Meta ze spadkiem zysku, Facebook nie rośnie w USA i Europie

W zeszłym kwartale koncern Meta przy wzroście przychodów o 6,6 proc. do 27,91 mld dolarów zanotował spadek zysku netto z 9,5 do 7,46 mld dolarów, spowodowany przez niższą rentowność biznesu reklamowego i straty segmentu VR i AR. Facebook na koniec marca miał 2,94 mld użytkowników w ujęciu miesięcznym, a wszystkie platformy koncernu - 3,64 mld.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Meta ze spadkiem zysku, Facebook nie rośnie w USA i Europie
fot. materiały prasowe

Przychody reklamowe Mety, stanowiącej ponad 99 proc. łącznych wpływów koncernu, w minionym kwartale sięgnęły 27 mld dolarów, wobec 25,44 mld dolarów przed rokiem.

W sprawozdaniu koncern podał, że na jego platformach (Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp) wygenerowano łącznie 15 proc. więcej emisji reklam niż przed rokiem. Przy czym średnia cena emisji zmalała o 8 proc.

Natomiast pozostałe wpływy Mety (m.in. z płatności od użytkowników) zwiększyły się ze 198 do 215 mln dolarów.

Użytkownicy z USA i Kanady najcenniejsi dla Facebooka

Prawie połowa biznesu firmy Marka Zuckerberga to USA i Kanada. Kwartalne przychody w tych krajach rok do roku zwiększyły się z 12,41 do 12,67 mld dolarów. W Europie nastąpił wzrost z 6,52 do 6,49 mld dolarów.

Dużo wyższe dynamiki Meta osiągnęła w pozostałych regionach: w Azji i regionie pacyficznych wpływy poszły w górę z 4,79 do 5,76 mld dolarów, a w Afryce oraz Ameryce Południowej i Środkowej - z 2,45 do 2,99 mld dolarów.

grafika

W przypadku samego Facebooka zdecydowanie najwyższe wpływy w przeliczeniu na użytkownika osiągane są w USA i Kanadzie. W zeszłym kwartale było to 48,29 dolara, a rok wcześniej 48,03 dolara.

W Europie ten wskaźnik zmalał z 15,49 do 15,35 dolara, natomiast w dwóch pozostałych regionach mimo znaczących wzrostów nie przekroczył jeszcze 5 dolarów.

grafika

Facebook nie zyskuje już użytkowników w USA i Europie

W czwartym kwartale ub.r. pierwszy raz w historii Facebooka zmalała, z kwartału na kwartał, liczba internautów korzystających z niego codziennie. W zeszłym kwartale nastąpił wzrost - z 1,929 do 1,96 mld.

Wynika on głównie ze znaczących przyrostów w Azji i regionie Pacyfiku (z 806 do 827 mln codziennych użytkowników) oraz Afryce, Ameryce Południowej i Środkowej (z 619 do 629 mln). Natomiast od dwóch lat platforma nie zyskuje w praktyce użytkowników w USA i Kanadzie (ma ich prawie 200 mln) ani w Europie (prawie 310 mln).

grafika

Liczba użytkowników odwiedzających Facebooka chociaż raz w miesiącu w zeszłym kwartale wynosiła 2,936 mld, wobec 2,912 mld kwartał wcześniej.

W Azji i regionie Pacyfiku platforma zyskała netto 21 mln takich użytkowników, w Afryce, Ameryce Południowej i Środkowej - 12 mln, natomiast w Europie nastąpił spadek o 9 mln.

grafika

Liczba codziennych użytkowników wszystkich platform Mety kwartał do kwartału zwiększyła się z 2,82 do 2,87 mld, a tych korzystających przynajmniej raz w miesiącu - z 3,59 do 3,64 mld.

grafika

Metawersum obciąża zysk

Od jesieni ub.r., wraz ze zmianą nazwy z Facebooka na Meta, koncern wyszczególnia w raportach finansowych wyniki pionu Realiy Labs obejmujące sprzęt i technologie VA i AR, na czele z goglami Oculus i ogłoszonym w październiku ub.r. metawersum.

Kwartalne przychody tego segmentu zwiększyły się z 534 do 695 mln dolarów, natomiast jego strata operacyjna pogłębiła się z 1,83 do 2,96 mld dolarów.

Pogorszyła się też rentowność platform społecznościowych koncernu - kwartalny zysk operacyjny spadł z 13,21 do 11,48 mld dolarów. W konsekwencji zysk operacyjny całej firmy zmniejszył się z 11,38 do 8,52 mld dolarów, rentowność operacyjna - z 43 do 31 proc., a zysk netto - z 9,5 do 7,46 mld dolarów.

grafika

Meta zatrudnia 78 tys. osób

Po stronie kosztowej Mety największą pozycją w ostatnim czasie stały się wydatki na badania i rozwój. W pierwszym kwartale 2020 roku wynosiły 4,01 mld dolarów, rok później - 5,2 mld, a w zeszłym kwartale już 7,71 mld dolarów.

Dla porównania koszty uzyskania przychodów poszły w górę z 3,46 mld dolarów w pierwszym kwartale do 6,01 mld dolarów w zeszłym kwartale, wydatki na marketing i sprzedaż - z 2,79 do 3,31 mld dolarów, a koszty ogólne i administracyjne - z 1,58 do 2,36 mld dolarów.

Na koniec marca w koncernie pracowało 77 805 osób, o 28 proc. więcej niż przed rokiem.

grafika

Kurs giełdowy mocno w górę

Meta spodziewa się, że w drugim kwartale br. zanotuje 28-30 mld dolarów przychodów. Koncern zaznaczył, że bierze pod uwagę stonowanie rynku obserwowane w drugiej połowie zeszłego kwartału, gdy toczyła się wojna w Ukrainie oraz zakłada 3-proc. ujemny wpływ zmian kursów walutowych.

Firma obniżyła prognozę swoich całorocznych wydatków z przedziału 90-95 mld dolarów do 87-92 mld.

Wyniki Mety w zeszłym kwartale z zadowoleniem przyjęli inwestorzy - w środę w handlu posesyjnym akcje firmy drożały nawet o 18-19 proc. To zupełnie inna reakcja niż na początku lutego po publikacji danych za czwarty kwartał ub.r. - wtedy kurs giełdowy koncernu w czasie jednej sesji zmalał o 26 proc., najwięcej w jego historii.

W środę na koniec sesji za akcję Mety płacono 174,95 dolara. Natomiast do początku lutego utrzymywał się powyżej 300 dolarów, a we wrześniu ub.r. sięgnął nawet 380 dolarów.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"