Wysokie podatki i ZUS największymi problemami małych i średnich firm

Wysokie podatki, ZUS i koszty stałe, przewaga konkurencji oraz trudności w rekrutacji wykwalifikowanych pracowników to najczęściej wymieniane problemy, z którymi borykają się polscy przedsiębiorcy z sektora MŚP - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

km
km
Udostępnij artykuł:

Zdecydowanie najczęściej wymienianym problemem instytucjonalnym, utrudniającym prowadzenie biznesu, okazała się konieczność płacenia wysokich podatków oraz składek do ZUS-u. Tak odpowiedziało 61 proc. ankietowanych.

Respondenci wskazali także na nieintuicyjne, sprzeczne prawodawstwo oraz sprzeczne procedury (48 proc.), nieprzyjaznych urzędników (13 proc.), problemy z otrzymaniem dofinansowania i wysokie opłaty (po 2 proc.) oraz korupcję (0,3 proc.).

grafika

Natomiast największą barierą związaną z klientami oraz rynkiem jest przewaga konkurencji. Wymieniło ją 30 proc. ankietowanych. Polskie firmy z sektora MŚP skarżą się także na niski popyt na ich usługi i nierzetelnych klientów (po 22 proc.). Przedsiębiorcy mają także problemy z dostosowaniem się do stale zmieniającej się sytuacji na rynku (17 proc.). Niektórzy wskazują na zbyt wysokie wymagania klientów (8 proc.), dużą konkurencję (6 proc.), ograniczenia finansowe klientów (4 proc.), kryzys na rynku (2 proc.), nieuczciwość konkurencji (1 proc.) oraz szarą strefę (0,5 proc.).

grafika

Przedstawiciele polskich firm objętych badaniem uważają także, że prowadzenie biznesu znacznie utrudniają im wysokie koszty stałe (m.in. czynsz, media). Na ten problem zwraca uwagę 38 proc. respondentów. Znacznie rzadziej wymieniane są wysokie ceny produktów, których zakup jest dla firmy konieczny (17 proc.) oraz opóźnienia w dostawach (14 proc.). Niektórzy przedsiębiorcy zwracają także uwagę na problemy z dostępnością towaru (4 proc.) i nieuczciwość dostawców (3 proc.).

grafika

Ankietowani zostali także zapytani o trudności, które tworzą się wewnątrz ich firmy. Tutaj największym problemem jest rekrutacja odpowiednio wykwalifikowanych pracowników. Przyznało się do tego 37 proc. respondentów. 18 proc. właścicieli, dyrektorów oraz osób odpowiedzialnych za prowadzenie mikro, małych oraz średnich firm uważa, że konieczność zajmowania się codziennym zarządzaniem przeszkadza im w poświęcaniu swojego czasu na rozwój przedsiębiorstwa. Znacznie rzadziej wymienianymi barierami są: problemy z zapewnieniem odpowiednich szkoleń (13 proc. respondentów), słabsza kondycja finansowa (10 proc.), problemy z pracownikami, np. duża rotacja (4 proc.) oraz trudności natury komunikacyjnej i niedostosowanie lokali do charakteru prowadzonej działalności (po 3 proc.). Część przedsiębiorców skarży się także na przerost zatrudnienia i złą atmosferę w firmie (po 2 proc.) oraz brak odpowiednich szkoleń na rynku (1 proc.).

grafika

Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie home.pl w dniach 15-27 kwietnia i 5-8 maja 2015 r. Wzięło w nim udział 1086 właścicieli, dyrektorów oraz osób odpowiedzialnych za prowadzenie mikro (od 1 do 9 pracowników), małych (10-49 pracowników) i średnich firm (50-249 pracowników) działających m.in. w branżach: samochodowej, przetwórstwa przemysłowego, budowlanej, finansowej, transportowej, gastronomicznej i hotelarskiej.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych