Wpływy reklamowe Grupy Polsat wzrosły o 1,9 proc., nadawca zadowolony z wyników oglądalności

W ubiegłym roku Grupa Cyfrowy Polsat zwiększyła przychody z reklamy telewizyjnej  i sponsoringu o 1,9 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. W efekcie udział w rynku reklamy telewizyjnej i sponsoringu wzrósł do 28 proc.

Nikola Bochyńska
Nikola Bochyńska
Udostępnij artykuł:
Wpływy reklamowe Grupy Polsat wzrosły o 1,9 proc., nadawca zadowolony z wyników oglądalności

Prezes Cyfrowego Polsatu Mirosław Błaszczyk w piśmie do interesariuszy wskazał, że z powodzeniem udało się zrealizować wiele punktów z ich strategii, jednym z nich była koncepcja: „Telewizja - Dla każdego. Wszędzie. Internet - Dla każdego. Wszędzie. Telefon - Dla każdego. Wszędzie”.

Jak wskazano, na stabilnym rynku reklamy w IV kwartale 2019 roku przychody z reklamy telewizyjnej  i sponsoringu Grupy Polsat wzrosły o 2,4 proc., co w efekcie dało udziały w rynku reklamy telewizyjnej i sponsoringu na poziomie 28,6 proc.

grafika

Natomiast pozycja na rynku reklamy w całym 2019 roku również była znacząca - udział Grupy w rynku reklamy telewizyjnej i sponsoringu wzrósł do 28 proc., a przychody z reklamy telewizyjnej  i sponsoringu Grupy Polsat rosły  o 1,9 proc. rok do roku. Z kolei wydatki na reklamę i sponsoring spadły o 0,6 proc.

grafika

Spytaliśmy zarząd Cyfrowego Polsatu, ile wyniesie dynamika wzrostu rynku reklamy telewizyjnej w 2020 roku oraz czy niektórzy marketerzy zaczęli już wstrzymywać kampanie reklamowe i ograniczać wydatki w związku z zagrożeniem koronawirusem. - Nasz plan bazowy na 2020 rok zakłada niski 1-cyfrowy wzrost. Będziemy monitorować na bieżąco sytuację - komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl Stanisław Janowski, prezes zarządu, Telewizji Polsat.

Wyniki oglądalności zgodne ze strategią, celem: łącznie 23-25 proc.

grafika

Jak podała Grupa, jej wyniki oglądalności kanałów w 2019 roku były "zgodne ze strategią". Stanisław Janowski, prezes zarządu Telewizji Polsat przekazał nam, że jego zdaniem „to był bardzo dobry rok”. - Byliśmy w czołówce oglądalności w grupie komercyjnej zarówno jako cała Grupa, jak i kanał główny Polsat, osiągając łączne wyniki oglądalności zgodne z naszą długoterminową strategią, na poziomie 24,3 proc. Na tle stabilnego rynku przychody z reklamy telewizyjnej i sponsoringu Grupy Polsat wzrosły o 1,9 proc., osiągając 1,22 mld zł - podkreślił.

Dodał, że "na tak dobre wyniki miała wpływ bardzo udana kompozycja propozycji programowych". - Silne ramówki sezonowe składające się zarówno ze sprawdzonych formatów i seriali, jak i nowości, jak również mocna oferta filmów, transmisje sportowe z wielu wydarzeń, rzetelne informacje i szeroka oferta programów publicystycznych. Naszym długofalowym, strategicznym celem jest osiąganie łącznych wyników oglądalności na poziomie 23-25 proc. – stwierdził szef Telewizji Polsat.

Nie chce jednak komentować, na które z nowości stawia najbardziej. W wiosennej ramówce czołowe pozycje to przede wszystkim show: "The Four. Bitwa o sławę" oraz "Tylko Jeden". - Nigdy nie podajemy szacunków, co do oczekiwanej oglądalności poszczególnych programów. Komponujemy ramówkę w ten sposób, aby w jak najlepszy sposób odpowiadała na oczekiwania widzów i potrzeby reklamodawców oraz jak najlepiej wykorzystywała możliwości i zasoby stacji. Naszym długofalowym celem niezmiennie jest osiąganie łącznych wyników oglądalności na poziomie 23-25 proc. - podkreśla Janowski.

Od marca br. Cyfrowy Polsat oferuje IPTV obejmującą dostęp przez internet do 152 stacji telewizyjnych z wykorzystaniem dekodera Evobox IP. Oferta jest skierowana do klientów internetu stacjonarnego w Netii, Plusie lub Orange o minimalnej prędkości pobierania 8 Mb/s (w przeliczeniu na jeden dekoder). W połowie lipca operator wprowadził do sprzedaży telewizję internetową OTT umożliwiającą odbiór ponad 100 kanałów telewizyjnych przez internet od dowolnego dostawcy (po Wi-Fi lub kablu) oraz przeznaczony do tej usługi dekoder Evobox Stream.

Cyfrowy Polsat: 11,7 mld zł wpływów i 1,1 mld zł zysku, wzrost w telefonii mobilnej

Według nowego standardu rachunkowości MSSF 16 w ub.r. na 11,68 mld zł przychodów sprzedażowych grupy Cyfrowy Polsat złożyło się 6,46 mld zł wpływów detalicznych od klientów, 3,35 mld zł wpływów hurtowych, 1,58 mld zł ze sprzedaży sprzętu i 282,1 mln zł pozostałych przychodów.

W 2018 roku firma raportowała jeszcze według poprzedniego standardu MSR 17, jej łączne wpływy wyniosły 10,69 mld zł.

W ub.r. firma poniosła 9,75 mld zł kosztów operacyjnych, najwięcej na kwestie techniczne i rozliczenia międzyoperatorskie (2,31 mld zł), amortyzację, utratę wartości i likwidację (2,23 mld zł), treści (1,66 mld zł), sprzedany sprzęt (1,32 mld zł) oraz dystrybucję, marketing, obsługę i utrzymanie klientów (1,02 mld zł). W samym czwartym kwartale ub.r. nakłady operacyjne wyniosły 2,59 mld zł.

Grupa Cyfrowy Polsat osiągnęła w ub.r. 1,97 mld zł zysku operacyjnego i 1,11 mld zł zysku netto, natomiast rok wcześniej (według MSR 17) miała 1,73 mld zł zysku operacyjnego i 816,1 mln zł zysku netto.

- 2019 rok był bardzo pracowity, angażujący nas na wielu polach, intensywny w przebiegu wielu wydarzeń i przede wszystkim zakończony wieloma sukcesami. W myśl naszej idei strategicznej „Telewizja - Dla każdego. Wszędzie. Internet - Dla każdego. Wszędzie. Telefon - Dla każdego. Wszędzie” konsekwentnie pracowaliśmy nad rozwojem portfolio naszych usług tak, aby były one dostępne dla wszystkich polskich rodzin, niezależnie od miejsca zamieszkania, potrzeb, wybranego zakresu świadczeń i technologii. Działania te nie tylko odpowiadały na oczekiwania naszych klientów, ale także wzmacniały nasz program łączenia usług smartDOM, który zdobył już 2 miliony uczestników - podkreślił prezes Cyfrowego Polsatu Mirosław Błaszczyk w piśmie do interesariuszy.

grafika

1,2 mld zł na inwestycje

W ub.r. firma na inwestycje przeznaczyła 1,23 mld zł, wobec 928,4 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA wzrósł z roku na rok z 3,7 do 4,2 mld zł, a marża EBITDA - z 34,6 do 35,9 proc.

grafika

Ponad połowa wydatków inwestycyjnych grupy Cyfrowy Polsat jest przeznaczana na sieć telekomunikacyjną, a ponad jedna trzecia - na IT. Relacja inwestycji do łącznych przychodów firmy zwiększyła się z 8,7 proc. w 2018 roku do 10,5 proc. w ub.r.

grafika

Mniej abonentów, więcej usług telefonii mobilnej

Na koniec ub.r. grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych 17,39 mln jednostkowych usług (RGU), o 2,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Liczba usług oferowanych w modelu abonamentowym zwiększyła się o 3,3 proc. do 14,73 mln zł, głównie dzięki wzrostowi w zakresie telefonii mobilnej o 7,5 proc. do 7,89 mln RGU.

Natomiast liczba usług płatnej telewizji zmalała o 1,2 proc. do 5,04 mln (za to liczba usług multiroom wzrosła o 2,8 proc. do 1,19 mln), a liczba usług internetowych - o 1,1 proc. do 1,79 mln.

Firma miała 5,64 mln klientów ofert abonamentowych, o 1,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Średni miesięczny przychodów od abonenta (ARPU) wzrósł z 84 do 85,60 zł, natomiast wskaźnik rezygnacji (churn) zmalał z 7,6 do 6,4 proc. Abonent korzystał średnio z 2,61 usługi, podczas gdy w 2018 roku było to 2,5.

Z kolei w segmencie pre-paidowym liczba sprzedanych usług zwiększyła się o 0,4 proc. do 2,66 mln, mimo spadku sprzedanych usług telefonii mobilnej o 0,3 proc. do 2,41 mln. Przeciętny miesięczny przychód od klienta wynosił bez zmian 20,30 zł.

Od marca br. Cyfrowy Polsat oferuje IPTV obejmującą dostęp przez internet do 152 stacji telewizyjnych z wykorzystaniem dekodera Evobox IP. Oferta jest skierowana do klientów internetu stacjonarnego w Netii, Plusie lub Orange o minimalnej prędkości pobierania 8 Mb/s (w przeliczeniu na jeden dekoder). W połowie lipca operator wprowadził do sprzedaży telewizję internetową OTT umożliwiającą odbiór ponad 100 kanałów telewizyjnych przez internet od dowolnego dostawcy (po Wi-Fi lub kablu) oraz przeznaczony do tej usługi dekoder Evobox Stream.

