Sprzedaż nowych samochodów w Polsce spadła w lutym o 19,2 proc.

Sprzedaż nowych samochodów w Polsce spadła w lutym o 19,2% do 24 401 sztuk, wynika z danych firmy Samar, zajmującej się się monitoringiem rynku samochodowego.

(ISB)
(ISB)
Udostępnij artykuł:

"W lutym sprzedaż nowych samochodów była znacznie słabsza niż rok wcześniej. Początek roku przyniósł zastój na rynku nowych samochodów. W lutym sprzedano 24 401 aut, czyli aż o 19,2% (-5 798 sztuk) mniej niż w ubiegłym roku. Jednocześnie jest to wynik słabszy o 3,82% (-969 sztuk) od zanotowanego w styczniu" - czytamy w raporcie firmy.

Samar zauważa, że wyraźnie mniejszym zainteresowaniem cieszyły się "kratki", których w lutym szacunkowo kupiono 4-5 tys. sztuk.

"To o ponad połowę mniej niż jeszcze w grudniu, kiedy to padł wynoszący 10,5 tys. sztuk rekord sprzedaży tego typu aut. Ograniczona poprzez stałą przegrodę funkcjonalność samochodu i wynikająca z tego niższa wartość rezydualna w połączeniu z zapowiedzią zniesienia możliwości odliczenia podatku VAT od tego typu aut ogranicza zainteresowanie dużych klientów flotowych" - czytamy dalej.

Drugim powodem słabej sprzedaży w lutym jest ograniczony poziom eksportu aut z polskich salonów, będący nie tylko wynikiem zakończenia programów wspomagających sprzedaż u naszych sąsiadów, ale także umacniającego się złotego.

"W ubiegłym roku to właśnie w lutym złoty zbliżył się do granicy 4,9 zł za euro, co spowodowało, że ok. 3 tys. aut zostało sprzedanych klientom zagranicznym, zaś wynik sprzedaży w lutym 2009 zamknął się liczbą 30 199 aut. Warto podkreślić, że przy tak słabym złotym nawet bez dopłaty oferowanej przez niemiecki rząd, opłacało się kupić auto w Polsce. W tym roku sytuacja zmieniła się jednak diametralnie" - ocenił Samar.

Trzecim czynnikiem jest ograniczona dostępność atrakcyjnej oferty, wynikająca z eksportu, który spowodował wyczerpanie się zapasów magazynowych. W tej sytuacji sprzedawcy byli zmuszeni do zamawiana aut bezpośrednio z produkcji, a to z kolei oznacza przesunięcie w czasie momentu ich wydania klientom.

Kolejnym czynnikiem mającym negatywny wpływ na sprzedaż w salonach była mroźna i śnieżna zima, która skutecznie zmniejszyła aktywność konsumentów, w tym liczbę osób odwiedzających salony. Nie należy również zapominać o tradycyjnej już sezonowości sprzedaży aut, bowiem styczeń i luty to z reguły słabe miesiące.

Samar podał, że na pozycji lidera rynku umocniła się Skoda. Sprzedaż czeskich aut w lutym wyniosła 2 905 sztuk. Tytuł wicelidera rynku zachował Fiat, który sprzedał w lutym 1 747 swoich aut, o 45,8% mniej niż przed rokiem. Na trzeciej lokacie znalazła się ponownie Toyota, której samochody znalazły od początku roku 4 318 nabywców, o 12,4% mniej niż rok wcześniej

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Czołowy reporter odchodzi z Wirtualnej Polski

Czołowy reporter odchodzi z Wirtualnej Polski