Koncept opracowany przez TRC będzie wdrażany również poza Polską.
Testardo Red Cell zaproszono do opracowania komunikacji Dnia w 6 krajach Europy – poza Polską również w Szkocji, Finlandii, Austrii, Włochach i na Litwie. Wstępna koncepcja została przygotowana na początku roku w Szkocji w czasie międzynarodowych warsztatów dla organizacji charytatywnych i ich najbliższych współpracowników. Kreatywnym rozwiązaniem problemów z niskim budżetem mediowym, jaki mógł być zaangażowany w akcję, jest wykorzystanie T-shirtów z hasłem „Free In free land”. T-shirty w Dniu Uchodźcy (20.06.) ubiorą dziennikarze telewizyjni, politycy i inne znane osoby, aby zwrócić uwagę na ludzi zmuszonych do opuszczenia swoich rodzinnych krajów i wyrazić swoją solidarność z nimi.
Pierwszą stacją, która zadeklarowała udział w akcji, jest VH1, która wyemituje 20.06. wywiady ze znanymi twórcami i osobowościami, które wsparły ideę Dnia. Uczestnicy wywiadów brali również udział w nagraniu hymnu Dnia, który wraz z czeczeńskimi dziećmi zaśpiewał Erick Onepunga-Youngo z Motema Africa.

Unikatowe t-shirty „„Free In free land” będzie zdobyć oglądając 20 czerwca VH1 oraz kupić 25.06. w czasie festynu na warszawskiej Agrykoli. Dochód ze sprzedaży wesprze Polską Akcję Humanitarną i UNHCR w ich działaniach na rzecz uchodźców.
Oprócz akcji opartej na koszulkach w kampanii zostały wykorzystane billboardy (dzięki Ströer Polska), prasa (lokalne wydania Gazety Wyborczej oraz Wprost), oraz plakaty oraz 15 sekundowy spot zapraszający do odwiedzenia wielkiego pikniku w Warszawie na Agrykoli 25 czerwca (niedziela) oraz eventów w Krakowie, Toruniu, Poznaniu, Lublinie, Gorzowie Wielkopolskim i Białej Podlaskiej.
Poza mediami akcję bezinteresowną pomocą wsparli: Europejski Fundusz Uchodźczy, Rzecznik Praw Obywatelskich, fotograf Zuza Krajewska (autorka zdjęcia wykorzystanego jako motyw przewodni całej kampanii), Wytwórnia Dźwięku (nagranie Hymnu oraz udźwiękowienie spotu), drukarnie: Zapolex, Print & Display i Eurotop, ITI Studio (montaż spotu), Agencja Mediowa ZenithMedia, Kajman oraz Agencja Artystyczna Krab.

Elementem obchodów Dnia Uchodźcy będą poza wymienionymi działaniami również przegląd filmów o uchodźcach w kinie Muranów (26-29.06).
„20 czerwca obchodzony jest na całym świecie jako międzynarodowy Dzień Uchodźcy. Jest to dzień szczególny pod wieloma względami. Dla samych uchodźców jest to niepowtarzalna możliwość opowiedzenia o sobie ale także o swej bogatej kulturze, tradycjach i obyczajach. Dla Polaków natomiast Dzień Uchodźcy to szansa na poznanie nowych sąsiadów – uchodźców. Przy koncertach muzyki z odległych zakątków skosztować można nowe potrawy, obejrzeć wystawy oraz narodowe tańce.” (z materiałów Polskiej Akcji Humanitarnej, www.pah.org.pl)











