Volkswagen podwoił wydatki reklamowe, McDonald's Polska w czołówce (Top 10)

Po pierwszych ośmiu miesiącach br. wydatki na reklamę w mediach tradycyjnych wzrosły o nieco ponad 10 proc. Najwięcej zyskały kina, reklama DOOH i magazyny. Do ścisłej czołówki największych reklamodawców trafiła sieć McDonald's Polska, a Volkswagen Group Polska zwiększył budżet reklamowy o ponad 100 proc. - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Volkswagen podwoił wydatki reklamowe, McDonald's Polska w czołówce (Top 10)
McDonald’s, fot. Shutterstock.com

W okresie od stycznia do sierpnia br. tradycyjne media (bez internetu) zarobiły cennikowo na reklamach 26,05 mld zł. Było to 11,1 proc. więcej niż w tym samym okresie 2022 roku – wynika z analizy Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe Kantar Media, netto, bez rabatów).

Niemal połowa – bo 12,7 mld zł – trafiła do telewizji, w której marketerzy zwiększyli nakłady na reklamę w skali roku o 3,4 proc. Do radia trafiło 6,76 mld zł, czyli 6,3 proc. więcej niż przed rokiem.

Spadek w tradycyjnym outdoorze

Na reklamę w magazynach przeznaczono 2,7 mld  zł - o 22,7 proc. więcej niż przed rokiem, zaś w gazetach - 898,4 mln zł, po wzroście rok do roku o 3,6 proc.

Znacznie – bo o 173,2 proc. rdr – wzrosły wydatki na reklamę w kinach, do 1,95 mld zł. Więcej wydano też na reklamę cyfrową reklamę zewnętrzną -  209,1 mln zł (+ 79,1 proc.). Zmalały natomiast nakłady na tracydyjne nośniki reklamy zewnętrznej - o 8,6 proc., do blisko 788 mln zł.

grafika

McDonald's awansował do czołówki

Niezmiennie największym reklamodawcą pozostaje firma farmaceutyczna Aflofarm Farmacja Polska. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy br. wydała na reklamy 1,66 mld zł, zwiększając wydatki w skali roku o 6,9 proc.

Druga na podium firma Terg, właściciel sieci handlowej Media Expert, przeznaczyła na promocję w mediach tradycyjnych 763,3 mln zł, czyli wydała 6,8 proc. więcej w skali roku, a trzecia w zestawieniu firma Natur Produkt Zdrovit – 525,7 mln zł, o 5,1 proc. więcej niż przed rokiem.

Lidl Polska zwiększył wydatki reklamowe o 3 proc. (do 461,8 mln zł). Jeronimo Martins Polska (właściciel m.in. sieci sklepów Biedronka) wydało na reklamy 25,6 proc. więcej (377,3 mln zł), a USP Zdrowie –  25,8 proc. więcej (364,7 mln zł). 

Volkswagen Group Polska podwoił nakłady na reklamę (+100,4 proc.) - na wsparcie swoich marek przeznaczył 259,7 mln zł, a McDonald’s Polska – zwiększył je o 44 proc., do blisko 253 mln zł.

W czołówce największych reklamodawców tylko dwóch marketerów w omawianym okresie zredukowało budżety reklamowe: Euro-Net Warszawa – zmniejszył je o 1,4 proc. (do 408,8 mln zł), a Ferrero Polska – o 4,6 proc. (do 307,6 mln zł).

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów