Wyjeżdżając na wakacje od biur podróży wolimy samoorganizację

Niemal połowa Polaków wyjeżdżających na dłuższy letni urlop wybiera samodzielnie zorganizowany wypoczynek. Z pomocą biur turystycznych regularnie i często podróżuje tylko 20 proc. z nas. Większość klientów biur podróży przed zakupem wycieczki sprawdza wiarygodność touroperatorów - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

km
km
Udostępnij artykuł:
Wyjeżdżając na wakacje od biur podróży wolimy samoorganizację
fot. Shutterstock.com

6 proc. badanych korzysta z biur podróży zawsze, a 14 proc. organizuje z nimi większość wakacji. Sporadycznie po pomoc touroperatorów sięga 30 proc. Odpowiedzi udzielały osoby, które w zeszłym roku wyjechały na dłuższy letni urlop. Mogło sobie na to wówczas pozwolić 59 proc. respondentów (w wieku od 25 do 60 roku życia - taki był zakres wiekowy ankietowanych).

Wyniki te pokrywają się z danymi pokazanymi przez GUS. W badaniu na temat dochodów i warunków życia Polaków, 39,5 proc. gospodarstw domowych zadeklarowało w 2015 r., że nie stać ich na przynajmniej jeden tydzień wakacji raz w roku.

grafika

Kto najczęściej korzysta z biura podróży? Mężczyzna z wyższym wykształceniem w wieku co najmniej 45 lat, zarabiający od 5 tys. zł na rękę, z adresem w miejscowości liczącej co najmniej 25 tys. mieszkańców. Na popularność usług biur podróży wpływają głównie wykształcenie, zarobki oraz wiek potencjalnych urlopowiczów. 45-60 latkowie zdecydowanie najczęściej podróżują z touroperatorami: regularnie lub często z ich usług korzysta 23 proc. badanych w tej grupie wiekowej wobec przeciętnych wskazań 20 proc. Dla wyboru z biurem czy bez, nie ma natomiast znaczenia fakt posiadania dzieci.

Kto nie korzysta z touroperatorów? W zdecydowanej większości na samodzielną organizację letniego wypoczynku zdają się ankietowani z gospodarstw, w których domownicy nie zarabiają więcej niż 2 tys. zł na rękę. Odsetek omijających biura podróży wynosi tu 62 proc. wobec średniej 47 proc. Podobnie jest w grupie osób z wykształceniem niższym i zawodowym, gdzie 61 proc. ankietowanych przygotowuje wyjazd własnymi siłami. Chętniej według swojego planu spędzają też wakacje osoby w wieku 25-34 lata (53 proc.), niż osoby w przedziale wiekowym 45-60 lat (42 proc.).

mężczyźni bardziej skłaniają się ku pomocy biur podróży, a kobiety są bardziej skore do samodzielnie przygotowanego wyjazdu (50 proc. wskazań wobec 43 proc. odpowiedzi mężczyzn).

Wśród powodów nie korzystania z usług biur podróży, poza niewystarczającymi finansami i indywidualnym scenariuszem na wakacje, może być również obawa o rzetelność touroperatora. Z tego powodu blisko 60 proc. kupujących wyjazdy w biurach podróży dokładnie sprawdza informacje na ich temat, podczas gdy w ogóle nie robi tego 9 proc. Częściej mniejszą ostrożnością wykazują się mężczyźni (13 proc.) oraz osoby z niższym wykształceniem.

grafika

Najbardziej popularnym narzędziem do sprawdzania biura podróży pozostaje internet: dla 77 proc. ankietowanych to najważniejsze źródło informacji. Równie chętnie korzystają z niego kobiety i mężczyźni. Prawie połowa szuka informacji o biurze u rodziny i znajomych.

grafika

Badanie "Wyjazdy Polaków" zostało przeprowadzone przez Instytut ARC Rynek i Opinie na zlecenie BIG InfoMonito i BIK, w dniach 7-13 kwietnia 2016 r., techniką CAWI (Computer Assisted Web Interview), na panelu internetowym będącym własnością ARC (epanel.pl), na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku od 25 do 60 roku życia, N= 802.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

Ta reklama nie pokazuje idealnych Świąt. I właśnie dlatego działa

Ta reklama nie pokazuje idealnych Świąt. I właśnie dlatego działa

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Nowy kanał sportowy w Play i dawnej sieci UPC Polska

Nowy kanał sportowy w Play i dawnej sieci UPC Polska