Marketerzy w obliczu wyzwania - wyniki badania CMO Survey 2019

Klientocentryczność staje się powszechnym wzorem modelu biznesowego. Czyli takim, u którego podstaw leży kierowanie się oczekiwaniami, potrzebami i preferencjami klienta jako najważniejszymi kryteriami decyzji biznesowych – od formułowania strategii po tworzenie szczegółowych instrukcji operacyjnych. Dział marketingu jest jednym z tych, który ma za zadanie widzieć, rozumieć i adaptować swoje działania tak by najlepiej odpowiadać na potrzeby klientów. Jak więc zmieniają się oczekiwania rynku i samych firm wobec CMO? Z jakimi wyzwaniami borykają się szefowie marketingu? W jaki sposób korzystają z nowych technologii?

artykuł sponsorowany
artykuł sponsorowany
Udostępnij artykuł:
Marketerzy w obliczu wyzwania - wyniki badania CMO Survey 2019

Badanie Deloitte CMO Survey jest częścią globalnego Programu CMO, który oferuje liderom marketingu wsparcie w rozwoju kariery i sieci kontaktów, wymianę wiedzy merytorycznej czy zaprojektowane specjalnie dla nich usługi. Na świecie badanie jest realizowane od trzech lat. W tym roku poraz pierwszy zostało przeprowadzone w Polsce.

Badanie zostało przeprowadzone przez Deloitte Polska z udziałem 339 liderów marketingu pracujących w Polsce i jest pierwszą tego typu inicjatywą Deloitte w Europie Środkowej. Badanie zostało zrealizowane w okresie od 13 lutego do 31 marca 2019 roku.

Branża marketingowa w Polsce — rozwój przez ewolucję, nie rewolucję

W ostatnich latach pojawiło się wiele słów, których używa się do opisania nowopowstałych mediów, technologii cyfrowych czy metod analitycznych. Podstawowe pytanie, które stawiają sobie liderzy od marketingu, ciągle pozostaje niezmienne: czy te nowinki oddziałują w sposób wymierny na wartość marki, czy ich wpływ utrzyma się w umysłach konsumentów? Jak wykazało badanie CMO Survey, liderzy marketingu w Polsce zdają sobie sprawę, jak ważne jest zakotwiczenie marki w umyśle konsumenta. Według wyników badania Deloitte, ośmiu na dziesięciu polskich liderów ds. marketingu wśród swoich priorytetów wymienia pozycjonowanie i strategię marki.

Z liczb płynie wniosek, że obecnie polski marketer skupia się na tworzeniu i realizacji komunikatów marketingowych, często we współpracy z zewnętrznymi agencjami. Dyrektor marketingu w Polsce nie stał się jeszcze orędownikiem klienta w swojej firmie oraz nie wykorzystuje wszystkich możliwości do lepszego zrozumienia potrzeb swojego klienta. Efekty działań polskiego CMO są często kwestionowane, ale on sam nie robi wiele, żeby je obiektywnie monitorować. W tle pojawia się legendarny już konflikt pomiędzy działem sprzedaży a działem marketingu. Przy czym sprzedaż potrafi pokazać jednoznaczne wyniki swojej pracy. Wszystkie powyższe kwestie można rozwiązać budując obraz nowoczesnego polskiego CMO z silną rolą wewnątrz firmy i równoprawnego partnera biznesowego dla sprzedaży, operacji, finansów czy technologii. Należy zacząć od podstaw. Zdobądźmy pełną wiedzę o kliencie i postawmy jasne cele. Sprecyzujmy, do czego ma służyć ta wiedza firmie i wykorzystajmy ją do dostarczania klientom najwyższej jakościproduktów i usług na każdym etapie ich funkcjonowania. – mówi Michał Pieprzny, Partner, Lider zespołu strategii cyfrowych i transformacji, Deloitte.

grafika

Jeśli chodzi o cyfrowe media, wydaje się, że polski rynek szybko je zaakceptował. Według danych wskazanych przez respondentów, wydatki na media cyfrowe plasują się bardzo wysoko wśród wydatków w nadchodzącym roku, a ich udział będzie nadal wzrastał, przede wszystkim kosztem mediów tradycyjnych. Jednak podobnie jak w przypadku strategii marki, polscy specjaliści ds. marketingu dopiero uczą się jak korzystać z mediów cyfrowych w ogóle, a mediów społecznościowych w szczególności. Media społecznościowe, mimo swoich zalet, takich jak możliwość dwustronnej komunikacji i wprowadzania spersonalizowanych treści, są używane dla potrzeb tworzenia świadomości marki, pozyskiwania klientów oraz budowania wizerunku nowych produktów i usług w taki sam sposób, jak media konwencjonalne. Biorąc pod uwagę, iż zaledwie 24 proc. respondentów wskazuje, że wykorzystują media społecznościowe do utrzymania klientów, 8 proc. do badania rynku i 5 proc. do zbierania informacji zwrotnych na temat jakości towarów i usług, wydaje się, że wiele czasu upłynie, zanim potencjał tego kanału komunikacji zostanie w pełni wykorzystany.

W kwestii wykorzystania technologii w marketingu (MarTech), polski sektor wydaje się rozwijać w sposób ewolucyjny, nie rewolucyjny. Jedynie 7 proc. respondentów przyznaje, że jest w stanie bardzo skutecznie integrować dane z różnych kanałów medialnych, a tylko czterech na dziesięciu twierdzi, iż potrafi posiłkować się w swojej pracy zaawansowaną analizą danych typu Big Data. Badanie wskazuje, że jeśli chodzi o automatyzację procesów, przedstawiciele branży marketingowej w Polsce z pewną powściągliwością podejmują działania w tym zakresie. Wybierają tylko te obszary, które wymagają minimalnych nakładów i specjalistycznej wiedzy (jak np. monitorowanie wizerunku marki i optymalizacja stron internetowych). 44 proc. respondentów wskazało analizę rynku i 33 proc. zarządzanie sprzedażą jako obszary wymagające automatyzacji w przyszłości. To potwierdza tezę, że polscy marketerzy ostrożnie podchodzą do inwestycji technologicznych.

Partnerami badania są Akademia Leona Koźmińskiego, Hays Polska oraz IAB Polska.

artykuł sponsorowany
Autor artykułu:
artykuł sponsorowany
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji