Markety 30 proc. więcej na reklamy. Lidl przed Biedronką, Tesco mocno w górę

W 2013 roku cennikowe wydatki na reklamy hipermarketów i dyskontów (bez internetu) wzrosły o 31 proc. Największymi reklamodawcami pozostały Lidl Polska i Jeronimo Martins Polska (właściciel Biedronki), a bardzo duży wzrost budżetu zanotowało Tesco Polska.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Z danych Kantar Media opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl wynika, że w ub.r. wydatki sklepów wielobranżowych na reklamy (bez uwzględnienia internetu) wyniosły nieco ponad miliard złotych, o 237,9 mln zł więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost o 31 proc.

W tym miliardzie 744,7 mln zł stanowiły budżety dyskontów i sklepów o małej powierzchni (po wzroście w skali roku o 149,3 mln zł, czyli o 25,1 proc.), a 261,1 mln zł - wydatki hipermarketów (które zwiększyły się o 88,6 mln zł, czyli aż o 51,3 proc.).

Zdecydowanie największym marketerem pozostał Lidl Polska, którego cennikowe inwestycje reklamowe w ub.r. zamknęły się kwotą 377,5 mln zł. Były wyższe niż rok wcześniej o 89,8 mln zł, co oznacza wzrost o 31,3 proc. Przez cały rok artykuły żywnościowe w Lidlu reklamowali w cotygodniowych odsłonach kucharze Pascal Brodnicki i Karol Okrasa, do których wiosną ub.r. dołączył cukiernik Paweł Małecki (więcej na ten temat). Kampania pierwotnie miała skończyć się latem, ale ze względu na bardzo dobre wyniki i rozwijającą się formułę postanowiono ją przedłużyć na czas nieokreślony.

Budżet reklamowy zwiększyło też Jeronimo Martins Polska, ale słabiej niż Lidl. Cennikowe wydatki właściciela Biedronki wyniosły 207,5 mln zł, o 29,9 mln zł więcej niż w 2012 roku (to wzrost o 16,8 proc.). Z początkiem ub.r. wprowadzono bardziej lifestyle’owy format reklamowy Biedronki, oparty na haśle „My Polacy tak mamy!” i pokazywaniu jak „spotykają niskie ceny” (zobacz więcej). Ponadto wiosną artykuły żywnościowe reklamował aktor Daniel Olbrychski (obejrzyj to), a jesienią w kampanii „Ceny do wzięcia” wystąpiła prezenterka Marzena Rogalska (przeczytaj więcej i zobacz spot).

Budżety Lidla i Jeronimo Martins wyniosły razem 585 mln zł, stanowiąc 58,5 proc. wydatków wszystkich marketów. Przy czym Lidl umocnił się na pozycji lidera - jego przewaga nad Biedronką wzrosła ze 110 mln zł w 2012 roku do 160 mln zł.

Z kolei Tesco Polska cennikowo przeznaczyło w 2013 roku na reklamy 150,6 mln zł, po wzroście o 86,5 proc. w skali roku. W kampaniach tej sieci przez cały rok występowali animowani Henio i Krysia, a w kilku reklamach produktów żywnościowych pojawił się Robert Małkowicz (obejrzyj jedną z nich).

Wydatki reklamowe Kauflandu wzrosły w skali roku o 10,9 mln zł (to 21,8 proc. w górę), do 61 mln zł. W połowie ub.r. sieć promowała się pod hasłem „to co prawdziwe i polskie” (zobacz więcej). Z kolei budżet Metro Group, właściciela sieci Real i Makro Cash and Carry, zwiększył się o 9,2 proc., do 44,8 mln zł. Przypomnijmy, że hipermarkety Real od Metro Group przejmuje obecnie Grupa Auchan, na co w styczniu br. warunkowo zgodził się UOKiK (więcej na ten temat).

Za to wydatki ITM Polska, właściciela sklepów Intermarche, zmalały w ub.r. o 7,9 mln zł (to spadek o 16,7 proc.) i wyniosły 39,3 mln zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"