- Nowe usługi pozwalają nam docierać do zupełnie nowych klientów, zainteresowanych ciekawymi i wartościowymi treściami telewizyjnymi dostępnymi za pośrednictwem najnowszych technologii, jak i oferować dotychczasowym abonentom jeszcze większą elastyczność w dostępie do ich ulubionych kanałów i programów - komentuje Mirosław Błaszczyk.

grafika

Cyfrowy Polsat z serią przejęć, 3 mld zł z obligacji i kredytu

Pod koniec grudnia w efekcie wezwania giełdowego Cyfrowy Polsat przejął mniejszościowy pakiet akcji Asseco Poland - za 21,68 proc. jego kapitału zapłacił 1,17 mld zł, a 0,22 proc. walorów tymczasowo przejęła spółka Reddev należąca do Zygmunta Solorza. Krótko przed tym należący do Cyfrowego Polsatu Polkomtel, operator sieci Plus, zawarł ugodę z Huawei w sprawie wdrożenie zintegrowanego systemu IT.

Natomiast w połowie ub.r. Cyfrowy Polsat zrealizował wielokrotnie mniejszą akwizycję - przejął większościowy pakiet udziałów działającej od trzech lat firmy windykacyjnej Vindix (nie podano wartości tej transakcji).

Wiosną i w grudniu ub.r. firma Zygmunta Solorza sprzedała dwie serie 7-letnich obligacji po 1 mld zł. Natomiast pod koniec listopada w ramach umowy kredytowej pozyskała 1 mld zł kolejnego kredytu, który ma spłacić w jednej racie w marcu 2023 roku.

10,8 mld zł zadłużenia netto Cyfrowego Polsatu

Na koniec ub.r. zadłużenie brutto grupy Cyfrowy Polsat wynosiło 11,53 mld zł, z czego 9,6 mld zł to połączony kredyt, 900 mln zł - kredyt obrotowy, a 1 mld zł - obligacje wyemitowane wiosną ub.r.

Po uwzględnieniu 753,1 mln zł środków posiadanych przez firmę jej zadłużenie netto to 10,78 mld zł, a jego stosunek do zysku EBITDA z ostatnich 12 miesięcy - 2,9-krotność.

Cyfrowy Polsat w br. i 2021 roku ma spłacić po 1,02 mld zł kredytu, w 2022 roku - aż 6,63 mld zł, a w 2023 roku - 1 mld zł.

- Przychody Grupy wyniosły blisko 11,7 mld zł, EBITDA – 4,2 mld zł, a zysk netto wzrósł do 1,1 mld zł. Na przewidywanym poziomie 1,3 mld zł są wolne przepływy pieniężne. W zakładanym tempie realizujemy zapowiedziane ponad 2 lata temu synergie wynikające ze współpracy z Netią. Rosnące przychody oraz zdrowa kondycja i struktura finansowa naszej Grupy pozwalają nam łączyć trzy istotne dla nas filary - sprawne oddłużanie Grupy z niezbędnymi inwestycjami i wypłatą dywidendy. W zeszłym roku przyjęliśmy nową, atrakcyjną, przewidywalną politykę dywidendową - komentuje Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych w Cyfrowym Polsacie i Polkomtelu. - Dodatkowo zrefinansowaliśmy posiadane obligacje serii A emisją na bardzo dobrych warunkach obligacji serii B, a z myślą o dalszym rozwoju Grupy pozyskaliśmy na bardzo atrakcyjnych warunkach dodatkowe finansowanie - zapewnia.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Paramount dalej walczy o właściciela TVN. Osobista gwarancja właściciela firmy

Paramount dalej walczy o właściciela TVN. Osobista gwarancja właściciela firmy

Nie żyje Chris Rea. Stworzył kultową piosenkę o Bożym Narodzeniu

Nie żyje Chris Rea. Stworzył kultową piosenkę o Bożym Narodzeniu

Resort kultury z programem wsparcia dla lokalnych mediów. 10 mln zł dla niezależnych redakcji

Resort kultury z programem wsparcia dla lokalnych mediów. 10 mln zł dla niezależnych redakcji

Redakcja "Wyborczej" murem za Czuchnowskim. Jest oświadczenie po fali gróźb

Redakcja "Wyborczej" murem za Czuchnowskim. Jest oświadczenie po fali gróźb

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń
Materiał reklamowy

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń

Nie żyje szef MakoLab. Zarządzał firmą prawie dwie dekady

Nie żyje szef MakoLab. Zarządzał firmą prawie dwie dekady