosły 4,83 mld zł, po wzroście o 20,5 proc. rok do roku i o 1,7 proc. w porównaniu z pierwszym półroczem 2019 roku. W internecie marketerzy przeznaczyli więcej niż w telewizji. Publicis Groupe prognozuje, że w całym br. rynek ma urosnąć o 13 proc.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

- W drugim kwartale 2021 roku reklamodawcy wydali o 41,9 proc. więcej niż w 2020. Przy tak wysokich dynamikach jesteśmy spokojni o to, że rynek reklamy w najbliższych kwartałach odrobi straty poniesione w pandemii - zaznacza Iwona Jaśkiewicz-Kundera, chief investment officer w Publicis Groupe.

Według danych firmy w całym zeszły półroczu wartość polskiego rynku reklamowego wyniosła 4,829 mld zł, wobec 4,006 mld zł rok wcześniej i 4,748 mld zł w pierwszej połowie 2019 roku.

grafika

Internet, telewizja i radio z największymi wzrostami

Wartość reklamy internetowej (bez uwzględnienia ogłoszeń) w minionym półroczu wyniosła 2,09 mld zł, o 23,9 proc. więcej niż przed rokiem. 50,8 proc. tej sumy przeznaczono na reklamy display, 27,1 proc. na marketing w wyszukiwarkach, a 20,3 proc. na reklamy wideo.

Według danych Publicis Groupe nakłady na reklamy display i wideo wzrosły nieco mocniej niż na reklamy w wyszukiwarkach.

Wartość reklam na urządzeniach mobilnych poszły w górę rok do roku o 31,6 proc., a ich udział w całym rynku marketingu internetowego - z 39,7 do 42,1 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wydatki-na-reklame-w-internecie-1-34-mld-zl-i-kwartal-2021-rok,7170134798911105a ##

grafika

W telewizji wydatki reklamowe wzrosły o 366,5 mln zł (czyli 21,4 proc.) do 2,08 mld zł. Branża handlowa zwiększyła swoje wydatki aż o 130 mln zł (53,4 proc.), m.in. w związku z intensywnymi kampaniami sieci sklepów Lidl, Euronet, Mediaexpert i Biedronka.

Udział internetu w łącznej wartości rynku reklamowego poszedł w górę z 42,2 do 43,4 proc. Internet wyprzedził pod tym względem telewizję, która zanotowała wzrost z 42,7 do 43 proc.

grafika

Wartość reklam radiowych poszła w górę z 292 do 351 mln zł, czyli o 20,2 proc. Tylko w drugim kwartale była wyższa niż w analogicznym okresie 2019 roku.

Z kolei reklama outdoorowa osiągnęła wzrost o 19,1 proc., ze 139 do 166 mln zł. W samym drugim kwartale dynamika wyniosła aż 140 proc., przy czym wartość wydatków była nadal niższa niż przed epidemią.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/odbicie-na-rynku-reklamy-zewnetrznej-po-pandemii-skok-o-ponad-143-proc,7170143041476225a ##

Reklama kinowa 70 proc. w dół

W magazynach nakłady reklamowe zmalały w zeszłym półroczu o 9,8 proc. do 83 mln zł, a w dziennikach - o 12,9 proc. do 51 mln zł. W czasopismach czołowymi marketerami były Zimbago oraz produkujące suplementy diety spółki Asepta i New Nordic, a gazetach - SKI Team, Fiat Chrysler Automobiles i Grupa Allegro.

Reklama kinowa zanotowała spadek wartości aż o 70,7 proc., z 25 do 7 mln zł. Przesądziły o tym ustawowe okresy zamknięcia kin w związku z epidemią: w ub.r. kina nie mogły działać od 12 marca od czerwca (czołowe sieci otwierały swoje obiekty stopniowo), natomiast w br. Cinema City i Multikino otworzyły się 28 maja, a kina sieci Helios kilka dni wcześniej (przy poluzowaniu obostrzeń w drugiej połowie lutego i marca działalność wznowiły tylko kina studyjne).

Udział outdooru w rynku reklamowym zmalał rok do roku z 3,5 do 3,4 proc., magazynów - z 2,3 do 1,7 proc., gazet - z 1,5 do 1 proc., a kin - z 0,6 do 0,2 proc.

grafika

1 mld zł nakładów branży handlowej

Zdecydowanie największym sektorem reklamodawców jest handel. W pierwszej połowie br. jego wydatki wyniosły 1 mld zł, o 36,7 proc. więcej niż rok wcześniej i o ponad 30 proc. więcej niż w pierwszej połowie 2019 roku.

Branża żywności zwiększyła swoje nakłady o 22,8 proc. do 487,4 mln zł, równocześnie to 4 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2019 roku.

Procentowo największe wzrost osiągnęły sektory sprzętów domowych, mebli i dekoracji (o 49,8 proc. do 141,2 mln zł) oraz produktów do użytku domowego (o 38,2 proc. do 83,6 mln zł).

Zmalały natomiast inwestycje reklamowe dwóch branż: farmaceutycznej (o 1,6 proc. do 484,5 mln zł) oraz mediów (o 1,6 proc. do 196,2 mln zł). W przypadku tej pierwszej przesądziło zmniejszenie budżetów reklamowych przez firmy takie jak Aflofarm, USP czy Polpharma.

grafika

13 proc. wzrostu w całym 2021 roku

Na cały br. Publicis Groupe prognozuje wzrost wydatków reklamowych o 13 proc. - Oznaczałoby to odrobienie strat z 2020 r. i niewielkie przyspieszenie wobec 2019 roku. W kolejnych miesiącach będziemy obserwować wzrosty we wszystkich mediach, z wyjątkiem dzienników i magazynów - mówi Iwona Jaśkiewicz-Kundera.

- Perspektywy na drugą połowę roku są równie obiecujące, choć przed nami najprawdopodobniej czwarta fala pandemii. Wobec niewystarczającej skali zaszczepienia społeczeństwa, możemy spodziewać się jesienią kolejnych obostrzeń w życiu publicznym. Na ten moment trudno jednak prognozować, jak bardzo dotkliwe dla gospodarki się one okażą. Na pewno poszczególne branże, konsumenci, a także rynek reklamy zdołali dopasować się do nowej rzeczywistości - analizuje menedżerka.

- Wyrażamy obawy, że ta decyzja zachwieje walutą, w której od lat rozlicza się rynek reklamy telewizyjnej w Polsce i tym samym wpłynie na obraz rynku netto prezentowany w niniejszym raporcie - zaznacza Iwona Jaśkiewicz-Kundera.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style