Wydatki na prezenty spadną w tym roku średnio o 2,5%

Polacy w tym roku wydadzą średnio ok. 287 zł na prezenty, czyli o2,5% mniej niż w roku ubiegłym (294,4 zł w 2007 r.), wynika zgrudniowych badań Pentor International Reserach, opublikowanych wraporcie Deloitte "Zwyczaje zakupowe i zachowania Polaków przedświętami w porównaniu do innych krajów".

isb / kk
isb / kk
Udostępnij artykuł:

"Święta będą tańsze, ale uroczyste. Do gospodarstw domowychdoszła informacja, że jest gorzej. Nie ma to dużego przełożenia naosobistą sytuację gospodarstw domowych" - powiedział dziennikarzomprezes Pentor Research International Eugeniusz Śmiłowski.

Spośród osób, które zadeklarowały w tym roku chęć kupnaprezentów, 50% zdecydowało się wydać na nie tyle samo, co w 2007r., 11% zamierza przeznaczyć więcej niż w ubiegłym roku, a 20%zmniejszy swój budżet świąteczny.

W Polsce, podobnie jak w całej Europie, widać tendencję doograniczania prezentów markowych i luksusowych. Nadal będądominować prezenty praktyczne (kosmetyki 51%, odzież 27%, żywność15%). Eksperci Deloitte podkreślają, że przy obecnej sytuacjiekonomicznej najkorzystniejsze dla gospodarki jest kupowanie takichproduktów i usług, które obdarowywani rzadziej zdecydowaliby sięnabyć samodzielnie (np. książki, wycieczki, karnety itp.).Natomiast najmniej korzystne jest kupowanie prezentów praktycznych,które z punktu widzenia wzrostu gospodarczego niewiele wnoszą, ajedynie przesuwają wydatek z obdarowywanego na obdarowującego.

"Nie ma powodu odwoływać świąt. Święta będą tylko trochę tańsze,ale nadal uroczyste" - podsumował menadżer w dziale konsultinguDeloitte Krzysztof Pycia.

Deloitte zwraca uwagę, że w związku z kryzysem finansowymwydatki świąteczne w większości krajów europejskich - poza Czechamii Słowacją - w tym roku zmaleją.

Badania nastrojów konsumenckich w Polsce wskazują na jedynienieznaczne pogorszenie oczekiwań. Bieżący wskaźnik ufnościkonsumenckiej wzrósł w listopadzie br. o 0,5 pkt wobec poprzedniegomiesiąca do poziomu -12,6 pkt. W listopadzie ub. roku wskaźnik tenwyniósł -3,2 pkt, wynika z badań przeprowadzonych przez GłównyUrząd Statystyczny (GUS) i Narodowy Bank Polski (NBP), podczas gdysprzedaż detaliczna wzrosła w październiku 2008 roku o 3,8% wujęciu miesięcznym i zwiększyła się o 7,9% r/r według danych zGUS.

isb / kk
Autor artykułu:
isb / kk
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana

Zygmunt Solorz i stare kolędy. Rzecznik  Polsatu dementuje

Zygmunt Solorz i stare kolędy. Rzecznik Polsatu dementuje

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"